Ancienniteit/Jubileum geschenk/attentie?

Général Zantas

Well-known member
Zag geen soortgelijk topic in dit subforum op de eerste 10 pagina's, dus dan maar zelf eentje openen!

Disclaimer: ik werk niet in Belgie.

Ik ben later dit jaar 10 jaar in loondienst bij mijn werkgever en mijn collega die eerder deze week zijn 10-jarig werkjubileum "vierde", kreeg een voucher van 175 euro bij retailzaak naar keuze. Voor mijn 5-jaar jubileum was het een voucher van 100 euro.
Langs de ene kant een fijn bedrag, langs de andere kant precies maar een beetje gemakkelijk om gewoon een voucher te geven (al kan ik het zeker begrijpen, je kan er weinig mis mee doen). Maar ik heb nog bij geen enkel ander bedrijf langer dan 3 jaar gewerkt, dus het is moeilijk om te oordelen of zulks een geschenk heel gul is of standaard.

Hoe zit het bij jullie op het werk? Krijgen jullie geschenken of attenties als je x-aantal jaar blijft plakken? Of blijft het bij een kaartje en wat bloemen/bonbons/ eventueel een fles wijn?

In mijn vorige job had je na 10 jaar 5 anciënniteitsdagen verlof extra. Maar verder helemaal niets: geen bonus/geschenk/schouderklopje.

Toen ik er 12 jaar werkte had men vanuit het hoofdkantoor dan toch iets rond retentiebeleid opgezet, en kreeg iedereen retroactief een cash bonus naargelang de gepasseerde mijlpalen: bij mij was het netto iets van 375 euro (vermoedelijk cumulatief voor de 5 en 10 jaar mijlpaal).

Enkele maanden later wel mijn ontslag ingediend en geen idee van de regeling hier. Maar qua timing was de overstap dus ideaal.

Op 10 jaar een horloge gekregen.
Op 25 krijgen we een premie (ik dacht iets van een 3000€) maar vroeger waren dit aandelen van het bedrijf.

Op 10 jaar gaat bij ons de groepsverzekering omhoog (ik denk naar 150 EUR/maand ipv 100 EUR/maand). Ook krijgen ze dan een extra verlofdag (paritair comité bepaald om de 5j anciënniteitsdag erbij) en krijgen ze een aankoopbon/cheque van 500 EUR.

12,5 pas hier, ik zit net over de 10 dus geen idee.
Een oorkonde (joepie) ben ik zeker en verder hoor ik dan dingen waaien als een half brutomaandloon dat je netto krijgt.
We zullen wel zien of we er geraken of niet.

5 jaar - 500 euro bruto
10 jaar - 750 euro bruto
15 jaar - 1000 euro bruto

En dan gaat dat verder. Ik denk op je 20 en 30 jaar je brutoloon uitgestort in netto. En op je 35 jaar nog eens 1750 euro bruto.

Dat bruto bedrag zet je best om in een nieuwe iPhone of iets anders, want de staat passeert behoorlijk stevig langs de kassa.

Anciënniteitsdagen krijgen we ook.

Het wordt niet als "jubileum geschenk" verkocht, er is ook totaal niets ceremonieel of zo, maar om de 5 jaar 1% extra groepsverzekering, tot 10 jaar (2x dus), en dan om de 10 jaar. Dus dat loopt wel op.

Hier elke 5 jaar een dag extra anciënniteitsverlof, een bonus uitbetaald in cadeaucheques gaande van kleine 100€ na 5 jaar en dan exponentieel omhoog waar het een schoon maandloon wordt na 30 jaar (en dan maar een winkel vinden waar ze cadeaucheques aanvaarden 😛). En je wordt wel even een momentje in de schijnwerpers gezet met een speech van de baas en overhandiging van een pin die een kleurtje heeft volgens het aantal jaar dienst.

Die regeling veranderd om de zoveel tijd bij ons in de groep, wat een formule is voor succes!

de oude regeling: om de 5 jaar een groot feest en dan worden mijlpalen gevierd vanaf 10jaar.
Voor mij wou dat zeggen dat mijn 10j bij de firma bedankt zou worden na 14jaar en 10maanden dienst.
Dat waren geschenkvouchers naar keuze: shoppingcenter/reisbureau/bouwmaterialenzaak
op 40j dienst was dat denk €1500 maar dus netto in ne cheque.

