Ik kan er niet bij dat er hier in België, onder meer op dit forum, dat er mensen zijn die Trump kunnen verdedigen, die zijn “politiek” aanvaardbaar vinden. Ik geloof dat de grote meerderheid van de personen op Beyond Gaming toch over genoeg intelligentie beschikken om in te zien dat Trump niet alleen desastreus zou zijn voor Amerika, maar ook voor de wereld.

Wat was dan het meest desastreuse dat er is gebeurd met Amerika en de wereld gedurende de 4 jaar dat Trump president was? Ik ben intelligent genoeg om mij nog te herinneren dat dat precies wel mee viel terwijl er overal werd verkondigd dat we ons moesten klaar maken voor de Derde Wereldoorlog. Waarmee ik niet zeg dat Trump -zoals elke president- geen fouten heeft gemaakt.

Misschien is het wel die constante neerbuigende houding t.o.v. arbeiders en het platteland (laag opgeleid, gebrek aan intelligentie) dat er voor zorgt dat men daar nog weinig boodschap heeft aan verzoening.

Wat was dan het meest desastreuse dat er is gebeurd met Amerika en de wereld gedurende de 4 jaar dat Trump president was? Ik ben intelligent genoeg om mij nog te herinneren dat dat precies wel mee viel terwijl er overal werd verkondigd dat we ons moesten klaar maken voor de Derde Wereldoorlog. Waarmee ik niet zeg dat Trump -zoals elke president- geen fouten heeft gemaakt.

Misschien is het wel die constante neerbuigende houding t.o.v. arbeiders en het platteland (laag opgeleid, gebrek aan intelligentie) dat er voor zorgt dat men daar nog weinig boodschap heeft aan verzoening.
Denk je dat je z’n eerste termijn gaat kunnen vergelijken met een eventuele tweede?

Alleen al zijn VP-pick is een hemelsbreed verschil met Mike Pence. Vance heeft gisteren toegegeven dat ze willing zijn om zaken te verzinnen als dat in hun kraam past.

In 2016 was zijn retoriek vooral gericht tegen Clinton en het establishment, nu praat hij over zuiver bloed, en vergelijkt hij mensen met dieren.

Ik denk dat het niet zozeer zijn (uiteindelijke) politiek zelf is waarom mensen het onbegrijpelijk vinden dat men, zeker hier in Europa en/of België, toch nog veel Trump aanhangers vindt, maar eerder gewoon zijn houding en extreme uitspraken.

Qua politiek is het zoals zo vaak, de soep wordt niet zo heet gegeten als ze wordt opgediend, ook hier. De sterke taal en standpunten van extreme partijen worden toch voor een stuk afgezwakt eens die aan de macht komen, kijk maar naar Nederland en de partij van Wilders.

Maar laat ons eerlijk zijn, in ons land wordt zelfs al scheef gekeken naar pakweg Dries Van Langenhove wanneer die met vreemde of extreme uitspraken komt, zelfs door eerder rechtsgezinde mensen die wel het VB aanhangen, velen vinden hem net een probleem voor de partij eerder dan een asset. Maar veel uitspraken van Trump zijn toch wel nog een stap verder in het extreme imo. En dat men daar voor valt in ruraal Amerika, waar men qua opleiding en mediakanalen niet echt hoogstaand of diepgaand niveau nastreeft of haalt valt nog wel te begrijpen. Maar dat men die uitspraken hier ook verdedigt, met alle info die wij krijgen én onze compleet andere manier van aan politiek doen, voor sommigen is dat wel degelijk moeilijk te begrijpen.

Er wordt enorm veel hyperbolisch gedaan over Trump, en al zeker door democraten. Hij is een ongelofelijke hufter en laat zich duidelijk beinvloeden door een conservatief-christelijke kliek/sekte. Maar da's allemaal interne BS voor de VS. Heel de discussie over wat de rol is van de federale overheid vs die van de staten hebben wij op zich weinig mee te maken
Voor mij zijn er drie hoofdredenen waarom wij bezorgd moeten zijn;
1) De veiligheidsparaplu van de NATO die ineens kan verdwijnen zonder dat we tijd hebben onze defensie in Europa op tijd op te bouwen
2) De klimaatproblematiek die niet ernstig genomen wordt door de tweedegrootste vervuiler op aarde.
3) Het algemene terugglijden van democratie, waarin het respect voor de media, rechtsstaat en instituten afbrokkelt.
Ik denk dat zelfs rabiate voorstanders van Trump kunnen toegeven dat die drie punten niet in ons voordeel werken als Trump aan de macht komt.

