Algemene Loopthread

Bij kleinere loopwedstrijden vermoed ik dat je ook eens geluk kunt hebben dat het deelnemersveld bestaat vooral uit mensen die er eens staan voor de uitdaging.
Ik was met 5:36 gemiddeld bij de allerlaatsten op de 10,5 km. Had ik er een echte jogging van gemaakt zoals ik oorspronkelijk van plan was dan was ik allerlaatste geweest :tongue: (de laatste liep gemiddeld 9,4 km)

Had ik de 4,5 km gelopen (tempo <5:21) dan was ik netjes in het midden beland. Je zou andersom verwachten maar de reden is wat jij zegt en alle ongetrainde lopers / mensen die de uitdaging aan gingen deden dat op de korte afstand(en).

Laatst bewerkt:
Mijn vrouw loop nu enkele weken met een garmin 255 en krijgt na de eerste km lopen telkens een prestatieconditie score. Wat is het precies en wat kan je ermee doen? Gaat dit over de km die je al liep? Gaat dit over algemene conditie van de laatste dagen? Ik vind online heel tegenstrijdige antwoorden.
Meestal krijgt ze een score rond de +4 maar tijdens een loopwedstrijd vorige week kreeg ze 0. Ik zeg uiteraard dat ze daar niet moet op letten als je toch niet weet van waar het komt. Maar ja 😁. Ze blijft erover vragen terwijl ikzelf geen eenduidig antwoord
Kan geven 😅

Mijn vrouw loop nu enkele weken met een garmin 255 en krijgt na de eerste km lopen telkens een prestatieconditie score. Wat is het precies en wat kan je ermee doen? Gaat dit over de km die je al liep? Gaat dit over algemene conditie van de laatste dagen? Ik vind online heel tegenstrijdige antwoorden.
Meestal krijgt ze een score rond de +4 maar tijdens een loopwedstrijd vorige week kreeg ze 0. Ik zeg uiteraard dat ze daar niet moet op letten als je toch niet weet van waar het komt. Maar ja 😁. Ze blijft erover vragen terwijl ikzelf geen eenduidig antwoord
Kan geven 😅
na een tiental minuten gaat uw Garmin evalueren wat uw vorm is tov uw vorige loopjes. Als je bijvoorbeeld opeens met 20 harslagen minder hetzelfde tempo kan vasthouden ga je wellicht een +XX krijgen. Echter, als je een paar koffies binnen hebt, kampt met stress of slecht geslapen hebt kan die hartslag daar onder lijden. Staar je er dus niet blind op. In "the long run" kan het wel een indicatie zijn van de evolutie van het vormpeil.

Als ik 4 weken niet deftig gesport heb ga ik steevast een minscore tegemoet. Ik las ook ergens dat een tiental +'jes gelijk staat aan +/- 1 vo2-max verbetering, geen idee of dat klopt. (sowieso niet in de praktijk, maar ik bedoel naar Garmin indicatoren)

Kan geven 😅
Ik zou er niet te hard van wakker liggen -> in normale omstandigheden krijg ik elke dag een +3 of een +4 te zien.

Start ik aan een LSD met een looprugzak van een paar kilo dan is die score lager (logisch, want iets minder snel aan zelfde hartslag door het extra gewicht)

Start ik met felle wind tegen dan is de score ook lager... zoals gezegd: niet te veel van aantrekken ;)

Goh een indrukwekkend resultaat halen - ook al zegt het niets - is wel eens leuk.

Vorig jaar op een trappenloop in wolkenkrabber was ik 20e van de iets meer dan 1000 deelnemers. Ik ga niet ontkennen dat dat wel een kleine kick gaf, zeker omdat er nog wat marge op zat. Ik hoop op top 10 dit jaar.

Dit is echter een wedstrijd waar slechts een miniem deel van de starters ook echt sporters zijn. Het is dus meer een graadmeting tegenover kantoorwerknemers dan iets anders.

Bij kleinere loopwedstrijden vermoed ik dat je ook eens geluk kunt hebben dat het deelnemersveld bestaat vooral uit mensen die er eens staan voor de uitdaging.

