Algemene verplichting tot tijdsregistratie arbeidsprestaties in 2027

Iedereen die ooit met een ticketing systeem heeft gewerkt, snapt perfect dat die administratie een half uur per dag kan duren.
Er is onlangs rechtzaak geweest die zei dat je beginuur begon te gelden als je binnen kwam, want dat het wel een half uur kan duren om in te loggen op uw pc.
Opnieuw: het gaat over begin en einde van de werkdag. Da's 2 tikkingen per dag. Dat hoeft maar enkele seconden per dag te duren als je een NFC tag aan de inkomsthal hangt indien je geen externe vergaderingen hebt.

Of in mijn geval zelfs nul seconden, aangezien ik daar Google timeline zou voor kunnen gebruiken. Dat registreert perfect wanneer ik toekom op het werk

Bijlagen

• Screenshot_2025-11-29-18-55-38-38_3d9111e2d3171bf4882369f490c087b4.jpg
    Screenshot_2025-11-29-18-55-38-38_3d9111e2d3171bf4882369f490c087b4.jpg
    795,3 KB · Weergaven: 8
Per dag een half uur met intikken en uittikken?
Meer vraagt men niet hè

Uur begin en uit einde

Als het pure tijdsregistratie is dat 5min werk.

Probleem is dat in werkelijk dat het veel erger gaat worden.
- Hoeveel minuten aan vergadering.
- Hoeveel minuten klant X
- Hoeveel minuten rapport Y
- hoeveel minuten project Z
- hoeveel minuten aan kennisdeling met collega's
- hoeveel minuten aan documentatie voor A
Want als er een werknemer continu een half uur extra per dag invult, gaat de werkgever willen weten waaraan :p.

Stel dat ze bij jou hiervan "gebruik" maken hoeveel tijd je steekt per "dossier" en per "actie".

Opnieuw: het gaat over begin en einde van de werkdag. Da's 2 tikkingen per dag. Dat hoeft maar enkele seconden per dag te duren als je een NFC tag aan de inkomsthal hangt indien je geen externe vergaderingen hebt.

Of in mijn geval zelfs nul seconden, aangezien ik daar Google timeline zou voor kunnen gebruiken. Dat registreert perfect wanneer ik toekom op het werk
Hier ga je ervan uit dat elke werkgever die manier van tikkingen gaat gebruiken.
Ik durf er geld op zetten dat een heel deel van de werkgevers dan software gaat kopen, en die verkopers gaan ook de veel ambetantere systemen verkopen.

Hier ga je ervan uit dat elke werkgever die manier van tikkingen gaat gebruiken.
Ik durf er geld op zetten dat een heel deel van de werkgevers dan software gaat kopen, en die verkopers gaan ook de veel ambetantere systemen verkopen.
Ok, maar da's dan de keuze van de werkgever. De wetgever legt dat niet op. En heel vaak is het voor de werkgever ook niet nuttig om ticket-based te werken, gezien ze dat nu ook niet doen.

Als het pure tijdsregistratie is dat 5min werk.

Probleem is dat in werkelijk dat het veel erger gaat worden.
- Hoeveel minuten aan vergadering.
- Hoeveel minuten klant X
- Hoeveel minuten rapport Y
- hoeveel minuten project Z
- hoeveel minuten aan kennisdeling met collega's
- hoeveel minuten aan documentatie voor A
Want als er een werknemer continu een half uur extra per dag invult, gaat de werkgever willen weten waaraan :p.

Stel dat ze bij jou hiervan "gebruik" maken hoeveel tijd je steekt per "dossier" en per "actie".
Dat is een probleem tussen u en uw werkgever, maar niet waar het hier om gaat.

Als ik overuren (bv. Gisterenavond) aanvraag vul ik online in ons programma in 16:30 tot 22:30. Dan is het aan mijn chef om dat goed te keuren. Als hij er vragen bij heeft mag hij mij die stellen en zal ik dit moeten (en ook wel kunnen) verantwoorden.

Hij kan ook per dossier zien hoelang ik hiermee bezig ben geweest.

Zoals @JPV ook al zei, de meerderheid hier op het forum kan zich precies moeilijk inleven in de leefwereld van anderen en begrijpt de insteek niet..

