"Alle witte mannen naar achteren" - Sophie Straat

Als Unia niet de belangen van de hele bevolking verdedigt, dan wordt het tijd dat ze de stekker eruit halen, en dat geld in meer nuttige zaken steken. Of laat de mensen zelf kiezen of ze daar willen geld aan geven of niet.
"De mensen" hebben daar ook voor gekozen. De Vlamingen hebben een (Vlaamse) regering in het zadel geholpen die in 2022 uit Unia gestapt is en de federale regering met N-VA heeft het (federale) budget van Unia met 25% verminderd. Dat had 100% mogen zijn, hoewel ik mij goed kan voorstellen dat de resterende 75% verder onder druk zal komen te staan na deze stommiteit.

Los daarvan, het feit dat hier mensen (niet jij Sneeuwstorm, voor alle duidelijkheid) zitten die de uitspraak van Unia nu ook nog gaan verdedigen, terwijl iedereen goed weet dat als het woordje wit vervangen wordt door letterlijk elke andere kleur dat Unia dit niet zomaar zou seponeren, is de reden waarom een aantal mensen P&A mijden als de pest. Het moet toch echt vermoeiend zijn om bepaalde technicality's tot in het absurde te gaan afstrijden gewoon om tegendraads te doen en niks anders.

Weet je wat ik hier misschien nog wel het ergste van al vind: heel dit gedoe heeft echt 0,0 te maken met gelijkheid whatsoever. Het had Unia gesierd als ze dat gesnapt hadden en zich hier minstens van tussen hadden gehouden maar liefst van al dit veroordeeld zouden hebben voor wat het is: een artist die de attention economy gebruikt in haar voordeel: alles voor de clicks en de likes yo! (en de haat want ook dat geeft clicks) en daarbij vooral verdeeldheid zaait.

Laatst bewerkt:
Hier is volgens mij niemand die zegt dat discriminatie fijn is om te ervaren? Het punt is dat je discriminatie al helemaal niet oplost door zelf te discrimineren.

We leven hier toch echt in 1 van de meest verdraagzame landen ter wereld. (Sidenote, haar statement schopt eigenlijk ook tegen de schenen van alle niet-binaire mensen)

Is er wel sprake van discriminatie? Zijn er mensen anders behandeld?
De zangeres zegt aan de sterkste groep om naar achter te gaan en plaats te maken voor minderheden?
Maar word dit gehandhaafd? Ik dacht van niet.

Dus was het discriminatie of slechts een advies?
Het zou anders zijn moest daadwerkelijk alle andere samenwerken en andere verdringen.
Ik was er niet bij, is dit gebeurd?

Veel mensen die stijgeren, laat mss toch wel duidelijk maken dat mensen er minder hard mee inzitten tot het hunzelf overkomt.

Is er wel sprake van discriminatie? Zijn er mensen anders behandeld?
De zangeres zegt aan de sterkste groep om naar achter te gaan en plaats te maken voor minderheden?
Maar word dit gehandhaafd? Ik dacht van niet.

Dus was het discriminatie of slechts een advies?
Het zou anders zijn moest daadwerkelijk alle andere samenwerken en andere verdringen.
Ik was er niet bij, is dit gebeurd?

Veel mensen die stijgeren, laat mss toch wel duidelijk maken dat mensen er minder hard mee inzitten tot het hunzelf overkomt.
Da's nu toch wel iets nieuws? Er is pas sprake van discriminatie als er effectief iets gehandhaafd wordt? Wat er gezegd wordt of oproepen tot is geen discriminatie meer zolang het niet manu militari afgedwongen wordt?

Ook die beschuldiging dat mensen er pas mee inzitten tot het henzelf overkomt, waarom ben je daar zo zeker van? Wanneer heb je nog eens zo'n expliciete oproep tot racisme gehoord die mensen best ok vonden? Geloof je echt dat iedereen die hier kritiek heeft het ok zou vinden moest er ergens geadviseerd worden dat allochtonen naar achteren moeten?

Da's nu toch wel iets nieuws? Er is pas sprake van discriminatie als er effectief iets gehandhaafd wordt? Wat er gezegd wordt of oproepen tot is geen discriminatie meer zolang het niet manu militari afgedwongen wordt?

