Algemene verplichting tot tijdsregistratie arbeidsprestaties in 2027

Kunnen we beginnen met tijdsregistratie eerst te verplichten voor alle Europese ambtenaren, gevolgd door alle ambtenaren in de EU op de kabinetten die hierover beslist hebben? En na 2 jaar evalueren of het nog altijd zo'n goed idee lijkt dat we het willen uitrollen voor bedrijven?

Europa's slogan: "regelneverij in de marge is onze specialiteit".

En dat is niet vanuit persoonlijk oogpunt: bij ons wordt er sowieso al gebadged om op elk moment te kunnen zeggen wie aanwezig is in het gebouw, maar ik kan me de extra kosten en administratieve rompslomp al voorstellen die dit zal veroorzaken bij andere bedrijven.

Oei, hopelijk dat ze bij ons opt werk niet gaan doorhebben dat de lunchpauze in onbetaalde tijd is of er gaan mensen mogen krabben om aan hun uren te komen.

Nu serieuze vraag:
Vorige week was er een nieuwsbericht over een rechtzaak waarin werd vastgelegd dat arbeidsduur start bij het binnenkomen, niet bij het inloggen. Dat wil dus zeggen dat je bij digitale variant retroactief moet kunnen prikken en proactief uitdrukken.
Dan is dit toch gewoon een veredelde timesheet?

Ja ik was blij dat ik er vanaf was en nu gaan ze het terug invoeren. In mijn geval ik mag tijd registreren zoveel ik wil, ik word toch niet betaald voor gepresteerde overuren, noch kan ik ze compenseren zoals velen waarschijnlijk hier, so what's the point. Au contraire nu zal ik nog extra uren mogen presteren om de uren ingegeven door de medewerkers te controleren zeker.
De meeste mensen die denken dat ze niet betaald kunnen worden voor gepresteerde overuren, kunnen dit wel degelijk.

Wij geven onze gewerkte uren reeds in via de Quintiq app. Voor ons zal er dus niets veranderen?

Kunnen we beginnen met tijdsregistratie eerst te verplichten voor alle Europese ambtenaren, gevolgd door alle ambtenaren in de EU op de kabinetten die hierover beslist hebben? En na 2 jaar evalueren of het nog altijd zo'n goed idee lijkt dat we het willen uitrollen voor bedrijven?
het zou me heel sterk verbazen dat er geen vorm van tijdsregistratie is bij die instellingen, gezien het badgen.

Dus laten we dat beginnen maar overslaan.

Europa zet vaart achter maatregelen voor de competitiviteit en innovatie!

Exact wat het Draghi rapport vorig jaar voor ogen had!
Na technologische doorbraken zoals kartonnen rietjes en vasthangende flesdoppen, zetten we nu een nietsontziende turbo op de groeiversnelling, nl. een verplichte prikklok voor elke werknemer!

Sidder en beef, Silicon Valley! 💪
Voor het eerst in mijn leven heb ik zin om ook te staken.

Weg met de prikklok! Terug naar plastieken rietejes! Opnieuw loshangende dopjes! Ik wil mijn leven terug! :devilish:

De Europese regelneverij blijft inderdaad grenzenloos. Isolde verwoord het mooi:

“Het is een maatregel waar miljoenen Europeanen niet om vroegen en die vooral laat zien hoever de EU van de realiteit verwijderd is. Als Europa echt wil concurreren met grootmachten, dan is het tijd om de bureaucratie achter zich te laten en ruimte te maken voor échte oplossingen. Tot die tijd blijft het continent zichzelf in de weg zitten, en is dit het imago van de Europese grootmacht: de EU verliest zich in regels zoals het verplichten van dopjes op flessen en de registratie van werkuren, terwijl het wegzakt in de economische irrelevantie ”

Ze zeggen nergens dat dat een prikklok moet zijn, da's wat sommige artikels er van maken. Maar elke vorm van tijdsregistratie zal tijd vergen en een implementatie en kosten met zich meebrengen en ik denk dat tot op vandaag er niemand dacht dat hier ook maar een klein beetje vraag naar was. Er werken 5 miljoen mensen in België en pak dat de helft daarvan geen tijdsregistratie heeft. Neem nu dat zo'n tijdsregistratiesysteem 10 euro per werknemer per jaar kost aan tijd en uitgaven dan is dat een jaarlijkse kost van 25 miljoen. Ik denk dat je heel wat nuttiger zaken kan doen voor werknemers met zo'n bedragen, de kosten en opbrengsten staan niet in verhouding.
Ik snap de tegenkantingen tegen tijdsregistratie niet. En ook niet hoe mensen dat praktisch invullen...
Waarom zou dat 10 euro per werknemer per jaar kosten aan tijd en uitgaven? 1 excelsheet waarin je startuur en einduur noteert. Grote kans dat je al één of andere vorm hebt van je gewerkte uren ergens in te geven, dan is het ook niet meer echt nodig en heb je al een tijdsregistratie, toch?

