Preview: Final Fantasy VII Rebirth

Na vele jaren van ongeduldig wachten, konden we op 10 april 2020 eindelijk aan de slag met Final Fantasy VII Remake. Dit vormde het startschot van de remake-trilogie van een van de meest geliefde spellen die zijn verschenen voor de originele PlayStation, en die voor velen onder ons waarschijnlijk een grote impact had op onze jeugdjaren. Uiteindelijk kwam het spel ook uit op pc, Xbox en de Switch 2, maar deeltje twee verscheen toch opnieuw eerst voor PlayStation 5 en pas een jaar later voor pc. Binnenkort is het dan weer de beurt aan Xbox en Switch 2, en ik kreeg onlangs de kans om al even aan de slag te gaan met die laatste versie.

De Switch 2-versie van Final Fantasy VII Remake Intergrade hebben we helaas niet gereviewd op BeyondGaming, maar deze versie werd in het algemeen goed ontvangen en bleek het om een bekwame port te gaan. Dat de Switch 2 meer in zijn mars heeft dan ze laat uitschijnen, bleek ook uit de releases van Resident Evil: Requiem en PRAGMATA, al kwamen die ook wel met de nodige grafische compromissen. Dit maakte mij des te nieuwsgieriger hoe Final Fantasy VII Rebirth zou draaien op Nintendo's console. Dit tweede deel schakelde immers nog enkele versnellingen hoger wat betreft de graphics en ook de open wereld maakte deze game technisch net iets complexer dan zijn voorganger. In die mate zelfs dat de base PlayStation 5 moest zweten en zwoegen om de game te draaien, en we verplicht waren om te kiezen tussen een gelimiteerde framerate en toch wel vrij wazige texturen, zoals je kon lezen in mijn review destijds.

FinalFantasyVIIRebirth_02.jpg

Een fijn wederzien​

Onze speelsessie focuste zich vooral op het begin van de game, waarbij we even als Cloud mochten rondlopen in Nibelheim en richting de mako reactor trokken samen met Sephiroth en Tifa. Na enkele gevechten, was het tijd om een andere savegame te laden die ons in Kalm bracht. Na de gebeurtenissen uit de eerste game komen Cloud, Tifa, Barret en Red XIII hier terecht om even uit te rusten, en uiteraard het stadje te verkennen en een potje Queen's Gambit te spelen, het geweldige kaartspel dat Rebirth introduceerde. Hun moment van respijt is van korte duur wanneer Shinra-troepen de stad binnenvallen op zoek naar het team. Na wat sluipwerk vinden ze een geheime uitgang en komen ze terecht in de Grasslands, het moment waarop Final Fantasy VII Rebirth pas echt openbreekt.

Het was fijn om opnieuw te vertoeven in de wereld van Final Fantasy VII en rond te lopen in Nibelheim en Kalm.

Helaas zat onze tijd er intussen bijna op, waardoor ik vooral met jeukende vingers achterbleef. Het was immers fijn om opnieuw te vertoeven in de wereld van Final Fantasy VII en rond te lopen in Nibelheim en Kalm. Ik kreeg meteen zin om het spel opnieuw te installeren en het verhaal te ervaren. Dat je dit binnenkort ook zal kunnen doen op de Xbox en Nintendo Switch 2, is natuurlijk leuk meegenomen. Vooral voor de Switch 2 is dit toch opnieuw een grote titel die je zal kunnen ontdekken op deze console, die niet uit de stal van Nintendo zelf komt. Het vooruitzicht om dit spel in handheld-modus te kunnen spelen, zal ook heel wat gamers aanspreken.

FinalFantasyVIIRebirth_04.jpg

Switching it up

Hoewel ik niet kan vergelijken met Final Fantasy VII Remake Intergrade op de Switch 2, was ik toch aangenaam verrast door de speelbaarheid van de game op deze console. Er werden natuurlijk duidelijk compromissen gemaakt tegenover de andere versies. Zo leek het spel te draaien aan een framerate van dertig frames per seconde en sommige texturen waren opvallend minder scherp en gedetailleerd. Maar desondanks zag het spel er best goed uit op de console van Nintendo. Vooral de cutscenes leken mij weinig aan kwaliteit te moeten inboeten ten opzichte van de PS5-versie. Tijdens de sessie kon ik de game zowel in docked- als handheld-modus proberen, en beide ervaringen waren alvast even fijn. Wel viel op dat de game je Switch 2 duidelijk zal doen puffen, want hij werd beduidend warm en de koeling moest ook serieus zijn werk doen.

Als je van plan bent om de fysieke versie van de game in huis te halen, dan zal je helaas wel opnieuw een gamekeycard in huis halen, wat wil zeggen dat je de game volledig zal moeten downloaden. In dit geval is dit ergens logisch, gezien een normale cartridge slechts 64 GB aan data kan huizen, terwijl de game op Switch 2 een installatiegrootte zou hebben van ongeveer 100 GB. Een voordeel is wel dat de fysieke release opnieuw een Magic The Gathering - FINAL FANTASY-kaart krijgt van Zack Fair met exclusieve art van Tetsuya Nomura, iets dat de fans van dit kaartspel zeker zal aanspreken. De komst van de Switch 2- en Xbox-versie brengt trouwens opnieuw de Streamlined Progression-feature naar de game. Dit laat je toe om een aantal parameters af te stellen, zodat je bijvoorbeeld steeds 9999 schade doet, oneindig veel HP en MP hebt, de Limit Gauge altijd vol is of je dubbel zo snel XP en driedubbel zo snel AP verdient. Vooral leuk voor zij die de game al eens hebben ervaren en er snel nog eens door willen gaan of zich eens overpowered willen voelen.

Conclusie

Op 3 juni maakt Final Fantasy VII Rebirth de overstap naar Xbox Series X|S en Nintendo Switch 2 en kunnen zo ook eigenaars van deze consoles dit geweldige avontuur beleven. Tijdens een korte speelsessie mocht ik alvast even proeven van de game op Switch 2 en hoewel er duidelijk enkele compromissen werden gemaakt, draaide de game verrassend vlot op Nintendo's console. Voor wie geen van de andere platformen in huis heeft of de game in handheld-modus wil spelen, lijkt deze versie alvast een degelijk alternatief.

Over

Beschikbaar vanaf

3 juni 2026

Gespeeld op

1. Nintendo Switch 2

Beschikbaar op

1. Nintendo Switch 2
  2. PC
  3. PlayStation 5
  4. Xbox Series X|S

Genre

1. JRPG