"Alle witte mannen naar achteren" - Sophie Straat

Ja, ik had het uiteraard over onze westerse wereld, namelijk: de wereld waarin jij en ik leven.
Ik leef in de grote wereld hoor en wat al die mensen in de rest doen, je weet wel, die overgrote meerderheid heeft zeker impact op ons leven hier.

Point being, het lijkt me een zeer klein non-issue te zijn, gerommel in de marge en een slechte gebruik van resources en tijd

Eerst en vooral: wie... the fuck is sophie straat

Ten tweede: dat is net het punt van dat soort uitspraken. Ophef veroorzaken is reclame

Ten derde en laatste:

Een handige vuistregel is: als iemand een uitspraak doet over een bepaalde groep, draai de groep om.

Aka: "alle witte mannen naar achter" moet je van maken: "alle zwarte vrouwen naar achter"

Als het in het omgekeerde fout of racistisch is, is het in het eerste geval ook :)

Fout… het bevat niet alle nuances, het is te kort door de bocht, als je het letterlijk moet volgen is het discriminatie, het is niet zoals ik het zou uitdrukken. Dus op die manier is het fout. Langs de andere kant gaat dat wrs op voor elke protestslogan, en denk ik ook niet dat zij zit of hoort te wachten op de goedkeuring van mij als oudere witte man om dingen te zeggen.

Ja, dat is dan iets wat de stad Gent mag uitmaken, en ik denk dat ik beide opties daarin zou snappen. Of ze de boodschap belangrijker vinden dan de mogelijke discriminatie of te sloganeske verwoording. Ik zou het ook snappen als ze dat niet vinden, en ik denk dat ik nog het liefste zou hebben als ze het mogelijk discriminatoire veroordelen.

Maar dat is het dan toch ook? Er wordt hier gedaan alsof het hetzelfde is als DVL ‘maar dan aan de andere kant’, of dat de boodschap omkeren ineens nog dezelfde betekenis zou hebben. Ik gaf alleen aan dat dat echt niet klopt.
De achtergrond die heeft geleid tot de vraag is niet hetzelfde, maar de boodschap omkeren is wel exact hetzelfde: wij sluiten nu deze groep uit.

"Niet gediscrimineerd worden is geen voorrecht, het is een recht", zegt Benhaddou. "Je moet bepaalde groepen niet uit de cirkel duwen, maar de cirkel net groter maken: focus op het onrecht dat minderheidsgroepen wordt aangedaan. Zo kan iedereen er deel van uitmaken."
"Dat ze aan activisme doet is goed, maar deze invulling is destructief. Hier is niemand bij gebaat, ook de minderheidsgroepen niet die worden uitgesloten. Laat dat net de groepen zijn die zij wil beschermen en een stem wil geven."
Benhaddou slaat hier nagels met koppen. Er is niemand gebaat met degelijke boodschappen. Het zet het hele debat op scherp, creëert een vlaag van verontwaardiging. En de enige die hier beter van wordt? Dat is Sophie zelf. Je kan ze op die manier vergelijken met de zoveelste YouTube'er die filmpjes maakt van city trips door ongure buurten. Het gaat niet om de boodschap, maar om de commotie.
Dat gewoon plaatsen onder 'dit is deel van een protest' is te simpel voor mij.

En over dat de Stad Gent hierover mag beslissen, dat vind ik ook twijfelachtig. Als een stadsbestuur hier een boodschap moet laten uitdragen, dan is het één van inclusie. En dus de cirkel groter maken zodat iedereen erbij hoort. Niet artiesten programmeren die nieuwe cirkels maken waarbij een andere groep wordt uitgesloten omdat er er historisch onrecht is voortgekomen uit die groep.
Zeg iets over de mensen die in het verleden dat hebben uitgedragen en in stand gehouden, ga in tegen de mensen die het de dag van vandaag actief in leven houden. Maar daar zit een enorme populatie tussen die je alleen maar in het harnas jaagt voor al de foute redenen.

