Alternatieven Telenet abonnement

Hans Moleman

Well-known member
Ik denk dat ik nu al van bij het begin ergens klant ben bij Telenet, meer dan 20 jaar. Dit vooral omdat het stabiel en snel was, en een goeie klantendienst had.

Ik merk echter dat ze ondertussen toch al veel van hun pluimen lijken te verliezen, en er ondertussen precies toch al wat meer spelers op de markt zijn.

Zit hier nu voor de zoveelste keer in een paar maanden met een panne in de buurt. Heb periodes in de dag dat mijn ontvangst op tv gewoon niet genoeg is om vlot te streamen. En je betaalt toch iedere maand meer dan 100 euro hiervoor.

Daarom vroeg ik mij af wat volgens jullie de beste alternatieven op de markt zijn, of is Telenet gewoon nog steeds de beste optie? Hier ligt voorlopig nog geen fiber in de straat denk ik.

Het gaat mij niet om die 100 euro, maar vooral om de kwaliteit en stabiliteit die de laatste jaren steken laat vallen.

wij ook na 18 jaar ofzo overgeschakeld van telenet naar ...... jawel scarlet!

had ook wat negatieve zaken gehoord, maar ik dacht: ik probeer het gewoon.
nu dik 6 maand klant, en erg tevreden van ! 42 euro per maand. daarvoor kan je niet sukkelen toch.

Als je geen fiber hebt, hang je vast aan de kabel van Telenet (of Orange/Base op de kabel van Telenet) of je moet al overstappen op ee 4G/5G oplossing (zoals Tadaam ook onderdeel van Telenet).
Tenzij je wilt inboeten op snelheiden dan kan je kijken voor VDSL op een Proximus lijn maar daar heb je verschillende providers (Scarle, Mobile Vikings, Proximus, Edpnet, Mixtus).

Ik wil al jarenlang overstappen naar een andere provider. Op de bovenverdieping heb ik slecht bereik, zelfs al heb ik daar een Telenet-access point geïnstalleerd. De belangrijkste reden waarom ik dit nog altijd niet heb gedaan is, dat ik mijn @telenet.be-mailadres voor heel wat diensten gebruik.
Het lijkt me omslachtig om iedereen een bericht te sturen met de vraag om me voortaan via mijn Gmail-adres te contacteren. Moest er een gemakkelijkere manier zijn, zou ik al lang zijn overgestapt naar een andere provider.

Je hebt 18 maanden de tijd op over te stappen van mailadres. Dus tijd genoeg om alle mogelijke instanties die je mailen door te geven dat je overstapt naar een ander mailadres. En als je in die 18 maanden geen mail hebt gehad dan zou het me straf lijken dat je later nog mails zou krijgen.

Maar los van het mailgedoe, boven een slecht bereik hebben staat toch los van Telenet zelf? Je kan toch perfect zelf eigen Access Points hangen om de bovenverdieping te coveren want grote kans dat dit bvb met Proximus hetzelfde zal zijn als je modem/router helemaal beneden staat.

Je hebt 18 maanden de tijd op over te stappen van mailadres. Dus tijd genoeg om alle mogelijke instanties die je mailen door te geven dat je overstapt naar een ander mailadres. En als je in die 18 maanden geen mail hebt gehad dan zou het me straf lijken dat je later nog mails zou krijgen.

Maar los van het mailgedoe, boven een slecht bereik hebben staat toch los van Telenet zelf? Je kan toch perfect zelf eigen Access Points hangen om de bovenverdieping te coveren want grote kans dat dit bvb met Proximus hetzelfde zal zijn als je modem/router helemaal beneden staat.
Merci!
Ik heb op zolder nog een access point liggen dat ik van onder het stof moet halen. Hopelijk werkt het nog.
Als ik de prijzen van andere providers vergelijk met die van Telenet, dan kan ik best asap vertrekken.
Hoe zit het met die 18 maanden eigenlijk. Moet ik dat melden bij de nieuwe provider bij de overdracht of meld ik dat bij Telenet?

Voorlopig laat Telenet het mail account blijvend bestaan, zolang je maar regelmatig eens inlogt in de webmail. Let wel, ze garanderen enkel de toegang via de webmail (maar die werkt ok)... alhoewel pop/imap voorlopig ook lijken te blijven werken. Je kunt ook alle mails laten doorsturen naar je nieuw adres.

Merci!
Ik heb op zolder nog een access point liggen dat ik van onder het stof moet halen. Hopelijk werkt het nog.
Als ik de prijzen van andere providers vergelijk met die van Telenet, dan kan ik best asap vertrekken.
Hoe zit het met die 18 maanden eigenlijk. Moet ik dat melden bij de nieuwe provider bij de overdracht of meld ik dat bij Telenet?
ik vermoed dat die 18 maanden zullen starten wanneer je het contract bij Telenet opzegt maar zelf geen ervaring mee

Ja klopt, die starten op het moment dat je het contract opzegt (Of mogelijks wanneer het effectief stopt).
Maar, zoals gezegd, Telenet stopt momenteel het emailadres niet na 18 maanden (uit eigen ervaring met mijn vaders adres, loopt nu al 21 mnd). Natuurlijk is de periode na de 18 maanden een gunst, die ze naar eigen goeddunken kunnen intrekken.

Ik ken enkele mensen met starlink en dat werkt prima voor te surfen/streamen enzo. zelfs meetings gaan.
Voor online games weet ik het niet.

lite residential
80 - 200 Mbit Download
15 - 35 Mbit Upload

Latency 25 - 60ms, hoe stabiel die is, weet ik niet.

Gans Europa ligt kwasie in de 150Mbit+ zone

Users rapporteren van 25 tot 280Mbit Download. 25 waarschijnlijk heel remote.

Lang BF4 64player conquest op Telenet basic internet gespeeld. 30Mbit down en 10Mbit up, en was geen probleem.
Dat werd dan later 40Mbit en nu 100Mbit (100 - 10) dacht ik voor basic internet. Zal ongeveer zelfde zijn voor bv BF6.

5Mbit upload halen is wel een must voor online gamen. Apex Legends BR vereist bv 512KB/s (byte naar bit = x8) = ongeveer 4Mbit.
Idem stabiele latency, je wilt niet dat die constant varieert van 25 naar 40 naar 60 naar 30 naar 70 ...

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan