Akkoord hoor maar het is ik niet die de regelgeving maak.Je moet het gewoon zo maken dat er geen achterpoortjes zijn dan he
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Akkoord hoor maar het is ik niet die de regelgeving maak.Je moet het gewoon zo maken dat er geen achterpoortjes zijn dan he
Ja wel dat is dus een probleem.
Stel je kocht in december 2024 1 bitcoin aan 100.000€ per stuk = 100000€
Dan verkoop je februari 2025 die 1 bitcoin terug voor 100.000€ per stuk = 100000€ omdat je schrik krijgt voor een crash of geld nodig hebt.
Maar, toevallig had je in 2015 ook heel wat bitcoin gekocht en die is wel gestegen in waarde.
Aan die wallet ben je daarentegen niet aangekomen.
Maar de gemiddelde aankoopprijs van "alle" bitcoins was (100 * 10) + ( 1 * 100000) / 101 = 1000€
Jij hebt nu 1 bitcoin verkocht voor 100000€, meerwaarde is dus 99000€ ? Je moet dan met andere woorden 9900€ belastingen betalen voor iets wat je in december kocht, in februari verkocht, en wat exact hetzelfde gebleven is in waarde?
Als dat officieel niet duidelijk is dan mogen ze dat wel eens verduidelijken vind ik.
Want dan kan je beter het ene jaar btc bijkopen, het volgend jaar eth bijkopen, daarna een jaar xrp bijkopen etc.
Om te vermijden dat als je snel geld nodig hebt je ineens een bak belastingen moet betalen.
Fifo is helemaal niet het meest logische. Dat zal trouwens niet toevallig zijn maar opzettelijk.En waarom is dat een probleem?
Op die oude bitcoin betaal je dan in de toekomst minder taxen.
Fifo is het meest logische. Anders is het altijd "ik verkoop nu die en die en die" en dat zal toevallig altijd iets zijn zonder taxen.
Je beseft nu toch dat die uitspraak totaal nonsens is en een zuiver theoretisch geneuzel is. Een asset is een asset. They are all equal.Fifo is helemaal niet het meest logische. Dat zal trouwens niet toevallig zijn maar opzettelijk.
Als ik vandaag een bitcoin koop en ik verkoop die 1 uur later met verlies, dan moet de overheid niet al mijn bitcoin unrealized profits van de voorbije 10 jaar ineens gaan taxeren. Die coins dat dan een decennium eerder gekocht zijn daar is niemand aan geweest die winst is niet realized.
En als het toch zo zou zijn, wat intrinsiek oneerlijk is, dan gaan mensen beginnen met 10x verschillende Bitcoin ETF's te kopen van verschillende brokers, want dan is het ineens wel iets anders en ineens wel allemaal verschillend product? Zou totale absurditeit zijn.
"Er komt een algemene solidariteitsbijdrage van 10% op de toekomstige gerealiseerde meerwaarde van financiële activa, incl. crypto-activa, opgebouwd vanaf het moment van de invoering van de bijdrage"Fifo is helemaal niet het meest logische. Dat zal trouwens niet toevallig zijn maar opzettelijk.
Als ik vandaag een bitcoin koop en ik verkoop die 1 uur later met verlies, dan moet de overheid niet al mijn bitcoin unrealized profits van de voorbije 10 jaar ineens gaan taxeren. Die coins dat dan een decennium eerder gekocht zijn daar is niemand aan geweest die winst is niet realized.
En als het toch zo zou zijn, wat intrinsiek oneerlijk is, dan gaan mensen beginnen met 10x verschillende Bitcoin ETF's te kopen van verschillende brokers, want dan is het ineens wel iets anders en ineens wel allemaal verschillend product? Zou totale absurditeit zijn.