Laatst bewerkt:
Mr Benhaddou is idd een mens met gezond verstand in zijn kop als ik zijn artikel lees. Sluit aan bij wat ik denk. Christ, steek me in een tv studio en ik zou veel wookies (behalve Chewie!) opvreten ... haha, maar met respect en nuance. Als het doel gelijkheid is, dan strijd je samen en probeer je idd de groep te vegroten.

Blijkbaar wel he. Het is een afgesplitste thread met ondertussen al 3 pagina's
Ja, vooral. Wat we ook in dit topic zien, is een overvloed aan reacties van mensen die de discussie aangrijpen voor een moment van zelfreflectie: “Sophie Straat heeft gelijk, ik ga hier als blanke man eens kritisch naar mezelf kijken.” :oi22:

Als blanke man voel ik me zeker niet op mijn tenen getrapt door Sophie Straat. Van mijn part doet ze dat op elk optreden. De mannen die dat wel zijn lijken me alleszins niet het publiek dat doorgaans naar haar gaat luisteren. De blanke mannen die wél naar haar luisteren zullen haar oproep wel volgen zonder te zeuren en klagen en zagen. Dat rechtse mannen nu moord en brand schreeuwen en zeggen dat ze het eens zou moeten aandurven te zeggen dat moslims of zwarte mannen naar achter moeten gaan vind ik eerlijk gezegd een slap argument. Dat is whataboutism. Die klachten vind ik dan weer een zwaktebod.

Ik zit ergens tussen een et alors? en een geamuseerde blik naar de zere teentjes van sommige mannen. Ik zou mezelf niet als "woke" beschouwen, maar vind de rechtse verontwaardiging op woke vaak ... flauw? Als ze vinden dat het door hun strot wordt geramd hebben ze toch maar gevoelige strotjes, niet?

In plaats van de Calimero uit te hangen zou ik zeggen: plus est en vous. In het interbellum had je een weelde aan conservatieve auteurs en kunstenaars. Waar zitten die vandaag?

Intussen heeft Sophie Straat wel zeer veel gratis reclame gekregen.

In plaats van de Calimero uit te hangen zou ik zeggen: plus est en vous. In het interbellum had je een weelde aan conservatieve auteurs en kunstenaars. Waar zitten die vandaag?
Maar ik voel me niet op de tenen getrapt als witte man. Het is het geheel dat mij stoort.
Een onderdeel van een Stadsfestival programmeert (misschien op geheel eigen basis) een artieste die bekend staat voor wat controverse. Dit onderdeel heeft wel steun van de stad, de openbare omroep en de universiteit van Gent.
Laat ons duidelijk zijn: het is hier niet één of andere A-artiest die volkomen onverwacht een politiek statement maakt.
Dat is een bewuste programmatie vanuit een bepaalde insteek. En dat vind ik geen plek hebben daar. En zeker niet op een podia dat dit als één van de missies heeft:
Elk jaar zijn er nieuwe initiatieven om de impact op mens, omgeving en natuur te beperken en Boomtown tot een plek te maken waar iedereen terecht kan.
  • Mens: door bewust in te zetten op toegankelijkheid en een plek te creëren waar iedereen zich veilig en welkom voelt.
Als je daar dan een wij/zij verhaal opzet tegen een specifieke bevolkingsgroep gebaseerd op een historische context, dan stoort mij dat. Dan is dat contra-productief voor het eigenlijke doel binnen te halen. En dan mogen er wat mij betreft gerust vragen rijzen over wat nu eigenlijk het doel is van zowel de artiest als het programmeren van de artiest.

Als blanke man voel ik me zeker niet op mijn tenen getrapt door Sophie Straat. Van mijn part doet ze dat op elk optreden. De mannen die dat wel zijn lijken me alleszins niet het publiek dat doorgaans naar haar gaat luisteren. De blanke mannen die wél naar haar luisteren zullen haar oproep wel volgen zonder te zeuren en klagen en zagen. Dat rechtse mannen nu moord en brand schreeuwen en zeggen dat ze het eens zou moeten aandurven te zeggen dat moslims of zwarte mannen naar achter moeten gaan vind ik eerlijk gezegd een slap argument. Dat is whataboutism. Die klachten vind ik dan weer een zwaktebod.
Dit vat eigenlijk perfect samen wat ik hier gisteren schreef, de elite die zoals je zelf zegt een geamuseerde blik werpt op het gepeupel dat onderling aan het vechten is voor de overschotjes.