Anekdotisch again mja. Gisteren bv nog iemand tegen gekomen die zei "ik ben begonnen om 16:30" (als flexi) maar zijn officiële tewerkstelling (aangegeven door de werkgever) begon pas om 17:00 volgens de registratie.
Of een kok die zei "ik was er om 10u" terwijl zen contract zegt 11u

Zonder registratie/tiksysteem zijn dat voor die mensen verloren (half)uren of in ogen van de overheid mogelijks zwarte uren.

Laatst bewerkt:
Iedereen die ooit met een ticketing systeem heeft gewerkt, snapt perfect dat die administratie een half uur per dag kan duren.
Er is onlangs rechtzaak geweest die zei dat je beginuur begon te gelden als je binnen kwam, want dat het wel een half uur kan duren om in te loggen op uw pc.
Daarom dat er een algemene taak bestaat interne admin. Alles basis van mails checken tot binnen komen valt hier onder.

Dat is een probleem tussen u en uw werkgever, maar niet waar het hier om gaat.

Als ik overuren (bv. Gisterenavond) aanvraag vul ik online in ons programma in 16:30 tot 22:30. Dan is het aan mijn chef om dat goed te keuren. Als hij er vragen bij heeft mag hij mij die stellen en zal ik dit moeten (en ook wel kunnen) verantwoorden.

Hij kan ook per dossier zien hoelang ik hiermee bezig ben geweest.

Zoals @JPV ook al zei, de meerderheid hier op het forum kan zich precies moeilijk inleven in de leefwereld van anderen en begrijpt de insteek niet..

Anekdotisch again mja. Gisteren bv nog iemand tegen gekomen die zei "ik ben begonnen om 16:30" (als flexi) maar zijn officiële tewerkstelling (aangegeven door de werkgever) begon pas om 17:00 volgens de registratie.
Of een kok die zei "ik was er om 10u" terwijl zen contract zegt 11u

Zonder registratie/tiksysteem zijn dat voor die mensen verloren (half)uren of in ogen van de overheid mogelijks zwarte uren.
En ik vul al heel mijn leven timesheets in als externe. En bij elke klant is de regel "Max 8u per dag invullen".
De druk die werkgevers opleggen om gratis overuren te doen, blijft dus gewoon bestaan. Ik zie echt geen enkel voordeel om die regel door te voeren.

Daarnaast zijn er verschillende bedrijven die expliciet naar een systeem gegaan waarbij ze resultaat meten ipv uren (VDAB bvb), net omdat werknemers liever beoordeeld worden op wat ze doen en niet op hoe lang ze ergens zijn.

Europa zet vaart achter maatregelen voor de competitiviteit en innovatie!

Exact wat het Draghi rapport vorig jaar voor ogen had!
Na technologische doorbraken zoals kartonnen rietjes en vasthangende flesdoppen, zetten we nu een nietsontziende turbo op de groeiversnelling, nl. een verplichte prikklok voor elke werknemer!

Sidder en beef, Silicon Valley! 💪
Europa is economisch ten dode opgeschreven tegenover de USA. Zelfs kleine minimale veranderingen om haar economie competitiever te maken lukt ze in Europa niet. Eigenlijk zou Europa terug moeten gaan voor die harde oude prikklokken, die staan symbool voor waar Europa anno 2025 economisch staat qua modernisering in het AI era:

Prikklok%20van%20het%20merk%20Amano.jpg

Hier eens 's avonds een externe vergadering gehad, ik geef de uren in voor recup en kreeg een njet. Part of the job blijkbaar. Nochtans overheid.
Dus sindsdien doe ik simpelweg geen zaken meer die 's avonds gebeuren.

Procedure is dat je die zaken op voorhand moet aanvragen en goedkeuring krijgen voordat je daar een ok op krijgt. Toch bij ons.
Als je dit doet zonder die aanvraag dan gaat men dit eerder zien als onderdeel van de job.
Al hangt dit ook af van uw diensthoofd. Als die dat met terugwerkende kracht aanvaardt is het ook ok. Maar ze hebben het niet graag dat je zoiets doet.

Ik heb zo een tijdje geleden gewerkt op een zaterdag. Als ik dat gewoon doe -> part of the job. Daar dit eigenlijk niet voor mij was, maar ze iemand nodig hadden om de miserie op te vangen heb ik gesteld dat ik daar compensatierust voor wenste en dat ik mij ter uitzonderlijke titel wel kon opofferen (niemand anders kon). En anders een groot artikel in de krant.
Ik heb daarvoor speciaal de goedkeuring moeten krijgen van de administrateur generaal omdat dit normaliter not done was (ik heb geen wachtdienst). Ondertussen zijn we 4 maand later, en men is nog bezig met de compensatieprocedure.
Had ik dit niet op voorhand aangevraagd en de goedkeuring gekregen dan was dit ook een njet geweest, aangezien dit zogezegd niet door hen gevraagd was.

