Algemene verplichting tot tijdsregistratie arbeidsprestaties in 2027

Europa is economisch ten dode opgeschreven tegenover de USA. Zelfs kleine minimale veranderingen om haar economie competitiever te maken lukt ze in Europa niet. Eigenlijk zou Europa terug moeten gaan voor die harde oude prikklokken, die staan symbool voor waar Europa anno 2025 economisch staat qua modernisering in het AI era:

Prikklok%20van%20het%20merk%20Amano.jpg

QFT - past mooi in het "dopkes aan flessen vast maken, DAT is wat we nodig hebben!"-denken.

Nuja bon, op basis van sommige posts hier, zou je begot gaan denken dat Woeste in eigen persoon mee op de barricaden zou springen bij zoveel misbruik in dat Belgen-landje daar... :ROFLMAO:

Enfin, hier ooit op 1 plek gezeten waar ze moesten tikken; nog nooit zo'n lanterfanters gezien wanneer ze net ingeklokt waren en naar hun werkplek moesten, terwijl diezelfden Bolt a run for his money zouden geven van einde shift. Meer daarvan sounds like a great plan :)

Het punt is niet overuren al dan niet betaald krijgen. Het punt is de administratie die er bij komt kijken.
Ik werk 4/5 dagen thuis, volgens die tijdsregistratie moet ik dan elke pauze uitchecken en terug inchecken, elke keer in naar wc ga, iets te eten pak, dochter naar school breng, ...
En dat zou ik dan moeten doen omdat in Spanje 2 werkgevers/werknemers niet als volwassen mensen kunnen samenwerken.
Helemaal niet nodig bij tijdsregistratie.

Ik sta er niet op te wachten om elke minuut te gaan loggen.
't Is een kwestie van vertrouwen, een werkgever moet jou beoordelen op de kwaliteit van het werk dat je doet, en niet op het exacte aantal uren en minuten dat je gewerkt hebt.
Werkgevers staan niet te wachten op zo'n systeem, en veel werknemers ook niet denk ik. Al zeker bedienden niet, arbeiders is een ander verhaal , maar die krijgen dan ook elke minuut uitbetaald.

Bij ons is het zo dat we al toestemming moeten hebben om overuren te doen, zie je HR al van hun oren maken omdat je wat te lang gewerkt hebt? Of dat ge tot op de minuut zou uw kakpauze moeten loggen.
Niemand in België is toch vragende partij voor zoiets? Of moet zijn dat je zelf wordt uitgebuit door uw werkgever, en zoals in Japan wordt verwacht om 11+ uren per dag te werken (dat lijkt mij bij ons toch uitzonderlijk - al zijn er wel workaholics die dat zouden doen uit zichzelf)

Wij werken niet met timesheets, en ik hoop dat ze dat niet gaan invoeren, allemaal extra administratie, soms werk je al eens langer op één taak en minder lang op een andere, en weinig zin om dat dan te gaan verantwoorden achteraf.

Volgens mij zijn er hier verschillende users bezig over iets dat niet aan de orde is. Het gaat enkel over start en eind tijd, niet over ieder minuut te gaan loggen.

En de reden is ook niet omdat twee Spanjaarden zich niet als volwassenen konden gedragen. De reden is het welzijn van de werknemers, omdat zij een duidelijker zicht hebben over gepresteerde en te compenseren uren, omdat het niet meer enkel bij de werkgever ligt om dat in te kijken/te beslissen, en te vermijden dat de werkgever overuren kan misbruiken, en om zwartwerk te beperken.

We registreren ons startuur, maar meer dan een formaliteit is dat niet. Ik kies altijd uit automatisme 8u30, ook al begin ik vroeger of later. De gedachte dat ik begin én einduur tot op de minuut ga moeten loggen steekt me wel tegen. In specifieke gevallen begrijp ik het nut, bijvoorbeeld bij de opvolging van de gewerkte uren bij projecten.

