Anderstaligen op Nederlandstalige scholen in de Brusselse rand

En waarom zouden ze daar dan 150% of 200% mogen verdienen? Omdat ze betere kwaliteiten hebben dan de rest of omdat de omgeving gewoon veel minder aangenaam is? Kunnen we dan niet beter de geld steken om die omgeving te verbeteren?

Jouw voorstel is eigenlijk toegeven dat het klote is om hier te werken maar je krijgt wel meer geld om het hier vol te houden.

En waarom zouden ze daar dan 150% of 200% mogen verdienen? Omdat ze betere kwaliteiten hebben dan de rest of omdat de omgeving gewoon veel minder aangenaam is? Kunnen we dan niet beter de geld steken om die omgeving te verbeteren?

Jouw voorstel is eigenlijk toegeven dat het klote is om hier te werken maar je krijgt wel meer geld om het hier vol te houden.
Dat zou alleszins op korte/middellange termijn wel een oplossing bieden voor veel problemen denk ik in elk geval. Die scholen hebben in de eerste plaats gewoon gemotiveerd volk nodig dat de lat daar terug omhoog wilt trekken. Ik denk dat ge met centen alleszins wel de onderbezetting (voor een deel) kunt oplossen, van daar uit moet ge natuurlijk verder werken maar het is in elk geval al 1 ding dat ge vrij gemakkelijk kunt implementeren.

Die juf die daar telkens in tranen uitbarst (ik ben haar naam kwijt, zit nog maar in het begin), dat ziet ge toch van hier dat die dat werk no way gaat volhouden? Ik denk dat een fatsoenlijke pré voor mensen die werken op 'probleemscholen' wel een goed idee is, tis daar dat het alle hens aan dek moet zijn om er voor te zorgen dat er daar niet weer een verloren generatie opgroeit. Ik vond dat in elk geval eigenlijk niet kunnen dat die daar van voor in de klas staat te zeggen dat ze het liefst van al nu meteen terug naar huis zou gaan en dat ze er geen zin in heeft etc. Daar hebben die kinderen m.i. geen boodschap aan.

Zal ook wel met de TV te maken hebben maar ik krijg persoonlijk wel echt jeuk van dat sfeertje in de leraarszaal van 'je doet het veel beter dan je denkt, écht waar' en 'je bent te streng met jezelf' en 'je mag trots op jezelf zijn' en 'hoe voel je je' 'kijk eens naar mij en herhaal: IK BEN HET WAARD' en 'zorg maar dat je thuis even lekker kan ontspannen' enzo, allez ik snap het wel he maar ik zou echt in de gordijnen kruipen als iedereen continu zo doet :D

de koalatest dus?
Er is geen personeel om die extra remediëring uit te voeren.
Ik wist niet eens dat die bestonden, inderdaad. Wat wordt daar dan mee gedaan? Want op papier is dat toch zeer belangrijke info?

Maar zelfs als er geen verschil zou zijn qua werk tussen een school in Vlaanderen of een Brusselse Nederlandstalige school, zit die laatste wel met het probleem dat het merendeel van Brussel zeker niet Nederlandstalig is, en leerkrachten gemiddeld wel wat moeten pendelen.

En uiteraard zijn er meer uitdagingen, je kan ook niet uitgaan van een soort droombeeld en dan de problemen van vandaag niet aanpakken.

pretty much.
Eigenlijk heb je in die plekken het equivalent van je "special forces" onder de leerkrachten nodig om zo'n situaties recht te trekken, onder controle te houden en door te gaan zonder excessieve uitval die de druk op uw collega's nog hoger stuurt. En eigenlijk (met alle respect, want al die mensen in die reportage deden volgens mij hun best) geen zij-instromers met weinig tot geen ervaring (die er, zoals je in de reportage zag, wel degelijk zijn, maar ook uitvallen).

Maar waarom zouden die mensen op die plekken gaan werken? Als ik kan kiezen tussen een school met een deftig budget, omkadering, en waar ik niet dagelijks (figuurlijk) op m'n kop gescheten wordt en op al m'n knoppen geduwd wordt, en aan de andere kant de school van deze reportage, dan hoef ik ook niet lang na te denken over mijn keuze.
Laat staan dat er mensen zijn die er hun benoeming voor opgeven om in zo'n scholen te gaan werken.
Zonder degelijk incentive gaan die scholen altijd met personeelstekort blijven kampen. Het is wel de bedoeling dat dit uw dagelijkse job tot aan uw pensioen is. Als ik deze reportage zie denk ik bij mezelf: nooit van m'n leven.