Al had ik tgv het vertrouwen tussen mij en mijn diensthoofd dan waarschijnlijk een onofficiële recup gekregen. Maar dat is dan geen garantie.

@Renegadexxripxx dat is idd een veel voorkomend probleem denk ik.
Hier ook: de vraag tot overuren moet komen van uw baas, anders telt het niet.
Maar die vraag komt nooit (baas niet op de hoogte van werklast), alleen zijn er vaak taken waarvan iedereen weet dat ze niet zomaar bijkomend bij normaal takenpakket kunnen genomen worden, zonder extra uren te doen.
En daar begint het: men werft geen extra personeel aan, want “tijdelijk” en men vraagt niet eens of het zal lukken, men gaat ervan uit dat het zal lukken en dat er extra uren zullen gedaan worden.

Die tijdsregistratie kan er ook voor zorgen dat er een dialoog op gang komt naar het waarom. Iets wat men nu uit de weg gaat, men weet het maar men wil het officieel niet geweten hebben.
Of dat het alleszins niet meer zomaar onder de mat geveegd wordt.

Daarom dat er een algemene taak bestaat interne admin. Alles basis van mails checken tot binnen komen valt hier onder.
Al eens bij een multinational gewerkt?

Wij hadden ook zo een "basis admin" taak, en dan elke maand krijgen we dan de opmerking dat mensen te veel op die taak zetten en dat daar eigenlijk +/- niks op zou mogen staan. Dat dat tot een minimum beperkt moet worden.

Of de clusterfuck tussen "billable uren" en echte gewerkte uren en dat dan in hetzelfde systeem steken.

Minimum billable is 30 minuten, geen overuren toegelaten en je doet pakweg 2 grote zaken van 3 uur elks en 5-6 kleine dingetjes die op 5-10 minuten opgelost zijn.

2x 3 uur billable
5*30min billable
30 min voor de basis admin van dat allemaal te registreren
9 uur totaal in een officiële 7.5 uur werkdag

En dan begint het gefoefel

En ik vul al heel mijn leven timesheets in als externe. En bij elke klant is de regel "Max 8u per dag invullen".
De druk die werkgevers opleggen om gratis overuren te doen, blijft dus gewoon bestaan. Ik zie echt geen enkel voordeel om die regel door te voeren.

Daarnaast zijn er verschillende bedrijven die expliciet naar een systeem gegaan waarbij ze resultaat meten ipv uren (VDAB bvb), net omdat werknemers liever beoordeeld worden op wat ze doen en niet op hoe lang ze ergens zijn.

Als mensen er geen probleem mee hebben om gratis overuren te maken is dat hun zaak, toch?

Je hebt ook mensen die graag al hun uren betaalt krijgen, maar als er niks tastbaar is of geregistreerd kan men moeilijk bewijzen dat men er recht op heeft.

Of je je werk goed doet, daar zijn evaluaties voor hè. Staat los van dit.

Als het voor uw werk oké is dat jij maar 6u per dag binnenkomt en ze betalen er u 8 uit dan kom je 6u per dag binnen en maakt toch ook niemand daar problemen van?
Als je er 10 moet binnenkomen en ze betalen er maar 8 uit is het wel een probleem voor veel mensen

Al eens bij een multinational gewerkt?

Wij hadden ook zo een "basis admin" taak, en dan elke maand krijgen we dan de opmerking dat mensen te veel op die taak zetten en dat daar eigenlijk +/- niks op zou mogen staan. Dat dat tot een minimum beperkt moet worden.

Of de clusterfuck tussen "billable uren" en echte gewerkte uren en dat dan in hetzelfde systeem steken.

Minimum billable is 30 minuten, geen overuren toegelaten en je doet pakweg 2 grote zaken van 3 uur elks en 5-6 kleine dingetjes die op 5-10 minuten opgelost zijn.