Als ik goud inkoop en ik koop 10 kg goud in voor weet ik veel een kassabonnetje van 100k, en ik verkoop datzelfde stuk goud daarna aan dezelfde prijs, dan moet ik toch ook geen meerwaarde betalen op al dat oud goud dat ik liggen heb dat gestegen is in waarde. Dat is geen theoretisch geneuzel. Dat is hoe elke vorm van handel werkt.Je beseft nu toch dat die uitspraak totaal nonsens is en een zuiver theoretisch geneuzel is. Een asset is een asset. They are all equal.
Vorig jaar zou ik niks moeten betalen hebben van meerwaarde belasting.En ooit moet je verkopen. Dus als je die historische winsten betaalt, moet je het later niet meer doen. Much ado about nothing.
Je moet het gewoon zo maken dat er geen achterpoortjes zijn dan he.
Stel ik heb 12k meerwaarde en verkoop niet
Jaar erna heb ik 8k meerwaarde
Totaal meerwaarde 20k en ik verkoop
Word ik dan niet belast (2×10k vrijgesteld), belast op 2k uit eerste jaar of belast op 10k omdat er slechts 10k is vrijgesteld (en ik dus beter na 1j voor 10k meerwaarde had verkocht en begin van jaar weer aangekocht).
Ik zie alle 3 de interpretaties verschijnen..
. (Je zou dan ieder jaar op je communiezieltje moeten zweren dat je helemaal niks hebt verkocht in jaar 1 zodat je 20k kan vrijstellen in jaar 2
)
.Ze kunnen dat perfect bijhoudenIk ben relatief zeker dat je je vrijstelling niet gaat kunnen overdragen ookal omdat het nergens wordt bijgehouden. (Je zou dan ieder jaar op je communiezieltje moeten zweren dat je helemaal niks hebt verkocht in jaar 1 zodat je 20k kan vrijstellen in jaar 2
)
Haal dat maar uit je hoofd.
Dat zijn inderdaad de belangrijke vragen. In de USA verkopen ze voor het einde jaar ook gauw de aandelen die het slecht deden zodat ze dit kunnen aftrekken van de belastingen, heet daar Tax Loss Harvesting geloof ik. En dan in januari koop je die gewoon terug....en ik dus beter na 1j voor 10k meerwaarde had verkocht en begin van jaar weer aangekocht)...
Ja verliezen zijn niet overdraagbaar dus dat ga je best doenDat zijn inderdaad de belangrijke vragen. In de USA verkopen ze voor het einde jaar ook gauw de aandelen die het slecht deden zodat ze dit kunnen aftrekken van de belastingen, heet daar Tax Loss Harvesting geloof ik. En dan in januari koop je die gewoon terug.
Er wordt vergeleken met het moment dat je het product hebt ingekocht, er wordt niet gekeken naar hoeveel iets "waard was" het jaar ervoor. Daarom heet het "gerealiseerde" winst. Virtueel daar kijken ze niet naar anders moet men de koersen ook al gaan bijhouden. Dat is toch hoe ik het zie. Maar duidelijkheid zal dus wel verschaft worden... misschien?Ja verliezen zijn niet overdraagbaar dus dat ga je best doen
Maar als je dan niet verkoopt en je bent van 200k naar 160k gegaan en jaar erna naar 210k: heb je dan 10k winst of 50k winst...
Ja dat vrees ik dus ook dat het zo'n clusterfuck wordt waar de ambtenarij weer goed betaald gaat worden om rechter te spelen.Zolang de spelregels voor iedereen gelijk zijn, en niet elk jaar veranderen kan ik ermee leven. Het zou alleszins duidelijker zijn dan het potje dat men van bvb. het huidige crypto reglement ("goede huisvader,.... wat???") heeft gemaakt. Maar we weten allemaal dat dat niet gaat zijn...
