Algemene verplichting tot tijdsregistratie arbeidsprestaties in 2027

Oké, maar dat is foute implementatie. Het is ook wel weer interessant om te zien dat iedereen hier denkt aan ingewikkelde systemen waarin alles geautomatiseerd is.

Excel:
datumstartuureinduurprojecttotaal uur
28/11/2025​
9:00​
18:00​
X
8​

Dit is tijdsregistratie, hè?
Ik heb nog geen enkele tijdsregistratie gezien die correct geïmplementeerd is. Zelfs jouw voorbeeld hier niet :P
Is dat dan met een uur middagpauze? Hoe log je dat? Dus meerdere lijnen en heel veel overhead als je op meerdere projecten werkt?

Back to the stone ages met manueel invullen en een excel doorsturen die iemand die manueel moet verwerken?
Sure, doenbaar voor een KMO en kleine diensten. Maar eens je bij een groter bedrijf zit, zit je met heel veel administratieve overhead om dat te loggen. En dan zit je weldegelijk met een administratieve rompslomp.

Dan heb jij een foute definitie van tijdsregistratie. Dat is exact dat in zijn eenvoudigste vorm: beginuur, einduur.
Zal afwachten worden tot de wettekst. Uit het artikel van de openingspost, denk ik net dat jouw definitie niet overeenstemt met wat men bedoelt:
Bedrijven moeten vanaf 1 januari 2027 arbeidstijd verplicht precies registreren
...
Het hof verwees niet naar een ‘prikklok’, maar vroeg een registratiesysteem dat objectief, betrouwbaar en toegankelijk is.
Jouw definitie/voorbeeld is noch precies noch betrouwbaar...

Als ik kijk naar mijzelf en mijn collega's, waar er altijd flexibel wordt gewerkt met werkuren op zowat elk moment van de dag en thuis, op locatie, op de trein, ... hoop ik toch dat men een manier vindt waarop wij geen spreadsheets gaan moeten invullen.

Security badge om binnen/buiten te kunnen =/= tijdsregistratie. Tenzij je de link wil maken dat enkel aanwezigheid een maatstaf is voor werken.

Dus ik zie Ursula, en heel de EU-rimram graag aan een exacte tijdsregistratie beginnen. Dat beginnen is dus niet over te slaan, maar echt te beginnen :)
De security badge registraties mogen in de meeste bedrijven niet gebruikt worden als tijdsregistratie of monitoring door de syndicaten.

Op mijn vorig werk was tijdsregistratie op de laptop. Er kon dus nog een verschil zijn van 15 min, met binnenkomen in het gebouw en effectief op je werkplek de laptop te hebben opgestart.

Ik snap de tegenkantingen tegen tijdsregistratie niet. En ook niet hoe mensen dat praktisch invullen...
Waarom zou dat 10 euro per werknemer per jaar kosten aan tijd en uitgaven? 1 excelsheet waarin je startuur en einduur noteert. Grote kans dat je al één of andere vorm hebt van je gewerkte uren ergens in te geven, dan is het ook niet meer echt nodig en heb je al een tijdsregistratie, toch?

Unizo klaagt dat het flexibiliteit tegengaat. Hoe? Ik zou het totaal niet weten. Veel mensen doen alsof we terug in de tijd gaan. Maar iedereen met glijdende uren had al een tijdsregistratie? Dat is niet achteruitgaan.

Het zijn ook vooral de werkgevers die klagen. Dat doet me al denken dat er meer speelt dan alleen "flexibiliteit". Tenzij je flexibiliteit definieert als gratis werken en mensen niet de keuze laten of niet de doorzichtigheid willen bieden.
Zelfs et zoiets zit je al aan een pak meer dan 10 euro per werknemer per jaar. 10 euro zou ongeveer overeenkomen met 5 seconden werk per werkdag, twee keer per dag een excel opendoen en daar je start- en einduur ingeven gaat je een veelvoud aan tijd kosten.

