Anderstaligen op Nederlandstalige scholen in de Brusselse rand

TheLoveBelow

Active member
De VRT Canvas documentaire 'Basisschool Balder' is een vierdelige reeks die het reilen en zeilen volgt van een Nederlandstalige basisschool in Sint-Gillis, Brussel, gedurende één schooljaar (2024-2025). De docu geeft een 'fly on the wall'-perspectief, wat betekent dat de camera het dagelijkse leven op de school op een onbewerkte manier vastlegt.

De documentaire toont de uitdagingen waar de school mee te maken heeft, die kenmerkend zijn voor het onderwijs in een grootstedelijke, multiculturele en sociaal-economisch kwetsbare omgeving.

De documentaire is aangrijpend omdat het niet alleen de problemen belicht, maar ook de veerkracht, de passie en het grote hart van de leerkrachten en het schoolpersoneel. Het is een pleidooi voor meer structurele oplossingen voor het onderwijs, met name in stedelijke gebieden, en een oproep om het belang van dit werk te erkennen.

Ik woon in de wijk. Eerlijk gezegd, paar 100m richting vorst is het wel al een pak beter dan daar exact, maar mijn bakker bijvoorbeeld is rechtegenover Balder.

Ik heb voor mijn dochter een schooltoer gedaan anderhalf jaar geleden en besloten voor Franstalig onderwijs. Ook al is er meer geld in Vlaamse scholen (smartboard enzo) is er gewoon veel meer standvastigheid qua leerkrachten. De scholen zelf zijn ook groter, met een deftige speelplaats. En in onze school is er een middenklasse aanwezig. Ik hoor veel Nederlands bij de ouders, ik ben dus niet alleen. (onze school voorziet ook wel immersie Nederlands van 3de kleuterklas tot 2de leerjaar, dus ze krijgt ook Nederlands mee)

En ook een schok bij mij tijdens die toer indertijd: tijdens de lunch waren die kindjes in de klas tv aant kijken ipv in de kantine aant eten en praten. Dat vond ik echt schandalig.

De serie hakt er wel stevig in. Die kinderen van dat zesde jaar zijn gewoon al verloren nog voor hun leven echt begint. Zeer droevig om te zien.

Qua oplossing, waarom biedt Balder bvb geen immersie Frans, met een Franstalige leerkracht. Maar wel met het Nederlandstalige leerplan. Kan toch het mega-acute leerkrachtenprobleem verhelpen.

Hoe zit dat eigenlijk met de Brusselpremie van vroeger? Krijgen leerkrachten in Brussel die nog of is die afgeschaft?

Ik lees wel over een aanbrengpremie bij een scholengroep in het GO! daar. Maar vroeger had je echt een standaard premie voor iedereen daar.

Tessa wil wel benadrukken dat ze nog steeds gelooft in Balder. Het probleem ligt volgens haar bij GO! Scholengroep Brussel. Voor hun 42 kleuter- en lagere scholen samen hebben ze op dit moment een tekort van 54 voltijdse leerkrachten.
"Dat tekort moeten ze aanpakken, desnoods met vrijwilligers. De leerkrachten hebben nood aan meer ondersteuning. Het kan niet dat er op de enorme hoop van taken van leerkrachten nóg meer taken komen als er opnieuw personeel uitvalt. Het is onvermijdelijk dat leerkrachten eronderdoor gaan."
Gemeenschapsonderwijs Brussel (GO!): "Missen middelen"
Tessa's huidige school behoort tot het stedelijk onderwijsnet, terwijl Balder deel uitmaakt van het gemeenschapsonderwijs (GO!).
"Sommige lokale besturen, waaronder steden en gemeenten, beschikken over extra middelen en zetten die in om leerkrachten te ontlasten van niet-pedagogische taken zoals toezicht of huiswerkbegeleiding", geeft GO! mee als reactie op het verschil dat Tessa ervaart. "Dat zorgt ervoor dat leerkrachten zich volledig kunnen toeleggen op hun kerntaak: lesgeven."
"GO! Scholengroep Brussel beschikt echter niet over dergelijke bijkomende middelen", geeft het gemeenschapsonderwijs mee. "Ook wij willen dat elke leerkracht zich volop kan focussen op het lesgeven. Maar om dat mogelijk te maken, zijn extra middelen nodig om mensen in te zetten die niet-pedagogische taken op zich nemen."
"Extra ondersteuning maakt het onderwijs niet alleen aantrekkelijker voor nieuwe leerkrachten, maar helpt ook om ervaren leerkrachten langer aan boord te houden."
Het blijft toch absurd dat er zulke onderverdelingen zijn terwijl al die scholen uiteindelijk hetzelfde doel hebben.

Wat absurd is, is dat je een Nederlandstalige school hebt waar 98% van de leerlingen Nederlands als 3de taal heeft.
Tja, die kinderen moeten ergens naar school natuurlijk. Voor mijn part voert met een verplichte taaltest in einde kleuterklas of wanneer dat ook geschikt zou zijn, om dan wie faalt een jaar lang intensief Nederlands te geven. Maar ik vermoed dat zoiets gezien de grote personeelstekorten, en misschien ook wel ontbrekende politieke wil, niet haalbaar is.