Ik wist niet eens dat die bestonden, inderdaad. Wat wordt daar dan mee gedaan? Want op papier is dat toch zeer belangrijke info?
De bedoeling is effectief "remediëring", gerichte ondersteuning van die kinderen zodat ze de taal beter machtig zijn tegen het eerste leerjaar, om hun kansen dus te verbeteren.
Maar eerlijk denk ik dus dat er niet genoeg resources zijn om dat overal georganiseerd te krijgen (en al zeker in Brussel, het is onbestaande dat dit gebeurt bij de overgang van de kleuter- naar lagere school van de reportage).

Laatst bewerkt:
Mijn collega moest taaltesten doen om zijn kinderen in het Nederlandstalig onderwijs in te schrijven. En dat is nog maar een paar jaar geleden (fun fact: hij was daar zenuwachtig over. Hij is quasi perfect tweetalig maar Frans is wel zijn moedertaal. Op HLN zijn er veel Vlamingen die slechter Nederlands schrijven dan hij). Dus hoe kunnen die ouders dan geen Nederlands kennen?
Ik had er nog niet eerder van gehoord, maar als ik Google bestaat die taaltest voor ouders inderdaad. Alleen levert het enkel voorrang op en is het geen vereiste.

En dan is dit maar het topje van de ijsberg. Het Nederlands bij die ouders moet beter. Misschien is dan een verplichte taaltest geen slecht idee. Niet om voorrang te krijgen, maar om überhaupt toegelaten te worden.

En dan is dit maar het topje van de ijsberg. Het Nederlands bij die ouders moet beter. Misschien is dan een verplichte taaltest geen slecht idee. Niet om voorrang te krijgen, maar om überhaupt toegelaten te worden.
Wat met ouders die geen landstaal machtig zijn, die kinderen hebben ook leerplicht natuurlijk.

Met uw voorstel gaan we dan ergens een organisme moeten opzetten dat die taaltesten voor ouders gaat opstellen en opvolgen, inschrijvingssysteem voor scholen moet aangepast worden, nu gaan we dan ook nog een OKAN junior opzetten etc. Allez, het kan he, maar ik denk dat het, simpeler, goedkoper en vooral veel doeltreffender gaat zijn om binnen de scholen de nodige omkadering te voorzien zodat we de (diverse) lading kinderen die daar binnenkomt fatsoenlijk kunnen omkaderen. Dus ja, zorg dat die scholen genoeg gemotiveerd volk hebben, dat is het begin.

Ik ben zelf wel echt voorstander van diversiteit binnen het onderwijs, mijn kind start in november ook op een school hier in het Brusselse, volgens het onderzoek in de standaard ongeveer ~40% anderstalige leerlingen, gaat in stijgende lijn de afgelopen jaren. Ik denk dat dat cijfer al aan de hoge kant ligt. Ik geloof heel zeker dat als ge een minderheid van anderstalige leerlingen introduceert in een (hoofdzakelijk) Nederlandstalig systeem, dat die anderstalige leerlingen dan echt meegenomen kunnen worden door de rest en dat ge een netto positief effect hebt op het einde van de rit. Maar scholen waarbij 80% van de studenten geen Nederlands spreekt, daar stuur ik mijn kind ook niet naartoe hoor, ook al vind ik mezelf dan nog zo'n wereldverbeteraar. Het gemiddelde percentage kinderen dat geen nederlands thuis spreekt is trouwens 75% in mijn buurt, de school die ik gekozen heb scoort het 2e beste van de 25 dichtsbijzijnde scholen. Toch wel hallucinante cijfers vind ik.

Laatst bewerkt:
Compleet bespottelijk dat Vlaanderen geen
Wat met ouders die geen landstaal machtig zijn, die kinderen hebben ook leerplicht natuurlijk.
Die gaan naar het Franstalig onderwijs.
Daar is geen paniek als in een klas alleen anderstalige leerlingen zitten.

...en dan kan Vlaanderen tenminste weer klagen over "de verfransing van Brussel"....

Om een huis te kunnen kopen in Brussel.

Ik denk nu wel dat het gros van die mensen geen interesse heeft om in Brussel te wonen.
Er lesgeven lijkt me al meer dan voldoende, er elke minuut van uw leven moeten doorbrengen, thanks but no thanks.

