Algemene Loopthread

Ik heb @MBoddin04 z'n post misschien iets te vlug gelezen. De nuance dat onder de 5u voor Jan Modaal zeker mogelijk is, klopt uiteraard. Die 7min/km zal zeer zelden een doeltempo zijn denk ik. Wie (ruim) over de 5u gaat heeft misschien niet goed getraind.

Dat gezegd zijnde, vind ik lopen aan 7min/km toch echt nog wel lopen. Aan het begin van mijn trainingsschema's of na heropbouw zijn dat vaak m'n LSD tempo's. Anders gaat de HR sky high...
Iemand die gemiddeld >7min/km loopt op de marathon zal in de meeste gevallen ook gewoon stukken gewandeld hebben, en dat is in mijn ogen niet meer een marathon "lopen". Dan kan je beter aan een georganiseerde wandeling meedoen.

Dat gaat hier snel van “je moet geen marathon lopen om een loper te zijn” naar “je moet minstens x min/km lopen om een loper te zijn”. Who cares hoe snel of hoe lang iemand loopt, elke motivatie om uit de zetel te komen is een goede.
Alle sport is zeker welkom en ik beweer ook helemaal niet dat je geen loper bent als je de 5h grens niet haalt maar dan moet je misschien je focus verleggen.
De laatste jaren zijn de cut-offs enkel maar opgeschoven wat ik geen goede evolutie vind.. Het is toch totaal niet medisch verantwoord om niet goed voorbereide lopers 5h+ te laten afzien? Dat er niet meer doden vallen..

Sinds het EK op 12 april is m'n conditie nog nooit zo goed geweest precies. Denk dat m'n piek nu pas ligt ofzo :unsure:
Zit ik hier recuploopkes te doen aan 4'50" met HR 137, terwijl ik die normaal aan 5'15" doe. Benen voelen aan alsof ik eender wat kan lopen zonder te moeten stoppen. Dayum 🥲

Je praat over mij? :tongue:

Ik ben ne (hele) trage Piet en ik heb effectief 0,0 talent om snel te lopen wegens mijn zware bouw. Ik liep vorige week naar mijn slechte 10 miles ooit (De warmte verklaar niet alles, ik had gewoon een heel slechte dag) in een tempo van 5:40 per km. Doorgetrokken naar ne marathon is dat < 6:30 mits voldoende training

Ik moet altijd “lachen” als ik mensen hoor spreken over een zware bouw. Wat bedoel je daar juist mee? Ik heb zelf zeker niet de fysiek van een duursporter, maar ik heb toch al wel wat verwezenlijkt. Hard werk brengt iedereen echt een heel eind, ongeacht van talent of bouw. Gewoon geen excuses en werken. (Niet persoonlijk e!).

En i.v.m. die lange cutoffs op marathons: Ik heb dat hier (of op 9lives) al meermaals aangekaart, maar dat is hoe dan ook een slechte evolutie. Zo nodig je mensen die er helemaal niet klaar voor zijn om toch deel te nemen en 1001 stappen over te slaan. Alles moet vandaag direct, nu, meteen, liefst met zo weinig mogelijk werk. Als uw droom is om een marathon te lopen, super! Maar neem in godsnaam de tijd om op te bouwen. Ik ben ook gestart met 5k,10k, 1/2 marathon op pas na 2j lopen (en redelijk wat) mijn eerste marathon te lopen.

Over Average Rob ga ik zelfs niets zeggen, het finishing percentage van de MDS is 90+%. Op een Belgische 100mijl wedstrijd is dat 60% of zo. Je moet eens beelden bekijken van wat er daar allemaal rondloopt, 1 grote grap. Al is het wel een prachtig evenement.

AR (ik ben zeker geen hater, integendeel) haalt wel echt de magie van veel prestaties naar beneden. Zeker zijn broer, die is gewoon compleet out of shape, weegt 20kilo te veel en doet een Iron Man. Robert zelf is duidelijk wel ooit sportief geweest, serieus beertje onder dat laagje vet. En ze kunnen natuurlijk ook al goed zwemmen.

