Anderstaligen op Nederlandstalige scholen in de Brusselse rand

Je hebt toch gezien wat het effect was van een enkele sluiting? Die serie is opgenomen doorheen een schooljaar. Eenmaal die trein vertrokken is heeft dat enorme consequenties voor die kinderen.
Ik denk dat het personeel van zo'n school ook wel een verpletterende verantwoordelijkheid voelt voor die kinderen. Allez, het is duidelijk voor iedereen daar dat een beetje alles combineren niet doenbaar is op termijn denk ik.
Ik erger mij dood aan de houding van de inspectie in dit verhaal. Er is een probleem. Sluit een klas. Maar verder nul ondersteuning over hoe dat aangepakt moet worden. Gewoon alles dumpen op de schouders van de (vervangende) directeur. Terwijl de inspectie goed genoeg weet wat de uitdagingen zijn.
Ja, het lijkt alsof iedereen een rolletje speelt bij momenten. Is het daar een complete pandemonium waar al die kleuters spelen, komen die even "vaststellen" dat er geen structuur is. Ja, als je daar met de helft van het personeel staat, waarvan dan nog mensen die geen kleuterleider zijn van opleiding, heb je toch goesting om die tegen de muur te plakken?

Ja, het lijkt alsof iedereen een rolletje speelt bij momenten. Is het daar een complete pandemonium waar al die kleuters spelen, komen die even "vaststellen" dat er geen structuur is. Ja, als je daar met de helft van het personeel staat, waarvan dan nog mensen die geen kleuterleider zijn van opleiding, heb je toch goesting om die tegen de muur te plakken?

Dat is ook niet hun taak als pedagogische begeleiding natuurlijk.
Zo ondersteunen en geven advies wat er beter kan, en benoemen waar het misloopt.
Ja akkoord dat met de helft van het personeel en amper geschoold personeel je daar geen wonderen mag verwachten. Maar daarom mag het niet benoemd worden natuurlijk.
En het is ook een signaal dat gegeven wordt dat zeer duidelijk is “als je het op deze manier organiseert is het beter dat je gewoon niks organiseert”.
Want het moge duidelijk zijn dat gewoon niemand daar beter van wordt. Soms zijn er harde stappen nodig om kwaliteit te leveren of uit een diep dal te geraken.

Het frappantste vond ik nog die kinderen van die vluchtelingen opvangen. Sorry maar alle argumenten waarom je dat moet doen daar gelaten, dat is niet uw prioriteit en steekt hetgeen je hebt alleen nog maar dieper in de put.
Dat is gewoon dom op elke niveau. Los van alle realiteit.

Mike ziet vooral een gebrek aan ondersteuning voor leerkrachten. "Kinderen worden opgevoed door de ouders en de school. Ouders zijn de ervaringsdeskundigen van hun kinderen. Maar je ziet dat ouders het zo moeilijk hebben met overleven dat ze zich niet continu kunnen focussen op de opvoeding van hun kind."
Volgens Mike is het logisch dat een deel van de opvoedingstaken bij de school terechtkomt. "De school heeft die maatschappelijke rol te vervullen. Maar het probleem is dat leerkrachten dat er niet bij kunnen nemen. Het niveau van het onderwijs is nu al te laag."

Lieve help Mike. Brussel is zuid-Soedan niet. Stop met die ouders uit de wind te zetten!

In de docu volgt men een ouder meisje dat uit zuid-amerika komt samen met haar moeder en jongere zussen. Dat kind was een toonbeeld van goede opvoeding. Waarom lukt het die alleenstaande moeder wél?

Los van problemen met bepaalde culturen, alleenstaande moeders - gevaarlijke taboe discussie vaak -, etc. die de politiek niet meer makkelijk kan oplossen, vind ik dat er wél degelijk iets te zeggen valt om 'betere' leerkrachten financieel te stimuleren om pakweg in Brussel de handschoen op te nemen. In andere landen is dat géén taboe, of zelfs een 'must' om leerkrachten een loon uit te betalen dat qua koopkracht gelijk ligt met elders in het land. Je huurt goedkoper een appartement in Valkenburg dan in Rotterdam, bij wijze van spreken (denk ik toch, niet gedubbelcheckt).

Lieve help Mike. Brussel is zuid-Soedan niet. Stop met die ouders uit de wind te zetten!

In de docu volgt men een ouder meisje dat uit zuid-amerika komt samen met haar moeder en jongere zussen. Dat kind was een toonbeeld van goede opvoeding. Waarom lukt het die alleenstaande moeder wél?
Dat Ecuadoriaans meisje was surrogaatmoeder voor die twee jongere zussen, omdat de alleenstaande moeder (die dokter was geweest) een ongeluk had gehad en soms gewoon niet uit bed kon. Ik denk dat die combinatie van zich zwaar verantwoordelijk voelen ("we moeten elkaars hand vasthouden of er gebeuren erge dingen") en het trauma ("dan zei papa dat we hem nooit meer zouden zien", "soms slaap ik bij mama want ze weent, dat is bijna elke week") nu niet echt ideaal is, en bij heel wat kinderen voor gedragsproblemen zou zorgen. Haar niveau Nederlands was ook niet schitterend, dus de kans lijkt me niet zo klein dat dit ook een vogel voor de kat wordt later.