Ook die beschuldiging dat mensen er pas mee inzitten tot het henzelf overkomt, waarom ben je daar zo zeker van? Wanneer heb je nog eens zo'n expliciete oproep tot racisme gehoord die mensen best ok vonden? Geloof je echt dat iedereen die hier kritiek heeft het ok zou vinden moest er ergens geadviseerd worden dat allochtonen naar achteren moeten?

Er is toch niemand anders behandeld? Als een zangeres zegt spring , ben je toch niet verplicht om te springen?

Dus in dit geval moet het toch op een of andere manier gehandhaafd worden om te kunnen spreken over discriminatie? Is dat niet ongeveer wat unia ook zegt?

Goh, iedereen hier, mss niet maar waarom word er dan nog zoveel discriminatie ervaren als het niet gebeurd?

Er is toch niemand anders behandeld? Als een zangeres zegt spring , ben je toch niet verplicht om te springen?

Dus in dit geval moet het toch op een of andere manier gehandhaafd worden om te kunnen spreken over discriminatie? Is dat niet ongeveer wat unia ook zegt?

Goh, iedereen hier, mss niet maar waarom word er dan nog zoveel discriminatie ervaren als het niet gebeurd?

Discriminatie is toch wat omvangrijker dan dat en er zijn meerdere vormen, zoals hier ook beschreven:

Als ik morgen een bord in het park ga zetten met de boodschap 'Hier mogen alleen witte mensen zitten', dan discrimineer ik niet volgens jouw redenering? Want: tenslotte is het geen officieel bord en als er een zwarte familie aankomt, kan deze nog altijd zélf beslissen om er wel/niet te gaan zitten?

Unia heeft het over de juridische mogelijkheid tot vervolging (hoop ik), niet over of dit werkelijk discriminatie is. Als een buschauffeur allochtonen vriendelijk vraagt, maar niet verplicht, om achteraan in de bus plaats te nemen dan is dat overduidelijk discriminatie (En eerlijk gezegd, het zou mij verbazen dat zoiets zelfs niet wettelijk verboden discriminatie is). Hun argument dat het een vrije artistieke expressie is vind ik veel overtuigender.

Waarom er nog zoveel discriminatie ervaren wordt is omdat discriminatie ook op subtielere manieren gebeurt, vaak onbedoeld en onbewust en omdat er ook omdat nog heel wat mensen helaas racistische ideeën hebben. Het verschil met de situatie hier is ook dat racisme tegen minderheidsgroepen, hoewel het nog heel veel voorkomt en veel ernstiger is, wel iets is dat algemeen afgekeurd wordt, zeker door onze instituten. Als deze uitspraak hier wordt afgekeurd is dat echter meestal omdat het als een tactisch slechte zet gezien wordt, niet omdat er erkent wordt dat dit een fundamenteel racistische manier van denken is en ik denk dat dat nog veel meer een probleem vormt dat de onhandige manier van doen van die zangeres.

Ze verdient imo alle backlash die ze krijgt momenteel, al kan ik me niet van de indruk ontdoen dat het gedeelte aandacht verwerven een niet onbelangrijk deel van haar oproep was, missie geslaagd helaas.
Ik had de moderatoren gevraagd om haar naam uit dit afgesplitst topicnaam te verwijderen om hier vooral niet aan mee te werken, maar helaas zijn ze daar tot noch toe niet op ingegaan.

Ik denk dat de mensen die op de tenen zijn getrapt dat ook niet echt zijn omdat ze zich gediscrimineerd voelden op een concert dat ze niet bijwoonden. Het lijkt mij eerder het geval dat vele mensen het beu zijn om steeds maar opnieuw het doelwit te vormen van een raciaal gelijkheidsdiscours dat hun bestaan problematiseert. Mocht het over een marginaal fenomeen gaan - pakweg een obscuur punkbandje die haar select publiek toespreekt in underground zaaltje - zou hier geen haan naar kraaien; maar de realiteit is dat zo'n uitspraak maar een uitwasem is van een zeer breed gedragen gedachtegoed dat zelden, toch zelden op een constructieve manier, in vraag wordt gesteld.

Die wil gewoon elk optreden een stevige moshpit voor haar podium. Doet ze met dit ingestudeerd nummertje. Is een herkenbaar patroon bij live-optredens: je denkt als achteloze toeschouwer een origineel moment te moeten meemaken, maar dan blijkt de band/artiest dit verhaaltje al de ganse tournee en het ganse jaar af te ratelen.