De reden dat vooral de werkgevers klagen zal ook wel zijn dat zij die kost gaan moeten dragen, moest er aan mensen gevraagd worden om na hun werkdag de tijdsregistratie te regelen zou het geklaag ook meer aan die kant zitten.

Het is allemaal niet dramatisch maar het is nog maar eens extra laagje administratie die opgelegd wordt, nog maar eens wat extra consultancy uren die je moet betalen om het uit te leggen, een extra tool die je moet kopen en een extra juridisch risico dat je loopt als je een bedrijf wil opstarten. En dat allemaal voor heel weinig maatschappelijke winst, die vraag leefde hier totaal niet, dat werknemers vonden dat hun tijd geregistreerd moet worden. Er zijn heel wat zaken waarbij het veel meer verantwoord is om zo'n inspanning te vragen dan tijdsregistratie.

Hoe gaat dat zijn met leerkrachten en hun overuren thuis? Vraag me dat oprecht af.

Hier trouwens ook twee jobs (gehad) met glijdende uren en 0 registratie. Als het werk gedaan is, is het ook gedaan...

Zelfs et zoiets zit je al aan een pak meer dan 10 euro per werknemer per jaar. 10 euro zou ongeveer overeenkomen met 5 seconden werk per werkdag, twee keer per dag een excel opendoen en daar je start- en einduur ingeven gaat je een veelvoud aan tijd kosten.

De reden dat vooral de werkgevers klagen zal ook wel zijn dat zij die kost gaan moeten dragen, moest er aan mensen gevraagd worden om na hun werkdag de tijdsregistratie te regelen zou het geklaag ook meer aan die kant zitten.

Het is allemaal niet dramatisch maar het is nog maar eens extra laagje administratie die opgelegd wordt, nog maar eens wat extra consultancy uren die je moet betalen om het uit te leggen, een extra tool die je moet kopen en een extra juridisch risico dat je loopt als je een bedrijf wil opstarten. En dat allemaal voor heel weinig maatschappelijke winst, die vraag leefde hier totaal niet, dat werknemers vonden dat hun tijd geregistreerd moet worden. Er zijn heel wat zaken waarbij het veel meer verantwoord is om zo'n inspanning te vragen dan tijdsregistratie.
Maar werk je in een bedrijf/afdeling dat uren op projecten boekt? Dan vul je dit nu al in en is de meerkost sowieso al een pak minder, dan moet het gewoon een beetje aangepast worden. Excel is geen extra tool die je moet kopen.

Worden uren niet projecten geboekt? 9u-18u, sleep het vakje tot beneden, klaar. Dat is 10 seconden per werkmaand. Voor de speciale gevallen vul je nog wat extra aan.

Ik heb nog geen enkele tijdsregistratie gezien die correct geïmplementeerd is. Zelfs jouw voorbeeld hier niet :p
Is dat dan met een uur middagpauze? Hoe log je dat? Dus meerdere lijnen en heel veel overhead als je op meerdere projecten werkt?

Back to the stone ages met manueel invullen en een excel doorsturen die iemand die manueel moet verwerken?
Sure, doenbaar voor een KMO en kleine diensten. Maar eens je bij een groter bedrijf zit, zit je met heel veel administratieve overhead om dat te loggen. En dan zit je weldegelijk met een administratieve rompslomp.

Zal afwachten worden tot de wettekst. Uit het artikel van de openingspost, denk ik net dat jouw definitie niet overeenstemt met wat men bedoelt:

Jouw definitie/voorbeeld is noch precies noch betrouwbaar...
Uur middagpauze staat beschreven in het arbeidsreglement. Je werkt 8u per dag, met minstens een halfuur pauze ertussen.
Bij ons werken we met zo'n -suboptimale- excelsheet, en dat kost een beetje extra werk, ja. Maar dat hebben ze in de eerste plaats om uren op projecten te plakken, niet voor de wettelijk noodzakelijke tijdsregistratie. Elk kwartier telt mee, en gemiddeld zit ik aan een lijn of 60-100 per maand. En ik zit niet in een KMO, maar in een multinational.