Als blanke man voel ik me zeker niet op mijn tenen getrapt door Sophie Straat.
Ik ben ook niet op mijn tenen getrapt, ik vind het gewoon van een bedenkelijk (ik zou tenenkrullend zeggen) niveau, zeker voor een evenement dat (voor zover ik weet) publiek geld krijgt. Het hele woke debat, zowel pro als contra, wordt al jaren op een ongelofelijk infantiele manier gevoerd en dat stoort me.

Een artiest mag een mening uiten, maar aangezien dit (voor zover ik weet?) een openbaar evenement is georganiseerd of alleszins gefaciliteerd door de stad mag ik hopen dat dit niet betaald werd met belastingsgeld van o.a. witte mannen, want met inclusie heeft dit toch niets meer te maken:

Blijkbaar georganiseerd door 2 VZW's.
Oude Beestenmarkt: 98k subsidie
Democrazy: 506k subsidie

Bron: een (rechtse) politieker

Edit: bovengenoemde bedragen blijkbaar enkel van de Vlaamse overheid.

Stad Gent legt erbij:
OB: 110K
D: 40K
Boomtown: 7.5K

Laatst bewerkt:

Ik zit ergens tussen een et alors? en een geamuseerde blik naar de zere teentjes van sommige mannen. Ik zou mezelf niet als "woke" beschouwen, maar vind de rechtse verontwaardiging op woke vaak ... flauw? Als ze vinden dat het door hun strot wordt geramd hebben ze toch maar gevoelige strotjes, niet?

Intussen heeft Sophie Straat wel zeer veel gratis reclame gekregen.

Et alors?
Als we dit niet op één of andere manier bestraffen, sorry maar dan is er redelijkerwijs géén enkele reden waarom conservatieven niet zouden mogen zeggen [insert afkomst hier][insert geslacht hier] weg van deze locatie! Op z'n minst moreel, en in een consequente wereld ook juridisch.

Hier wordt geschreven dat de oudere witte (sic) man heerst, een flagrant foute voorstelling van de werkelijkheid natuurlijk want het zijn allereerst de kapitaalkrachtigen die heersen, en daarvan is inderdaad een significant leeuwendeel blank en mannelijk (maar van rijke families is logischerwijs ook de helft vrouw... )
Echter wanneer je bij andere problemen, vergelijkbare confounders zo benoemt, vliegt al snel (onterecht of terecht) de beschuldiging van racisme in het rond...

Enige waar ik het mee eens ben is het vervangen van de ene door de andere groep géén oplossing is voor ongelijkheid, de ironie is dat we exact dat wél aan het doen zijn. Enerzijds door geen maatregelen te nemen op bepaalde vlakken, bv. de schooluitval bij jongens - ongeacht hun kleur overigens - én anderzijds door waar we het probleem wél kennen, het niet durven te benoemen en de foute of te brede maatregelen nemen, zoals alle niet-Oost-Vlamingen uit een Oost-Vlaams Zwembad weren, terwijl iedereen hier weet dat de relschoppers niet vanuit Limburg of Luxemburg met de trein naar Wetteren zijn afgezakt?

Blijkbaar georganiseerd door 2 VZW's.
Oude Beestenmarkt: 98k subsidie
Democrazy: 506k subsidie

Bron: een (rechtse) politieker

Hier zou inderdaad gewoon een stevige financiële consequentie voor het festival, en een strafklacht vanuit UNIA of dergelijke voor de zangeres aan vast mogen hangen.

Ik ben absoluut niet rechts, en ik krijg de kriebels van het woord "woke". Maar hier vind ik toch ook dat ze haar doel volledig voorbij schiet. Ik voel me zeker niet op mijn tenen getrapt. Ik vind het gewoon allemaal onnozel en naïef.

