Algemene Loopthread

Ik voel me niet echt aangesproken, maar ik moet zeggen dat ik het gedoe over de hitte toch overdreven vind. Het was de voorbije weken al zonnig en droog. Het was misschien 2-3 graden warmer. Inderdaad, het was geen Sahara. Als je de voorbije weken getraind hebt, dan heb je genoeg warmte gezien om de dag zelf goed door te komen.

Ik heb in alle eerlijkheid wel een keer of 3 gevloekt. Een eerste keer toen een loper plots terugdraaide en tegen mij aan liep (was zijn oortje uitgevallen?) en dan nog de twee laatste bevoorradingen, waar mensen plots de handrem optrokken omdat ze een bekertje in hun handen kregen. Drie keer best gevaarlijk als je zelf probeert door te lopen. Dat heeft uiteraard allemaal geen zak te maken met mijn eindtijd of de rest van de beleving.
In mijn persoonlijke geval is het vrij duidelijk dat ik de voorbije weken niet getraind heb en dat de warmte (niet hitte) dat wel verergerd heeft bij mij. Als je goed getraind bent voor de inspanning die je gaat leveren, verteer je deze warmte wel. Als je op het randje zat, toch een heel pakje minder, denk ik. Ik denk eigenlijk dat we gewoon hetzelfde zeggen, hoor, want ik klaag er helemaal niet over! Het is wat het is, en ik vond het super!

Ik mag specifieker zijn als ik toch expliciet word, volledig mijn fout: ik had het over @Fizmo en @scorpken

Ik geef je trouwens groot gelijk, hoor. De meerderheid van de deelnemers van de 10M is zich niet bewust van de regels of de etiquette. Maar dat kun je echt niet verwachten, voor velen is het hun eerste loopwedstrijd. Het is niet helemaal juist hoe de waves worden ingedeeld, en dat de pacers zich nog naar voor dringen waardoor ineens een hele bende probeert te volgen, helpt zeker niet (en vond ik ook heel ergerlijk).

Maar ik sta in W1. Om 12u30 gaat die startbox open, en om 12u40 is het eerste kwart van die box gevuld. Zo gaat dat... Ik ga aan de kant als er snelleren aankomen, ik hou rechts. Maar als ik echt in vorm ben, sta ik daar ook om aan 4:50 mijn race te lopen. Je loopt daar mét 30k man (en zelfs dankzij), niet tegen of ondanks. En met dit weer denk ik dat héél veel mensen plots andere tijden aan het lopen waren dan ze hadden verwacht :D

Ik ga mij even verduidelijken, mijn frustratie gaat uit richting de organisatie voor de veel te smalle straten de eerste kilometers maar vooral richting de mensen die hun grenzen niet kennen en halfdood neervallen in de Waaslandtunnel, je kan mij echt niet wijsmaken dat je zoiets niet voelt aankomen.....

Verder trouwens alleen maar liefde voor elke sporter, welke intensiteit en tempo ze ook lopen.

Over 20k van brussel gesproken. Enig idee waarom je tickets voor 10 miles van Antwerpen op ticketswap kunt kopen maar die van de 20 km van brussel niet? Of is dat nog te vroeg?

Zou wel leuk zijn mocht ek nog een ticketje daarvoor kunnen vinden

Over 20k van brussel gesproken. Enig idee waarom je tickets voor 10 miles van Antwerpen op ticketswap kunt kopen maar die van de 20 km van brussel niet? Of is dat nog te vroeg?

Zou wel leuk zijn mocht ek nog een ticketje daarvoor kunnen vinden
Geen Brussel voor mij dit jaar.

Ik heb mij zonet ingeschreven voor de 10 km averegtenjogging (23 mei). Ik train die dag sowieso dus waarom niet, is amper 3 km van bij mij thuis. Opwarming van 3 km, ophalen borstnummer en dan gewoon mee lopen en dan 3 km naar huis joggen = +-16 km training ;)

Ik heb wat hardheid nodig al ga ik waarschijnlijk bij de allerlaatsten zijn tijdens die loop lol.

Maar eigenlijk loop ik voor alles onder de 2 uur nooit met drank. En gellekes begin ik al helemaal niet aan. Hoogstens wat druivesuiker of stuk peperkoek, maar ook nooit voor runs onder de 2 uur. Maar bon, moet je zelf wat aanvoelen hoe je lichaam daar op reageert, ik zit denk ik op één eind van een spectrum wanneer het op die kwestie aankomt.
Same hier, voor korte runs (<2 uur of <20km) geen water/gellekes/voeding. Voor langere runs van pakweg 30-42km wel water, maar dan zorg ik dat het klaarstaat waar ik langs passeer zodra ik het niet op mijn lichaam moet meeslepen. Tijdens wedstrijden wordt er meestal wel voldoende voorzien.

De marathonprijzen voor Brugge en Antwerpen zijn precies ook goed toegenomen, nu al 120€ voor Antwerpen. Toch best veel voor een Belgische marathon imo (in Zwitserland kost het minder).