Unizo klaagt dat het flexibiliteit tegengaat. Hoe? Ik zou het totaal niet weten. Veel mensen doen alsof we terug in de tijd gaan. Maar iedereen met glijdende uren had al een tijdsregistratie? Dat is niet achteruitgaan.

Het zijn ook vooral de werkgevers die klagen. Dat doet me al denken dat er meer speelt dan alleen "flexibiliteit". Tenzij je flexibiliteit definieert als gratis werken en mensen niet de keuze laten of niet de doorzichtigheid willen bieden.

Ik snap de tegenkantingen tegen tijdsregistratie niet. En ook niet hoe mensen dat praktisch invullen...
Waarom zou dat 10 euro per werknemer per jaar kosten aan tijd en uitgaven? 1 excelsheet waarin je startuur en einduur noteert. Grote kans dat je al één of andere vorm hebt van je gewerkte uren ergens in te geven, dan is het ook niet meer echt nodig en heb je al een tijdsregistratie, toch?

Unizo klaagt dat het flexibiliteit tegengaat. Hoe? Ik zou het totaal niet weten. Veel mensen doen alsof we terug in de tijd gaan. Maar iedereen met glijdende uren had al een tijdsregistratie? Dat is niet achteruitgaan.

Het zijn ook vooral de werkgevers die klagen. Dat doet me al denken dat er meer speelt dan alleen "flexibiliteit". Tenzij je flexibiliteit definieert als gratis werken en mensen niet de keuze laten of niet de doorzichtigheid willen bieden.
Ik snap dat ook niet. Wij doen het al jaren via een app. Aanvankelijk was dat wat aanpassen maar intussen is dat zo'n gewoonte geworden dat het niet meer vergeten wordt. Topsysteem ook wanneer je inderdaad met glijdende uren kan werken, geen discussies.

Als werknemer ben ik best wel fan van een prikklok maar het nut daarvan zal wel variëren van sector tot sector.

Idem, wij hebben dat hier ook. Prikken met onze badge aan de inkom/uitgang van het gebouw.

Wij hebben glijdende uren, beginnen tussen 7u en 9u30, en stoppen tussen 16u en 18u30.

Een standaard werkdag is 8u06 (7:36 + 0:30 lunchpauze). Elke minuut dat we langer werken komt bij onze "flex-tijd". Die kunnen we opsparen/gebruiken naar gelang we willen. We moeten op het einde van elke maand tussen -8u en +8u zitten. Alles boven +8u zijn we kwijt, en alls we onder -8u zitten verliezen we een verlofdag.

We kunnen die flex-tijd opsparen en zo 13 dagen op een jaar extra "verlof" krijgen (max 1 dag per maand, en 1 maand 2 dagen).
Of we kunnen dat gebruiken om eens vroeger te stoppen of later te beginnen.

Een dag verlof is standaard 8u, dus als we verlof hebben krijgen we per dag 24min flex-tijd erbij.

Ik weet wel niet hoe ze dat gaan regelen bij telewerk. Een registratie app op onze werklaptop? De activiteit op teams monitoren?
Want op telewerkdagen werk ik dikwijls langer dan 7u36 aangezien ik soms de tijd uit het oog verliest, of nog iets wil afwerken.

Ik begrijp het opzet van tijdsregistratie maar vrees er ook een beetje voor... Ik vrees dat dit bij velen het gevolg zal hebben dat werkgevers meer administratie zullen opleggen om hun personeel te "controleren", waardoor in de praktijk het personeel uiteindelijk minder zal kunnen doen en daar bovenop motivatie zal dalen. Werkgevers die verwachten dat je elk tijdsblok van je dag ook nog eens noteert wat je gedaan hebt... Ze zijn met veel en ik kan het niet volgen dat je zoiets oplegt.