Lijkt me eigenlijk toch wel het type kind waar "Mike" op doelt?

Los van problemen met bepaalde culturen, alleenstaande moeders - gevaarlijke taboe discussie vaak -, etc. die de politiek niet meer makkelijk kan oplossen, vind ik dat er wél degelijk iets te zeggen valt om 'betere' leerkrachten financieel te stimuleren om pakweg in Brussel de handschoen op te nemen. In andere landen is dat géén taboe, of zelfs een 'must' om leerkrachten een loon uit te betalen dat qua koopkracht gelijk ligt met elders in het land. Je huurt goedkoper een appartement in Valkenburg dan in Rotterdam, bij wijze van spreken (denk ik toch, niet gedubbelcheckt).
En dan kan je daar in dit land nog de taalkundige realiteit bijvoegen, want zoveel Nederlandstaligen wonen nu al niet in Brussel. Als pendelen voor veel mensen sowieso geen probleem is, moet er gewoon een extra stimulus zijn om naar Brussel te pendelen.

Laatst bewerkt:
Op het einde van aflevering 4 zegt die meester Jürgen dus eigenlijk dat zijn hele klas niet voldoet. "De meest elementaire zaken kunnen ze niet", "De toetsen zijn keislecht", "eigenlijk moet ik zeggen: hele klas B-stroom", ...

Toch krijgt iedereen een A-attest.

Die stromen nu in een eerste middelbaar in, terwijl ze 0.0 kans hebben het te halen. Niet alleen dat, ze gaan ook het gemiddeld niveau van die klassen naar beneden trekken. Ja, ze kunnen er zelf niet aan doen. Maar hoe help je die gasten door ze naar de A-stroom te laten gaan?

Op het einde van aflevering 4 zegt die meester Jürgen dus eigenlijk dat zijn hele klas niet voldoet. "De meest elementaire zaken kunnen ze niet", "De toetsen zijn keislecht", "eigenlijk moet ik zeggen: hele klas B-stroom", ...

Die stromen nu in een eerste middelbaar in, terwijl ze 0.0 kans hebben het te halen. Niet alleen dat, ze gaan ook het gemiddeld niveau van die klassen naar beneden trekken. Ja, ze kunnen er zelf niet aan doen. Maar hoe help je die gasten door ze naar de A-stroom te laten gaan?
Omdat ze beter bij leeftijdsgenoten zitten dan ze te laten zitten.

Omdat ze beter bij leeftijdsgenoten zitten dan ze te laten zitten.

Dus je helpt ze door ze te laten overgaan naar een richting en klas waar ze nog minder meekunnen?

Top advies! Ik zou denken dat je die gasten toch nog eens probeert te leren stappen, voor je ze inschrijft voor een loopwedstrijd, maar bon.

Dan zie je heel dat circus opnieuw beginnen in het eerste middelbaar waar ze terecht gaan komen. Ook bizar dan dat ze in die school nog eindtoetsen afnemen als het toch niet uitmaakt.

Ik zie dat circus eveneens zo opnieuw beginnen in het middelbaar als ze hun jaar moeten overdoen. Persoonlijk geloof ik niet dat het goed is om hen naar het middelbaar te laten gaan wat betreft niveau, maar ik geloof eveneens niet dat dubbelen zal werken. Het gat is te groot en de demotivatie door het dubbelen staat dan in de weg op alsnog bij te benen.
En schoolorganisatorisch: je maakt terug een extra klas die bemand moet worden.

Die hadden in eerste instantie al niet in Balder moeten zitten, ze spreken de taal niet. Meest logische oplossing? In het Franstalig onderwijs blijven, waar ze in eerste instantie zaten. Maar daar werden ze buitengesmeten omdat er met die gasten geen zak te doen was. Die ouders die daar dan in aflevering 4 de zorgcoordinator/directeur ad interim als een roedel wilde wolven verbaal zit aan te vallen... Ge moet maar durven. Ze hebben leerachterstand door zoveel uitval onder de leerkrachten. Het zijn godverdomme hun eigen onhandelbare jongeren die daarvoor zorgen.

Op basis van hun eindtoetsen werden ze door de zorgcoordinator/directeur ad interim ingeschaald op het niveau 3e leerjaar. Dan laat ge die overgaan naar het middelbaar? Lachwekkend :woohoo:

Ja, als ze blijven zitten is dat een extra klas. Aan de scholengroep om het op te lossen. Misschien één van die duurder betaalde pretpedagogen die 0.0 meerwaarde bieden voor die klas zetten. Nu ga je meerdere 1e middelbaren verzieken, want ze zullen niet allemaal in dezelfde school zitten. Weer uitval leerkrachten, heel die klas die achterstand heeft,...

