Algemene verplichting tot tijdsregistratie arbeidsprestaties in 2027

En nu komt er ook nog een verplichte prikklok voor iedereen ..
Miljoenen mensen gaan administratie moeten doen waar amper iemand beter van wordt. Als het gaat over hoe Europa zichzelf stokken in de wielen steekt lijkt dit me wel een heel mooi voorbeeld.

Miljoenen mensen gaan administratie moeten doen waar amper iemand beter van wordt. Als het gaat over hoe Europa zichzelf stokken in de wielen steekt lijkt dit me wel een heel mooi voorbeeld.
dat is zoiets dat europa eigenlijk niet letterlijk vraagt.
Europa zegt alleen dat de regels ivm arbeidstijd enkel kunnen afgedwongen worden waar die arbeidstijd precies gemeten wordt.
de regeringen van de deelstaten maken daar "verplichte prikklok" van.

maar idd, compleet nutteloos en achterhaald.

Europa zegt alleen dat de regels ivm arbeidstijd enkel kunnen afgedwongen worden waar die arbeidstijd precies gemeten wordt.

Idd. Brussels hof had ook al enkele jaren geleden geoordeeld dat bij geschillen over overuren, de bewijslast bij de werkgever ligt. Dus zonder registratiesysteem (fysieke prikklok of digitaal registratiesysteem) zal dat moeilijk gaan.

Als werknemer ben ik best wel fan van een prikklok maar het nut daarvan zal wel variëren van sector tot sector.

Ze zeggen nergens dat dat een prikklok moet zijn, da's wat sommige artikels er van maken. Maar elke vorm van tijdsregistratie zal tijd vergen en een implementatie en kosten met zich meebrengen en ik denk dat tot op vandaag er niemand dacht dat hier ook maar een klein beetje vraag naar was. Er werken 5 miljoen mensen in België en pak dat de helft daarvan geen tijdsregistratie heeft. Neem nu dat zo'n tijdsregistratiesysteem 10 euro per werknemer per jaar kost aan tijd en uitgaven dan is dat een jaarlijkse kost van 25 miljoen. Ik denk dat je heel wat nuttiger zaken kan doen voor werknemers met zo'n bedragen, de kosten en opbrengsten staan niet in verhouding.

Beetje dubbel gevoel hierbij. Veel rompslomp om de rompslomp, aan de andere kant geen onder de radar vliegende overuren meer. Ik heb vooral schrik dat er veel bedrijven of de flexibele(re) arbeidstijden op de schop doen, of dat er met tracker-software gewerkt wordt, die het aantal muisbewegingen, verzonden mails en toetsenbordacties opvolgt. Als ik een contract lees (bij voorkeur op papier) beweegt mijn computer soms 3 uur niet, terwijl ik wel aan de slag ben. En als de bedrijven de arbeidsflexibiliteit terugschroeven, zullen veel werknemers ook gewoon hun contractuele uren doen, en geen minuut meer.

Iedereen wint precies, en verliest tegelijk ook.

Beetje dubbel gevoel hierbij. Veel rompslomp om de rompslomp, aan de andere kant geen onder de radar vliegende overuren meer. Ik heb vooral schrik dat er veel bedrijven of de flexibele(re) arbeidstijden op de schop doen, of dat er met tracker-software gewerkt wordt, die het aantal muisbewegingen, verzonden mails en toetsenbordacties opvolgt. Als ik een contract lees (bij voorkeur op papier) beweegt mijn computer soms 3 uur niet, terwijl ik wel aan de slag ben. En als de bedrijven de arbeidsflexibiliteit terugschroeven, zullen veel werknemers ook gewoon hun contractuele uren doen, en geen minuut meer.

Iedereen wint precies, en verliest tegelijk ook.
Tracker software is niet expliciet verboden, maar kan in de praktijk niet in België

Idd. Brussels hof had ook al enkele jaren geleden geoordeeld dat bij geschillen over overuren, de bewijslast bij de werkgever ligt. Dus zonder registratiesysteem (fysieke prikklok of digitaal registratiesysteem) zal dat moeilijk gaan.

Als werknemer ben ik best wel fan van een prikklok maar het nut daarvan zal wel variëren van sector tot sector.

Goh ja registratiesysteem bestaat al voor de bouw (werven boven 500.000€) - vlees sector - bewaking - schoonmaak
En voor alle flexi die niet per dag worden ingeschreven is het ook al verplicht.

Als ik die artikels goed lees is er toch nergens sprake van dat een werkgever gaat controleren of je wel effectief iets doet? Het enige dat men gaat opvolgen is wanneer je begint aan en wanneer je stopt met je werkdag. Of je effectiefs iets doet controleert men niet? Ik zie in ieder geval niets abnormaals.

Hoe dit een impact zou hebben op flexibele arbeidstijden is mij ook een raadsel. Op mijn eerste job hadden wij ook glij-uren en daar heb ik toch nooit problemen mee geweten ook niet als het op overuren aankwam. Rond de glij-uren waren er gewoon goede afspraken gemaakt tussen werkgever en vakbond.

