Algemene Loopthread

trailrun hé, geen trailwalk. Uiteraard ook op asfalt, maar ik bedoelde: zelfs het fysiek 5 keer meer belastende trailrunnen.
Loop gewoon traag, maar loop. En vaak. En dan komt het allemaal vanzelf.

De stellige stelling gaat natuurlijk ook enkel maar op voor mensen met een min of meer normale lichaamssamenstelling. Als je 25kg vet moet meesleuren is het een ander verhaal
Ik vind nu wel persoonlijk een trailrun minder belastend dan een marathon, daar heb je meer tempoverschillen.

Ik heb geen talent, dus iedereen kan dat. Ook zonder voorheen gelopen te hebben.

En hoeveel km's op je fiets? ;)

Want met dat trainingsschema loopt echt niet iedereen een marathon aan 5:00min/km hoor. Dat kan enkel als je al een goeie basis hebt of kortelings gehad hebt.

10 trailruns van 20km op een jaar, 20km ineens lopen, een maand niks en dan uw volgende 20km. Ideaal voor uw spieren en uw gestel is dat toch niet. Kan niet anders dan dat ge de dagen nadien gaat last hebben.

Ik heb nu ook al bijna 2 maand niet meer gelopen en geen haar op mijne kop die er aan denkt om 20km ineens te lopen. Zelfs 10km zou ik voelen de dag nadien denk ik.

ik zeg ook niet dat het ideaal is hé. Dat was op de reactie:

Doe het niet met uw beperkte basis. Stel het een jaar (of 2-3) uit en probeer u pas op de marathon toe te leggen als je minstens 3x per week traint.

Hij heeft al een halve gelopen. Dan is er al iets van basis.
Dan moet hij echt geen 2-3j wachten, dan kan hij vandaag beginnen en binnen 4 maanden een marathon lopen.

Ik heb geen talent, dus iedereen kan dat. Ook zonder voorheen gelopen te hebben.

Meh, hoe definieer je talent. Je hebt meer aanleg dan de gemiddelde mens om te lopen.

Vorig jaar heeft een vriend van mij sub 4 uur gelopen op de marathon op 250 kilometer training verspreid over 2 maand.
Wel iemand die (a) 10 jaar eerder ooit al de marathon gelopen had en (b) hoewel hij niet aan sport doet wel aanleg heeft om er goed in te zijn en (c) geen additionele kilo's mee te slepen heeft wegens tengere lichaamsbouw.

Maar dat zijn de uitzonderingen.
Je kan altijd proberen om snel op te schalen naar de marathon, of ultras beginnen lopen zonder veel training. En dan wat blessures verzamelen waar je de rest van je leven mee blijft sukkelen. Niks mis met rustig opbouwen...

ik zeg ook niet dat het ideaal is hé. Dat was op de reactie:

Hij heeft al een halve gelopen. Dan is er al iets van basis.
Dan moet hij echt geen 2-3j wachten, dan kan hij vandaag beginnen en binnen 4 maanden een marathon lopen.
Ik heb de HM gelopen van kortrijk 1u53 had nog nooit meer dan 14km gelopen, dus ik klaag niet... ( doel in mijn hoofd was onder de 2u... ) voelde mijn benen niet meer en aan finish de kleine kapoen dat meeliep over de lijn en die maar mijn medaille late aandoen en ik spaghetti benen maar was snel over.

Als ge 1u53 doet over een halve en ge bij de finish uw benen niet meer voelt, dan is er weinig basis om een marathon te voltooien met een deftig gevoel in het daarop volgende half jaar, imo.
Of wilt hij per sé een marathon uitlopen omdat het een marathon is en wilt hij zich vanaf km 15 slecht voelen? Dat kan natuurlijk ook. In dat geval zeg ik: gewoon doen!

Beter is volgens mij: consistentie opbouwen in uw trainingen. Ga van 1 naar 3 trainingen per week. Vergroot uw volume. Word sneller op de halve afstand. Probeer die afstand minstens nog 2-3 keer in wedstrijdvorm én sneller. En kijk dan eens of ge dat allemaal goed verteert. Gaat dat aardig, dan kan je aan een marathon beginnen denken.

Afgelopen zondag mijn eerste pace job (3u30) mogen uitvoeren op de marathon van Kortrijk. Was toch eventjes wennen met die rugzak (geen camelbak) en die vlag in het begin, zeker met de winderige stukken, daar kon ik niet echt op trainen. Had net zoals de rest een halve km te kort wat zeer jammer was aangezien het qua sfeer 1 van de tofste marathons is die ik heb gelopen. Ik plaats deze boven Gent en Brugge iig. Blijkbaar hadden ze hun route gemaakt in Komoot en is dat de reden voor het tekort in afstand.
Afgeklokt op 3u26 dus dat ging netjes onder 3u30 zijn met nog 500m aan 4'56" die ik gemiddeld haalde.
Voor mezelf een goede laatste LSD richting de BFMT 100km van komende zaterdag.

Afgelopen zondag mijn eerste pace job (3u30) mogen uitvoeren op de marathon van Kortrijk. Was toch eventjes wennen met die rugzak (geen camelbak) en die vlag in het begin, zeker met de winderige stukken, daar kon ik niet echt op trainen. Had net zoals de rest een halve km te kort wat zeer jammer was aangezien het qua sfeer 1 van de tofste marathons is die ik heb gelopen. Ik plaats deze boven Gent en Brugge iig. Blijkbaar hadden ze hun route gemaakt in Komoot en is dat de reden voor het tekort in afstand.
Afgeklokt op 3u26 dus dat ging netjes onder 3u30 zijn met nog 500m aan 4'56" die ik gemiddeld haalde.
Zijn er dan nog veel lopers die u kunnen volgen als pacer? Bij de 10 miles viel dit tegen.
We waren nog met max 10 man net voor de konijnpijp toen ik er vandoor ging.