En natuurlijk speelt er wel meer:
Tessa hoopt dat 'Basisschool Balder' aan de regering toont dat Brussel extra aandacht nodig heeft. "In Vlaanderen heb je van de 17 kinderen in je klas misschien eentje met een problematiek. Kijk naar mijn 17 kinderen in Balder: alle 17 hebben ze te maken met armoede, drugs, vechtscheidingen of leerstoornissen."
Gewoon the perfect storm om een probleemleerling te worden waarvan de kans groot is dat ze op 18 jaar stoppen zonder diploma.

Tja, die kinderen moeten ergens naar school natuurlijk. Voor mijn part voert met een verplichte taaltest in einde kleuterklas of wanneer dat ook geschikt zou zijn, om dan wie faalt een jaar lang intensief Nederlands te geven.
Je neemt de woorden uit mijn mond, dat is exact wat gisteren nog tegen mijn zoon zei.

Het Nederlandstalig onderwijs heeft wel een goede naam. Maar daarmee gaat het natuurlijk niet allemaal vanzelf. Ik kon destijds de kinderen waarvan de ouders Nederlands spraken op één hand tellen.

Taal is gewoon de rode draad in onderwijs. In Brussel en in Vlaanderen. Overal dalen de kwaliteit en resultaten. Taal, taal, taal...

Nederlands of het gebrek aan is de basis van alle problematiek. Ik zou kinderen die de basis niet kunnen op hun 3-4 jaar hun jaar opnieuw laten doen.

Toen dat kind die zinsopbouw totaal verkeerd zei, deed mij dat denken aan mezelf. Ik verstond geen Latijn en toch ging ik naar het 2e omdat ik wat woordjes vanbuiten had geleerd. Uiteraard werd dit erger in het 2e jaar en had ik amper 50/100. In het derde jaar verstond ik eerlijk gezegd nog altijd geen kl*ten van dat Latijn en voelde ik dat het te laat was. Ik wou echt vragen om alles opnieuw te doen from scratch.

Ik kan mij niet voorstellen dat ik ALLE DAGEN les zou krijgen in het Latijn. Dat heeft geen enkele zin, en dat wordt erger jaar na jaar. En zeker omdat ik buiten de school met NIEMAND Latijn sprak. Niet met mijn vrienden, niet met mijn ouders, niet met mijn familie en niet op de voetbal.

Begrijp mij niet verkeerd, er ligt hier ook veel verantwoordelijkheid bij de ouders. De dag dat ik met mijn kinderen verhuis naar Duitsland, zal er thuis altijd Duits gesproken worden. En zal ik er zelf dus ook voor zorgen dat mijn Duits perfect is. Omdat je het beste wil voor jouw kind.

Maar dat is natuurlijk makkelijk praten als blanke middenklasse.

Wat absurd is, is dat je een Nederlandstalige school hebt waar 98% van de leerlingen Nederlands als 3de taal heeft.
Niets absurds aan.

Je hebt in immigratielanden (Zweden, NL, FR, Zwitserland, Duitsland enz) legio scholen waarin niemand de lokale taal thuis spreekt.

Niks bijzonders en het komt helemaal goed.

Je hebt in immigratielanden (Zweden, NL, FR, Zwitserland, Duitsland enz) legio scholen waarin niemand de lokale taal thuis spreekt.

Niks bijzonders en het komt helemaal goed.
Het komt WAT? 😅
Ben je onlangs al eens de sfeer gaan opsnuiven in Zweden/NL/Duitsland over dat onderwerp?

Ik woon in de wijk. Eerlijk gezegd, paar 100m richting vorst is het wel al een pak beter dan daar exact, maar mijn bakker bijvoorbeeld is rechtegenover Balder.

Ik heb voor mijn dochter een schooltoer gedaan anderhalf jaar geleden en besloten voor Franstalig onderwijs. Ook al is er meer geld in Vlaamse scholen (smartboard enzo) is er gewoon veel meer standvastigheid qua leerkrachten. De scholen zelf zijn ook groter, met een deftige speelplaats. En in onze school is er een middenklasse aanwezig. Ik hoor veel Nederlands bij de ouders, ik ben dus niet alleen. (onze school voorziet ook wel immersie Nederlands van 3de kleuterklas tot 2de leerjaar, dus ze krijgt ook Nederlands mee)

En ook een schok bij mij tijdens die toer indertijd: tijdens de lunch waren die kindjes in de klas tv aant kijken ipv in de kantine aant eten en praten. Dat vond ik echt schandalig.

De serie hakt er wel stevig in. Die kinderen van dat zesde jaar zijn gewoon al verloren nog voor hun leven echt begint. Zeer droevig om te zien.

Qua oplossing, waarom biedt Balder bvb geen immersie Frans, met een Franstalige leerkracht. Maar wel met het Nederlandstalige leerplan. Kan toch het mega-acute leerkrachtenprobleem verhelpen.