Origineel zijn is wat anders. Maar ja, voor duizenden toeschouwers kan je niets aan het toeval overlaten, dus altijd zelfde scenario afspelen is veilig. Kan je heel goed zien bij Pinkpop --> Glastonbury --> en de bands die van daar overkomen naar --> Rock Werchter en --> Pukkelpop. Allemaal hetzelfde ingestudeerd nummertje en zelfs dezelfde bindteksten. Enkel af en toe is er ene die te veel opheeft en wat buiten de lijntjes kleurt. Cfr Gorillaz Werchter 2026 Damon Albarn. Dankzij de alcohol toch een speciale performance.

Laatst bewerkt:
Bij zo'n uitspraak volstaat integendeel net één krachtig, voorbeeld, dat de stelling minstens qua volledigheid ontkracht.
Net zoals je bijvoorbeeld de stelling dat alle zoogdieren levendbarend kan zijn kan ontkrachten met één vogelbekdier.
Nee, want de stelling is niet dat alle zaken van Unia de volledige bevolking aanbelangen (want dat kan namelijk niet).
De stelling is dat Unia catert naar enkel bepaalde groepen. Dat witte mannen niet meetellen voor Unia. Als dat zo is, is dat uiteraard terug te vinden in de cijfers! Want anders spreken we over buikgevoel op basis van een paar casussen die in het nieuws komen. Jijzelf schrijft al dat het IGVM wel verdedigbaar is (itt Unia dan), omdat ze ook effectief optreden tegen discriminatie van mannen. Ook itt tot Unia. Boude stelling, eentje waarvoor uiteraard wel cijfers zijn die dat aantonen?

Maar goed, omdat ik al zie waar dit heen gaat... ziehier twéé vogelbekdieren:
- https://www.unia.be/nl/wetgeving-en...rrectionele-rechtbank-brussel-23-oktober-2018
- https://www.unia.be/nl/wetgeving-en.../correctionele-rechtbank-gent-10-januari-2012

(nog los van de verschillende zaken die gaan over handicaps, of discriminatie op basis van geaardheid, waar ongetwijfeld ook heel wat witte mannen mee gemoeid zijn)

Hier laat Unia trouwens ook niet eens 31% van de Belgische bevolking in de steek: ik ben een witte man en voel me helemaal niet in de steek gelaten.

Nee, dat is niet hoe het werkt. Dat is niet de wetgeving rond discriminatie. Niet voor en niet na deze uitspraak, want deze uitspraak kan er helemaal mee in lijn zijn.

Als het geen haatspraak is, aanzetten tot haat, erg beledigend of vernederend, tenminste. Want anders is het klaar en duidelijk. En dat was hier niet het geval, denk ik dat iedereen ook wel aanvaardt? Dan gaat het over discriminatie. Dat kan zeker zonder actie sinds nog niet zo heel lang. Dus vroeger was er zelfs geen twijfel over. Maar enkel als het gaat over een instructie tot uitsluiting, een aankondiging van ongelijke behandeling of het publiekelijk aanzetten tot discriminatie.

Het enige is dat je wel even mee moet gaan in het idee van dat het een symbolische oproep was. Lijkt me toch ook dat de meesten het daarover wel kunnen eens zijn? Ik geloof alvast niet dat als ze er de manschappen/bewaking voor had, ze daadwerkelijk de mannen achteruit zou gedwongen hebben of de toegang zou ontzegd hebben. Het is geen gebrek aan manschappen dat ervoor zorgt dat er geen actie uit volgt, het is dat die actie er nooit echt moest zijn. Dat is zo'n beetje de definitie van symbolisch.

Als je dus uitgaat van een symbolische oproep, is er geen "instructie" tot uitsluiting en geen "aankondiging" van ongelijke behandeling. Dat heb je wanneer een headhunter zegt: ja, ik zou je kandidatuur niet indienen, want de werkgever zoekt witte mensen. Daar is ook nog geen actie, maar het is wel een aankondiging, en gaat niet symbolisch blijven.