Laatst bewerkt:
Ik vind wat er tijdens wedstrijden voorzien wordt toch eerder te weinig. Op een marathon krijg je met die bekers nooit genoeg water binnen.

Dat hangt echt van persoon tot persoon af. Mijn nonkel kan heel goed tegen de warmte. Ik niet.
We hebben jaren samen getraind onder identieke omstandigheden.

Feit dat de ene er beter tegen kan dan de andere.

Maar je kan het ook wel trainen / aan warmte-acclimatisatie doen. Nu was het zowiezo één van de eerste echt warme dagen dit jaar om te lopen, dus nog totaal geen adaptatie gehad aan de warmte.
De vraag is natuurlijk of je daar de moeite wilt voor doen :biglaugh:

Laatst bewerkt:
Ik heb donderdag mij wel veel te warm aangekleed voor mijn training omdat het plots wat kouder was geworden. Mentaal doet vast ook veel.

Ik vind wat er tijdens wedstrijden voorzien wordt toch eerder te weinig. Op een marathon krijg je met die bekers nooit genoeg water binnen.

Dat is. Afhankelijk van de marathon zijn er waarbij je flesjes krijgt, oa in Parijs en ik dacht gehoord te hebben Valencia ook.

Dat is toch een punt waar ik bij volgende marathon veel meer aandacht ga aan moeten geven. Als je toch zeker 500ml per uur moet binnen krijgen. Mogelijks één van de oorzaken van de quads die volledig kapot gaan.

Bij de start kan je wel al iets van water bijhouden, maar dan onderweg toch moeten laten bevoorraden door mensen langs de kant (ookal mag dat normaliter niet)

En dat is de schuld van de organisatie/pacers. Ik snap het niet en zal het nooit snappen, maar dat gebeurt niet. In W1 stonden de pacers van 1u20 pas een kwartier voor de start op hun plek, en dat was in het eerste kwart. Zelf heb ik geen enkele vlag daarvoor gezien. In welke volgorde de vlaggen erachter stonden, geen idee.
Howla kameraad, op de man spelen! ;)
Ik stond normaal ook als pacer aan de start bij de 10miles, maar na de marathon Brussel-Leuven mij afgemeld. Zondag gaan zien, en eigenlijk geen spijt van dan niet als pacer meedeed. Het liep toch allemaal wat door elkaar en had niet de indruk dat er veel lopers achter de pacers liepen.

Ik heb ook niet de indruk dat Golazo veel tijd/aandacht in de pacers heeft gestoken. Ik was bijvoorbeeld de enige pacer voor 1u20 in Wave4 en niet omdat er niet genoeg kandidaten zijn, in tegendeel, maar omdat ze gierig zijn bij Golazo en slechts voor enkele richtijden/waves 2 of 3 pacers wouden inzetten. Bij zo'n massaevenement mag je per richttijd toch meerdere pacers verwacht, gewoon al om de aandacht te vestigen. Vaak wordt je door de organisatie ook maar aan je lot gelaten, zoek het maar zelf uit waar je gaat staan. Bij kleinere evenment/massaevenementen gaat dat wel, maar bij zo'n 10 miles gaat dat niet.

Howla kameraad, op de man spelen! ;)
Ik stond normaal ook als pacer aan de start bij de 10miles, maar na de marathon Brussel-Leuven mij afgemeld. Zondag gaan zien, en eigenlijk geen spijt van dan niet als pacer meedeed. Het liep toch allemaal wat door elkaar en had niet de indruk dat er veel lopers achter de pacers liepen.

Ik heb ook niet de indruk dat Golazo veel tijd/aandacht in de pacers heeft gestoken. Ik was bijvoorbeeld de enige pacer voor 1u20 in Wave4 en niet omdat er niet genoeg kandidaten zijn, in tegendeel, maar omdat ze gierig zijn bij Golazo en slechts voor enkele richtijden/waves 2 of 3 pacers wouden inzetten. Bij zo'n massaevenement mag je per richttijd toch meerdere pacers verwacht, gewoon al om de aandacht te vestigen. Vaak wordt je door de organisatie ook maar aan je lot gelaten, zoek het maar zelf uit waar je gaat staan. Bij kleinere evenment/massaevenementen gaat dat wel, maar bij zo'n 10 miles gaat dat niet.
Nee, zeker niet op de man! Want ik vind het super dat die mensen het willen doen (zelfs jij ;) ).
Maar als de pacer voor 1u20 op 1/4de van het vak staat, en de pacer voor 1u30 staat op de lijn, dan kunnen de lopers er ook niets aan doen dat ze niet op 'volgorde' van tempo staan. Als die netjes op x meter van elkaar staan, kun je het vak beter indelen. Maar ik zeg het: ik denk dat dat logistiek onmogelijk is met zoooo veel volk.