Dan kan je ook eens effectief racen tegen anderen ipv enkel tegen jezelf. Het lijkt mij leuker om te strijden voor plek 5, dan voor plek 300 op een 10 miles
Mijn ervaring is anders. Het is te zeggen, bij kleinere loopwedstrijden met prijzengeld loopt vaak een top mee waar ik nooit in de buurt van kan komen. Bij de kleinere 'fun runs' is dat anders, maar goed... daar is een resultaat lopen ook totale bijzaak, en ga je toch niet het "tactische" meemaken.
Bij grotere zit ik procentueel gezien in een veel hoger segment. Daarom kijk ik ook altijd naar mijn relatieve positie tov het aantal finishers :D Je moet het ergens uit halen 🤷

Kan geven 😅
In de eerste 6 tot 20 minuten wordt een meting gedaan van je hartslag en HRV tov je tempo. Dat krijgt een cijfer en wordt vergeleken met je huidige VO2Max-cijfer van Garmin. Het verschil tussen je VO2Max net voor je loop en je huidige HR/HRV/Tempo-cijfer wordt dan op een procentuele schaal uit gezet. Pak dat 3% = 1 punt (om maar iets te zeggen). Dus als in dat loopje je tempo 12% hoger was voor dezelfde hartslag dan je VO2Max aangeeft, krijg je +4.

Ik was ooit 4e op een 5 km, op ongeveer 2 minuten van de 3e plaats. Je moet eens geluk hebben. 😂
Same, ik heb ooit 11de gelopen op een 5km. Zonder dat ik het wist, want 10de was misschien ook nog wel gelukt. Maar de beschrijving is een "toffe, recreatieve loop" en een zin verder "jogging"... Dan moet je al eens geluk hebben, maar tegelijk is het ook maar beperkt uitpakken :D

Ik maak me geen illusies over mijn status als loper :P Ik heb me schelp kapot gelopen en was blij met zowel mijn prestatie als mijn tijd, en het plezier van het meelopen in die wedstrijd.

Ik was ooit 4e op een 5 km, op ongeveer 2 minuten van de 3e plaats. Je moet eens geluk hebben. 😂
Niet moeilijk met maar 4 deelnemers :tongue:

Mijn ervaring is anders. Het is te zeggen, bij kleinere loopwedstrijden met prijzengeld loopt vaak een top mee waar ik nooit in de buurt van kan komen. Bij de kleinere 'fun runs' is dat anders, maar goed... daar is een resultaat lopen ook totale bijzaak, en ga je toch niet het "tactische" meemaken.
Maandag liepen 2 joggers 6:22/km De 3de laatste liep 6:00/km. Als je 4:35/km liep (ruim 13km/u) dan was meer dan de helft van alle lopers reeds voor jou gefinisht. Ik vond het niveau voor een "klein" kermiskoersjoggingske niet slecht. :D

Ik heb trouwens nog een tijdje samen gelopen met iemand van 75 jaar en ik ben afgehaakt na km 8. Die mens heeft 11 km/u gehaald. Dat was best sterk. Kudos. :bow: En er deed ook een rolstoelatleet mee. Ik vind dat sjiek.

Laatst bewerkt:
Het was plots 10 graden warmer dan de weken ervoor. Ik heb geprobeerd me er goed op voor te bereiden, maar ik had denk ik de dag ervoor iets gegeten dat niet perfect was. De wind stond lichtjes uit het zuid-oosten, waardoor het stuk bergop plots heel erg zwaar was. Ik moest een uur met de fiets naar de start, maar toen bleek dat ik mijn water thuis was vergeten. Ik wist dat het ging misgaan dus ik had ervoor ook nog eens slecht geslapen. Ik had daarenboven ook nog eens echt slechte benen waardoor ik een minuut per kilometer trager gelopen heb.

Maandag liepen 2 joggers 6:22/km De 3de laatste liep 6:00/km. Als je 4:35/km liep (ruim 13km/u) dan was meer dan de helft van alle lopers reeds voor jou gefinisht. Ik vond het niveau voor een "klein" kermiskoersjoggingske niet slecht. :D

Ik heb trouwens nog een tijdje samen gelopen met iemand van 75 jaar en ik ben afgehaakt na km 8. Die mens heeft 11 km/u gehaald. Dat was best sterk. Kudos. :bow: En er deed ook een rolstoelatleet mee. Ik vind dat sjiek.
Ja, dus ff opgezocht, en volgens mij is dat wel zo'n criterium dat ik bedoel. Daar valt altijd wel iets te rapen, en de mensen uit stratencircuits zoeken die kleine eruit om kans te maken. Waardoor de kansen ironisch genoeg dalen. Robin hier op het forum deed het vroeger ook zo, meen ik me te herinneren.

