Algemene Loopthread

Zonet op gemak 5,5km gelopen à 5:21 gemiddeld. In begin wat last van schenen maar trok na dikke km volledig weg. Toch nog niet versnellen of volume teveel verhogen deze eerste weken.
Je loopt te snel. Slow down. Een loop basis opbouwen is 80% traag lopen. Als ge drie keer per week gaat lopen dan is het minstens twee keer traag en in uw geval als terug opstartende loper drie keer traag.

Traag is "ge moet elk liedje op uw playlist uit volle borst kunnen meezingen zonder dat ge op uw adem trapt". Traag is "zo traag dat ge na uw training niet moe zijt".

Die keep running (= start to run 5-10 km) vind ik inderdaad een aanrader om geleidelijk aan op te bouwen.

En zoals DesorteD zegt: best langzaam aan, je traint sowieso 1x per week interval met dat schema dus dan kan je al iets versnellen.

Bedankt, ik hou er rekening mee.

Ben na zo'n run zeker niet moe. Integendeel, veel energie en had zin om nog te gaan fietsen. Maar gisteren al geweest in Z3 met intervals dus wijselijk thuis gebleven.

Aan welke HR raden jullie aan te lopen? Vandaag die 5,5k aan gemiddeld 151 gelopen. Ik kan wel een tijdje in de 180 afzien normaal. Vandaar dat zoiets voor mij "cva" aanvoelt, ook al is het wellicht veel te hard en veel te blessuregevoelig.

Tis ook uit dat afzien dat ik meeste genot haal en dan maken die trage runs het wel saai natuurlijk. :headshake:Bovendien vroeger (lang lang geleden) vlotjes onder de 20min gelopen op de 5k dus dan piekt het wel.

Maar ok, ik werk eraan!

Interval aan de piste van het Rooi (Berchem), kom er zelden, nochtans vlakbij, nog wel fijn, werd ook veel gesport. Al die start to runners voorbijgestoven op de piste, 4x800meter?.

Dit zijn de schema's die ik altijd gebruikte tot nu toe.
Start to run naar 10km is redelijk basic, destijds erbij gezet voor als ik ooit nog eens de workouts moet maken voor mijn vrouw. Bij het verder opbouwschema (volume), staan er af en toe nog mijn HR waarden in i.p.v. de zones, kan je misschien zelf wat inschatten.
Ik verteer snel veel volume, dus af en toe wat km's van de opwarming of cooldown halen kan geen kwaad misschien.
De halve marathon opbouw is er eentje met fietsen bij omdat ik tussendoor nog te graag op mijn koersfiets/mtb zit. Maar deze zijn optioneel en kunnen vervangen worden door rustige duurlopen. Deze liep bij mij altijd van het begin van het jaar tot aan de 20km van Brussel.
Het marathonschema is om ooit het doel van sub 3u te halen. Niet op HR, maar op snelheid gebasseerd, daarvoor moet er wel veel basis liggen. Hierin zitten weken boven de 100km (kolom F), kolom G daarentegen zijn die met het absolute minimum te doen, maar geen garantie dat je er ook evengoed komt om sub 3u te halen. Best nog minstens 1 duurloop per week extra meepikken.

Was gisteren nog eens in het Gentse, kon het niet laten om de Bourgoyen/Watersportbaan/Blaarmeersen te doen. Aangezien +10km alweer effe geleden was, heb ik elke km een halve minuut gestapt. Goed gelukt, blij van nog eens zo’n afstand te doen en vandaag soepele benen 😎

Dit zijn de schema's die ik altijd gebruikte tot nu toe.
Start to run naar 10km is redelijk basic, destijds erbij gezet voor als ik ooit nog eens de workouts moet maken voor mijn vrouw. Bij het verder opbouwschema (volume), staan er af en toe nog mijn HR waarden in i.p.v. de zones, kan je misschien zelf wat inschatten.
Ik verteer snel veel volume, dus af en toe wat km's van de opwarming of cooldown halen kan geen kwaad misschien.
De halve marathon opbouw is er eentje met fietsen bij omdat ik tussendoor nog te graag op mijn koersfiets/mtb zit. Maar deze zijn optioneel en kunnen vervangen worden door rustige duurlopen. Deze liep bij mij altijd van het begin van het jaar tot aan de 20km van Brussel.
Het marathonschema is om ooit het doel van sub 3u te halen. Niet op HR, maar op snelheid gebasseerd, daarvoor moet er wel veel basis liggen. Hierin zitten weken boven de 100km (kolom F), kolom G daarentegen zijn die met het absolute minimum te doen, maar geen garantie dat je er ook evengoed komt om sub 3u te halen. Best nog minstens 1 duurloop per week extra meepikken.