Maar dan nog in de ogen van een leek is hem “uitdoen” opeens niks magisch meer. Zelfs mijn vrouw: “is dat dan een Iron Man die je gaat doen in Deinze? Want x, y, z doen dat.” (Ik kan nauwelijks een km zwemmen, nee dus)

Het lijkt me overigens veel moeilijker, spreek me gerust tegen, om een IM te doen als je niet in topconditie bent, dan een MDS. Mentaal daar heb ik het niet over, en weerbaarheid, en pijn verbijten. Maar qua fysieke inspanning…

Again: sportinflatie.

AR (ik ben zeker geen hater, integendeel) haalt wel echt de magie van veel prestaties naar beneden. Zeker zijn broer, die is gewoon compleet out of shape, weegt 20kilo te veel en doet een Iron Man.

Dan is hem “uitdoen” opeens niks magisch meer in de ogen van een leek.

Het lijkt me overigens veel moeilijker, spreek me gerust tegen, om een IM te doen als je niet in topconditie bent, dan een MDS. Mentaal daar heb ik het niet over, en weerbaarheid, en pijn verbijten. Maar qua fysieke inspanning…

MDS kan je finishen als je doorwandelt, succes om met die mindset een IM tot een goed einde te brengen. Dus helemaal mee eens.

Mijn conditie is meer dan degelijk, ik kan best wel wat aan. Als iemand mij 1 week op voorhand zegt dat ik MDS mag lopen (en liefst ook betaalt, loop ik dat uit, 100% zeker).

Als iemand mij 1 week op voorhand zegt dat ik aan de start moet staan van een IM, schijt ik in mijn broek van schrik. Tegen dat ik uit het water kom, ben ik al helemaal verkrampt.

Overigens ook helemaal niets tegen Average Rob, maakt soms meer dan leuke content, maar met die “sportieve” uitdagingen moeten ze stoppen.

Ik moet altijd “lachen” als ik mensen hoor spreken over een zware bouw.
Idem. Een skelet weegt tussen de 12 en 15kilo, en zonder spieren en vet ziet iedereen er ongeveer hetzelfde uit.

Ik geloof gerust in ecto, endo, meso; en ook in verschillende metabolismen en afwijkingen (bv: schildklieren). Maar het aantal mannen van +95kg dat een “zware bouw” al als argument heeft gebruikt, of “ik verlies geen gewicht” of nog beter “gij hebt chance”. Tot ze eens 4 maanden een beetje letten op hun eten en +5u sporten per week. Ipv 1 keer padel met pinten nadien. Dan hebben ze op één of andere manier opeens ook een goed metabolisme en zijn ze 10kg kwijt. En ook wat kracht, dat geloven ze dan eindelijk ook.

AR (ik ben zeker geen hater, integendeel) haalt wel echt de magie van veel prestaties naar beneden. Zeker zijn broer, die is gewoon compleet out of shape, weegt 20kilo te veel en doet een Iron Man. Robert zelf is duidelijk wel ooit sportief geweest, serieus beertje onder dat laagje vet. En ze kunnen natuurlijk ook al goed zwemmen.

Maar dan nog in de ogen van een leek is hem “uitdoen” opeens niks magisch meer. Zelfs mijn vrouw: “is dat dan een Iron Man die je gaat doen in Deinze? Want x, y, z doen dat.” (Ik kan nauwelijks een km zwemmen, nee dus)

Het punt is wel, en dat wordt ook bij elke test bevestigd, dat Arno heel veel aanleg heeft om sportief uit te blinken.
Voor dat hij YouTube filmpjes maakte was hij een voetballer met potentieel, maar een blessure zette hem aan de kant.

Probleem bij de kerel is dat hij gewoon veel te graag en veel te veel eet.
En als je 30kg te veel weegt dan wordt presteren moeilijk. Maar zonder dat talent had het onmogelijk geweest.
Waar een marathon lopen nog “simpel” is, is dat voor een IM toch al heel wat anders ook. Vooral dat zwemmen nekt heel veel mensen.

