En waarom zouden ze daar dan 150% of 200% mogen verdienen? Omdat ze betere kwaliteiten hebben dan de rest of omdat de omgeving gewoon veel minder aangenaam is? Kunnen we dan niet beter de geld steken om die omgeving te verbeteren?
Jouw voorstel is eigenlijk toegeven dat het klote is om hier te werken maar je krijgt wel meer geld om het hier vol te houden.
pretty much.
Eigenlijk heb je in die plekken het equivalent van je "special forces" onder de leerkrachten nodig om zo'n situaties recht te trekken, onder controle te houden en door te gaan zonder excessieve uitval die de druk op uw collega's nog hoger stuurt. En eigenlijk (met alle respect, want al die mensen in die reportage deden volgens mij hun best) geen zij-instromers met weinig tot geen ervaring (die er, zoals je in de reportage zag, wel degelijk zijn, maar ook uitvallen).
Maar waarom zouden die mensen op die plekken gaan werken? Als ik kan kiezen tussen een school met een deftig budget, omkadering, en waar ik niet dagelijks (figuurlijk) op m'n kop gescheten wordt en op al m'n knoppen geduwd wordt, en aan de andere kant de school van deze reportage, dan hoef ik ook niet lang na te denken over mijn keuze.
Laat staan dat er mensen zijn die er hun benoeming voor opgeven om in zo'n scholen te gaan werken.
Zonder degelijk incentive gaan die scholen altijd met personeelstekort blijven kampen. Het is wel de bedoeling dat dit uw dagelijkse job tot aan uw pensioen is. Als ik deze reportage zie denk ik bij mezelf: nooit van m'n leven.
Ik wist niet eens dat die bestonden, inderdaad. Wat wordt daar dan mee gedaan? Want op papier is dat toch zeer belangrijke info?
De bedoeling is effectief "remediëring", gerichte ondersteuning van die kinderen zodat ze de taal beter machtig zijn tegen het eerste leerjaar, om hun kansen dus te verbeteren.
Maar eerlijk denk ik dus dat er niet genoeg resources zijn om dat overal georganiseerd te krijgen (en al zeker in Brussel, het is onbestaande dat dit gebeurt bij de overgang van de kleuter- naar lagere school van de reportage).