Op wat zijn deze schema's gebaseerd? Een boek? Jack Daniels' Running Formula?

Het marathonschema lijkt me meer iets om een stuk onder de 3u te duiken? Voor mij zou het toch iets te intensief zijn om nu al te proberen om gewoon onder de 3u te duiken: 6x per week lopen, 12 weken lopen, niet echt een lange taper periode, de recuperatieloopjes aan 5min/km?

Ik zou te plat en overtraind zijn om een goed resultaat te halen, denk ik.

Welke tijd heb je behaald met dit schema? Benieuwd :)

Omdat de kinesist geen oplossing had, vandaag voor sportconsult naar www.time2run.be geweest voor een sportconsult.

De man heeft me een oefening laten doen en op de loopband gezet. Zijn aanbeveling. Psoas aanpakken.

Nu naar andere kiné voor in gang te schieten.

Ik zou te plat en overtraind zijn om een goed resultaat te halen, denk ik.
Het probleem lijkt mij dat als ge de tempo's op dit schema's niet aankunt ge inderdaad uiteindelijk overtraind/geblesseerd gaat raken. Ik ben geen fan van voorafbepaalde tempo's en zeker niet tijdens een recuperatie loopje. Recuperatie kan bij mij alles zijn tussen 5:00 en 6:00 afhankelijk van het gevoel van de dag en eerdere trainingen.

Ik zie het voordeel van dit schema niet ten opzichte van een schema op hartslag. Zeker niet als ge eerder al op hartslag hebt getraind en dus alle middelen hebt.

De start to run is gewoon de basic start to run.
Opbouwtraining was diegene die ik destijds kreeg van mijn trainer om puur volume en uithouding te kweken. Was voor mij de omschakeling van pure weerstandstrainingen (400m gelopen vroeger) naar lange duurtrainingen.
De halve marathon was ook een aangepast trainingsschema.

Het marathonschema moet je inderdaad enkel doen als je al heel wat basisconditie hebt opgebouwd. Heb die gekregen van een collega die daarmee onder de 3u gedoken is, die trainde op tempo's inderdaad ipv hr. Moet wel zeggen dat mijn extensieve duurloopen toen vlot 4'45 - 5'/km waren, dus dat kwam goed overeen met het schema. Aangezien ik mijn eigen zones goed kende, kon ik gemakkelijk omzetten, als ik die dag een slechtere dag had, ging ik niet nodeloos dat tempo zoeken, maar wel de hartslag voor recuperatie.

Heb dat schema eenmaal geprobeerd, net voor ik papa ging worden, was destijds de laatste kans om 6 trainingen per week te halen. Helaas mocht het niet zijn, zo'n 3 weken voor de marathon overbelastingsblesure in de knie, kraakbeenscheurtjes, en het was gedaan met de pret. Te laat gemerkt dat de schoenen al volledig opgelopen waren..

Ik train ook veel liever op hr, maar als je die tempo's vlot loopt en je de juiste zones aanhoudt, is die 3u zeker haalbaar. Maar ik raad zeker maanden opbouw aan op dan pas het specifieke marathon deel aan te vangen.

hier is het septembermaand, kutmaand
Nadat ik in een spijker was getrapt die mijn peesplaat raakte, ben ik 10 dagen geleden zwaar gevallen met de fiets.
Kaderbreuk met mijn MTB. Ribben gebroken en hersenschudding. Al bij al nog een geluk dat het 200m gebeurde in een veldweg vooraleer ik op de drukke weg kwam want geen helm aan. (principe: als ge uw kopzorgen van u af wil fietsen en ge zet er een pothelm op, hoe kunnen die dan uit uw hoofdje ontsnappen)
Nog meer kut was dat ik daardoor het vrijgezellenweekend miste van mijn broer die gaat trouwen.
En als toetje waren net de week ervoor de renovatiewerken hier in huis gestart, dus van enige rust was er geen sprake

Meteen afvoeren die septembermaand.
Gisteravond terug gaan lopen. Sinds eind juli loop ik ook gewoon zonder enige registratie, vrij als een vogel.

ja, dat gaat ng wel enkele weken duren, maar al pak beter dan eerste paar dagen. Ach pijnvrij lopen is sowieso een illusie bij mij. Zolang het nt erger wordt tijdens het lopen maakt me dat weinig uit.