Ik geloof gerust in ecto, endo, meso; en ook in verschillende metabolismen en afwijkingen (bv: schildklieren). Maar het aantal mannen van +95kg dat een “zware bouw” al als argument heeft gebruikt, of “ik verlies geen gewicht” of nog beter “gij hebt chance”. Tot ze eens 4 maanden een beetje letten op hun eten en +5u sporten per week. Ipv 1 keer padel met pinten nadien. Dan hebben ze op één of andere manier opeens ook een goed metabolisme en zijn ze 10kg kwijt. En ook wat kracht, dat geloven ze dan eindelijk ook.
Allemaal waar maar Karry spreekt nu nét iemand die helemaal niet te veel weegt hé :tongue:

Mij als voorbeeld genomen: Ik weeg momenteel 82kg voor 1m84,5. Niet haarscherp maar zeker niet te dik. In mijn jeugd woog ik chronisch altijd < 70 kg. Ik heb inderdaad wel heel kortstondig 98,5kg gewogen (mijn max gewicht ooit) ---> Rond 2010/2011 wat eigenlijk de reden was om terug te beginnen lopen. Maar meestal woog ik op gewicht of er net onder. Mijn laagste gewicht ooit was zelfs 57kg.

Ik ben ook altijd zeer sportief geweest. Van ijsschaatsen op mijn 3 jaar tot lopen anno 2025 (op mijn 50ste). Er is een reden dat mensen die mij niet kennen mij gemiddeld 10 jaar jonger schatten dan ik ben. Ik weet niet of het al bulletproof wetenschappelijk bewezen is? Maar mijn conclusie is duidelijk: Ik geloof oprecht dat sporten je (iets) trager doet verouderen.

Benoem het hoe je het wil hé. Ne zware bouw (eerder ne stevige bouw? Want mss is het id wel een foute bewoording) , goeie vs slechte VO² max, veel of weinig talent (maar wat wil dat juist zeggen? Waarom heeft iemand meer of minder talent ???) maar ik loop naar mijn mening echt gelijk een slak tov de gemiddelde loper. Talent heb ik echt niet. :D

Maar dat is OK hé. Je moet altijd gewoon naar uw eigen kijken. Kijken naar een ander en een ander proberen te evenaren of beter te zijn --> Het zal u alleen maar frustraties bezorgen als die kerel of dame méér talent en/of een hogere VO² max heeft dan jij. :D

Allemaal waar maar Karry spreekt nu nét iemand die helemaal niet te veel weegt hé :tongue:

Mij als voorbeeld genomen: Ik weeg momenteel 82kg voor 1m84,5. Niet haarscherp maar zeker niet te dik. In mijn jeugd woog ik chronisch altijd < 70 kg. Ik heb inderdaad wel heel kortstondig 98,5kg gewogen (mijn max gewicht ooit) ---> Rond 2010/2011 wat eigenlijk de reden was om terug te beginnen lopen. Maar meestal woog ik op gewicht of er net onder. Mijn laagste gewicht ooit was zelfs 57kg.

Ik ben ook altijd zeer sportief geweest. Van ijsschaatsen op mijn 3 jaar tot lopen anno 2025 (op mijn 50ste). Er is een reden dat mensen die mij niet kennen mij gemiddeld 10 jaar jonger schatten dan ik ben. Ik weet niet of het al bulletproof wetenschappelijk bewezen is? Maar mijn conclusie is duidelijk: Ik geloof oprecht dat sporten je (iets) trager doet verouderen.

Benoem het hoe je het wil hé. Ne zware bouw (eerder ne stevige bouw? Want mss is het id wel een foute bewoording) , goeie vs slechte VO² max, veel of weinig talent (maar wat wil dat juist zeggen? Waarom heeft iemand meer of minder talent ???) maar ik loop naar mijn mening echt gelijk een slak tov de gemiddelde loper. Talent heb ik echt niet. :D

Maar dat is OK hé. Je moet altijd gewoon naar uw eigen kijken. Kijken naar een ander en een ander proberen te evenaren of beter te zijn --> Het zal u alleen maar frustraties bezorgen als die kerel of dame méér talent en/of een hogere VO² max heeft dan jij. :D
Er is een verschil tussen zware bouw en talent hé.
Beter worden is nu eenmaal net iets complexer dan lopen en hopen dat je beter wordt. Trainen, eten, slapen, herstel, stressniveaus, … zoveel dingen die allemaal invloed hebben over hoe je evolueert.