2x 3 uur billable
5*30min billable
30 min voor de basis admin van dat allemaal te registreren
9 uur totaal in een officiële 7.5 uur werkdag

En dan begint het gefoefel
Ehm, ja? Alleen maar grotere spelers.
Eerst banking en nu retail.
In de eerste hadden we geen algemene taak en zat het gewoon in de uren verwerkt in Clarity. Bij de huidige klant hebben ze hun eigen systeem en werken ze met een algemeen/intere admin project.
Wel al gehad dat ik "te veel" op een specifiek project boek. Dan type ik maar wat meer uren in een ander. Voorlopig nog niet voor het lijntje interne admin.

Ik moet dit ook doen als externe wat geen probleem is, en ik houd me dan ook aan die 8u inboeken. Willen ze meer dan moeten we eerst tot een overeenkomst komen, anders doe ik niets extra. Ik doe echter vaak nog wat dingen thuis, dus het uurtje naar de winkel op de middag wordt gecompenseert door een uurtje extra 's avonds, maar da's dan mijn keuze.

Procedure is dat je die zaken op voorhand moet aanvragen en goedkeuring krijgen voordat je daar een ok op krijgt. Toch bij ons.
Als je dit doet zonder die aanvraag dan gaat men dit eerder zien als onderdeel van de job.
Al hangt dit ook af van uw diensthoofd. Als die dat met terugwerkende kracht aanvaardt is het ook ok. Maar ze hebben het niet graag dat je zoiets doet.

Ik heb zo een tijdje geleden gewerkt op een zaterdag. Als ik dat gewoon doe -> part of the job. Daar dit eigenlijk niet voor mij was, maar ze iemand nodig hadden om de miserie op te vangen heb ik gesteld dat ik daar compensatierust voor wenste en dat ik mij ter uitzonderlijke titel wel kon opofferen (niemand anders kon). En anders een groot artikel in de krant.
Ik heb daarvoor speciaal de goedkeuring moeten krijgen van de administrateur generaal omdat dit normaliter not done was (ik heb geen wachtdienst). Ondertussen zijn we 4 maand later, en men is nog bezig met de compensatieprocedure.
Had ik dit niet op voorhand aangevraagd en de goedkeuring gekregen dan was dit ook een njet geweest, aangezien dit zogezegd niet door hen gevraagd was.

Al had ik tgv het vertrouwen tussen mij en mijn diensthoofd dan waarschijnlijk een onofficiële recup gekregen. Maar dat is dan geen garantie.

hangt toch ook gewoon af van de interne werkafspraken en de maturiteit van de organisatie. Als ze bij mij retroactief vragen om overuren goed te keuren dan keur ik die ook gewoon goed, wetende dat men matuur genoeg is om daar geen misbruik van te maken en daar ook effectief, verifieerbare output tegenover staat. Zonder noodzaak zou men dit niet aanvragen en voor het geval er iemand is die toch denkt daar misbruik van te kunnen maken zal ik dat ook gewoon héél snel doorhebben.

Ik moet dit ook doen als externe wat geen probleem is, en ik houd me dan ook aan die 8u inboeken. Willen ze meer dan moeten we eerst tot een overeenkomst komen, anders doe ik niets extra. Ik doe echter vaak nog wat dingen thuis, dus het uurtje naar de winkel op de middag wordt gecompenseert door een uurtje extra 's avonds, maar da's dan mijn keuze.
Maar je leest niet wat ik schrijf eh, het gaat niet over te veel doen. Het gaat over "teveel billable uren doen in te weinig echte uren".

Daarom dat al die tijdsregistratie gewoon BS, vul gewoon in wat men verwacht en doe uw ding. Het is toch niet correct, dus who cares.

Ik heb ook nog op een werkplek gezeten met een prikklok(digipolis Gent, anno 2007), en laat mij u garanderen dat de werknemers daar experts werden in het plannen van hun werk, want iedereen was klokslag 17u plots 100% klaar met alles. Indrukwekkend, hoor. Altijd bewondering voor gehad voor mensen die hun taken zo goed kunnen timen tot op de minuut. Want 17u02 was iedereen al buiten.
Je kan er mee lachen maar onderstaande is bittere ernst.

Orderpicking bij de Casa 20+ jaar geleden (Domus Logistics). Mijn eerste werkdag. De werkdag was bijvoorbeeld gedaan om 15u (ik herinner het juiste uur niet meer). 15u01 : Ik stond daar helemaal alleen verbaasd te apengaaien.