In de eerste termijn van Trump speelde het geopolitieke niet zo, al heeft hij wel het akkoord met Iran opgeblazen. Qua klimaat heeft hij zich teruggetrokken uit de klimaatkkoorden van Parijs, wat de transitie in de VS zeker ferm wat vertraging heeft opgeleverd. Onder zijn bewind is het vertrouwen in de media flink afgenomen. Eén van zijn belangrijkste nalatenschappen is de wetenschap dat je als politicus, zelfs in het internettijdperk, niet persé wordt afgestraft door leugens te vertellen. Je moet gewoon de media zelf aanvallen. Heel veel populisten aan linkerzijde en rechterzijde wereldwijd hebben dat ook ontdekt en passen dat volop toe. Het feit dat 'main stream media' tegenwoordig een scheldwoord is geworden is echt wel zijn verdienste.

Laatst bewerkt:

Ik denk dat er sowieso wel een bufferende werking is in een functionerende democratie, maar die buffer is ook wel verzwakt (of meer Trump-neigend) door allerhande benoemingen tijdens het eerste termijn.

Maar ik snap eerlijk gezegd niet echt waarom, als je al vindt dat je als laaggeschoolde Joe Sixpack slecht wordt bekeken, dat je dan eindigt bij iemand uit een gouden wieg, die zijn carrière ook heeft gebouwd op toch wel wat bedenkelijke praktijken, die gewoon duidelijk mensen naar de mond praat, die dan nog de steun heeft van een strengconservatieve, evangelistische lobby, ...and last but not least, die al eens president is geweest en toen zowat zijn hele familie aan postjes heeft geholpen.

Los daarvan, als Europeaan zie ik, net zoals de posters hierboven, echt compleet geen reden om ook maar een beetje pro Trump te zijn.

Denk je dat je z’n eerste termijn gaat kunnen vergelijken met een eventuele tweede?

Alleen al zijn VP-pick is een hemelsbreed verschil met Mike Pence. Vance heeft gisteren toegegeven dat ze willing zijn om zaken te verzinnen als dat in hun kraam past.

In 2016 was zijn retoriek vooral gericht tegen Clinton en het establishment, nu praat hij over zuiver bloed, en vergelijkt hij mensen met dieren.

Ik denk dat beide termijnen vergelijkbaar zullen zijn ja. Zoals @stungunner aangeeft is er altijd een hemelsbreed verschil tussen uitspraken voor de verkiezingen en effectief beleid na de verkiezingen. Alleen al door de checks and balances die er bestaan.

Wat was dan het meest desastreuse dat er is gebeurd met Amerika en de wereld gedurende de 4 jaar dat Trump president was?
Mislukte poging tot staatsgreep waarna meer dan de helft van de Republikeinse politici weigerde de verkiezingsuitslag te erkennen en erin geslaagd is bijna de helft van het land te doen geloven dat de verkiezingen gestolen zijn zonder enige vorm van bewijs.

Of je dat desastreus vindt of niet, hangt natuurlijk af van hoeveel belang je hecht aan het concept democratie.

3) Het algemene terugglijden van democratie, waarin het respect voor de rechtsstaat en instituten afbrokkelt.

Deze is voor mij toch wel de doodsteek. Afgezien van het feit dat Trump geen fuck geeft om iemand anders dan zichzelf, zijn desastreuze covid aanpak, zijn domme muur en het gat dat hij in de begroting heeft geslaan door de belastingverminderingen (die volgend jaar aflopen voor particulieren maar niet voor bedrijven btw) zijn de anti-democratische truken die Trump & co uitgehaald hebben een automatische disqualificatie. (edit: de zelfverrijking en het nepotisme en al de rest ook natuurlijk)

Het MAANDEN op voorhand herhalen dat 'ze gaan de verkiezingen stelen' en dit bleef herhaald worden na verkiezingen. Dit is op zich al een compleet onaanvaardbare ondermijning van de vredevolle-overdracht-van-de-macht-pilaar van een democratie. Maar de ophitsing van de menigte om het capitool aan te vallen tijdens de certificatie van de stemmen daarbovenop, en NOG erger: het plan om valse certificaten op te maken zodat Pence bepaalde staten die door Biden gewonnen waren zou tellen voor Trump.