Heeft mathieu vdpoel meer talent als wout van aert? Dat is een volmondige nee. Reden dat hij nu afstand heeft genomen omdat hij al verschillende jaren consistent kan trainen terwijl wva te frequent in de lappenmand ligt.

Zie vaak in de omgeving mensen die 7-8 maanden amper consistent trainen maar wan verwachteb met een 3 maands marathonschema plots sub 3 te kunnen lopen, ja zo werkt het nu eenmaal niet.
jaar na jaar consistent trainen is waar je beter van wordt. Liever 5% minder volume en intensiteit maar een lager risico op blessure zal er op de lange termijn altijd voor zorgen dat je beter wordt.

Zie vaak in de omgeving mensen die 7-8 maanden amper consistent trainen maar wan verwachteb met een 3 maands marathonschema plots sub 3 te kunnen lopen, ja zo werkt het nu eenmaal niet.
Hehe ja. En dan hoor je zo iemand zeggen: Ja maar ik ken iemand. Nooit gesport, 100kg, traint even een half jaartje met amper 80km/week en hij loopt asap ne marathon onder de 3u! (Na 20kg afgevallen te zijn)

Kan dat? JA. Als die mens van nature een extreem hoge VO² max heeft en een enorm supertalent is: dan kan dat gewoon. Ne goeie maat van mij was zo. MAAR 0.01% van de bevolking als voorbeeld nemen voor uzelf is ... vul zelf maar in.

Maar het is wel zo. Iemand die ook 50 is en hij/zij traint 10 jaar lang samen met mij. Exact identiek dezelfde trainingen ..
Dan kan het perfect zo zijn dat die mens na 10 jaar op zijn 60ste 3:00 loopt op de marathon en ik 3:30. Dat kan perfect.
En je zegt: ja maar die zijn voeding zal anders zijn en .... OK laat die twee 10 jaar samen wonen. 100% zeker: de tijden geen nog steeds niet hetzelfde zijn hoor.

En je zegt het talent. Maar nogmaals wat is talent? Zuiver VO² max? Het is complexer dan dat hé. ;)

Maar nogmaals die laatste paragraaf: Mijn raad = Kijk naar uzelf en niet naar een ander. En loop voor je eigen plezier. Anders heeft het weinig zin en houd je het niet vol. Is lopen niks voor jou? Ga dan zwemmen of whatever .. Kijken naar een ander vind ik eigenlijk zowat het slechtste dat je kan doen ..

jaar na jaar consistent trainen is waar je beter van wordt. Liever 5% minder volume en intensiteit maar een lager risico op blessure zal er op de lange termijn altijd voor zorgen dat je beter wordt.
Mijn visie is altijd (al blijft het een mening en geen wetenschappelijk bewijs maar het is op basis van eigen ervaring): Trek een lange sprint van 1 km en haal alles uit de kast. Als je echt jarenlang hard traint dan is dat de max snelheid die je mogelijks best case kan halen op ne marathon.

Bij mij is dat net onder 4:00 (wat echt heel traag is). Ah wel .. mijn PR is 3:37 maar ik zou de marathon aldus volgens mijn redenering (in theorie) kunnen lopen in 2:49.

Om van een tijd van 3:58 Antwerpen naar 3:37 Brussel (veel zwaarder hé) te gaan daar heb ik 4 jaar over gedaan. Helaas daarna epileptische aanvallen gekregen waardoor ik marathons lopen (en langer) heb moeten opgeven.

Laatst bewerkt:
Mijn visie is altijd (al blijft het een mening en geen wetenschappelijk bewijs maar het is op basis van eigen ervaring): Trek een lange sprint van 1 km en haal alles uit de kast. Als je echt jarenlang hard traint dan is dat de max snelheid die je mogelijks best case kan halen op ne marathon.