Als het een systeem is om het probleem van niet betaalde overuren in sommige sectoren aan te pakken is, snap ik niet goed wat een simpele tijdsregistratie die je kan invullen van 8-17 daar aan gaat veranderen?
Ik vermoed dat in bedrijven waar het nu een probleem is ze daar wel zo een systeem zullen invoeren waar het voor de werknemer moeilijk zal worden om daar deftig overuren in te krijgen. En als ze overuren doen dat daar dan wel wat meer uitleg/verantwoording bij zal komen dan een simpele tijdsregistratie.

Bedrijven waar er nu al geen issue is met overuren of compensatie zal die 8-17 spreadsheet waarschijnlijk wel volstaan, maar lijkt mij niet dat dat de bedrijven zijn die je met deze regel wil 'aanpakken'.

Hier overigens een multinational die glijdende uren heeft en niks van tijdsregistratie.
Dus in principe kan ik een 8-17 spreadsheet doortrekken voor de ganse maand en is er aan de voorwaarden voldaan. Nul meerwaarde dus.

Laatst bewerkt:
Het eerste arrest is al van 2019 en eigenlijk heel logisch. Als je regels rond de arbeidstijd wil afdwingen moet je toch meten, hoe ga je die regels anders allemaal deftig afdwingen? Andere landen zijn dan in gang geschoten en België niet. Nu zit er druk op de ketel en is het gedoe en een gekap op de EU. Imo is de Belgische overheid daar gewoon te laat mee in gang geschoten en wordt er overdreven met de vinger gewezen richting EU.

Als het een systeem is om het probleem van niet betaalde overuren in sommige sectoren aan te pakken is, snap ik niet goed wat een simpele tijdsregistratie die je kan invullen van 8-17 daar aan gaat veranderen?
Ik vermoed dat in bedrijven waar het nu een probleem is ze daar wel zo een systeem zullen invoeren waar het voor de werknemer moeilijk zal worden om daar deftig overuren in te krijgen en als ze overuren doen dat daar dan wel wat meer uitleg/verantwoording bij zal komen dan een simpele tijdsregistratie.

Bedrijven waar er nu al geen issue is met overuren of compensatie zal die 8-17 spreadsheet waarschijnlijk wel volstaan, maar lijkt mij niet dat dat de bedrijven zijn die je met deze regel wil 'aanpakken'.

Hier overigens een multinational die glijdende uren heeft en niks van tijdsregistratie.
Dus in principe kan ik een 8-17 spreadsheet doortrekken voor de ganse maand en is er aan de voorwaarden voldaan. Nul meerwaarde dus.
Dit dus, een bedrijf forceert hun werknemers om onbetaalde overuren te doen.
Nu wordt tijdsregistratie verplicht. Dat zorgt toch gewoon dat het bedrijf hun werknemers forceert om te liegen op die tijdsregistratie?
Wat heeft dat nu voor extra nut?

Het eerste arrest is al van 2019 en eigenlijk heel logisch. Als je regels rond de arbeidstijd wil afdwingen moet je toch meten, hoe ga je die regels anders allemaal deftig afdwingen? Andere landen zijn dan in gang geschoten en België niet. Nu zit er druk op de ketel en is het gedoe en een gekap op de EU. Imo is de Belgische overheid daar gewoon te laat mee in gang geschoten en wordt er overdreven met de vinger gewezen richting EU.
Maar de kritiek gaat toch niet over timing? Als de overheid hier 4 jaar geleden mee afgekomen was zou de kritiek toch net deelfde geweest zijn? Of zijn we door het wachten de mogelijkheid kwijt geraakt om een minder ingrijpende wijziging door te voeren?

Ook het idee dat als je wel moet meten als je wil afdwingen, da's toch iets wat enorm vaak niet gebeurt voor allerlei zaken, er bestaan hopen regels voor zaken waar geen systematische controlemechanismen voor bestaan, maar als je aantoonbaar in fout bent zijn er wel gevolgen.

Dat zo'n rechtszaken dermate impact hebben en de volledige Europese arbeidsmarkt in weinig nuttige rompslomp dwingen lijkt me wel degelijk een tekortkoming aan hoe Europa werkt, dit had een politieke discussie moeten zijn, eventueel getriggerd door de rechtszaak, maar op deze manier is echt wel niet hoe bestuur zou moeten werken.