Voor ons kantoor doen we niet aan tijdsregistratie maar zullen we ook geen probleem hebben om dat dan wel te gaan doen, kan perfect met onze software. Enkele vennoten hebben schrik dat onze collega's 's morgensvroeg zullen "inklokken" en later zullen uitklokken om overuren betaald te krijgen zonder dat ze daar ook werk tegenover zetten, zelf heb ik daar minder schrik voor. Dat kan je bij ons behoorlijk goed zien wie tijdens de uren effectief aan het werken is en wie er de kantjes vanaf rijdt, we hebben ook geen probleem om dat met alle collega's bespreekbaar te maken. Cru samengevat zal iemand die vooral veel uren doet maar er weinig tegenover kan zetten niet echt op verbeteringen moeten rekenen terwijl de collega's met minder uren maar meer output dat wel zullen kunnen doen.

Waarom zou dat 10 euro per werknemer per jaar kosten aan tijd en uitgaven? 1 excelsheet waarin je startuur en einduur noteert.
Hangt allemaal van de implementatie af en hoe correct het is. Ik heb niets tegen tijdsregistratie, wel tegen de foutieve invoering ervan ;)

Paar foutieve implementaties die ik vroeger meegemaakt heb:
  • Er wordt automatisch 30min afgetrokken voor middagpauze. Als je het gebouw niet verlaat, is het dat. Ook als je middagpauze minder lang duurt maar ook als je langer middagpauze pakt. Als je het gebouw verliet, moest je uit en inprikken dus werd de werkelijke tijd geregistreerd. Zowel als het minder of meer dan een halfuur was.
  • Geen registratie mogelijk na een bepaald uur of in het weekend. Mensen van IT/met wacht moesten dit telkens laten corrigeren via HR.
  • Maximaal aantal uren per dag. Viel niet manueel te overriden door HR. Dus alle overuren erboven vielen gewoon weg. Niet ideaal indien er overuren moesten gepresteerd worden wegens overmacht.

En dan nog eentje die ik niet persoonlijk meegemaakt heb:
Bij een kennis (developer, consultant) gebruikte de klant een tijdsregistratie plugin van hun project management software om ook algemene tijdsregistratie te doen. Die moest dus exact 8u boeken (voor een volledige werkdag) op projecten/issues/taken. Wat er dus voor zorgde dat dit niet meer correct ingevuld werd en de tijdsinschattingen voor de projecten niet meer accuraat waren...

Sidder en beef, Silicon Valley! 💪
Ik ben het er niet mee eens dat we met Silicon Valley moeten concureren door de sociale en maatschappelijke taak van bedrijven totaal te negeren.

Hangt allemaal van de implementatie af en hoe correct het is. Ik heb niets tegen tijdsregistratie, wel tegen de foutieve invoering ervan ;)

Paar foutieve implementaties die ik vroeger meegemaakt heb:
  • Er wordt automatisch 30min afgetrokken voor middagpauze. Als je het gebouw niet verlaat, is het dat. Ook als je middagpauze minder lang duurt maar ook als je langer middagpauze pakt. Als je het gebouw verliet, moest je uit en inprikken dus werd de werkelijke tijd geregistreerd. Zowel als het minder of meer dan een halfuur was.
  • Geen registratie mogelijk na een bepaald uur of in het weekend. Mensen van IT/met wacht moesten dit telkens laten corrigeren via HR.
  • Maximaal aantal uren per dag. Viel niet manueel te overriden door HR. Dus alle overuren erboven vielen gewoon weg. Niet ideaal indien er overuren moesten gepresteerd worden wegens overmacht.

En dan nog eentje die ik niet persoonlijk meegemaakt heb:
Bij een kennis (developer, consultant) gebruikte de klant een tijdsregistratie plugin van hun project management software om ook algemene tijdsregistratie te doen. Die moest dus exact 8u boeken (voor een volledige werkdag) op projecten/issues/taken. Wat er dus voor zorgde dat dit niet meer correct ingevuld werd en de tijdsinschattingen voor de projecten niet meer accuraat waren...
Oké, maar dat is foute implementatie. Het is ook wel weer interessant om te zien dat iedereen hier denkt aan ingewikkelde systemen waarin alles geautomatiseerd is.

Excel:
datumstartuureinduurprojecttotaal uur
28/11/2025​
9:00​
18:00​
X
8​

Dit is tijdsregistratie, hè?

Administratieve rompslomp, zal nog wel meevallen. Niet kunnen invullen, zal nog wel meevallen.
Ik werk al 20 jaar op een gelijkaardige manier als die kennis van je. Dat is opgelost door een vakje "niet-productie" toe te voegen en daarin te boeken. Zo zullen de meeste bedrijven niet eens iets extra moeten doen, want ofwel hadden ze al glijdende uren en was dit al verplicht, ofwel hebben ze wel een andere manier om uren op projecten te boeken. Dan heb je de gewerkte uren al.