De aannames zijn enorm... Omdat het niet geautomatiseerd is, is het back to the stone ages? Wie zegt dat iemand dat manueel moet verwerken als het alleen is voor tijdsregistratie? Mijn voorbeeld is én precies, én betrouwbaar, én doorstaat al twintig jaar de wettelijke controles :D

Het zijn ook vooral de werkgevers die klagen. Dat doet me al denken dat er meer speelt dan alleen "flexibiliteit". Tenzij je flexibiliteit definieert als gratis werken en mensen niet de keuze laten of niet de doorzichtigheid willen bieden.

Geen overuren uitbetalen
Zwarte overuren uitbetalen
Gesjoemel met nacht of weekend toeslagen
Gesjoemel met maaltijdcheques
Gesjoemel met deeltijdse arbeids en tijdskrediet

De bouw werkt met tijdsregistratie (boven de 500.000€)
De poets, vleessector, bewaking, transportsector (en binnenkort verhuissector dacht ik) werkt al met tijdsregistratie.
Flexi werknemers die niet per dag gemeld zijn werken met verplichte tijdsregistratie.
Bij flexi met dag inschrijving is het ook begin + einduur op voorhand registreren.

Meeste kan allemaal via een tool van de RSZ, de bouw is met een QR code op de werf scannen.

UNIZO, VOKA en co zijn natuurlijk geen voorstander want zij verwachten dat je nog mailtjes beantwoord na je dagtaak, maar dat zijn eigenlijk geen werkuren..

Maar werk je in een bedrijf/afdeling dat uren op projecten boekt? Dan vul je dit nu al in en is de meerkost sowieso al een pak minder, dan moet het gewoon een beetje aangepast worden. Excel is geen extra tool die je moet kopen.

Worden uren niet projecten geboekt? 9u-18u, sleep het vakje tot beneden, klaar. Dat is 10 seconden per werkmaand. Voor de speciale gevallen vul je nog wat extra aan.

Uur middagpauze staat beschreven in het arbeidsreglement. Je werkt 8u per dag, met minstens een halfuur pauze ertussen.
Bij ons werken we met zo'n -suboptimale- excelsheet, en dat kost een beetje extra werk, ja. Maar dat hebben ze in de eerste plaats om uren op projecten te plakken, niet voor de wettelijk noodzakelijke tijdsregistratie. Elk kwartier telt mee, en gemiddeld zit ik aan een lijn of 60-100 per maand. En ik zit niet in een KMO, maar in een multinational.

De aannames zijn enorm... Omdat het niet geautomatiseerd is, is het back to the stone ages? Wie zegt dat iemand dat manueel moet verwerken als het alleen is voor tijdsregistratie? Mijn voorbeeld is én precies, én betrouwbaar, én doorstaat al twintig jaar de wettelijke controles :D
Ja idd, de helft van de werknemers in België heeft als één of andere vorm van tijdsregistratie en voor hen verandert er opelijk niet al te veel maar dat zijn bedrijven die daar zelf voor gekozen hebben om het steekt houdt in hun context. Er zijn echter ook heel veel bedrijven die niets hadden omdat het niet nuttig was, en die gaan dat nu ook moeten doen. Voor die bedrijven is dat weer extra administratieve last zonder dat er veel tegenover staat.

Het bedrijf waar ik momenteel werk heeft geen vaste uren en geen enkele vorm van tijdsregistratie, iedereen komt toe en gaat wanneer ie wil zonder echt formele grenzen, teams spreken zelf wat af van hoe ze zich organiseren op dat vlak. Niemand vraagt hier om tijdsregistratie en los van de tijd en kost gaat het hoe dan ook aangevoeld worden alsof mensen hun aanwezigheid moeten beginnen verantwoorden, zelfs al zal het bedrijf zeggen dat het puur om compliance redenen opgevolgd zal worden. Het is ook een internationaal bedrijf, na de bedrijfswagens, de maaltijdchecques, de verplichte CAO bonus, het dubbel vakantiegeld, het verplichte opleidingsplan en de dertiende maand gaan we ze ook moeten uitleggen dat België nu tijdsregistratie verplicht heeft. Complexiteit is ook een vorm van taxatie, één die je niet meteen ziet opduiken in statistieken maar wel reële kosten met zich meebrengt en die komen in ons geval nog eens boven onze hoge echte taxatie.