Als je vreest voor stijgende % zou je moeten content zijn met fifo en historische meerwaarde belasting... overigens heeft dat niks te maken met fifo of ander systeem.Als ik goud inkoop en ik koop 10 kg goud in voor weet ik veel een kassabonnetje van 100k, en ik verkoop datzelfde stuk goud daarna aan dezelfde prijs, dan moet ik toch ook geen meerwaarde betalen op al dat oud goud dat ik liggen heb dat gestegen is in waarde. Dat is geen theoretisch geneuzel. Dat is hoe elke vorm van handel werkt.
Vorig jaar zou ik niks moeten betalen hebben van meerwaarde belasting.
Dit jaar 10%, weet jij wat het volgend jaar zal zijn laat staan binnen 30 jaar?
Niet allemaal hetzelfde en al zeker geen geneuzel om niks.
Ze kunnen dat perfect bijhouden
Het zou absurd zijn dat je op einde van het jaar moet verkopen (tot aan de maximale vrijstelling) om meteen in begin van het jaar terug te kopen
.Maar dat is vrij simpel op te lossen, je koopt gewoon 1kg goud van merk X, daarna 1 kg goud van merk Y, dan 1 kg goud van merk Z... of allemaal dezelfde shit maar dan met 0.1 karaat verschil, of in een andere vormfactor, of een klein beetje meer gepolijst. Dan ist allemaal OK en in "de geest van de wet?". Als ik zoals u zou redeneren dan is "aandelen = aandelen". Dus of dat nu apple stock is of nvidia of J&J... tis allemaal stock dat je allemaal op 1 hoop moet gooien en daar de gerealiseerde winst op moet nemen, toch? Dat is dan het andere "advocaat van de duivel" uiterste.Als je vreest voor stijgende % zou je moeten content zijn met fifo en historische meerwaarde belasting... overigens heeft dat niks te maken met fifo of ander systeem.
Ik vind het wel theoretisch geneuzel. Asset is asset. Een kg goud is een kg. Als je 1 verkoopt, verkoop je 1. Of dat de oudste, jongste, middelste is, dat doet er niet toe. Daar in willen optimaliseren is gaming the system en duidelijk tegen de geest van de maatregel in.
Als er een dalende % is of als het wordt afgeschaft dan betaal je vandaag veel meer met een fifo systeem, dan binnen 30 jaar.Als je vreest voor stijgende % zou je moeten content zijn met fifo en historische meerwaarde belasting... overigens heeft dat niks te maken met fifo of ander systeem.
Als gij al jaren BTC ge-DCA'ed hebt en dan nen BTC verkoopt, dan wordt het wel ingewikkeld, moet je dan die eerste BTC (of prijs wanneer de maatregel inging) taxeren of de laatste inkopen?
Als je nen kg goud koopt dan heb je die fysieke kg goud (tenzij versmolten tot iets anders) nog maar 1 BTC blijft 1 BTC, dat is inwisselbaar (BTC is geen NFT).

.
Dividend en intresten moet je toch ook al aangeven?Omdat je daarmee de aangifte complexifieert. (Want ik vermoed dat dit alles via de personenbelastingaangite gaat gaan.)
Miljoenen mensen krijgen een vereenvoudigde aangifte. Die gaan dan allemaal in jouw systeem moeten aanvinken/aangeven "ik heb 0 euro gebruik gemaakt van de vrijstelling van 10k of ik heb van 3.000 euro gebruik gemaakt voor de vrijstelling van de 10.000) Of je moet iemand na X jaar zijn HELE GESCHIEDENIS van transacties moeten uitpluizen voor X aantal jaar.
Dat is een complete regressie op heel het huidig principe en je kan het niet gecentraliseerd doen via een datauitwisseling want honderdenduizenden hebben al een effectenrekening in het buitenland.
Ik zie men dat dus niet invoeren. No way.
Dividend en intresten moet je toch ook al aangeven?
Bij de Belgische brokers zal het inderdaad vanzelf worden afgehouden bij verkoop.Er is toch een gemiddelde aankoopprijs?
En belgische brokers gaan het zelf afhouden. Buitenlandse zal je zelf wss moeten doen.