Dat denk ik ook, ja. Het komt er vooral op neer dat met tijdsregistratie overuren ook effectief uitbetaald zullen moeten worden. Dus ik zie het verzet vanuit Unizo vooral vanuit die hoek; misschien is dat wat kort door de bocht maar ik denk dat de administratieve last best wel meevalt.

het zou me heel sterk verbazen dat er geen vorm van tijdsregistratie is bij die instellingen, gezien het badgen.

Dus laten we dat beginnen maar overslaan.

Security badge om binnen/buiten te kunnen =/= tijdsregistratie. Tenzij je de link wil maken dat enkel aanwezigheid een maatstaf is voor werken.

Dus ik zie Ursula, en heel de EU-rimram graag aan een exacte tijdsregistratie beginnen. Dat beginnen is dus niet over te slaan, maar echt te beginnen :)

Nee hoor, glijdende uren hier en niks tijdsregistratie.
Als ze tijdsregistratie gaan invoeren, gaat men ook verwachten dat er controle gaat op gebeuren. Iemand zal weer timesheets moeten afvinken dan. De enigen die timesheets invullen momenteel zijn externen hier, maar dat is voor de facturatie. Zal dan idem zijn voor mensen met overuren, de overuren zullen moeten verantwoord worden, gezien ze aanleiding zullen geven tot extra uitbetaling.
Ik weet wel niet hoe ze dat gaan regelen bij telewerk. Een registratie app op onze werklaptop? De activiteit op teams monitoren?
Want op telewerkdagen werk ik dikwijls langer dan 7u36 aangezien ik soms de tijd uit het oog verliest, of nog iets wil afwerken.
Bij de bedrijven die ik ken is telewerk = forfait uren, dus kan geen aanleiding geven tot overuren. Jij werkt misschien langer, maar velen maken re gebruik van om een andere activiteit te doen (karweitje in het huishouden, etc.) niet te controleren dus, vandaar forfait meestal.
De meeste mensen die denken dat ze niet betaald kunnen worden voor gepresteerde overuren, kunnen dit wel degelijk.
Bij de bedrijven waar ik gewerkt heb je vanaf bepaalde loonbanden (kader) niks recht op overuren, ook reizen naar buitenland 0 overuren, niks compensatie.
Overuren zijn er enkel voor arbeiders, lage loonklasse bedienden en ambtenaren waar iedere minuut teveel gewerkt wordt uitbetaald.

Ik vind dit een goed idee, maar enkel als het tot op de minuut is. Op mijn 1e job werd dat per kwartier gerekend. Om 5:56 inprikken stond dus gelijk met 6:10. Ik moest dus ten laatste 5:55 inprikken. Ik vraag me af hoeveel uren ik daar gratis ben geweest op die 10 jaar dat ik daar werkte.
Om nog te zwijgen van het feit dat je je EERST moest omkleden en dan pas inprikken.

In mijn huidige job heb ik flexibele uren en ik vind prikken het eerlijkst. Ook voor mezelf. Mocht ik niet prikken zou ik ofwel veel te veel werken ofwel beginnen slacken en totaal mijn uren niet doen.

Dat denk ik ook, ja. Het komt er vooral op neer dat met tijdsregistratie overuren ook effectief uitbetaald zullen moeten worden. Dus ik zie het verzet vanuit Unizo vooral vanuit die hoek; misschien is dat wat kort door de bocht maar ik denk dat de administratieve last best wel meevalt.
Zelfs niet uitbetalen, gewoon registreren. Bij ons resulteren overuren alleen in inhaalrust. Ze mogen ook enkel gemaakt worden op verzoek van de werkgever (en er zitten grenzen aan wanneer en hoe vaak een werkgever dat mag vragen). Dat is redelijk in balans. Alleen is dit een manier voor de werknemer om ook inzage te hebben in de uren die gepresteerd zijn en de inhaalrust te vragen.

Security badge om binnen/buiten te kunnen =/= tijdsregistratie. Tenzij je de link wil maken dat enkel aanwezigheid een maatstaf is voor werken.

Dus ik zie Ursula, en heel de EU-rimram graag aan een exacte tijdsregistratie beginnen. Dat beginnen is dus niet over te slaan, maar echt te beginnen :)
Dan heb jij een foute definitie van tijdsregistratie. Dat is exact dat in zijn eenvoudigste vorm: beginuur, einduur.

Terug
Bovenaan