Zonet gelopen bij 25 graden. Hittetraining. Wel wijselijk het bos in en drank mee. En maar een uurke. Langer is niet verantwoord in dit weer (zelfs als getrainde pé). 6:05 bij HR 138, ça va.

Zijn er dan nog veel lopers die u kunnen volgen als pacer? Bij de 10 miles viel dit tegen.

Zonet gelopen bij 25 graden. Hittetraining. Wel wijselijk het bos in en drank mee. En maar een uurke. Langer is niet verantwoord in dit weer (zelfs als getrainde pé). 6:05 bij HR 138, ça va.
We praten hier over 25 graden, niet 45 hé. Bij de eerste warmte moet je nu precies ook geen intervallen op volle intensiteit lopen maar om over hittetraining te praten is ook overdreven

Ik heb regelmatig eens achter mij gekeken en de eerste 10km was dat een gigantische groep. Halverwege was dat een groepje van 30 personen gok ik. Rond km 35 waren we nog maar met een 15tal. Uiteindelijk zijn we met 5 samen over de finish gegaan. Vooral aan de bevoorradingposten zag je iedere keer mensen afhaken omdat ze langer wouden blijven om te drinken. Anderzijds zag je sommigen nog versnellen in de laatste 5km om nog een straffere tijd neer te zetten.

Ik heb regelmatig eens achter mij gekeken en de eerste 10km was dat een gigantische groep. Halverwege was dat een groepje van 30 personen gok ik. Rond km 35 waren we nog maar met een 15tal. Uiteindelijk zijn we met 5 samen over de finish gegaan. Vooral aan de bevoorradingposten zag je iedere keer mensen afhaken omdat ze langer wouden blijven om te drinken. Anderzijds zag je sommigen nog versnellen in de laatste 5km om nog een straffere tijd neer te zetten.
Ik heb de pacers (10 miles Antwerpen) achteraf nog bedankt, dat gebeurt te weinig. Maar ja je moet nog de energie daarvoor hebben hé! :tongue:
Ze waren aan de finish niet zo heel ver achter mij en ze hadden netto +- dezelfde tijd gelopen.

Dit jaar was de pacing erg goed. Tempo +- 1:28:00 net voor de konijnpijp = ideaal want naar boven lopen is daar ruim 1 minuut verliezen als je niet meer fris zit.

2 jaar geleden heb ik nog gezegd tegen de pacers: We halen het niet maar ze reageerden toen vrij apathisch. :frown:
Ik heb toen tegen ne kerel gezegd komaan we gaan er van door en met twee hebben we toen samen nipt 1:29:52 gelopen.
Dat vond ik toen niet zo goed, de pacers waren toen ook spoorloos aan de finish. Maar nu was het pico bello :)

Laatst bewerkt:
Mijn eerste podiumplaats is een feit. 🥉
Was er uiteindelijk 105km, mentaal nog eventjes moeilijk toen ik de 100 op de horloge zag.
5'37" gemiddeld in de loden zon. Na 70km nog een 8tal deelnemers ingehaald wat aantoont dat ik slim ben gestart. Meer dan de helft heeft de finish niet gehaald.
(25/67)
De verbrande armen neem ik er graag bij.

Nu meer focussen op hoogtemeters richting de UTMB.

Mijn eerste podiumplaats is een feit. 🥉
Was er uiteindelijk 105km, mentaal nog eventjes moeilijk toen ik de 100 op de horloge zag.
5'37" gemiddeld in de loden zon. Na 70km nog een 8tal deelnemers ingehaald wat aantoont dat ik slim ben gestart. Meer dan de helft heeft de finish niet gehaald.
(25/67)
De verbrande armen neem ik er graag bij.

Nu meer focussen op hoogtemeters richting de UTMB.
Pittig tempo om 100K vol te houden
:eek:

Waar ga je de hoogtemeters zoeken voor UTMB? De hellingen in de Alpen zijn toch andere koek dan wat we hier in pakweg de Hoge Venen vinden.

vandaag gaan pacen op de great brewery marathons (25km, 2U09) we zaten perfect. Op voorhand niet al te veel zin gezien we al een hele tijd bezig met de verhuis en gisteren lange dag bezig geweest, maar het lopen ging goed, op het begin regen, daarna perfect. Ook pas mijn eerste 'wedstrijd' na de stressfractuur van vorig jaar.

Woensdag 2 uur lang trappen op en af met ne emmer water van 10 liter --> 21 cm water uit de kelder geschept, de rest (7 cm) met de pomp.
+ 41 km gelopen

Vandaag viel ik een beetje stil na een uur een half. 17 km gelopen in 1:48:15

Niet dat ik er vaak op train of mee bezig ben (ook nu niet) maar tijdens dwars door brugge wel per toeval een nieuwe PR op de 10 en 15km (1u04) gelopen :) En te zeggen dat ik nog maar een weekje opnieuw bezig en nog wat ritme mis na 3 weken rust na de marathon des sables.

Wééral verkouden. Het is stilaan wel echt ridicuul aan het worden. Mijn gewicht is nochtans niet lager dan vroeger. Ik slaap niet anders. Trainingsvolume ligt op hetzelfde niveau als voorgaande jaren. Geen kinderen. 🤷‍♂️

Terug
Bovenaan