Trump's personal attorney, Rudy Giuliani, a "central figure" in the plot, coordinated the scheme across the seven states.[4][5] In a conference call on January 2, 2021, Trump, Eastman, and Giuliani spoke to some 300 Republican state legislators in an effort to persuade them to convene special legislative sessions to replace legitimate Biden electors with fake Trump electors based on unfounded allegations of election fraud.[6] Trump pressured the Justice Department to falsely announce it had found election fraud, and he attempted to install a new acting attorney general who had drafted a letter falsely asserting such election fraud had been found, in an attempt to persuade the Georgia legislature to convene and reconsider its Biden electoral votes.[7]

Dit is gewoon een letterlijke coup en dit moet je gewoon afstraffen. Wanneer je dit gedrag normaliseert en onbestraft laat dan ligt de weg gewoon open voor iedereen die na Trump komt om dit ook toe te passen, Republikein of Democraat. Het beetje bij beetje afbrokkelen van deze democratische normen is hoe een democratie sterft.

Ik denk dat beide termijnen vergelijkbaar zullen zijn ja. Zoals @stungunner aangeeft is er altijd een hemelsbreed verschil tussen uitspraken voor de verkiezingen en effectief beleid na de verkiezingen. Alleen al door de checks and balances die er bestaan.
Het probleem is nu dat er sprake is van iets walgelijks zoals 'Project 2025', dat de zogenoemde checks and balances wil ondermijnen...

Mislukte poging tot staatsgreep waarna meer dan de helft van de Republikeinse politici weigerde de verkiezingsuitslag te erkennen en erin geslaagd is bijna de helft van het land te doen geloven dat de verkiezingen gestolen zijn zonder enige vorm van bewijs.

Of je dat desastreus vindt of niet, hangt natuurlijk af van hoeveel belang je hecht aan het concept democratie.

Dat was absoluut een schandvlek op een anders redelijk tot goede termijn van een zittende president. Daar ben ik het mee eens.

'Desastreus' is dan weer relatief. Er zijn protesten geweest die op meer slachtoffers hebben uitgedraaid dan de bestorming van het Capitool.

Dat was absoluut een schandvlek op een anders redelijk tot goede termijn van een zittende president. Daar ben ik het mee eens.

'Desastreus' is dan weer relatief. Er zijn protesten geweest die op meer slachtoffers hebben uitgedraaid dan de bestorming van het Capitool.
Als een van de twee grote politieke partijen zich buiten het democratische proces plaatst en actief het vertrouwen van de bevolking in het verkiezingsproces ondermijnt, is dat niet alleen desastreus maar het begin van het einde van de democratische rechtsstaat. Desastreus is nog eufemistisch uitgedrukt voor wat Trump en de Republikeinen hebben gedaan (en nog altijd doen).

Zeg eens eerlijk: wat denk je dat er gaat gebeuren indien Harris zou winnen?

Zeg eens eerlijk: wat denk je dat er gaat gebeuren indien Harris zou winnen?

Ik verwacht in alle eerlijkheid geen vergelijkbare taferelen als vorige keer. Met de vorige verkiezingen heerste er vooraf al een sfeer van wantrouwen door de stijging in het aantal mail-in-ballots o.w.v. de pandemie. Iets waar Trump ook herhaardelijk voor waarschuwde. Deze verkiezingen heb ik van dit soort wantrouwen nog niets gezien.

Daarnaast betwijfel ik dat er nog veel kiezers gemotiveerd gaan zijn om in opstand te komen nu ze gezien hebben waartoe het kan leiden.

Wat was dan het meest desastreuse dat er is gebeurd met Amerika en de wereld gedurende de 4 jaar dat Trump president was?

