Arbitrage

Voor de interpretatie-fases moeten de ploegen maar werken met een 'challenge'. Als Vanaken vindt dat dat een strafschop is, zet je uw challenge in en laat je de ref naar de beelden kijken. Die kan dan, zonder insteek van de VAR of een andere scheids, in eer en geweten kiezen voor een strafschop. Die communiceert dat aan de VAR en die communicatie maak je desnoods openbaar.

Op deze manier blijft de scheids de baas op het veld en voorkom je een dubbele mening of invalshoek. Het is intussen zo voorspelbaar geworden dat, wanneer de scheids naar het scherm wordt geroepen, er 99% een penalty oid. wordt gefloten. Als die scheids gisteren na de challenge van Club Brugge toch beslist om geen penalty te geven en die onderbouwt dat, kan ik daar alleszins wel mee leven. Met de willekeur die de VAR nu gebruikt, heb ik het veel moeilijker.
Nja, daar hangt natuurlijk wel een psychologisch gewicht aan he. In theorie heb je zeker gelijk, maar als je naar de VAR-tv wordt geroepen door een andere scheids ga je niet meer neutraal naar het scherm kijken. Je wéét dat een andere scheids vindt dat je in de fout ging en dat er moet gesanctioneerd worden. De VAR geeft geen indicatie, maar geeft zijn mening over de feiten, het is aan de scheids om daar dan al dan niet op in te gaan.
Da's een volledig tendentieuze kijk op de zaken.

Natuurlijk wordt er 99% (ik had 98% in mijn flow chart genomen!) van de tijd gesanctioneerd of tenietgedaan bij een interventie! Da's het hele opzet van het systeem, clear and obvious error of de VAR zwijgt en de ref is de baas, dus ge stelt hier eigenlijk dat het haast perfect werkt? De VAR komt enkel tussen als er geen twijfel is, anders is het de ref die beslist. Wat is de insteek van zo een dubbele mening-commentaar dan eigenlijk, het is net omgekeerd.

Een "challenge" van een vooringenomen en betrokken (thuis)club bij eender welke fase zorgt voor een ref die de baas blijft en in eer en geweten kan handelen ... maar een neutrale VAR die de regels hoort te kennen en enkel mag ingrijpen om de beslissing van de ref te betwisten na vastgelegde criteria en op basis van die regels, daar hangt psychologisch gewicht aan en hanteert willekeur??? Het is net omgekeerd.

Pas die dingen gewoon eens praktisch toe: stel u dat eergisteren voor: Ronny Deila gebruikt zijn challenge en krijgt toch geen penalty (logischerwijs gaat dat ook gewoon zo zijn als de VAR via het huidige systeem gebaseerd op het reglement in plaats van het gevoel van een vooringenomen coach niet ingrijpt he, en ook de ref zelf geen review initieert omdat hij onzeker zou zijn, ik hoop dat ge dat snapt? Denkt ge nu echt dat die ref hiervoor zijn mening gaat herzien als Brugge een challenge mag doen als er geen cheap penalties mogen gegeven worden en zichzelf hoort te verbeteren als zijn eerste inschatting niet duidelijk fout was op het veld? Denkt ge ook dat zo een 50/50, of 30/70, 10/90 situatie minder psychologisch gewicht en meer neutraliteit gaat geven aan een review, of minder beïnvloeding of druk op het veld? Een ref die een 25/75 situatie moet gaan herbekijken op vraag van de coach van de 25-kant en dan dat moet gaan uitleggen aan de 75-kant dat hij toch de 25-kant kiest na eerst de 75-kant te hebben gekozen, dat wordt top qua autoriteit/begrip/willekeur/...), wat met de rest van zulke fases in een match?

Ik snap verder ook echt niet wie vijfenveertig minuten lang automatische reviews zou willen inruilen voor één challenge die ge dan ook nog eens wegsmijt als het niet correct is, slechtste onderhandeling ooit. Anderlecht-Gent: Hein die geen penalty krijgt door Depoitre na zijn challenge te gebruiken, en dan de goal van De Sart ziet afgekeurd worden door een challenge van Anderlecht? Door de lat lager te leggen, gaat er alleen maar meer onenigheid ontstaan, nog meer twijfel komen, nog meer interpretatie spelen, ... vele fases in voetbal/sport zijn niet eenduidig en zullen dat ook in herhalingen niet worden.

Langs de andere kant begon die post met natrappen en hands als zuivere zwart-witfases te beschrijven, of dat niet elke spelfase is vastgelegd in de regels ... het is vast allemaal wel goed bedoeld, maar slaat de bal erg mis. Het enige dat kan helpen, is dat de regels en de nuances van de toepassingen ervan geleerd worden en daarmee leren leven.

Laatst bewerkt:

Denken ze echt dat ze die ref er een cadeau mee doen om zo'n match te fluiten?
Die kan nooit niks goeds doen hé
Het is toch vooral Patro die het veel groter maakt dan het is. Op voorhand druk zetten op een scheidsrechter zou zwaar bestraft moeten worden.