Als je naar gelijkheid streeft, dan streef je naar gelijkheid. Ik ben niet zeker wat zo een actie precies moet bereiken. Als je daar als brave witte man vooraan staat, samen met je vriendin bijvoorbeeld, en plots moet je zogezegd naar achter. Tja. "Zo voelen witte mannen eens wat de rest meemaakt." Er zijn genoeg witte mannen die het ook moeilijk hebben, zou ik dan zeggen. Je scheert ze allemaal over dezelfde kam, en dat is net wat je de anderen verwijt (dat ze bv. alle immigranten over dezelfde kam scheren). En daarmee minimaliseer ik helemaal niet wat minorities meemaken. Maar hoe ga je in godsnaam ooit gelijkheid bereiken, door ongelijkheid te promoten en in de verf te zetten, en door je te willen revancheren?

Om dan te klagen dat ze doodsbedreigingen krijgt etc, en dat dat bewijst dat er nog veel werk aan de winkel is... Ja, die bedreigingen zijn inderdaad te imbeciel voor woorden. Maar dat was zeker ook gebeurd als ze geroepen had "alle zwarte mannen naar achteren". Als je gelijk welke vorm van discriminatie promoot om een punt te maken, dan gaat dat nu eenmaal gebeuren.

Je zit met heel veel mensen en boomers waar racisme nu eenmaal ingebakken zit. Je krijgt dat er niet zomaar meer uit. En door zulke over-the-top acties, maak je het eigenlijk alleen maar erger. Het zal vele jaren nodig hebben, maar je komt alleen maar dichter bij je doel door op school en overal waar mogelijk van kleins af aan inclusie te promoten. Eerst de klemtoon leggen op queers, vrouwen,... en dan uitnodigen om allemaal samen met witte mannen vooraan te gaan staan, was dan in mijn ogen een pak effectiever geweest.

Om het misschien kort anders te zeggen: Extreem-rechts is dolgelukkig dat dit gebeurd is, want nu kunnen ze hun agenda nog verder pushen. Dan kan je toch moeilijk zeggen dat je met deze actie iets bereikt hebt? Integendeel. Dit soort individuen vindt zichzelf heel verdraagzaam en vooruitstrevend, maar zijn zo hypocriet als de pest, en zorgen alleen maar voor nog meer haat in de wereld. Je gaat letterlijk zeggen dat queers, mensen met een kleur, vrouwen,... anders behandeld moeten worden dan "witte mannen". En dat terwijl het idee net moet zijn dat we allemaal gelijk zijn.

Laatst bewerkt:
Haha Unia haren comeback, geen discriminatie maar "symbolische en artistieke uitspraak" :rofl:

Dries van Langenhove en VB gaan hier garen bij spinnen en terecht, wa een klucht organisatie, opdoeken die handel.

Dat meiske wil ook maar goed doen maar is gewoon een beetje verward. Als zelf-respecterende blanke man moogt ge u daar nu ook niet te veel van aantrekken.

Haha Unia haren comeback, geen discriminatie maar "symbolische en artistieke uitspraak" :rofl:

Dries van Langenhove en VB gaan hier garen bij spinnen en terecht, wa een klucht organisatie, opdoeken die handel.
Goed ja, alle remmen los dan. Zolang ik op artistieke wijze "fuck de bruine mannen" kan zeggen ben ik niet aan het discrimineren, duidelijk.

Mij lijkt het onmogelijk voor Unia om hier goed op te reageren. Hadden ze anders gereageerd, dan krijg je dezelfde verontwaardigde reacties uit het andere kamp. Die zullen vooral hopen dat er straks een andere headline komt om dit snel te kunnen vergeten.

Dat is exact het gevolg van geniale acties en uitspraken als dit. Haatzaaierij, verdeeldheid creëren, en simpelaars met lange tenen die niets beters te doen hebben nog meer ammunitie geven. Extreem-links ziet dit nu weer als het bewijs van hun superioriteit, en extreem-rechts grijpt dit aan om hun superioriteit te bewijzen. En iedereen ertussen is geïrriteerd, of matig ongeïnteresseerd in het gebeuren. Goed bezig.

Terug
Bovenaan