Buiten alle instanties die hij gekelderd heeft of verzwakt en het uithollen van de democratie zelf alsook de schade die hij de US en het westen op het internationale toneel heeft toegebracht is het vooral zijn persoon en retoriek die het klimaat globaal maar zeker ook in amerika enorm verzuurd en nog veel verder gepolariseerd heeft. Hij wakkert haat tov minderheden aan en speelt mensen uit elkaar. Hij is Amerika van binnenuit aan het verrotten en kapot maken.

Maar daarnaast kan je natuurlijk een hele waslijst aan meer conrete zaken naar voor schuiven zoals machtsmisbruik en zelfverrijking en het aandikken van het moeras ipv het drainen ervan. Opkijken naar dictators en zelfs Orban als vriend uitnodigen om zijn "strongman" taktieken trachten te kopieren. Heeft ook het image van de supreme court nu volledig gekelderd met politieke aanstellingen van zeer controversiele figuren en ze via achterhandse truckjes volledig naar zijn hand geordend. Ook een hele hoop misdadigers gepardoned als vriendjespolitiek of voor de show maar valt natuurlijk evengoed onder machtsmisbruik, het ontslaan van whistleblowers, zijn vele strafrechtelijke misdaden zowel voor als tijdens zijn termijn, ... je kan echt blijven gaan.

en dan hebben we het nog niet eens over het falende beleid dat hij gevoerd heeft ivm Noord Korea, Iran, Afghanistan, Covid, desastreuze fiscal en environmental policies, ...

Eerlijk het is gemakkelijker en veel korter op te lijsten wat Trump wel goed gedaan heeft dan wat hij allemaal verkeerd gedaan heeft.

Eerlijk gezegd vind ik dat toch wat optimistisch.
Het is redelijk duidelijk dat hij die checks and balances zoveel mogelijk wil afzwakken of elimineren.

In zijn eerste termijn werd Trump nog regelmatig teruggefloten (wegens outright illegaal of andere redenen), iets waar hij een hondshekel aan had.
Hij en zijn team zijn heel hard voorbereid om te zorgen dat er vooral jaknikkers rondom hem zullen zitten.
Hij zal veel minder tegengewerkt worden in zijn tweede termijn.

Voorbeeldje, helemaal in het begin van zijn eerste termijn schreef hij een executive order voor een volledige entry stop van mensen komende van 7 muslim landen (zijn Muslim ban).
De eerste dagen was het chaos op de luchthavens, waarr green card houders en houders van een geldig visum plots niet meer binnen mochten in het land waar ze hun leven hadden opgebouwd en soms al jaren legaal woonden en werkten en famillie hadden.
700 mensen aangehouden en 60,000 visas ingetrokken...
Twee dagen later na stevige protesten heeft de rump administratie dan al moete afzwakken zodat de legale inwoners van die 7 landen toch terug binnen mochten, en 5 dagen later heeft een rechter de uitvoering van het grootste stuk van zijn order verboden en werden de grote hoop van al die visa's terug geldig.

Totale mayhem, die door anderen gestopt is.
In zijn tweede termijn zal het véél lastiger zijn om hem tegen te werken.

En absoluut, de soep wordt zelden zo heet gegeten als geserveerd, maar dat het Trump V2 gaat worden moet toch wel duidelijk zijn.

Laatst bewerkt:
De ongeveer eerste twee jaren van zijn termijn was hij ook nog omringd door klassieke republikeinen die niet zo extreem zijn als hem. Ik herinner mij nog het voorbeeld dat Trump een document wou tekenen, maar één van zijn adviseurs nam het weg van zijn bureau en Trump was het verder vergeten. Dat gaat nu niet meer gebeuren. De partij is volledig overgenomen door Trump-getrouwen, zijn schoondochter is een van de vicevoorzitters van de republikeinse partij.

De centrale bank zal ook een nieuwe voorzitter krijgen. De huidige is een klassieke republikein die het vrij goed doet, zijn termijn is door Biden verlengd (wat Trump niet heeft gedaan met de vorige democratische voorzitter). Wie weet welke loyalist Trump daar nu zal plaatsen.

Ik verwacht in alle eerlijkheid geen vergelijkbare taferelen als vorige keer. Met de vorige verkiezingen heerste er vooraf al een sfeer van wantrouwen door de stijging in het aantal mail-in-ballots o.w.v. de pandemie. Iets waar Trump ook herhaardelijk voor waarschuwde. Deze verkiezingen heb ik van dit soort wantrouwen nog niets gezien.

Daarnaast betwijfel ik dat er nog veel kiezers gemotiveerd gaan zijn om in opstand te komen nu ze gezien hebben waartoe het kan leiden.
Dan heb je er meer vertrouwen in dan ik. Vergeet ook niet dat de Republikeinse partij de afgelopen jaren nog meer gezuiverd is van de 'klassieke' Republikein en nog meer uit Trump loyalisten bestaat. Ook bij de gouverneurs, die de uitslag moeten bevestigen, en state election boards bijvoorbeeld.

Trump vergelijkt ondertussen immigranten met dieren, komt deze retoriek bekend voor? Bepaalde bevolkingsgroepen dehumanizen?

Deze man heeft al zoveel bloed aan zijn handen, zie maar naar de coronacrisis, January 6, nu ook weer niets doen om de situatie in Ohio te ontmijnen.

Ik kan er niet bij dat er hier in België, onder meer op dit forum, dat er mensen zijn die Trump kunnen verdedigen, die zijn “politiek” aanvaardbaar vinden. Ik geloof dat de grote meerderheid van de personen op Beyond Gaming toch over genoeg intelligentie beschikken om in te zien dat Trump niet alleen desastreus zou zijn voor Amerika, maar ook voor de wereld.

Je kan het oneens zijn met de politiek van Harris/BIden, en ze is vast niet de ideale kandidate, maar moest ik kinderen hebben, zou ik toch willen dat ze opgroeien in een land met een president die verzoening uitstraalt, dan iemand die enkel uit is om zichzelf beter te maken, en haat en verdeeldheid predikt.

Jij kan er niet bij, de auteur van dit artikel wel, wat leesvoer:
De professor waarvan sprake was ook aanwezig in de afspraak.

Factoren zoals economie, partijtrouw, armoederisico versus een dareisay wereldvreemde Democratische elite, ... het is écht niet zo onmogelijk om je te verbeelden waarom mensen nog voor Trump stemmen, die mensen zijn ook niet allemaal compleet gestoord (over de radicaalste Evangelische christenen kunnen we daar nog over discussiëren).

FYI, ik zou bij gebrek aan beter ook op Harris of zelfs Biden stemmen, maar onbegrijpelijk waarom mensen voor Trump stemmen? Neen.
Trump verdedigen gaat al een stukje verder, voel me daar ook niet bepaald toe geroepen (egotripper, charlatan, bedrieger, rijkeluiszoon) 'maar' als je sommigen hier bezig hoort als ware hij de antichrist, meh, zijn eerste termijn was nu ook niet bepaald het grote drama wat velen destijds voorspelden, zijn grootste "verwezenlijking" lijkt mij een ultraconservatief Suppreme Court aangeduid te hebben (mede dankzij het falen van Obama destijds versus Congress en RBG die vasthield aan haar postje tot aan de dood), tja...

Mede dankzij het falen van Obama destijds

Da's nu al de tweede keer dat ik jou dit aan Obama heb zien toewijden.

Voor zover ik me dat kan herinneren was dat gewoon McConnel die pertinent weigerde om een stemming te houden voor Garland in de senaat, in de hoop Trump zou winnen zodat ze een conservative rechter zouden kunnen installeren.

De redenering van hem was toen dat Obama uittredend president was dat jaar en dat ze daarom geen stemming zouden houden want dat ze het Amerikaanse volk een stem wilden geven in de nominatie (wat een pure drogreden was aangezien ze in het verkiesingsjaar van 2020 wel Amy Coney Barrett hebben doorgeduwd)

Ik weet niet wat je denkt dat Obama daar gedaan zou kunnen hebben ? Dat was puur een spelletje politieke sabotage. (Mooi gespeeld daar niet van maar Obama kon daar gewoon niets aan doen)

Terug
Bovenaan