Zondag het trailfeest van't jaar in La Roche. Geven ze toch wel geen 29° zeker 🤓🥲
Chance dat we voor de 35km starten om 8u. Da's wel opstaan om 5u om daar op tijd te zijn, maar dat zorgt er ook wel voor dat we de grote warmte voor zijn, hopelijk.
Geen tijdsdoel gesteld, maar sub 4u20 zou tof zijn 👏🏻

Mijn laatste lange training zit erop. Ik had nooit gedacht dat ik 2u48 zou kunnen lopen, laat staan aan dit tempo. Ik had altijd pijn, was altijd geblesseerd, twee maal geopereerd aan mijn enkel. Begeleiding en consistentie. Nu rusten en uitvoeren waarvoor ik getraind heb. 9 dagen aftellen.

Ja, dus ff opgezocht, en volgens mij is dat wel zo'n criterium dat ik bedoel. Daar valt altijd wel iets te rapen, en de mensen uit stratencircuits zoeken die kleine eruit om kans te maken. Waardoor de kansen ironisch genoeg dalen. Robin hier op het forum deed het vroeger ook zo, meen ik me te herinneren.

Iedereen die een beetje niveau heeft en daarop kickt doet dat zo.
Het is maar waar je uw plezier uit haalt natuurlijk. Uiteindelijk als je elke week een wedstrijd loopt dan kan je nooit altijd 100% gaan ook al is het maar 5km.

Maar ik heb de indruk dat de wedstrijden met geldprijzen enkel maar dalen. Vroeger zag je dat veel meer, maar tegenwoordig echt niet meer. En al zeker niet dat het geafficheerd wordt.
Jaren geleden kregen sommige zelfs nog startgeld, ook dat is veel minder of zelfs niet meer. Op kleine wedstrijden bedoel ik dan.

Maar ik heb de indruk dat de wedstrijden met geldprijzen enkel maar dalen. Vroeger zag je dat veel meer, maar tegenwoordig echt niet meer. En al zeker niet dat het geafficheerd wordt.
Jaren geleden kregen sommige zelfs nog startgeld, ook dat is veel minder of zelfs niet meer. Op kleine wedstrijden bedoel ik dan.
Dat klopt.

Ik heb toevallig recent nog besproken met de hoofdorganisator van de groentenjogging in Schriek (dewelke werd afgelast dit jaar).
Hij was een van de weinigen die in de buurt van Heist nog een prijs gaf aan ELKE deelnemer (ok een prulleke uitgezonderd de top-3 of zo, maar het is de geste die telt).

Het word elk jaar duurder en duurder (volgens hem) om wedstrijden te organiseren en (veel) prijzen uitdelen kwam onder druk te staan.
En ja je kan nog altijd de tarieven voor deelname verhogen (Dat is nog steeds 5€ wat anno 2025 weinig is) maar de concurrentie is groot dus ... (ik spreek nu niet over de grotere evenementen hé!)

Zo, de TDF weer inde pocket dit jaar. 4u06 over 36km met goed 1200HM. Erg tevreden over het resultaat! Weertje was ideaal met een goeie 15° bij de start om 8u. En dan binnen voor de grote hitte echt begon. Blijft toch ook echt een toplocatie voor een trailrun.

En ik zag net dat PJ Hannes gewonnen heeft😂

Zo, de TDF weer inde pocket dit jaar. 4u06 over 36km met goed 1200HM. Erg tevreden over het resultaat! Weertje was ideaal met een goeie 15° bij de start om 8u. En dan binnen voor de grote hitte echt begon. Blijft toch ook echt een toplocatie voor een trailrun.

niet op dezelfde afstand als Seppe dan? ik zag zijn strava en parcours lijkt wel heel fel op Trail des Sangliers, die startte ook in Berismenil

kijk al uit naar de volgende jogclub dan!

TOP! 💪

En, wat vinden "we" van Ruben Van Gucht die weer eens moet opgeven op de dodentocht, km50, wegens maagproblemen? (maar toch leutig verkondigt bij Erik Goens in Het Huis dat hij een ultra-loper is)

Klinkt toch wel heel fel alsof hij gewoon veel sneller loopt dan hij eigenlijk aan kan? Als hij effectief elke dag loopt, en in het weekend een LSD van 35km doen, dan mag zo'n dodentocht lopen toch geen enkel probleem zijn, of mis ik iets?

Ik kan me niet voorstellen dat als hij wat rustiger aan zou lopen, en wat meer lopen/wandelen zou afwisselen, dat die maagproblemen dan veel minder erg zouden zijn?

Aan 13 km/u zou ik ook geen croque monsieur of hotdog binnen kunnen houden, maar op de Bello Gallico aan 9km/u door de modder is dat geen enkel probleem :p

Terug
Bovenaan