Nee, zeker niet op de man! Want ik vind het super dat die mensen het willen doen (zelfs jij ;) ).
Maar als de pacer voor 1u20 op 1/4de van het vak staat, en de pacer voor 1u30 staat op de lijn, dan kunnen de lopers er ook niets aan doen dat ze niet op 'volgorde' van tempo staan. Als die netjes op x meter van elkaar staan, kun je het vak beter indelen. Maar ik zeg het: ik denk dat dat logistiek onmogelijk is met zoooo veel volk.

We weten allebei dat die pacer van 1u30 geen 1u30 loopt eh.
Een egaal tempo lopen is geen kwaliteit die je als pacer nodig hebt.

Nee maar alle gekheid op een stokje. Ik heb nog maar weinig goeie ervaringen met pacers.

Nee maar alle gekheid op een stokje. Ik heb nog maar weinig goeie ervaringen met pacers.
De pacer voor 3u30 op de marathon van Gent is gefinisht op 3u29m35s.

Perfect gepaced ook (ik ben gelost aan km 28 maar toen zat hij op avg 4:55/km, dus mooi rekening gehouden met de verzwakking naar het einde).

Ik voelde me in de konijnenpijp helemaal gesterkt om van leer te trekken tegen sommige Pacers. Ik had namelijk gezien dat die van 1u20 voor mij gestart waren, pak 3 minuten. Ik liep wel ongeveer dat tempo, maar ben totaal ingestort. En in de Konijnenpijp kom ik dan ineens dat vlagje van de 1u20 weer tegen! Ha, die heeft pas slecht gepacet, zo hard door het ijs gezakt dat hij op 1:42 zou eindigen??

Tot ik besefte dat dat waarschijnlijk de pacer van de wave achter mij was :(

Vorig jaar liep ik 1:29:52 hé en de pacers van 1:30 (2 stuks - wave 4) heb ik achtergelaten aan km 13 net voor de konijnenpijp omdat ze begonnen te vertragen en het te traag begon te gaan. Ik heb ze niet meer gezien.

Dit jaar heb ik geen pacers gezien. Voor 1:25 was er ook geen pacer trouwens. Jammer, al had ik geen goeie dag.

Soms zijn ze goed, soms niet. Je moet een beetje geluk hebben. Het zijn ook maar mensen.

hier se onze verheven 'fietser'... meld je dan eens zelf aan dan kan je als een Zwitsers uurwerk het goede voorbeeld eens komen tonen. :S

Ik moest zondag normaal pacen in Genk loopt 16km, maar de organisatie heeft beslist om toch geen pacers in te zetten. Ik mag echter wel nog gratis mee lopen :unsure:

Ik ga er een rustige training van maken want sukkel wat met een achillespeesonsteking en ben hard aan het werken bij de kiné om er vanaf te raken. In juli start ik al aan m'n marathonopbouw voor Berlijn en ik had me eigenlijk voorgenomen om heel de lente en zomer te werken aan m'n topsnelheid op de pistewedstrijden (1500m tot 5km).

Vanmorgen de halve marathon van Knokke gedaan.

Het was goe warm maar geen last van gehad. Afgelopen zondag de 10 miles nog maar gedaan dus heb er een halve training van gemaakt en gewoon een degelijk tempo van 4:50 gelopen zonder diep te gaan. Ook een beetje een warmtetraining zowel vandaag als op de 10 miles en beide totaal nix van last gehad dus ideale voorbereiding voor de marathon des sables.

Op het einde zat ek echt nog fris maar was vooral voor het plezier vandaag. Niet om een tijd neer te zetten. Van genoten.

Dat is. Afhankelijk van de marathon zijn er waarbij je flesjes krijgt, oa in Parijs en ik dacht gehoord te hebben Valencia ook.
Vorig jaar heb ik deze 2 marathons gelopen, en inderdaad elke 5km flesjes. Maar ik las dit jaar een artikel van een record DNF's in Parijs (>4000).
Ze hebben dit onderzocht en het zou mede te wijten zijn aan de omschakeling naar bekers dit jaar. Het is dus inderdaad zo dat mensen veel minder drinken uit bekers.

Ik ging vorige week aan de zijlijn van de marathon in Londen staan om de grote namen aan het werk te zien. Het is inspirerend om personen als Kipchoge, Sawe, Kiplimo, Hassan, Assefa, ... aan het werk te zien. Sowieso had ik zelf een pauze ingelast na vorig jaar 2 marathons te lopen (en gefaald om sub 3u te lopen). Het lopen gaat momenteel niet supervlot en ik kom soms zelfs een week niet aan lopen toe. Het ontbreekt me aan tijd en de combinatie met gezin is momenteel te moeilijk om 3 of 4x per week te lopen.
Maar wanneer ik de menigte uit hun dak zag gaan in Londen begint het toch te kriebelen. Waarschijnlijk loop ik ooit wel nog eens Londen hierdoor. De sfeer was echt zoals Valencia X2.
Volgend jaar dus misschien Berlijn (als ik dit jaar nog in gang geraak en voel dat sub 3u wel mogelijk is) of Londen voor de fun.

Terug
Bovenaan