Net voor gamescom van start ging, kwam Nvidia met enkele belangrijke aankondigingen. Zo kondigde het bedrijf aan dat haar streamingdienst een belangrijke upgrade krijgt in september en komt deze week de Blackwell-architectuur naar GeForce Now. Dankzij deze upgrade zullen Ultimate-leden kunnen genieten van servers die zijn uitgerust met Nvida Geforce RTX5080-GPU’s en alle voordelen die deze met zich meebrengen. Denk bijvoorbeeld aan DLSS 4 met multi-frame generation, de mogelijkheid om in 5K en aan 120 frames per seconde te streamen en andere AI-gedreven features. Daarnaast krijgt de streamingdienst ook twee nieuwe features, zijnde Cinematic-Quality Streaming en Install-To-Play games.
Met dank aan Nvidia kreeg ik alvast vervroegde toegang tot deze nieuwe Blackwell-infrastructuur om de streamingdienst eens het vuur aan de schenen te leggen en te ontdekken wat deze upgrade met zich meebrengt. Na een kleine test om te zien of mijn internetverbinding goed is, werd mijn account geüpgraded en verbond ik mezelf met de servers in Frankfurt of Parijs. Mijn ervaring met gaming via streaming was tot nu toe eerlijk gezegd heel wisselvallig. Ik was alvast benieuwd of de significante verbeteringen die de RTX 5080-setup met zich meebrengt mij konden verrassen. Hieronder lees je alvast mijn eerste indrukken.
De meeste spellen heb ik voornamelijk getest op mijn computer, en doordat ik met een RTX 4080 zit, kon ik daarvoor eigenlijk al rekenen op een goede grafische prestatie. Maar het voordeel is dat GeForce Now ook beschikbaar is op andere toestellen. Zo testte ik de app ook even op mijn Steam Deck en was ik stomverbaasd dat ik op een gegeven moment Forza Horizon 5 op de hoogste grafische instellingen aan 90 frames per seconde aan het spelen was. Maar GeForce Now laat je ook toe om op totaal andere manieren te spelen. Op je smartphone bijvoorbeeld, of direct op je televisie zelf. Snel even de app installeren dus en een controller via Bluetooth verbinden, en ik was klaar om te gamen op mijn 55 inch 4K-tv. Helaas bleek het op deze manier niet mogelijk te zijn om te streamen in Cinematic Quality en was ik gelimiteerd tot 1080p en zestig frames per seconde. De ervaring was helaas ook niet altijd optimaal, want als ik Cronos: The New Dawn opstartte dan kon ik bijvoorbeeld enkel Credits en Exit to Desktop - en dus zelfs niet starten met spelen -, en bij Forza Horizon 5 had ik cloud-sync problemen, maar zonder menu kon ik in het pop-up scherm geen keuze maken. Warhammer 40,000: Space Marine 2 en Cyberpunk 2077 verliepen dan weer wel vlekkeloos, al zat ik wel vast met de 1080p-resolutie.
Er dient wel een kanttekening te worden gemaakt natuurlijk. Om je spellen feilloos te kunnen streamen heb je echt wel een goede internetverbinding nodig. Ik ben dit jaar gelukkig overgestapt naar glasvezel, maar als ik me te ver van de router of een van de stations in ons meshnetwerk bevond, dan waren er toch duidelijke haperingen merkbaar, net als een verlies in beeldkwaliteit. Zat ik dicht in de buurt van het station dat aan onze TV staat, dan ondervond ik eigenlijk helemaal geen storingen, zelfs wanneer de wederhelft ondertussen Netflix aan het kijken was. Het is daarnaast ook wel belangrijk te noteren dat zeker Cinematic Quality heel wat data opslorpt, want je verbruikt ongeveer 12 GB aan data per uur. Daarnaast heb ik ook ondervonden dat je best ook niet teveel de app minimaliseert wanneer je een spel opstart, want dit leidde bij mij vaak tot een crash of het vastlopen van het beeld, terwijl het spel eigenlijk wel verder wordt opgestart. Snel even opnieuw opstarten zorgde er gelukkig voor dat ik in de sessie terechtkwam, al kreeg ik ook enkele keren de boodschap dat mijn vorige sessie moest worden afgesloten en een nieuwe worden opgestart.