Ik zie elk jaar bij ons op de Unief zo'n gasten starten. Beheersen de taal onvoldoende. Werden mogelijks omwille van dezelfde redenering als Falafel & Avondland hierboven erdoor gelaten. Want ocharme, de arme kindjes, we moeten ze toch alle kansen geven. Die blijven dan een paar jaar aanmodderen, kunnen enkel op een paar bijvakjes slagen, en worden dan op een bepaald moment gedwongen om te stoppen omwille van te weinig studievoortgang, onvoldoende leerkrediet,... En dan zijn ze kwaad want 'ik heb nooit een eerlijke kans gehad'.

Dus je helpt ze door ze te laten overgaan naar een richting en klas waar ze nog minder meekunnen?

Top advies! Ik zou denken dat je die gasten toch nog eens probeert te leren stappen, voor je ze inschrijft voor een loopwedstrijd, maar bon.

Dan zie je heel dat circus opnieuw beginnen in het eerste middelbaar waar ze terecht gaan komen. Ook bizar dan dat ze in die school nog eindtoetsen afnemen als het toch niet uitmaakt.
Ik vond dat inderdaad ook vrij straf om die kinderen maar door te laten gaan naar't middelbaar. Dat wordt een straatje zonder eind.

Zag dit ook bij mijn metekind. In eerste middelbaar zat hij in een klas waarvan 1/4e of zelfs bijna de helft de leerstof ook niet machtig was en de boel maar op stelten zetten. Intussen zit het metekind in't 4e middelbaar en heeft hij een topklas (al die figuren zijn er in de loop van de jaren gewoon tussenuit gevallen. Naar andere richtingen of van school gestuurd wegens spijbelen).

Al heb'k ook niet het gevoel dat er met die kinderen van de Balderschool helemaal niets aan te vangen was. Er waren toch echt kinderen bij die wel hun best wilden doen en het evengoed niet leuk vonden dat er wat onruststokers tussen zitten. Als ze dat van in de eerste jaren al deftig aanpakken zit je tegen het 6e niet meer met dat probleem. Ik snap ook wel dat meester Jurgen het niet meer rechtgetrokken krijgt nu.

Die ouders die daar dan in aflevering 4 de zorgcoordinator/directeur ad interim als een roedel wilde wolven verbaal zit aan te vallen... Ge moet maar durven. Ze hebben leerachterstand door zoveel uitval onder de leerkrachten. Het zijn godverdomme hun eigen onhandelbare jongeren die daarvoor zorgen.
Weet iemand eigenlijk wat die ouders drijft om hun kinderen in een NL school in te schrijven? Logisch is het toch niet als ze thuis geen NL spreken. Zijn dat praktische redenen (afstand tot huis)?
Of een specifieke wil om NL onderwijs te volgen (tweetaligheid, kwaliteit)
Of gewoon buitengegooid uit de school ernaast, of ergens bijkomende premies ofzo?

Weet iemand eigenlijk wat die ouders drijft om hun kinderen in een NL school in te schrijven? Logisch is het toch niet als ze thuis geen NL spreken. Zijn dat praktische redenen (afstand tot huis)?
Of een specifieke wil om NL onderwijs te volgen (tweetaligheid, kwaliteit)
Of gewoon buitengegooid uit de school ernaast, of ergens bijkomende premies ofzo?

Werd in 1 van de eerste afleveringen aangehaald. Voor de meeste (waarschijnlijk niet allemaal) problematisch gedrag waardoor ze op die Franstalige scholen niet meer konden blijven.

Herinner je afgelopen zomer waar een hele klas (richting?) hun examen wiskunde gewoon niet in rekening werd genomen omdat iedereen gebuisd was.

Dat gebeurt gewoon en is blijkbaar de gangbare procedure.

In hoeverre kan en mag je als leerkracht en/of directie eigenlijk een hele klas tegenhouden? Ik heb hier al in andere threads gelezen dat in het secundair leerkrachten zich niet gesteund voelden door de directie, dus ik kan me inbeelden dat voor één vak (ook al is dat een hoofdvak) er dan wel "een aanpassing gebeurt", maar in een lagere school is dat toch één leerkracht voor het hele jaar dus als die zoiets zegt heeft dat toch veel gewicht?

In hoeverre kan en mag je als leerkracht en/of directie eigenlijk een hele klas tegenhouden? Ik heb hier al in andere threads gelezen dat in het secundair leerkrachten zich niet gesteund voelden door de directie, dus ik kan me inbeelden dat voor één vak (ook al is dat een hoofdvak) er dan wel "een aanpassing gebeurt", maar in een lagere school is dat toch één leerkracht voor het hele jaar dus als die zoiets zegt heeft dat toch veel gewicht?

Hier haalde de meester aan dat dit werd besproken op een soort van examencommissie, samen met (als ik me niet vergis) de huidige directeur en vice-directeur.

Terug
Bovenaan