Stipt om 15u --> Iedereen liet alles letterlijk ter plekke vallen of staan (palletten bleven midden in de gang staan, ne heftruck met een pallet nog op zijne vork stond scheef stil in de gang, kaarsen die op de grond lagen naast een pallet want het was 15u hé en die mens liet letterlijk alles uit zijn handen vallen ..) en men trok in koor massaal een sprint richting de tikklok en iedereen was weg!

Als mensen er geen probleem mee hebben om gratis overuren te maken is dat hun zaak, toch?

Je hebt ook mensen die graag al hun uren betaalt krijgen, maar als er niks tastbaar is of geregistreerd kan men moeilijk bewijzen dat men er recht op heeft.

Of je je werk goed doet, daar zijn evaluaties voor hè. Staat los van dit.

Als het voor uw werk oké is dat jij maar 6u per dag binnenkomt en ze betalen er u 8 uit dan kom je 6u per dag binnen en maakt toch ook niemand daar problemen van?
Als je er 10 moet binnenkomen en ze betalen er maar 8 uit is het wel een probleem voor veel mensen
Het punt is niet overuren al dan niet betaald krijgen. Het punt is de administratie die er bij komt kijken.
Ik werk 4/5 dagen thuis, volgens die tijdsregistratie moet ik dan elke pauze uitchecken en terug inchecken, elke keer in naar wc ga, iets te eten pak, dochter naar school breng, ...
En dat zou ik dan moeten doen omdat in Spanje 2 werkgevers/werknemers niet als volwassen mensen kunnen samenwerken.

Het punt is niet overuren al dan niet betaald krijgen. Het punt is de administratie die er bij komt kijken.
Ik werk 4/5 dagen thuis, volgens die tijdsregistratie moet ik dan elke pauze uitchecken en terug inchecken, elke keer in naar wc ga, iets te eten pak, dochter naar school breng, ...
En dat zou ik dan moeten doen omdat in Spanje 2 werkgevers/werknemers niet als volwassen mensen kunnen samenwerken.
Dat is dan ook weer het in het belachelijke trekken. Het is niet alsof iemand die gewoon op kantoor zit moet uitbadgen/prikken/registreren als ze naar wc gaan, hun koffie gaan halen, even zeveren tegen maria van de bureau er naast. Waarom zou dat thuis van wel moeten?

dochter naar school brengen uiteraard wel maar dan ben je niet op het werk. En is uw situatie ook niet anders? Jij bent toch een zelfstandige? Dus je bent zelf de werkgever. Het gaat hier over werkgever <-> werknemer relaties, toch? Niet over bedrijf <-> klant ( jouw situatie )

Dat is dan ook weer het in het belachelijke trekken. Het is niet alsof iemand die gewoon op kantoor zit moet uitbadgen/prikken/registreren als ze naar wc gaan, hun koffie gaan halen, even zeveren tegen maria van de bureau er naast. Waarom zou dat thuis van wel moeten?

dochter naar school brengen uiteraard wel maar dan ben je niet op het werk. En is uw situatie ook niet anders? Jij bent toch een zelfstandige? Dus je bent zelf de werkgever. Het gaat hier over werkgever <-> werknemer relaties, toch? Niet over bedrijf <-> klant ( jouw situatie )
Omdat anders de timesheet van diegene die wil aantonen dat hij overuren gedaan heeft, ook weer niks meer waard is.

Ja, voor mijn situatie persoonlijk maakt het weinig uit (ik boek momenteel gewoon 8u per dag op hetzelfde project, mijn klant vertrouwt de flexibiliteit). Maar dat neemt niet weg dat ik dit soort regels absurd vind.
Als je bekijkt wat de EU van regels de voorbije jaren heeft opgelegd:
1) plastic dopjes moeten vasthangen aan de fles
2) auto's moeten piepen vanaf je 1km/u te snel rijdt
3) De prikklok moet (tegen de wil van werknemers en werkgevers) terug ingevoerd worden.

Moesten ze het nu optioneel maken, dat elke werknemer die het wil elke maand een handtekening onder zijn timesheet wil laten zetten, dan kon ik er nog mee leven. Maar dit is qua regelgeving echt véél te ver.

Er zijn wel degelijk bedrijven waarin dat gebeurt. En waar mensen op de vingers getikt worden als ze meer dan x-tijd op het toilet doorbrengen. Call centers of call centerachtige afdelingen ben bedrijven zijn daar niet vies van... Allicht niet allemaal.

Terug
Bovenaan