Edit: Eens opgezocht hoe dat zit met andere landen zit en er zijn nog maar twee landen die zich echt in regel gesteld hebben met de rechtspraak: Spanje en Griekenland. Er zijn andere landen die ook aanpassingen gedaan hebben maar grote uitzonderingen voorzien die waarschijnlijk ook niet in lijn liggen met de rechtspraak. De meeste landen hebben een afwachtende houding aangenomen, hopend dat het enkel over Spanje zou gaan, in 2024 is er nieuwe rechtspraak geweest die bevestigd heeft dat het wel degelijk een algemeen principe is. België zal waarschijnlijk nog bij de Europese landen zitten die er het snelst mee aan de slag aan het gaan is.

Laatst bewerkt:
Bij ons zou het een meerwaarde zijn, mijn partner doet makkelijk 45u per week (en meer) en wordt er maar 40 betaald. In principe is er geen probleem, want over vroeger vertrekken voor de tandarts wordt niet moeilijk gedaan. Maar in the end worden er méér uren geklopt dan 40u per week. Voor die mensen zal dit een verademing zijn. Laat ons nu gewoon 3 overuren per week nemen, dat zijn er toch x 50 => 150 per jaar

Dat is een maand aan overuren die dus vanaf 2027 opgepakt kunnen worden (ofwel uitbetaald)

Bij ons zou het een meerwaarde zijn, mijn partner doet makkelijk 45u per week (en meer) en wordt er maar 40 betaald. In principe is er geen probleem, want over vroeger vertrekken voor de tandarts wordt niet moeilijk gedaan. Maar in the end worden er méér uren geklopt dan 40u per week. Voor die mensen zal dit een verademing zijn. Laat ons nu gewoon 3 overuren per week nemen, dat zijn er toch x 50 => 150 per jaar

Dat is een maand aan overuren die dus vanaf 2027 opgepakt kunnen worden (ofwel uitbetaald)
Ik zit in hetzelfde schuitje, 38 uren betaald maar doe wekelijks 44/45u.
Al eens aangekaart met de wg maar die gebaart van krommenaas..
Ben zeker niet slecht betaald maar doe er ook genoeg uren voor.
Wat zal er dan eigenlijk veranderen?
Gaan wij deze in recup kunnen opnemen of uitbetaald worden?

En jij denkt dat dit dat gaat oplossen? Er zitten nog wel een paar ontbrekende stukjes van die puzzel denk ik...
Met de tijdsregistratie die de werknemer invult, heeft die ook iets in handen. En kan die zelf mee kiezen of hij de overuren doet of niet. Die kan de juiste uren invullen, en dan heeft het bedrijf die uit te betalen. Of de werknemer vult ze niet in, maar dat is dan zijn keuze. Een keuze die nu veel meer enkel bij de werkgever ligt.

Daarnaast kunnen mensen die zijn ingeklokt maar beter aan het werk zijn bij controle en andersom. En het totaal aantal uren hoort ook te kloppen met wat de cao voorschrijft van maxima.

Ik denk niet dat het issue is dat er geen tijdsregistratie is. Ik denk dat daar het issue is dat de werkgever verwacht dat er langer gewerkt wordt en dat hij dat niet gaat betalen.
Of je dat nu opschrijft of niet, als je het op de spits gaat drijven (wat, toegegeven, zonder deze registratie moeilijker is), is het sowieso einde verhaal bij die werkgever. Ze gaan je niet meer willen, en dat heel hard laten blijken.

Niet dat ik akkoord ben met dat het zo moet gaan he, voor de duidelijkheid.
Mijn punt hier is gewoon dat het feit dat er tijdsregistratie is, het probleem van "we verwachten dat je gratis langer werkt" plotsklaps is opgelost.
Je kan dat vandaag de dag evengoed al doen, je uren opschrijven. Gaat evenveel waarde hebben als een zelf-ingevulde wettelijk verplichte tijdsregistratie...

