Algemene Loopthread

Amen. Nooit begrepen waarom mensen tijdens het sporten muziek/podcasts/... luisteren. Gewoon genieten van de loop, het moment, de natuur. Geest leegmaken en mijmeren over wat geweest is en wat nog moet komen.

Ik maak zelfs playlists met m'n doeltempo in het achterhoofd :lol:

Tijdens GTLC heb ik nu wel bewust muziek achterwege gelaten maar dat is natuurlijk anders dan een duurloopje rond de kerktoren.

Een podcast luisteren tijdens een duurloop is ook leuk. Al zet ik die soms ook gewoon op pauze wanneer ik een echt mooi stukje natuur passeer. Als het de 1000ste keer over hetzelfde paadje is, dan vind ik juist dat de podcast mij juist afleid. Al hangt het ook af of ik al heel de dag muziek geluisterd heb of niet.

Ondertussen ben ik zo'n 5.5 weken vader! En de loopsessies zijn daardoor ook wel weer verminderd. Al had ik wel eens een week van 65km, maar dat was nog voor de reflux en krampjes er waren. Met het woon werk, fiets ik wel af en toe terug, maar moet dringend ook terug beginnen lopen.

Met het slaapgebrek merk ik wel dat het recuperen veel veel trager gaat als voorheen.

Een podcast luisteren tijdens een duurloop is ook leuk. Al zet ik die soms ook gewoon op pauze wanneer ik een echt mooi stukje natuur passeer. Als het de 1000ste keer over hetzelfde paadje is, dan vind ik juist dat de podcast mij juist afleid. Al hangt het ook af of ik al heel de dag muziek geluisterd heb of niet.

Ondertussen ben ik zo'n 5.5 weken vader! En de loopsessies zijn daardoor ook wel weer verminderd. Al had ik wel eens een week van 65km, maar dat was nog voor de reflux en krampjes er waren. Met het woon werk, fiets ik wel af en toe terug, maar moet dringend ook terug beginnen lopen.

Met het slaapgebrek merk ik wel dat het recuperen veel veel trager gaat als voorheen.

Ik was er van overtuigd dat jij met een Thule buggy wekelijks een D+ Dinsdag zou doen! :oi22:

Zondag op 't onverwachts de HM van Aalst gelopen. Koud zeg, licht onderkoeld bij aankomst.
PB op alle afstanden, buiten de 5KM. Jammer van de wind want anders denk ik toch onder de 1u20 te zijn kunnen duiken. Eerste 9km alles onder de 3:40 gelopen.

Al bij al tevreden, 3:54/km (1u22) zonder specifieke training (noch interval, noch afstand) de afgelopen maanden, en enorm weinig slaap met ons tweede kindje dat er sinds een maand is bijgekomen.

Ook in die specifieke wieg van Thule?

In die bassinet? Daar liggen ze los in he. De minste oneffenheid op de baan en ze vliegen op en neer en van links naar rechts.
Je kan er mee gaan lopen eens je dat zitgedeelte gebruikt, met de veiligheidsriempjes. Maar dan nog moet hun nek sterk genoeg zijn om de schokken op te vangen.

ja, tot dan zullen het wandelingen worden, voel je toch ook wel bergop.
Maar we hebben wel specifiek een goeie loopbuggy gekocht, dus zal zeker nog gebruikt worden.

Ik raad u deze aan als compressieshirt: https://www.amazon.com.be/-/en/Cold...203254&language=en_GB&gad_source=1&th=1&psc=1

Kunt ge tot -10° mee lopen, zonder dat ge koud krijgt.
Ik gebruik meestal de HG versie (heat gear) + zo'n oranje Fusion vestje, die combo werkt ook goed tot een graad of 0 (voor kouder weer is CG inderdaad wel beter, maar tot 0 graden vind ik dat iets te warm voor mij)

Zondag op 't onverwachts de HM van Aalst gelopen. Koud zeg, licht onderkoeld bij aankomst.
Zondag was het echt shitty weer. Fushion vestje + Under the Armor HG was genoeg om mij lekker warm te houden gedurende 10 km.
Maar ik had er toch genoeg van. Laat staan dat ik een HM zou gelopen hebben :)

Laatst bewerkt:
Pff, serieuze streep gezet door een doel wat ik me had vooropgesteld. Wilde tegen de zomer (mei-juni) een marathon lopen, wat de kiné afraadt.