Wat wel belangrijk is om te weten, is dat je standaard beschikt over 100 GB aan tijdelijke opslag en je het spel bij elke nieuwe sessie zal moeten installeren. Je krijgt echter wel de mogelijkheid om persistent cloud storage te huren voor een bepaald bedrag per maand. Voor 200 GB aan permanent geheugen betaal je zo bijvoorbeeld ongeveer drie euro en voor 1 TB betaal je acht euro per maand. De meeste nieuwigheden die toegevoegd zijn aan de dienst, zijn ook wel gebonden aan de betalende lidmaatschappen en vooral de performance boost aan het Ultimate-lidmaatschap. Hierdoor is de dienst natuurlijk vooral interessant voor zij die geen eigen krachtige game pc hebben. Wel is het fijn dat deze nieuwe toevoegingen geen prijsverhoging hebben ingeluid, al is het natuurlijk niet gezegd dat deze prijzen in de toekomst niet zullen verhogen. Net zoals elke andere streamingdienst, is ook GeForce Now natuurlijk gevoelig voor prijsverhogingen in de toekomst. Maar voorlopig kunnen bestaande en nieuwe leden dus genieten van een betere performance en enkele nieuwe features aan dezelfde prijs als voordien.
Met dank aan Nvidia kreeg ik alvast vervroegde toegang tot deze nieuwe Blackwell-infrastructuur om de streamingdienst eens het vuur aan de schenen te leggen en te ontdekken wat deze upgrade met zich meebrengt. Na een kleine test om te zien of mijn internetverbinding goed is, werd mijn account geüpgraded en verbond ik mezelf met de servers in Frankfurt of Parijs. Mijn ervaring met gaming via streaming was tot nu toe eerlijk gezegd heel wisselvallig. Ik was alvast benieuwd of de significante verbeteringen die de RTX 5080-setup met zich meebrengt mij konden verrassen. Hieronder lees je alvast mijn eerste indrukken.
Streamen in hoge kwaliteit
Eens opgestart, was alvast het moment aangebroken om de catalogus aan beschikbare spellen te ontdekken. Gelukkig kon ik rekenen op Game Pass en enkele grafische krachtpatsers die in mijn bibliotheken van Steam, GOG en Epic Games Store. Zo speelde ik onder andere Cyberpunk 2077, Cronos: The New Dawn, Gears of War Reloaded, Warhammer 40,000: Space Marine 2, The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered, Indiana Jones and the Great Circle, Forza Motorsport en DOOM: The Dark Ages. Eerlijk gezegd, ik was echt verrast door de beeldkwaliteit en reactietijd van de gestreamde spellen. Het verschil met een spel dat lokaal geïnstalleerd is, viel nauwelijks te bespeuren. De gameplay voelde vloeiend en het feit dat deze games draaiden aan de hoogste settings was echt verbluffend. Zeker als ik Cinematic Quality Streaming inschakelde, was de beeldkwaliteit uitstekend en had ik het gevoel dat ik het spel gewoon lokaal aan het draaien was. Ik had de test gedaan door Cronos: The New Dawn afwisselend in streaming en lokaal te spelen, en ik kon eerlijk gezegd nauwelijks een verschil merken. De bump in kwaliteit komt dus niet altijd door de RTX 5080, want vele games in de dienst ondersteunen dit nog niet, maar ook door deze nieuwe modus die de beeldkwaliteit verbetert door onder ander HDR10, een A.I.-videofilter en het gebruik van geavanceerde AV1-codecs.De meeste spellen heb ik voornamelijk getest op mijn computer, en doordat ik met een RTX 4080 zit, kon ik daarvoor eigenlijk al rekenen op een goede grafische prestatie. Maar het voordeel is dat GeForce Now ook beschikbaar is op andere toestellen. Zo testte ik de app ook even op mijn Steam Deck en was ik stomverbaasd dat ik op een gegeven moment Forza Horizon 5 op de hoogste grafische instellingen aan 90 frames per seconde aan het spelen was. Maar GeForce Now laat je ook toe om op totaal andere manieren te spelen. Op je smartphone bijvoorbeeld, of direct op je televisie zelf. Snel even de app installeren dus en een controller via Bluetooth verbinden, en ik was klaar om te gamen op mijn 55 inch 4K-tv. Helaas bleek het op deze manier niet mogelijk te zijn om te streamen in Cinematic Quality en was ik gelimiteerd tot 1080p en zestig frames per seconde. De ervaring was helaas ook niet altijd optimaal, want als ik Cronos: The New Dawn opstartte dan kon ik bijvoorbeeld enkel Credits en Exit to Desktop - en dus zelfs niet starten met spelen -, en bij Forza Horizon 5 had ik cloud-sync problemen, maar zonder menu kon ik in het pop-up scherm geen keuze maken. Warhammer 40,000: Space Marine 2 en Cyberpunk 2077 verliepen dan weer wel vlekkeloos, al zat ik wel vast met de 1080p-resolutie.
De gameplay voelde vloeiend en het feit dat deze games draaiden aan de hoogste settings was echt verbluffend.