Naar thuiswerkers toe zal dat ook iets zijn van smorgens iets ingeven in een app en rond 17u nog eens.
Of jij daar tussen dan naar de winkel gaat, om u kinderen, en savonds nog eens verderwerkt zal niemand problemen van maken denk ik.
Zal wel moeilijker zijn als je dan effectief moet uitbadgen en savonds weer inbadgen. En vooral gewoonte van maken, wie gaat er savonds nog aan denken?

Tijdsregistratie heeft niets of hoeft niets te maken hebben met controle.
Wij hebben al jaren een app waarbij we inloggen en uitloggen. Zeer handig want wij gaan ook vaak buiten de standaard kantooruren op klantenbezoek. Dan is het gewoon inloggen bij aankomst en uitloggen bij vertrek. Alles mooi geregistreerd en alle overuren tellen mooi mee. Kan je makkelijk wat schuiven doorheen de week als je bv. een paar langere dagen gedaan hebt of je spaart het gewoon op.

Stel dat je elke dag van thuis uit werkt en elke dag chronisch 1 min te vroeg uitlogt en je daardoor op een maand 20 minuten te weinig gewerkt hebt. Wat gebeurt er dan? 20 minuten aftrek van uw salaris? :)

En wat als je vergeet uit te loggen en je timed-out? Hoe gaat men dan weten hoelang je echt letterlijk gewerkt hebt op de minuut? (Niet denk ik?)

Fysiek op kantoor is het vrij goed op te volgen maar bij thuiswerk lukt dat toch nooit als er een paar met hun klak er naar gooien?

Laatst bewerkt:
Als ik die artikels goed lees is er toch nergens sprake van dat een werkgever gaat controleren of je wel effectief iets doet?
Klopt, en zoals JPV het zegt mag het ook niet. Maar de functionaliteiten bestaan wel (bvb in MSTeams is er nu al een notificatiesetting dat je een melding krijgt wanneer iemand beschikbaar (terug op groen. En waar mijn N+ gebruik van maakt). En van HR heb ik gehoord dat zij ook de mogelijkheid hebben om anoniem het aantal ingaande/uitgaande mails bij te houden, wat ze niet gebruiken. En we hebben Teamviewer, dewelke door IT gebruikt wordt voor remote take-overs. Maar daar hoef jij als gebruiker geen toestemming voor te geven. Ineens kan je muis dus vanzelf bewegen.

Ik ben in sé wel akkoord met een betere registratie van de arbeidsuren, omdat dit voor beide partijen belang heeft. Maar de manier waarom kan héél snel héél achterdochtig worden. Zelfs als het anoniem is, en gewoon registreert van "er is activiteit op deze laptop", zonder enige screenshotting, keylogging of tracken van websites.

Laatst bewerkt:

Beetje dubbel gevoel hierbij. Veel rompslomp om de rompslomp, aan de andere kant geen onder de radar vliegende overuren meer. Ik heb vooral schrik dat er veel bedrijven of de flexibele(re) arbeidstijden op de schop doen,
Ja ik was blij dat ik er vanaf was en nu gaan ze het terug invoeren. In mijn geval ik mag tijd registreren zoveel ik wil, ik word toch niet betaald voor gepresteerde overuren, noch kan ik ze compenseren zoals velen waarschijnlijk hier, so what's the point. Au contraire nu zal ik nog extra uren mogen presteren om de uren ingegeven door de medewerkers te controleren zeker.

Stel dat je elke dag van thuis uit werkt en elke dag chronisch 1 min te vroeg uitlogt en je daardoor op een maand 20 minuten te weinig gewerkt hebt. Wat gebeurt er dan? 20 minuten aftrek van uw salaris? :)

En wat als je vergeet uit te loggen en je timed-out? Hoe gaat men dan weten hoelang je echt letterlijk gewerkt hebt op de minuut? (Niet denk ik?)

Fysiek op kantoor is het vrij goed op te volgen maar bij thuiswerk lukt dat toch nooit als er een paar met hun klak er naar gooien?
Bij ons mag je tot -6 gaan. Als je enkele maanden onder 0 hangt, krijg je een gesprek bij hr. Als ze dat wat opvolgen, is dat gewoon een paar x eens een overuur doen om terug op 0 te komen. No big deal.

Ik vergeet af en toe in en uit te klokken. Dan vraag ik gewoon een correctie aan. Als uw werk goed is, gaan managers daar geen kak rond hangen. Als je onderpresteert, hebben ze wel een extra stok om je mee buiten te krijgen als je uren niet kloppen.

Ik vul al elke maand een timesheet in, dus ik veronderstel dat dat voldoende is als tijdsregistratie? Ik denk dat er in de praktijk in veel sectoren al een soort van tijdsregistratie bestaat en dat er dus weinig zal veranderen.

Terug naar (al dan niet digitale equivalenten van) prik-klokken... Regression is the new progression so it seems...
Europa zet vaart achter maatregelen voor de competitiviteit en innovatie!

Exact wat het Draghi rapport vorig jaar voor ogen had!
Na technologische doorbraken zoals kartonnen rietjes en vasthangende flesdoppen, zetten we nu een nietsontziende turbo op de groeiversnelling, nl. een verplichte prikklok voor elke werknemer!

Sidder en beef, Silicon Valley! 💪

Terug
Bovenaan