Black Metal enzo
Met een platencollectie van meer als 800 LP's en CD's enkel en alleen in de extreme metal genres (death/technical death/doom/noise/math/grind/...) heb ik maar een stuk of 2 a 3 albums die ge onder het genre Black Metal kunt klasseren. Ik ben daar nooit in kunnen raken. Altijd al fletse muziek gevonden, simpel, puberaal, platte jatte muziek. De bijhorende 'scene' dat er dan nog eens achter zat vond ik al helemaal te belachelijk voor woorden.
De eerste 10 mins van dit album had ik hetzelfde gevoel, en was ik stieken al teleurgesteld. Vanaf
For I Am His Slave had ik iets van: "Hej, dit is anders". En dan kwam ik aan
Poetry From a Poisoned Mind ... Wat een dijk van een fucking nummer holy fuck. En dat voor een Black Metal band...

Vanaf daar is het voor mij vertrokken, en alle nummers die erna komen kan ik meer als smaken. Qua productie is dit voor mij zoals het hoort. Rauw, verre van opgesmukt. Voor mij het perfecte ratio rauwheid vs opgesmukt, net zoals ik graag mijn death, doom en grind heb.
Zit ook technisch lekker in elkaar. De eerste 10 mins was ik wat annoyed door de drum die in mijn ogen veel te simpel en saai was, vanaf het nummer "Emperor From the Eternal Dark" verdwijnt dat echter volledig.
Mss is het net omdat het geen cliche Black Metal is, dat het mij zo kan bekoren.
LANG heb ik getwijfeld. Zo lang. En eigenlijk twijfel ik nog. Een beetje veel. Ik zou op zolder in mijn dozen met cd's nog eens moeten gaan liggen zoeken en wie weet kom ik dan hét album der albums tegen. Het probleem is dat mijn smaak nogal breed is: ik kan lo-fi black metal appreciëren maar ook de hogere sferen die Bach wist te beroeren. Psychedelische shit en no-nonsense rock 'n roll. New wave, neofolk, jazz. Noem maar op. Kies daar maar eens uit! Representativiteit is onbereikbaar. Deze kill your darlings is dus een waar slachtfestijn geweest met alleen maar verliezers. Ik kon voor een toegankelijke brok LA Woman van The Doors zijn gegaan, maar ik stel mijn hoop nog altijd op een aantal mensen die moeten stemmen in de Classic Artists-thread. Daarom heb ik een grimmig stukje black 'n roll naar voor gebracht dat swingt als een tiet
Ik hoop dat iedereen een obscuur album uit zijn collectie pakt, en niet de zoveelste mass production plaat van een general artist door de strot van, de members hier wil duwen. Ik had net gehoopt dat albums zoals het jouwe zouden komen bovendrijven in dit initiatief. Dus goeie keuze, en ik kan zulke releases alleen maar toejuichen in alles dat er nog gaat komen.
Ik heb mij gelijk een reissue LP van het album gekocht. Langs de andere kant hoop ik dat niet iedereen met zoiets op de proppen komt, want dan ben ik tegen het einde van het jaar blut, en stuur ik een stuk van de factuurkosten op naar de bedenker van dit concept.