Dus dan is het gewoon volgens de wet geen discriminatie. Dat staat nog los van het feit of je dat een fijne uitspraak vindt of niet, hè. Zoals ik al van in het begin zeg, vind ik dat de Stad Gent hier gerust mag tegen reageren. Het is niet aan de Stad Gent om alle proteststemmen braaf te aanvaarden. Zoals het ook niet gek is dat een proteststem tegen de haren in strijkt. Ik vind het echter ook niet aan het bestuur om proteststemmen wettelijk of financieel de mond te gaan snoeren, lijkt me ook geen ideale maatschappij.

Als mensen vinden dat dat in bochten wringen is, dan is dat maar zo. Maar ik zie vooral mensen die heel emotioneel reageren dat het absoluut en zeker weten discriminatie is, maar zonder enige onderbouwing. Of zonder enig tegenargument tegen wat Unia eigenlijk zegt.

Nee, want de stelling is niet dat alle zaken van Unia de volledige bevolking aanbelangen (want dat kan namelijk niet).
De stelling is dat Unia catert naar enkel bepaalde groepen. Dat witte mannen niet meetellen voor Unia. Als dat zo is, is dat uiteraard terug te vinden in de cijfers! Want anders spreken we over buikgevoel op basis van een paar casussen die in het nieuws komen. Jijzelf schrijft al dat het IGVM wel verdedigbaar is (itt Unia dan), omdat ze ook effectief optreden tegen discriminatie van mannen. Ook itt tot Unia. Boude stelling, eentje waarvoor uiteraard wel cijfers zijn die dat aantonen?

- https://www.unia.be/nl/wetgeving-en...rrectionele-rechtbank-brussel-23-oktober-2018
- https://www.unia.be/nl/wetgeving-en.../correctionele-rechtbank-gent-10-januari-2012

(nog los van de verschillende zaken die gaan over handicaps, of discriminatie op basis van geaardheid, waar ongetwijfeld ook heel wat witte mannen mee gemoeid zijn)

Hier laat Unia trouwens ook niet eens 31% van de Belgische bevolking in de steek: ik ben een witte man en voel me helemaal niet in de steek gelaten.
Twee vonnissen waarbij Unia geen partij was (en waarvan één nog gaat over een vrouw), zijn misschien wel niet het beste voorbeeld dat je kan aanhalen dat Unia inzit met de "witte man".

Ik denk dat de mensen die op de tenen zijn getrapt dat ook niet echt zijn omdat ze zich gediscrimineerd voelden op een concert dat ze niet bijwoonden. Het lijkt mij eerder het geval dat vele mensen het beu zijn om steeds maar opnieuw het doelwit te vormen van een raciaal gelijkheidsdiscours dat hun bestaan problematiseert. Mocht het over een marginaal fenomeen gaan - pakweg een obscuur punkbandje die haar select publiek toespreekt in underground zaaltje - zou hier geen haan naar kraaien; maar de realiteit is dat zo'n uitspraak maar een uitwasem is van een zeer breed gedragen gedachtegoed dat zelden, toch zelden op een constructieve manier, in vraag wordt gesteld.

Als alleenstaand geval is het inderdaad voor mij een non-discussie. De weinige "witte mannen" die al aanwezig waren op dat concert gaan daar ook geen probleem van gemaakt hebben. En we zijn ook slim genoeg om te weten dat de mensen die klacht indienen niet aanwezig waren op dat concert, en dat wellicht wel gecoördineerd hebben online, met hun eigen motieven. Wat hun goed recht is ook, want dit is een democratie.

Voor mij is het een probleem in de context van dat er vaak heel gemakkelijk kritiek gegeven wordt op diezelfde witte man op allerhande talkshows en in de media. Dat komt overgewaaid vanuit Amerika - de volledige "woke spirit". En dat is waar ik een groter probleem mee heb. Ik ben blank, ik ben een man. Ik heb daar niet voor gekozen. Maar ik moet niet opdraaien voor wat bepaalde eikels gedaan hebben. Ik vind trouwens dat bewezen seksueel misbruik en geweld veel strenger moet bestraft worden dan nu het geval is. We zijn daar veel te soft voor. Maar ik vind niet dat wij anderen moeten schamen omdat een minderheid van onze demografische groepen het te bont maakt. Een beetje respect is ook wel op zijn plaats, en dat mis ik een beetje in de laatste tien jaar.