Misschien moeten we wat begripvoler zijn voor de ref op het zelf.
Elke scheids is ook maar een mens en ziet dingen anders dan scheids A.
Heb het dan eerder over fouten tijdens de match zonder var tussenkomst.
Ik lees hier veel speler a krijgt nu wel geel en speler b krijgt geen geel na een ongeveer dezelfde fout door een andere ref een week nadien.

Denken ze echt dat ze die ref er een cadeau mee doen om zo'n match te fluiten?
Die kan nooit niks goeds doen hé
A.k.a. als ze winnen is 't niets, als ze verliezen gaan ze er een heel spel van maken.

Het is toch vooral Patro die het veel groter maakt dan het is. Op voorhand druk zetten op een scheidsrechter zou zwaar bestraft moeten worden.
Dat ook, Patro zet extra druk op de ref, totaal niet nodig.
Maar is er niemand bij de voetbalbond die gedacht heeft "Die mens moet daar komende week ook nog naar de bakker/winkel etc"

Nu ik weet niet hoeveel supporters Deinze heeft of hoe fanatiek ze zijn. En ik ga er vanuit dat die mens in alle eer en geweten correct fluit.
Maar zelfs fluit die iets correct in het voordeel van Patro, die gaat daar toch voor geambeteerd worden

A.k.a. als ze winnen is 't niets, als ze verliezen gaan ze er een heel spel van maken.
Waarschijnlijk. Zo zijn er nog in Limburg hè 😅

Beetje klein van Patro.
Ze draaien een goed seizoen en uit op Deinze is nu een zespuntenmatch, maar win die toch op het veld?

Ook zo'n zeikploeg dat Patro Eisden; er al op voorhand vanuit gaan dat de man in't zwart niet integer is. Eigenlijk is dat gewoon niet correct en verwerpelijk en dan vind ik de rechten die een scheidsrechter heeft wel nihil. Die clubs kunnen ( al dan niet ) altijd de klaagzang afsteken als het hen niet aanstaat maar hij heeft of kan geen medium geven voor wederwoord. Ik zou als Referee Department gewoon niemand sturen. Dat ze hun plan daar trekken. Dan kunnen een paar supporters opdraven als scheidsrechter en hopelijk alle 3 van Deinze...

Als we zo gaan beginnen kunnen we bij wijze van spreken de helft van de wedstrijd onder voorbehoud spelen.

Lardot ook geen wedstrijd van Standard meer laten fluiten dan? En bijkomende ook geen wedstrijden meer van hun concurrenten.

Zo een rapport is natuurlijk complete zever, aangezien dat gebaseerd is op hetgeen zijzelf vinden dat fout of juist was.
Das klopt al niet. Die fouten worden geanalyseerd door voormalig buitenlandse scheidsrechters. Dat zullen er ook wel meer als 1 zijn die die fases onafhankelijk van elkaar reviewen.
Volgens dit rapport was de penalty-fase tijdens Anderlecht - Genk al geen fout. En dat is maar een simpel voorbeeld.
Van waar komt die info? Volgens een artikel dat ik tegen kwam zat de wedstrijd Anderlecht - genk niet in het rapport wegens de lopende procedure.

Dat is puur ik, hoor. Allé, en mijn medesupporters.

En ja, ge kunt praten over "lopende procedure", maar dat is dan ook gewoon fout. Dat er daar een foute beslissing was is een feit. Hetgeen nog lopend is, is of de match herspeeld gaat worden of niet.

En dan kunt ge u de vraag stellen hoe ze beoordeeld hebben of de VAR terecht niet tussengekomen is of niet. Ik pak dan in diezelfde match de fout die op Paintsil gemaakt werd in aanloop van de 2-1. Een identieke fout van Muñoz werd eerder gefloten in plaats van de handsbal die ons een 2de strafschop had kunnen opleveren. Als ge dan redeneert dat er niets gebeurd is, zijt ge al fout. Want of had je daar die fout op Paintsil als VAR moeten aangeven (en dat kan, want wij hebben zo al -terecht- een goal afgekeurd zien worden owv een gemaakte fout in aanloop naar een goal), of had je moeten oordelen als VAR dat de fout van Muñoz er geen was en het dus penalty was owv hands. IETS was alleszins fout. En OK, dat kan gebeuren zo dingen. Daar kan ik gerust akkoord mee gaan. Maar hoe bekijk je zo een fase dan als "er was geen VAR tussenkomst nodig". Hebben ze elke individuele match bekeken? Hebben ze enkel naar fases gekeken die achteraf in de pers of in het praatje van de RDP controversieel waren? Hebben ze andere standaarden gehad dan een van die twee (inderdaad extreme) standaarden? Ik kan me alleszins moeilijk voorstellen dat ze voor dit rapport elke match van elke speeldag bekeken hebben en elke fase hebben zitten analyseren.
(En zo redeneringen kunnen supporters van andere teams ook maken, daar ben ik zeker van)

Zoiets kan gewoon nooit serieus genomen worden zonder meer uitgebreide info.

Laatst bewerkt:
En er zouden bij de matchen van KVK nooit verkeerde/juiste beslissingen zijn genomen. Allez het is te zeggen, de ploeg wordt gewoon niet vermeld :rofl:. Tot zover de geloofwaardigheid van het rapport

Terug
Bovenaan