Er dient wel een kanttekening te worden gemaakt natuurlijk. Om je spellen feilloos te kunnen streamen heb je echt wel een goede internetverbinding nodig. Ik ben dit jaar gelukkig overgestapt naar glasvezel, maar als ik me te ver van de router of een van de stations in ons meshnetwerk bevond, dan waren er toch duidelijke haperingen merkbaar, net als een verlies in beeldkwaliteit. Zat ik dicht in de buurt van het station dat aan onze TV staat, dan ondervond ik eigenlijk helemaal geen storingen, zelfs wanneer de wederhelft ondertussen Netflix aan het kijken was. Het is daarnaast ook wel belangrijk te noteren dat zeker Cinematic Quality heel wat data opslorpt, want je verbruikt ongeveer 12 GB aan data per uur. Daarnaast heb ik ook ondervonden dat je best ook niet teveel de app minimaliseert wanneer je een spel opstart, want dit leidde bij mij vaak tot een crash of het vastlopen van het beeld, terwijl het spel eigenlijk wel verder wordt opgestart. Snel even opnieuw opstarten zorgde er gelukkig voor dat ik in de sessie terechtkwam, al kreeg ik ook enkele keren de boodschap dat mijn vorige sessie moest worden afgesloten en een nieuwe worden opgestart.
Dubbel zoveel games met dank aan Install-to-play
Een andere nieuwe feature waar ik wel benieuwd naar was, is de Install-To-Play feature. Dit zorgt voor bijna een verdubbeling van het aantal beschikbare titels in de catalogus, maar in tegenstelling tot de zogenaamde Ready-To-Play games, dien je deze titels wel te installeren in de cloud bij Nvidia. Het zijn dus titels die in je eigen bibliotheek zitten, maar die (nog) niet toegevoegd zijn aan de basisselectie van GeForce Now ( deze steamingdienst werkt anders dan bijvoorbeeld Amazon Luna, Game Pass of PlayStation Plus, omdat je de spellen zelf moet bezitten en je dus voornamelijk betaalt voor toegang tot de servers). Dit downloaden naar en installeren in de cloud neemt natuurlijk wel wat tijd in beslag, waardoor je even moet wachten voordat je met de game aan de slag kan gaan. Al is het natuurlijk wel een fijne toevoeging omdat je zo toegang krijgt tot spellen die je wilt spelen maar nog niet opt-in zijn voor de dienst. Veelal gaat het wel om oudere en minder grote titels, maar af en toe zit er toch ook een verrassing tussen, zoals het in april verschenen Steel Seed. Bij wijze van test heb ik dit spel eens geïnstalleerd, wat door zijn beperkte grootte niet al te lang duurde, waarna ik het probleemloos verder kon spelen via Geforce Now. Om je een idee te geven killer7, een game van 2 GB, installeerde in ongeveer vijftig seconden.Wat wel belangrijk is om te weten, is dat je standaard beschikt over 100 GB aan tijdelijke opslag en je het spel bij elke nieuwe sessie zal moeten installeren. Je krijgt echter wel de mogelijkheid om persistent cloud storage te huren voor een bepaald bedrag per maand. Voor 200 GB aan permanent geheugen betaal je zo bijvoorbeeld ongeveer drie euro en voor 1 TB betaal je acht euro per maand. De meeste nieuwigheden die toegevoegd zijn aan de dienst, zijn ook wel gebonden aan de betalende lidmaatschappen en vooral de performance boost aan het Ultimate-lidmaatschap. Hierdoor is de dienst natuurlijk vooral interessant voor zij die geen eigen krachtige game pc hebben. Wel is het fijn dat deze nieuwe toevoegingen geen prijsverhoging hebben ingeluid, al is het natuurlijk niet gezegd dat deze prijzen in de toekomst niet zullen verhogen. Net zoals elke andere streamingdienst, is ook GeForce Now natuurlijk gevoelig voor prijsverhogingen in de toekomst. Maar voorlopig kunnen bestaande en nieuwe leden dus genieten van een betere performance en enkele nieuwe features aan dezelfde prijs als voordien.
Conclusie
Met de komst van de Blackwel-architectuur krijgt de GeForce Now-streamingdienst een stevige boost die gaming in de cloud naar een hoger niveau moet tillen. Naast de toegang tot servers uitgerust met RTX 5080-gpu's, zijn het vooral de Cinematic Quality Streaming en de Install-To-Play feature die een waardige toevoeging vormen. Die eerste zorgt voor een superieure beeldkwaliteit, terwijl de andere toelaat om heel wat extra titels te spelen die nog niet standaard in de dienst zitten. Hoewel ik enkele kleine hiccups tegenkwam, was ik eigenlijk aangenaam verrast door de ervaring die dit voorschotelt. De grootste caveat is dat je natuurlijk over een stabiele internetverbinding moet beschikken.
Laatst bewerkt: