Jij kan er niet bij, de auteur van dit artikel wel, wat leesvoer:
www.knack.be
De professor waarvan sprake was ook aanwezig in de afspraak.
Factoren zoals economie, partijtrouw, armoederisico versus een dareisay wereldvreemde Democratische elite, ... het is écht niet zo onmogelijk om je te verbeelden waarom mensen nog voor Trump stemmen, die mensen zijn ook niet allemaal compleet gestoord (over de radicaalste Evangelische christenen kunnen we daar nog over discussiëren).
FYI, ik zou bij gebrek aan beter ook op Harris of zelfs Biden stemmen, maar onbegrijpelijk waarom mensen voor Trump stemmen? Neen.
Trump verdedigen gaat al een stukje verder, voel me daar ook niet bepaald toe geroepen (egotripper, charlatan, bedrieger, rijkeluiszoon) 'maar' als je sommigen hier bezig hoort als ware hij de antichrist, meh, zijn eerste termijn was nu ook niet bepaald het grote drama wat velen destijds voorspelden, zijn grootste "verwezenlijking" lijkt mij een ultraconservatief Suppreme Court aangeduid te hebben (mede dankzij het falen van Obama destijds versus Congress en RBG die vasthield aan haar postje tot aan de dood), tja...
Oké, dan heb je gereageerd op één aspect van de post: waarom ze erop zouden kunnen stemmen.
Maar zelfs in die ene zin stonden nog meer zaken:
- mensen zijn die Trump kunnen verdedigen (in oa zijn retoriek over immigranten die hij vergelijkt met beesten, januari 6, zijn 'oprekken' van de democratie)
- die het eens zijn met zijn politiek
En als je dan zijn politiek gaat beperken tot "alleen maar een paar rechtse Justices aangesteld", ja dan is het helemaal geminimaliseerd tot iets waar niemand nog aanstoot aan neemt. Alleen is het dat echt wel niet, hè. Dat hij weinig tot niks heeft verwezenlijkt van zijn punten, klopt. Dat hij geen schade heeft berokkend is gewoon fout. Ik kan er een paar semi uit mijn hoofd opnoemen, maar de lijst is uiteraard gigantisch:
- Obamacare is verdwenen voor veel mensen (rechtstreeks tegen zijn belofte in)
- Hij is uit alle klimaatverdragen gestapt
- Hij heeft verschillende wetten uitgehold of geschrapt die National Parks veiligstellen
- Hij heeft de polarisatie verder doorgedreven dan ooit tevoren (en ja, daarvoor moet je met twee zijn, maar hij is de eerste president die in dié mate geen president van het volk was, maar van zijn partij)
- Hij heeft grootschalige corruptie gepleegd op verschillende niveaus
- Zijn kabinet heeft samengewerkt met Rusland
- Hij heeft geheime documenten verdoezeld en niemand weet waar die nu zijn of wat hij ermee gedaan heeft
- Hij heeft in Afghanistan véél te snel teruggetrokken volgens iedereen, ik weet niet of zij ook de Justices het ergste vinden daar
- Hij heeft meer dan welke president ook geld vanuit het presidentschap naar zichzelf gepompt, in een tijd van economische recessie
- Zijn Tax Cuts & Job Acts heeft vooral veel grote bedrijven geholpen, en de armere mensen en vooral de werkende middenklasse zijn armer geworden. De grote groei is er echter nooit door gekomen.
- Internationaal vertrouwen in de VS is gekelderd, nog nooit zo laag geweest (dat mag, daar trekt hij zich niks van aan, maar het is wel gebeurd)
- De family separations en migrantenkinderen in kooien (waarvan er ook gestorven zijn) staan op zijn conto ook al wil hij dat niet. Ik denk niet - dat die families de Justices als grootste probleem zouden noemen.
- Hij heeft voor verschillende pieken in racisme gezorgd, altright en white supremacist groups zijn al heel lang niet meer zo groot geweest en oa de Muslim Travel Ban heeft voor zulke pieken gezorgd
- Verschillende pogingen, waarvan er sommige nu nog altijd effect hebben, om de Department of Education te defunden: repeal Common Core (ingrijpen in het curriculum kort gezegd) wat de federale regering dus niet mag
- DeVos draait de klok terug voor alle openbare onderwijs, 8 miljard besparen, bijstand voor kinderen met handicaps en uit minderheden zijn op losse schroeven gezet, alle CAO's van leerkrachten geschrapt (is teruggedraaid)
...