Blijkbaar was Demir in de Basisschool (de school die ik ben gaan bezoeken anderhalf jaar geleden) om nuance te gaan brengen.
Nu respect voor de leerkrachten daar, dat leek me toen ook wel een deftig en doorwinterd team. De kinderen waren daar het Nederlands machtig.
Maar de speelplaats in die Basisschool is zo klein (& geen zonlicht) dat de 5 & 6de leerjaars met mooi weer 's middags moeten spelen op het... bethlehemplein. Waar de gemeente permanente politieaanwezigheid vraagt en waarschijnlijk binnenkort het leger zal patrouilleren.

Brussel evenveel (weinig?) aandacht/middelen geven als pakweg een school in Scherpenheuvel of Koekelare vind ik niet kunnen gezien de grootstedelijke problematiek. Toch zeker als je het Nederlands in de hoofdstad wil stimuleren.

EDIT: misschien meer voor pol&act deze post...

Toch wel ook opmerkelijk dat 3 pedagogisch adviseurs komen helpen en zeggen wat beter / anders kan terwijl het personeel bezig is met de taken van 2 of zelf 3 afwezige collega's op te nemen.

Tja, die kinderen moeten ergens naar school natuurlijk. Voor mijn part voert met een verplichte taaltest in einde kleuterklas of wanneer dat ook geschikt zou zijn, om dan wie faalt een jaar lang intensief Nederlands te geven. Maar ik vermoed dat zoiets gezien de grote personeelstekorten, en misschien ook wel ontbrekende politieke wil, niet haalbaar is.

En natuurlijk speelt er wel meer:

Gewoon the perfect storm om een probleemleerling te worden waarvan de kans groot is dat ze op 18 jaar stoppen zonder diploma.
de koalatest dus?
Er is geen personeel om die extra remediëring uit te voeren.

Maar er zijn wél zeer veel subsidies voor sportactiviteiten die toch niet hoeven. Dit jaar alleen al heb ik weet over subsidies voor beachvolleybal terreinen en verscheidene tennisterreinen. En dan spreek ik over enkele honderdduizenden euro's. Laat mij toe om te zeggen dat de leden daar allemaal toekomen met een wagen van > €30.000

Ik word daar razend kwaad van als je deze reportage ziet. Geef dat geld toch aub eens aan diegene die het NODIG hebben. De wereld gaat er echt niet op verbeteren van wat beachvolleybal terreinen hoor.

Maar er zijn wél zeer veel subsidies voor sportactiviteiten die toch niet hoeven. Dit jaar alleen al heb ik weet over subsidies voor beachvolleybal terreinen en verscheidene tennisterreinen. En dan spreek ik over enkele honderdduizenden euro's. Laat mij toe om te zeggen dat de leden daar allemaal toekomen met een wagen van > €30.000

Ik word daar razend kwaad van als je deze reportage ziet. Geef dat geld toch aub eens aan diegene die het NODIG hebben. De wereld gaat er echt niet op verbeteren van wat beachvolleybal terreinen hoor.
Wow, hoe haal je deze twee zaken door elkaar?
"Iedereen rijdt met een bedrijfswagen, geef dat geld toch eens aan diegenen die het NODIG hebben"!

"Geef dat geld..." klinkt nogal hol. Aan wie, wat, waarvoor? Hoe zie je dat concreet?

In mijn ogen is dit geen geldkwestie. Of toch alleszins maar deels.

"Geef dat geld..." klinkt nogal hol. Aan wie, wat, waarvoor? Hoe zie je dat concreet?
Leerkrachten die daar werken, mogen van mij 150% of zelfs 200% meer verdienen dan op andere plaatsen.
Maar het is zoals het chatGPT fraude-verhaal onlangs, de scholen moeten het doen met de goedkoopste leverancier. Met alle gevolgen vandien.

Ach, het is overal zo. Gisteren nog ging het over de cipiers in de gevangenissen. Personen -26 jaar zonder ervaring 8 dagen opleiding geven en ze mogen starten. Dat gaat zeker goed aflopen. Iets met peanuts en monkeys denk ik dan.

Dat is ook het probleem met al die overheidsinstanties. In de privé zou je daar veel geld kunnen verdienen wegens vraag en aanbod. Helaas komt er nu niemand op af, en na deze reportage zal er zeker niemand meer komen.

Het Nederlandstalig onderwijs heeft wel een goede naam. Maar daarmee gaat het natuurlijk niet allemaal vanzelf. Ik kon destijds de kinderen waarvan de ouders Nederlands spraken op één hand tellen.

Taal is gewoon de rode draad in onderwijs. In Brussel en in Vlaanderen. Overal dalen de kwaliteit en resultaten. Taal, taal, taal...

Mijn collega moest taaltesten doen om zijn kinderen in het Nederlandstalig onderwijs in te schrijven. En dat is nog maar een paar jaar geleden (fun fact: hij was daar zenuwachtig over. Hij is quasi perfect tweetalig maar Frans is wel zijn moedertaal. Op HLN zijn er veel Vlamingen die slechter Nederlands schrijven dan hij). Dus hoe kunnen die ouders dan geen Nederlands kennen?

Terug
Bovenaan