Bij mij is dat net onder 4:00 (wat echt heel traag is). Ah wel .. mijn PR is 3:37 maar ik zou de marathon aldus volgens mijn redenering (in theorie) kunnen lopen in 2:49.

Sorry, maar dat is echt de meest van de pot gerukte redenering die ik ooit heb gehoord. Ik kan nu misschien 1km lopen in 3:15. Met uw “logica” moet ik met de nodige training dus een marathon kunnen lopen in 2u17…. 🤣 Heb jij enig idee hoe krankzinnig snel dat is? Dat behaal je niet meer door alleen echt hard te trainen hoor. Stop a.u.b. met theorieën naar voor te brengen die geen enkele basis hebben.

Dan ga je zelf echt voorbij een het feit dat lichamen kunnen verschillen en niet iedereen van nature een duursporter is. Zelfs slecht getraind loop ik richting de 3' op de kilometer, maar op dit forum alleen zit al volk dat veel sneller een marathon heeft gelopen dan ik ooit zal kunnen met perfecte training. :p

Er is echt nog veel meer genetisch bepaald dan je je kan inbeelden. Iemand met wie ik soms liep heeft een gemeten VO2max van 75ml/kg/min. Die heeft ooit na maanden nauwelijks lopen (wel actieve levensstijl maar geen duursport) 3 kilometer in 9 minuten gelopen. Wel, daar moet ik bijna als een prof voor trainen en dan nog ben ik niet zeker dat ik dat ooit kan halen. :p

Laatst bewerkt:
Stop a.u.b. met theorieën naar voor te brengen die geen enkele basis hebben.
Neen ik stop daar niet mee. It is a free world. You dont like it. Sorry maar dat is dan gewoon brute pech. Negeer het dan gewoon se.

Maar hey het moet niet altijd serieus zijn. Het is en blijft een forumske. Ik ben alvast blij dat jij dat ook zo wel op die manier opneemt / bekijkt en je tenminste ook een beetje kan lachen met mijn theoretisch bullshit.

Ik ben tussen haakjes 90% serieuzer geworden dan vroeger (Ik weet het nu gaat men hier keihard in de lach schieten maar geloof het of niet: Ik meen dat echt, kan je u al even inprenten hoe ik vroeger hier was ;)) uit respect voor mensen die zo'n forum bloedserieus nemen maar .. het is en blijft uw eigen keuze se. We leven in een democratie. Niemand moet mij zeggen wat ik wel en niet moet of mag doen zolang ik geen forumregels breek.

Dan ga je zelf echt voorbij een het feit dat lichamen kunnen verschillen
Maar ne zware, lichte, platte, zeikbouw enzovoorts bestaat niet volgens de posts hierboven (als ik ze TE letterlijk interpreteert)
Alleen vaagjes 'talent (Om een kat een kat te noemen: what the fuck is talent. Hebben we hier ne wetenschapper aub? ;)) en wat VO² cijferkes ..

Nogmaal wat ik al herhaaldelijk zeg: Het is maar hoe je het een naam geeft .. It is in the name. Of gewoon: Een lichaam is iets 'complex'.
Heb ik iets zinvol gezegd hier? NEEN. Maar de reacties corrigeren mij alleen maar en veel extra argumenten komen daar toch ook niet uit se. Ik ben niet echt onder de indruk.

Swoit ik ga een toerreke lopen. Dat is nuttiger dan het verdere verloop van deze discussie.

Laatst bewerkt:
@makila Er is wel een heel groot verschil in het naar voor brengen van uw mening op een forum (waar ik het 100% mee eens ben) en het lanceren van theorieën die gebaseerd zijn op gebakken lucht. Als het een “grapje” is, moet je dat ook zo aangeven.

Beeld u eens in dat ik hier zou posten dat ik er zeker van ben dat iedereen zonder training een marathon in 4u30 kan uitlopen. Lijkt u dat een goed idee!?

Iedereen doet wat hij of zij wil, maar ik kan er niet tegen wanneer mensen op sportief vlak compleet ridicule en onverantwoorde zaken naar voor brengen.