Als de werkgever in kwestie de overuren toelaat... Of nog toelaat om vroeger te vertrekken voor de tandarts...
Dat krijg je als je mensen dwingt om niet meer als volwassenen met elkaar samen te werken.

Met dat verschil dat overuren meestal structureel zijn, zoals bv @zeramed en @Horse zegt: 4/5/6u per week.
Terwijl het tandartsbezoekje, waarmee de WG dan de overuren wil goedpraten, hoogstens 4/5 u per jaar zijn.

Ben zeker niet slecht betaald maar doe er ook genoeg uren voor.

En dan komen velen tot de conclusie dat het uurloon, als ze rekening houden met de extra uren, niet hoger is dan dat van mensen die minder verdienen maar geen onbetaalde overuren doen.

Per saldo einde maand zal je idd meer hebben (betere functie en loon) maar per uur is het dan oeps.

Laatst bewerkt:
Maar in the end worden er méér uren geklopt dan 40u per week. Voor die mensen zal dit een verademing zijn. Laat ons nu gewoon 3 overuren per week nemen, dat zijn er toch x 50 => 150 per jaar

Waarom vraagt ze geen loonsverhoging als ze niet akkoord is met de verloning?
Of indien ze meer vakantiedagen wil, kan ze dat ook onderhandelen. Extralegale vakantiedagen kiezen de werknemer en werkgever immers zelf.

'De werkgever wil niet'.
Wel, die vindt uw prestatie dan niet voldoende om aan uw eisen te voldoen, dus dan verander je van werkgever zou ik denken?

Voor arbeiders met met vaste taken waar de output redelijk kan ingeschat worden, kan ik het nog begrijpen.
Al de rest? Niet echt.

Ik ben het er niet mee eens dat we met Silicon Valley moeten concureren door de sociale en maatschappelijke taak van bedrijven totaal te negeren.
'Totaal negeren' is nogal een hyperbool in deze context, niet?

En daarnaast kan er zeker kritiek gegeven worden op bepaalde elementen van de Angelsaksische bedrijfscultuur.
Maar eerst zelf bedrijven hebben die Patriots en 5th generatie gevechtsvliegtuigen kunnen produceren of dagelijks strategische satellieten kunnen lanceren, ipv telkens op de knieën te moeten bedelen bij diezelfde Amerikanen als een andere mogendheid plots aan onze grens staat of als we technologie nodig hebben.

Moraliseren over andermans zaken kan je doen als je zelf je broek kan aanhouden, niet als diezelfde Amerikanen uw pamper moeten kopen.
Want blijkbaar is de bedrijfscultuur in Europa niet optimaal om vooraan te lopen qua innovatie of zelfs gewoon om onszelf te beschermen.

En ook voor kerels als deze:

Het Truiense boekingskantoor L&S Agency vzw moet aan de RVA 35.000 euro onterecht uitgekeerde coronasteun terugbetalen. “Inclusief achterstallige lonen moeten we nu plots zo’n 80.000 euro ophoesten

L&S Agency werd tijdens de coronapandemie - die in maart 2020 uitbarstte - zwaar getroffen. “Onze sector moest tijdens de coronacrisis als eerste verplicht sluiten

Om getroffen bedrijven tijdens de pandemie zuurstof te geven, riep de overheid destijds het stelsel van tijdelijke werkloosheid wegens overmacht omwille van corona in het leven

In die periode hebben we ons kantoor grotendeels gesloten, maar toch moesten we in contact blijven met onze organisatoren en artiesten”, zegt Strauven.
Omdat de wetgeving door de pandemie constant wijzigde, moesten wij aan de lopende band boekingen verplaatsen of annuleren.

Na controle

Voor elke dag waarop we ook maar één mail verstuurd hadden, moesten we de werkloosheidsvergoeding terugbetalen.

in onze sector werken we nu eenmaal niet van nine to five. Vaak sturen we ’s avonds of in het weekend nog een mailtje over een bepaalde boeking. Dat kan je niet als een werkdag beschouwen.

En vooral dus dat laatste ook.

Mails sturen als bediende of planner is blijkbaar niet werken voor bepaalde werkgevers.

Terug
Bovenaan