Heel de serie gezien en het is gewoon schrijnend. Alles wat kan mislopen loopt daar gewoon mis.
En het strafste is dat de toplaag van die school allemaal overtuigd zijn dat ze goed bezig zijn…

Ik denk nu wel dat het gros van die mensen geen interesse heeft om in Brussel te wonen.
Er lesgeven lijkt me al meer dan voldoende, er elke minuut van uw leven moeten doorbrengen, thanks but no thanks.

Heel de serie gezien en het is gewoon schrijnend. Alles wat kan mislopen loopt daar gewoon mis.
En het strafste is dat de toplaag van die school allemaal overtuigd zijn dat ze goed bezig zijn…

Dat laatste moet je wel nuanceren. Die Mike is een dromer dat staat vast. Maar de adjudant directeur bijvoorbeeld stond er toch een heel stuk realistischer in vond ik. En op de leerkrachtenvergadering werd ook niets verbloemd.

Wat ik schrijnend vond was de bekerende manier waarop die mensen van de inspectie langs kwamen.

Dat laatste moet je wel nuanceren. Die Mike is een dromer dat staat vast. Maar de adjudant directeur bijvoorbeeld stond er toch een heel stuk realistischer in vond ik. En op de leerkrachtenvergadering werd ook niets verbloemd.

Wat ik schrijnend vond was de bekerende manier waarop die mensen van de inspectie langs kwamen.

Maar daar wringt voor mij net het schoentje.
Die mensen stonden daar ook niet realistisch in. Als je er realistisch in staat dan zie je van mijlenver dat die Tessa al haar energie insteekt maar in een sneltempo op een burn-out afstevent.
Als je realistisch bent dan weet je dat half directeur spelen, half juffrouw van de kleuters, half van het 5de en half van het 6de gewoon niet realistisch is. Niemand heeft daar iets aan of wordt daar beter ben.
Als je realistisch bent dan zie dat die kinderen gewoon ondermaats onderwijs krijgen en je ze op deze manier geen dienst bewijst.

En als je realistisch bent dan laat je kinderen die 20:4=5 nog niet beheersen niet tot een 6de leerjaar komen.
En al zeker geef je die geen A-attest om naar het middelbaar te gaan.

Op een gegeven moment moet je toegegeven dat je gefaald bent en moet je dat rechtzetten. Maar je zet dat niet recht door te doen alsof je uw uiterste best doet en hopen dat het ooit op deze manier wel goedkomt.

Maar daar wringt voor mij net het schoentje.
Die mensen stonden daar ook niet realistisch in. Als je er realistisch in staat dan zie je van mijlenver dat die Tessa al haar energie insteekt maar in een sneltempo op een burn-out afstevent.
Als je realistisch bent dan weet je dat half directeur spelen, half juffrouw van de kleuters, half van het 5de en half van het 6de gewoon niet realistisch is. Niemand heeft daar iets aan of wordt daar beter ben.
Als je realistisch bent dan zie dat die kinderen gewoon ondermaats onderwijs krijgen en je ze op deze manier geen dienst bewijst.

En als je realistisch bent dan laat je kinderen die 20:4=5 nog niet beheersen niet tot een 6de leerjaar komen.
En al zeker geef je die geen A-attest om naar het middelbaar te gaan.

Op een gegeven moment moet je toegegeven dat je gefaald bent en moet je dat rechtzetten. Maar je zet dat niet recht door te doen alsof je uw uiterste best doet en hopen dat het ooit op deze manier wel goedkomt.

Bwah ik vind dat je die mensen hier onder de bus gooit.

Als ik je goed lees dan is de conclusie eigenlijk dat de enigste realistische optie is om die school te sluiten. Dat lost de onderwijsproblematiek van die school dan wel op maar verhuisd het probleem gewoon elders heen.

Als de voedselinspectie merkt dat een restaurant geen veilig voedsel serveert, en dit na herhaaldelijke waarschuwingen niet betert, dan moet dat restaurant wel sluiten.
Als er verderop een beter restaurant ligt, dat wél goed én veilig eten op tafel zet, ga je daar eten.

In casu is er een school vlakbij die het wél beter doet:

Probleem voor het onderwijs is natuurlijk dat de restaurantuitbater/kok niet alles in de hand hebben, maar evenzeer de 'klanten' (kinderen, maar i.c. de verantwoordelijkheid van hun ouders dus). De capaciteiten van nabijgelegen scholen heeft natuurlijk ook nog eens een bovengrens qua inschrijvingingen.

Bwah ik vind dat je die mensen hier onder de bus gooit.