Over de tijdslimiet op de marathon: ik zal blij zijn als ik op mijn 60 nog een marathon onder de 5 uur kan lopen.

Ja, hoge tijdslimieten trekken ongetrainde personen aan, maar evengoed oudere lopers, en mensen die wel trainen maar geen aanleg hebben om snel te lopen. Heb hier het voorbeeld van mijn schoonbroer al eerder bovengehaald, die heeft al een halve marathon gelopen maar heeft denk ik met moeite ooit een 10K onder het uur gelopen. Die heeft wel uithouding maar nièts van snelheid.

Maar het is wel zo. Iemand die ook 50 is en hij/zij traint 10 jaar lang samen met mij. Exact identiek dezelfde trainingen ..
Dan kan het perfect zo zijn dat die mens na 10 jaar op zijn 60ste 3:00 loopt op de marathon en ik 3:30. Dat kan perfect.
En je zegt: ja maar die zijn voeding zal anders zijn en .... OK laat die twee 10 jaar samen wonen. 100% zeker: de tijden geen nog steeds niet hetzelfde zijn hoor.

Je hebt echt geen flauw benul van wat je hier zegt eh?
Op de Berlijn marathon van 2024 liepen er 25 in de age group 60 onder de 3u. Dat zijn echt geen mensen die nog maar 10 jaar lopen hoor, dat zijn zeer goeie lopers die na jarenlang consequent te trainen nog altijd onder de 3u kunnen lopen.

Je kan eens wat zotte claims uit uw mouw schudden. Maar je moet ook ergens wel serieus blijven eh.

Anyways. Ik ben terug van mijn herexamen van de 10 miles. +- ook dezelfde hoogtemeters

Met een weekje vertraging heb ik mijn doeltijd wel gelopen (Ruim 8 min sneller dan vorige week)
Ik was echt geestelijk ziek van vorige week. :angry: Die tijd was echt ondermaats voor mijn huidige conditie.

Na 14 km zag ik echt af maar en merkte ik dat ik op weg was naar 1:25:05 of zo. Ik wilde kost wat kost er toch onder duiken. :tongue:
Mijn beste tijd op 10 miles sinds 2019. Eindelijk ..

Tempoloop.jpg

Tempoloop-2.jpg

PS. En nu is het echt tijd voor recup. De volgende afspraak: De averegtenjogging Hallaar - 23 mei (10 km)

Beeld u eens in dat ik hier zou posten dat ik er zeker van ben dat iedereen zonder training een marathon in 4u30 kan uitlopen. Lijkt u dat een goed idee!?
Dat kan gevaarlijk zijn moest iemand u geloven en dan worst case afgevoerd dient te worden.
Nu ja als ik de ambulance zag passeren in de konijnenpijp vorige week dan .. swoit ..

---

En ja proficiat aan iedereen die vandaag zijn wedstrijd liep (individueel of een echte wedstrijd). Het waren bijna ideale omstandigheden uitgezonderd een wat strakke tegenwind. Maar je kan niet alles hebben.

Laatst bewerkt:
Nieuwe mijlpaal: deze ochtend mijn eerste marathon gelopen (op mezelf). Tevreden met mijn 4u04. Avg bpm 161 en avg pace 5:47 (de eerste 12 aan 5:15, de laatste 12 boven de 6:00).
Ik was die afstand niet van plan maar ik vond het goed loopweer en de runner's high kwam op bij km 25 dus aan km 30 besloten om door te gaan. Vanaf km 34 begon ik fysiek af te zien, gelukkig niet tegen een muur gelopen. Bekentenis: ik heb er niet voor getraind, ik kon meer carbs en hydratie gebruiken en de voorbije dagen totaal niet op mijn voeding gelet. Kortom, ik deed redelijk wat verkeerd. Lessen geleerd voor de volgende.

edit: gelet op de discussie van de voorbije pagina's, even kort duiden dat ik m.i. een goede basis heb door een goed aantal casuele HMs de voorbije vijf jaar.

Terug
Bovenaan