Inmiddels is het veranderd en krijg je om de 5j cash.
Niet retroactief, dus ik heb voor mijn 5j niets gekregen, mijn collega die 4j na mij gestart is wel. maar kom.

5j - 500 (+ extra dag verlof IN SOMMIGE van de dochterbedrijven, maar wel voor de mijn dus ikke content)
10j - 1000
15j - 1500
20j - 2000
25j - 1 extra bruto maandloon waarbij bruto = netto
30j - 2500 (ik weet het, triggerend dat dat geen 3000 is)
35j - 2 extra bruto maandlonen waarbij bruto = netto
40j - 2500
45j - 2500

Zoals gezegd is dat niet retroactief, er zijn dus collega's die 35j gepasseerd zijn in de systeemwissels, die NIKS hebben gekregen, en der zijn der daar wel bij dat tegen de 10k bruto zullen schuren.. da's toch 20k door uwe neus geboord.
Die zijn razendgelukkig.

Ik vind het wat stom dat de dikke cadeau's op 25/35 zijn..
Als ik hier 25j blijf dan ben ik er 50.. dan doe ik die laatste 10 ook nog wel.
Maar geef mij die dikke bonussen op 15 en 25 zodat ge gegarandeerd zijt van mijne 35..
Alsof ik nu ga rekenen "ah ja dan over 15j krijg ik €6000 netto.. daar blijf ik voor!"
ne.. maar €5000 over 5jaar dan kunde dan rekende da al mee met wat er moet bijkomen bij ne nieuwe werkgever.
(who am i kidding: het bedrijf is zo onstabiel dat de regeling toch nog veranderd dus je kan van niks van uit gaan)

Een van onze teamleden zit volgend jaar aan 35 jaar, ik heb ne reminder in mijnen agenda gezet.. die gaat er eene kunnen geven ze.

Laatst bewerkt:
Na 25 en 35 jaar krijg je een burgerlijk ereteken bij de spoorwegen.
25 jaar medaille 1ste klasse
35 jaar kruis 2de klasse (en vanaf rang 4 is het 1ste klasse)

Telkens met een premie van 300 euro :unsure: en je hebt recht op een halve dag voor de ceremonie/uitreiking

Hier niets niemendal. Toen ik 25j dienst had, kreeg ik van onze Amerikaanse VP een bedankingsmail voor mijn ‘10th anniversary’ *facepalm*. Eigenlijk best verbazend en ontgoochelend omdat we voor de rest zeker niet kunnen klagen qua verloningen (ook bonus van 20% jaarwedde, stock options, enz…).

Bij ons krijg je bij je 12.5, 25, 40 of 50 jaar dienst, een premie van 1/4, 1/2, 1 of 2 keer uw maandloon. Dat wordt wel netto zo gunstig mogelijk gestort. Dacht zelfs dat ge uw bruto in netto kreeg, maar daar ben ik niet zeker van. Ben nu 10 jaar in dienst, dus over 2.5 jaar weet ik meer :unsure: . Vroeger kon je ook kiezen tussen vlaai geven voor uw afdeling of een receptie met genodigden en ga je uiteten met andere jubilarissen in een goed restaurant, maar buiten dat laatste is dat niet meer aan de orde geloof ik.

10 jaar = Etentje in Hof Ter Hulst (1 ster)
15 jaar = Ne voucher van 250€ (dit krijg ik volgend jaar)
20 of meer jaar = Voorlopig nog niks volgens het arbeidsreglement
En voor uw verjaardag jaarlijk ne voucher van 15€.

Nu is er ook een voucher op 1 en 5 jaar maar die heb ik niet gekregen (toen waren deze er nog niet)

Anciënniteitsverlof hebben we (nog) niet.

Laatst bewerkt:
Ik was benieuwd of ik na 10j een vermelding zou krijgen in de email van de jubilea, maar helaas. Blijkbaar start dat maar op 20j ofzo.

Er was niets dus.

1 dag extra jaarlijks verlof per 5 jaar, dat is het. Nooit bij stilgestaan eigenlijk.

Terug
Bovenaan