Ik ben absoluut niet rechts, en ik krijg de kriebels van het woord "woke". Maar hier vind ik toch ook dat ze haar doel volledig voorbij schiet. Ik voel me zeker niet op mijn tenen getrapt. Ik vind het gewoon allemaal onnozel en naïef.
Als je naar gelijkheid streeft, dan streef je naar gelijkheid. Ik ben niet zeker wat zo een actie precies moet bereiken. Als je daar als brave witte man vooraan staat, samen met je vriendin bijvoorbeeld, en plots moet je zogezegd naar achter. Tja. "Zo voelen witte mannen eens wat de rest meemaakt." Er zijn genoeg witte mannen die het ook moeilijk hebben, zou ik dan zeggen. Je scheert ze allemaal over dezelfde kam, en dat is net wat je de anderen verwijt (dat ze bv. alle immigranten over dezelfde kam scheren). En daarmee minimaliseer ik helemaal niet wat minorities meemaken. Maar hoe ga je in godsnaam ooit gelijkheid bereiken, door ongelijkheid te promoten en in de verf te zetten, en door je te willen revancheren?
Om dan te klagen dat ze doodsbedreigingen krijgt etc, en dat dat bewijst dat er nog veel werk aan de winkel is... Ja, die bedreigingen zijn inderdaad te imbeciel voor woorden. Maar dat was zeker ook gebeurd als ze geroepen had "alle zwarte mannen naar achteren". Als je gelijk welke vorm van discriminatie promoot om een punt te maken, dan gaat dat nu eenmaal gebeuren.
Je zit met heel veel mensen en boomers waar racisme nu eenmaal ingebakken zit. Je krijgt dat er niet zomaar meer uit. En door zulke over-the-top acties, maak je het eigenlijk alleen maar erger. Het zal vele jaren nodig hebben, maar je komt alleen maar dichter bij je doel door op school en overal waar mogelijk van kleins af aan inclusie te promoten. Eerst de klemtoon leggen op queers, vrouwen,... en dan uitnodigen om allemaal samen met witte mannen vooraan te gaan staan, was dan in mijn ogen een pak effectiever geweest.
Om het misschien kort anders te zeggen: Extreem-rechts is dolgelukkig dat dit gebeurd is, want nu kunnen ze hun agenda nog verder pushen. Dan kan je toch moeilijk zeggen dat je met deze actie iets bereikt hebt? Integendeel. Dit soort individuen vindt zichzelf heel verdraagzaam en vooruitstrevend, maar zijn zo hypocriet als de pest, en zorgen alleen maar voor nog meer haat in de wereld. Je gaat letterlijk zeggen dat queers, mensen met een kleur, vrouwen,... anders behandeld moeten worden dan "witte mannen". En dat terwijl het idee net moet zijn dat we allemaal gelijk zijn.