Als ik je goed lees dan is de conclusie eigenlijk dat de enigste realistische optie is om die school te sluiten. Dat lost de onderwijsproblematiek van die school dan wel op maar verhuisd het probleem gewoon elders heen.

Nee de school sluiten dat hoeft niet. Maar op zijn minst toch enkele klassen gewoon sluiten.
Als je niet het onderwijzend personeel hebt dan draai je jezelf een rad voor de ogen. Als je weet dat de omstandigheden moeilijk zijn, zoek daar dan oplossing naar en maak bijvoorbeeld kleinere klassen die veel beter te managen zijn.
Dat is niet fijn want dan vallen er kinderen uit de boot, maar als je geen kwaliteit kan bieden dan hebben die kinderen daar ook gewoon niks aan.
Alles begint bij goed en gemotiveerd onderwijzend personeel. Het heeft geen zin 10 klassen te hebben als je maar 4 voltijdse onderwijzend personeel hebt.

Wat we gezien hebben zijn kinderen die wel naar school gingen maar daar niks bijgeleerd hebben omdat ze de helft van de tijd geen leerkracht hebben, en in het verleden geen leerkracht gehad hebben. Die kinderen laten ze als klap op de vuurpijl nog overgaan naar het middelbaar, wat kunnen die daar in hemelsnaam gaan doen?

En ja dan zeg ik dat de directeur, de adjunct en de zorgleerkracht hier collectief gewoon de fout in gaan. Zeker als ze nog meegaan in die gekkigheid door zelf hun eigen taken samen op te nemen met nog voltijds les geven.
Alsof je dan kwaliteit kan bieden... Dan hou je de kinderen bezig, maar dan leer je ze niks bij.

In aflevering 3, dat meiske met haar zieke moeder die daar zit te tekenen en vertelt dat haar papa vertrokken is zonder haar een knuffel te geven, op zo'n vlak ben ik echt een sukkelaar maar ik kan dat dus echt niet aan :D

Ik vraag mij wel af wat de Mike gaat doen op dat nieuw project in Anderlecht. Dat gaat daar toch grotendeels dezelfde problematiek zijn. Ik zou dat heel moeilijk vinden om daar mee samen te werken denk ik, ik hoor precies de hele tijd iemand die fragmenten uit podcasts of uit zelfhulpboeken oprakelt. Ik denk dat hij wel terecht zijn ontslag neemt daar maar ik vind dat bizar dat die opnieuw in een andere school in Anderlecht gaat zitten, wat de ouders daar ook gewoon terecht aanhalen imo.

Nee de school sluiten dat hoeft niet. Maar op zijn minst toch enkele klassen gewoon sluiten.
Als je niet het onderwijzend personeel hebt dan draai je jezelf een rad voor de ogen. Als je weet dat de omstandigheden moeilijk zijn, zoek daar dan oplossing naar en maak bijvoorbeeld kleinere klassen die veel beter te managen zijn.
Dat is niet fijn want dan vallen er kinderen uit de boot, maar als je geen kwaliteit kan bieden dan hebben die kinderen daar ook gewoon niks aan.
Alles begint bij goed en gemotiveerd onderwijzend personeel. Het heeft geen zin 10 klassen te hebben als je maar 4 voltijdse onderwijzend personeel hebt.

Wat we gezien hebben zijn kinderen die wel naar school gingen maar daar niks bijgeleerd hebben omdat ze de helft van de tijd geen leerkracht hebben, en in het verleden geen leerkracht gehad hebben. Die kinderen laten ze als klap op de vuurpijl nog overgaan naar het middelbaar, wat kunnen die daar in hemelsnaam gaan doen?

En ja dan zeg ik dat de directeur, de adjunct en de zorgleerkracht hier collectief gewoon de fout in gaan. Zeker als ze nog meegaan in die gekkigheid door zelf hun eigen taken samen op te nemen met nog voltijds les geven.
Alsof je dan kwaliteit kan bieden... Dan hou je de kinderen bezig, maar dan leer je ze niks bij.

Je hebt toch gezien wat het effect was van een enkele sluiting? Die serie is opgenomen doorheen een schooljaar. Eenmaal die trein vertrokken is heeft dat enorme consequenties voor die kinderen.

Ik erger mij dood aan de houding van de inspectie in dit verhaal. Er is een probleem. Sluit een klas. Maar verder nul ondersteuning over hoe dat aangepakt moet worden. Gewoon alles dumpen op de schouders van de (vervangende) directeur. Terwijl de inspectie goed genoeg weet wat de uitdagingen zijn.

Terug
Bovenaan