Ff terug postte ik hier dat ik last had van mijn knie, krachttraining en een schema ten spijt.
Was dus lopersknie wat bij me komt en gaat.
Ik dacht dat het kon zijn doordat mijn voeten naar buiten staan gezien ik wandel als een eend. Ik heb mezelf gedwongen met voeten recht vooruit te lopen en wandelen.
Resultaat: deed meer kwaad dan goed, bij gewoon wandelen prijs laat staan trappen op.

Nu 2 weken later lopen ingeruild voor de indoor fietstrainer om geen conditie verliezen, maar man dat is toch saai 😅.
Sinds vorige week naar de kiné aan het gaan en die zegt dat dat onhaalbaar is, een marathon tegen juni.

Ik heb nu toch geen pijn meer en wilde start to run gewijs opbouwen voor een marathon in september. Haalbaar? Tijdsdoel: onder 4u.

Na epileptische aanvallen in 2017 en 2018 had ik nooit gedacht om ooit nog meermaals 200+ km op een maand achter elkaar te kunnen lopen. Dus dat was stiekem zoiets geworden van: Kan ik het nog wel? Ah ja, ik kan het nog! :tongue: Maar eigenlijk voor het overige weet ik niet goed waarom ik het nog verder zou opdrijven? Voor de kick?

Ik ga nu voor de 2de opeenvolgende maand stranden op 200 km (tenzij ik van de nacht nog ziek word, ik zit nu aan 190,2 km) maar daar ga ik het (voorlopig) bij houden. Het is tijd voor iets anders. Iets meer afwisseling.

Pff, serieuze streep gezet door een doel wat ik me had vooropgesteld. Wilde tegen de zomer (mei-juni) een marathon lopen, wat de kiné afraadt.
Ik loop eerlijkheidshalve geen marathons meer sinds 2017 omdat mijn hersenen overgevoelig zijn aan prikkels en ik loop dan een groter risico op epileptische aanvallen.

Ik neem sinds 2018 Kepra hiervoor in maar als ik te snel opbouw of ik forceer mij te veel met sprints / tempolopen dan voel ik dat toch opkomen en moet ik mij telkens weer even inhouden (en dan verdwijnt dat gevoel, ik kan het hier niet goed uitleggen hoe en wat ik juist voel maar ik ken de waarschuwingssignalen). Ik moet er echt mee oppassen en de juiste balans zoeken.

Een echte aanval heb ik niet meer gekregen sinds 2018 maar ik besef en weet: Als ik dat gevoel krijg en ik sla de waarschuwingen in de wind: Heel zeker: Op een dag zak ik dan in elkaar en krijg ik ne aanval of ik krijg een aanval in mijn slaap. Vraag me niet hoe ik dat weet: Ik weet dat gewoon. Ik ken mijn eigen lichaam.

Laatst bewerkt:
Ik heb nu toch geen pijn meer en wilde start to run gewijs opbouwen voor een marathon in september. Haalbaar? Tijdsdoel: onder 4u.

Qua uithouding zeker, maar qua gewrichten blijft de vraag natuurlijk. En zoals PieterJan zegt, waarom geen ander doel?
Niets is het waard om uw knieen kapot te lopen.

Wat je eventueel wel kan doen is een 2de kiné zoeken, specifieke sportkiné en het daar nog eens na vragen.
Ik ken een verhaal waar een gewone dokter het lopen afraade, maar een sportkiné rustig op het gemak en met de juiste oefeningen het wel ging na een halfjaar. Maar zet misschien hoe dan ook die marathon even uit je hoofd en focus echt op het onderliggend probleem.

Ik ben deze maand aldus gestrand op 205,4 km (vandaag nog 15,2 km gelopen). Nog eens 4,8 km meer dan in oktober.

Conditioneel ging het vlotjes, ik had ook geen last van echte pijntjes (zoals de enkels of de kniëen) maar toch liep ik tegen mijn limieten aan.
Zoals vlitser zegt: mijn pezen en spieren konden nog niet zo goed volgen en nog meer km's fretten was uit den boze.

Conditie gaan altijd sneller dan pezen en spieren dus overforceer U niet. Luister naar uw lichaam.

Waarom niet gewoon een ander doel dan een marathon?
Omdat iedereen een marathon wilt doen? :wink:
Is ook een mooi streefdoel, sinds ik mijn eerste marathon in 2022 heb ik er ondertussen al 5 staan op de teller. Zonder een marathon op het programma zou mijn motivatie een stuk lager liggen. Ik begrijp goed dat iemand een marathon als doel wilt voorop stellen, en geen semi-marathons of 10-miles massa runs.

Terug
Bovenaan