En het helpt allemaal ook gewoon links niet, want je jaagt de helft van de bevolking gewoon simpelweg, inclusief een hele generatie nieuwe jonge mannen richting de gebroeders Tate wat ik ook geen aangename evolutie vind. Met zo een retoriek en discours win je geen verkiezingen. Onmogelijk. 95% van de bevolking is rechtser dan mij, en ik heb hier al een probleem mee. Dus... ja, ik moet er geen tekeningetje bijmaken. Ik heb geen zin om de komende vijftig jaar in mijn leven N-VA en VB in de regering te zien zonder onderbreking en dat is wat dit zal verwezenlijken. En niet alleen in België maar soortgelijke equivalenten in elk ander westers land.

Twee vonnissen waarbij Unia geen partij was (en waarvan één nog gaat over een vrouw), zijn misschien wel niet het beste voorbeeld dat je kan aanhalen dat Unia inzit met de "witte man".
Ugh, uiteraard. Serves me right. Dus iemand doet een niet-gefundeerde stelling. Die wordt blijkbaar gewoon aangenomen, geen probleem dat er geen bewijzen voor zijn. Ik kan ook de jaarrapporten linken, met daar alle zaken in die gaan over handicaps (naar alle waarschijnlijkheid ook rond witte mannen), of we kunnen ook toegeven dat de rol van Unia meer is dan alleen zich burgerlijke partij stellen in zaken, en dat "zich inzetten voor" zich allerminst moet beperken tot dat. Voor een stelling die ik niet eens maak en ik dus niet hoef te funderen.

De metafoor begint mank te lopen, maar dat zijn niet de voorbeelden die jij denkt dat ze zijn.
Allereerst omdat UNIA zelf uiteraard géén burgerlijke partij is, en het tweede gaat zélfs over een vrouw (en vnl. moslim vs. niet-moslim)... maar goed anderen waren me al voor met die kritiek. Sorry, maar jij stuurt het zo bewust of onbewust een héél andere richting uit.

(IGVM zou ik nog geneigd zijn te verdedigen omwille van zaken als deze (discriminatie van man voor het opnemen van ouderschapsverlof (""Het lijkt evident, maar elke ouder is beschermd door het ouderschapsverlof, ook vaders", benadrukt het Instituut voor de gelijkheid van vrouwen en mannen."), herinnerde me daar nog vaag iets van maar ik heb het moeten opzoeken. Uiteraard worden vrouwen op dat vlak vaker gediscrimineerd, maar ze handelen tenminste ook ter bescherming van mannen).

Ik ga dit verder staken, om de héél éénvoudige reden dat het merendeel van de manieren waarop ik zou kunnen aantonen dat dit gewoon een racistisch en seksistisch statement is, uiteraard via andere racistische en seksistische statements is en voor je het weet wordt dat onbewust of bewust misbegrepen. Sterker nog: wat mij betreft is er mij al racisme en seksisme verweten, voor statements die véle malen lichter en genuanceerder (en cijfer-matig onderbouwd) waren, dan deze oproep van Sophie Straat.

Jij bent een witte man, ik beschouw mezelf alvast gewoon als een blanke man, mogelijks zit daar ook alvast een belangrijk deel van het verschil, want ik importeer alvast geen politiek extra polariserend taalgebruik van over de oceaan om hier conflict op basis van ras aan te wakkeren.

Ugh, uiteraard. Serves me right. Dus iemand doet een niet-gefundeerde stelling. Die wordt blijkbaar gewoon aangenomen, geen probleem dat er geen bewijzen voor zijn. Ik kan ook de jaarrapporten linken, met daar alle zaken in die gaan over handicaps (naar alle waarschijnlijkheid ook rond witte mannen), of we kunnen ook toegeven dat de rol van Unia meer is dan alleen zich burgerlijke partij stellen in zaken, en dat "zich inzetten voor" zich allerminst moet beperken tot dat. Voor een stelling die ik niet eens maak en ik dus niet hoef te funderen.

Wanneer het gaat om handicaps, gaat het uiteraard ook niet om kleur. Ik mag hopen dat UNIA indien ze gehandicapten verdedigt dan ook niet nog eens de extra de kleurkaart speelt.

Dit is de tweede maal in deze discussie dat je extra factoren zoals leeftijd erbij moet halen om je punt trachten te halen, misschien kan je gewoon eens je ongelijk toegeven?

Terug
Bovenaan