Ik merkte vandaag voor de tweede keer dat mijn scheenbenen de eerste km wat pijnlijk aanvoelen. Gaat wel over daarna en pijnloos 5km kunnen lopen aan trager tempo dan vorige keer, maar wel beetje verontrustend. Denk dat ik met mijn gewicht (87-88) het echt heeeel langzaam zal moeten doen. Lichaam is de impact duidelijk niet gewoon. Loop wel al speciaal op finse piste om wat extra demping te krijgen.

Heb nu twee weken circa 10km gelopen / week (eerste week 3x, deze week 2x) maar dat is duidelijk al teveel belasting?

Ga naast trager tempo dus ook voor kortere trainingen moeten gaan. Denk aan 5 maal 2,5-3 km per 2 weken voorlopig? Telkens 2 tot 3 dagen rust dus. Schappelijk? Zal ik uiteraard elke training moeten opvolgen. Maar desnoods houd ik dat maand of twee aan om van daaruit op te bouwen, niets aan te doen. Ondertussen ook oa kuitspieren aan het rekken dagelijks want blijkbaar zijn die ook echt kort, wat mede de last kan veroorzaken?

Ben op een jaar tijd circa 10kg afgevallen en sta al bij al redelijk ok (nogal wat spiermassa van beetje powerlifting verleden) en dat gaf mij hoop dat het nu wel al zou lukken met die belasting. Maar toch klein signaal dat ik rustiger aan moet doen.

Vraagje: Kan ik beter icen op de scheenbenen of net niet? Er is zoveel tegenstrijdige informatie dat ik er niet aan uit geraak eerlijk gezegd. Volgens sommigen kan het goed doen, volgens anderen juist kwaad? Goed stretchen, foamen etc doe ik al allemaal.

Ik merkte vandaag voor de tweede keer dat mijn scheenbenen de eerste km wat pijnlijk aanvoelen. Gaat wel over daarna en pijnloos 5km kunnen lopen aan trager tempo dan vorige keer, maar wel beetje verontrustend. Denk dat ik met mijn gewicht (87-88) het echt heeeel langzaam zal moeten doen. Lichaam is de impact duidelijk niet gewoon. Loop wel al speciaal op finse piste om wat extra demping te krijgen.

Heb nu twee weken circa 10km gelopen / week (eerste week 3x, deze week 2x) maar dat is duidelijk al teveel belasting?

Ga naast trager tempo dus ook voor kortere trainingen moeten gaan. Denk aan 5 maal 2,5-3 km per 2 weken voorlopig? Telkens 2 tot 3 dagen rust dus. Schappelijk? Zal ik uiteraard elke training moeten opvolgen. Maar desnoods houd ik dat maand of twee aan om van daaruit op te bouwen, niets aan te doen. Ondertussen ook oa kuitspieren aan het rekken dagelijks want blijkbaar zijn die ook echt kort, wat mede de last kan veroorzaken?

Ben op een jaar tijd circa 10kg afgevallen en sta al bij al redelijk ok (nogal wat spiermassa van beetje powerlifting verleden) en dat gaf mij hoop dat het nu wel al zou lukken met die belasting. Maar toch klein signaal dat ik rustiger aan moet doen.

Vraagje: Kan ik beter icen op de scheenbenen of net niet? Er is zoveel tegenstrijdige informatie dat ik er niet aan uit geraak eerlijk gezegd. Volgens sommigen kan het goed doen, volgens anderen juist kwaad? Goed stretchen, foamen etc doe ik al allemaal.
Zou kunnen wijzen op een beginnende scheenbeenvliesontsteking. Dus zeker blijven op letten en wanneer het erger wordt zo snel mogelijk een dokter/kine raadplegen.

Scheenbeenvliesontsteking kan het gevolg zijn van veel problemen:
Hoe oud zijn jouw schoenen? Heb je de juiste loopscheoen?
Weet je of er een verschil is in lengte van je benen?
Gebrek aan mobiliteit van de enkel, kuit, etc.

Er ijs op leggen kan nooit kwaad om de ontsteking tegen te gaan.

Terug
Bovenaan