Goh ja registratiesysteem bestaat al voor de bouw (werven boven 500.000€) - vlees sector - bewaking - schoonmaak
En voor alle flexi die niet per dag worden ingeschreven is het ook al verplicht.
ja klopt, enkel om die persoon per dag in te checken (check in at work), maar het start en stop uur daarvan staat nergens geregistreerd hoor

ja klopt, enkel om die persoon per dag in te checken (check in at work), maar het start en stop uur daarvan staat nergens geregistreerd hoor

Als ze inchecken op de werf staat het uur van registratie toch erbij?
Check out is idd enkel bij de poets momenteel maar dat is snel aangepast naar de andere ook denk ik 😊

Als ze inchecken op de werf staat het uur van registratie toch erbij?
Check out is idd enkel bij de poets momenteel maar dat is snel aangepast naar de andere ook denk ik 😊
Ze checken niet zelf in hé.
Ik doe dat voor hen, de avond voordien. Dus geen start uur ook...

Ze checken niet zelf in hé.
Ik doe dat voor hen, de avond voordien. Dus geen start uur ook...

Dat is een keuze die je hebt natuurlijk.
Jij kan het op bureau doen of ze doen het bij aankomst op de werf zelf.

Als jij het op bureau doet moet je ook goed in het oog houden dat er die dag bijvoorbeeld toch geen werkloosheid wegens slecht weer wordt aangevraagd 's morgens.

Bij de bedrijven waar ik gewerkt heb je vanaf bepaalde loonbanden (kader) niks recht op overuren, ook reizen naar buitenland 0 overuren, niks compensatie.
Overuren zijn er enkel voor arbeiders, lage loonklasse bedienden en ambtenaren waar iedere minuut teveel gewerkt wordt uitbetaald.
en dat is het fabeltje dat vaak verkocht wordt. Ook kader heeft recht op Overloon, enkel als ze kunnen aantonen dat het loon dat je krijgt merkelijk hoger is dan het loon voor een vergelijkbare job waar overuren wel betaald worden, heb je er geen recht op... Niet eenvoudig voor een werkgever.

Hoe gaat dat zijn met leerkrachten en hun overuren thuis? Vraag me dat oprecht af.

Hier trouwens ook twee jobs (gehad) met glijdende uren en 0 registratie. Als het werk gedaan is, is het ook gedaan...
Leerkrachten hebben geen uren, maar een opdrachtbreuk. Vriendin werkt nu bvb 12/24ste, maar dit wil niet zeggen 12 lesuren of 12 klokuren les.

Met een soort default ingevulde 9u-17u lijkt het me bij ons nog wel doenbaar. Als onderzoeker met veel variatie in deadlines en een mix van thuiswerk en op locatie te werken is een strakke invulling hieraan geven zeer onpraktisch en iets waar eigenlijk niemand op staat te wachten hier. Wel straf dat een tweetal kleinschalige cases uit Spanje zo’n buitensporig effect heeft op de hele EU, daar mag wel eens over die structureren nagedacht worden.

Met een soort default ingevulde 9u-17u lijkt het me bij ons nog wel doenbaar. Als onderzoeker met veel variatie in deadlines en een mix van thuiswerk en op locatie te werken is een strakke invulling hieraan geven zeer onpraktisch en iets waar eigenlijk niemand op staat te wachten hier. Wel straf dat een tweetal kleinschalige cases uit Spanje zo’n buitensporig effect heeft op de hele EU, daar mag wel eens over die structureren nagedacht worden.
Doenbaar wel maar ook nog absurder, dan gaan we iedereen een tijdsregistratie opleggen waarvan we allemaal weten dat het een fictie is.

Terug
Bovenaan