Armagedda - Only True Believers

Black Metal enzo :unsure:

Met een platencollectie van meer als 800 LP's en CD's enkel en alleen in de extreme metal genres (death/technical death/doom/noise/math/grind/...) heb ik maar een stuk of 2 a 3 albums die ge onder het genre Black Metal kunt klasseren. Ik ben daar nooit in kunnen raken. Altijd al fletse muziek gevonden, simpel, puberaal, platte jatte muziek. De bijhorende 'scene' dat er dan nog eens achter zat vond ik al helemaal te belachelijk voor woorden.

De eerste 10 mins van dit album had ik hetzelfde gevoel, en was ik stieken al teleurgesteld. Vanaf For I Am His Slave had ik iets van: "Hej, dit is anders". En dan kwam ik aan Poetry From a Poisoned Mind ... Wat een dijk van een fucking nummer holy fuck. En dat voor een Black Metal band... :unsure:
Vanaf daar is het voor mij vertrokken, en alle nummers die erna komen kan ik meer als smaken. Qua productie is dit voor mij zoals het hoort. Rauw, verre van opgesmukt. Voor mij het perfecte ratio rauwheid vs opgesmukt, net zoals ik graag mijn death, doom en grind heb.
Zit ook technisch lekker in elkaar. De eerste 10 mins was ik wat annoyed door de drum die in mijn ogen veel te simpel en saai was, vanaf het nummer "Emperor From the Eternal Dark" verdwijnt dat echter volledig.

Mss is het net omdat het geen cliche Black Metal is, dat het mij zo kan bekoren.

LANG heb ik getwijfeld. Zo lang. En eigenlijk twijfel ik nog. Een beetje veel. Ik zou op zolder in mijn dozen met cd's nog eens moeten gaan liggen zoeken en wie weet kom ik dan hét album der albums tegen. Het probleem is dat mijn smaak nogal breed is: ik kan lo-fi black metal appreciëren maar ook de hogere sferen die Bach wist te beroeren. Psychedelische shit en no-nonsense rock 'n roll. New wave, neofolk, jazz. Noem maar op. Kies daar maar eens uit! Representativiteit is onbereikbaar. Deze kill your darlings is dus een waar slachtfestijn geweest met alleen maar verliezers. Ik kon voor een toegankelijke brok LA Woman van The Doors zijn gegaan, maar ik stel mijn hoop nog altijd op een aantal mensen die moeten stemmen in de Classic Artists-thread. Daarom heb ik een grimmig stukje black 'n roll naar voor gebracht dat swingt als een tiet

Ik hoop dat iedereen een obscuur album uit zijn collectie pakt, en niet de zoveelste mass production plaat van een general artist door de strot van, de members hier wil duwen. Ik had net gehoopt dat albums zoals het jouwe zouden komen bovendrijven in dit initiatief. Dus goeie keuze, en ik kan zulke releases alleen maar toejuichen in alles dat er nog gaat komen.

Ik heb mij gelijk een reissue LP van het album gekocht. Langs de andere kant hoop ik dat niet iedereen met zoiets op de proppen komt, want dan ben ik tegen het einde van het jaar blut, en stuur ik een stuk van de factuurkosten op naar de bedenker van dit concept. :unsure:

Ik heb ook even Alcest overwogen, maar ben er van afgestapt. :tongue:
Oef. Gelukkig maar.

@willydrama : pure instrumentale Black metal ga je denk ik niet gemakkelijk tegen komen. Het eerste het beste waar ik nu op kan komen is het Franse Aluk Todolo.
Een bizarre maar geslaagde mix tussen Black metal en Krautrock. Geen zang.
Live ook een aanrader.

Wat moet ik mij daarbij voorstellen? Black metal gasten met niet alleen corpsepaint, maar ook grote brillen en een muts?

:unsure:
Euh, ja dat komt aardig in de buurt eigenlijk behalve de corpse paint.
:unsure:

Als ik die term zie moet ik altijd denken aan die boomknuffelaars van WITTR met deze befaamde quote:

“If you listen to black metal, but you don’t know what phase the moon is in, or what wild flowers are blooming then you have failed. It is shocking to me that one could be seriously interested in black metal and not be deeply committed to radical ecology. Is black metal supposed to be about concrete high rises, suburbs, television, and an easy modern existence with access to 4-tracks and corpse paint from the local Hot Topic? No! The music is about wild forests, unfettered rivers, nature: furious and vengeful.”
Woke metal zou een betere term zijn.

de riffkes van de gitaar, de tempo verschuivingen, zelfs de wall of sound: I can dig it.
Maar dat `gezang`... neen, dat is niets voor mij. Ik moet heel de tijd denken aan Gollum van Lord of the Rings. Het is me te onnatuurlijk (wat waarschijnlijk de bedoeling is). Spijtig, de hevigheid van de muziek in combinatie met een gewone stem zou ik zeker weten te apprecieren.

de riffkes van de gitaar, de tempo verschuivingen, zelfs de wall of sound: I can dig it.
Maar dat `gezang`... neen, dat is niets voor mij. Ik moet heel de tijd denken aan Gollum van Lord of the Rings. Het is me te onnatuurlijk (wat waarschijnlijk de bedoeling is). Spijtig, de hevigheid van de muziek in combinatie met een gewone stem zou ik zeker weten te apprecieren.
Ah die tekst is gewoon 40 minuten 'my precious' en 'master' ;)?

Ah die tekst is gewoon 40 minuten 'my precious' en 'master' ;)?
not sure of dit antwoord als grap of als steek bedoeld is.
anyway, ik heb het toch duidelijk niet over de tekst? Om eerlijk te zijn: die versta ik zelf niet. :p Maar dat hoeft voor mij zelfs niet: ik luister naar chinese, mongoolse en japanse muziek: dan versta ik er ook geen kneit van, maar kan er toch van genieten. Het gaat me hier om dat geforceerde raspige geluid. Het is gewoon niets voor mij. En dat is my loss, want het instrumentale gedeelte kan ik wel smaken.

not sure of dit antwoord als grap of als steek bedoeld is.
anyway, ik heb het toch duidelijk niet over de tekst? Om eerlijk te zijn: die versta ik zelf niet. :p Maar dat hoeft voor mij zelfs niet: ik luister naar chinese, mongoolse en japanse muziek: dan versta ik er ook geen kneit van, maar kan er toch van genieten. Het gaat me hier om dat geforceerde raspige geluid. Het is gewoon niets voor mij. En dat is my loss, want het instrumentale gedeelte kan ik wel smaken.
Weet niet of ge anders veel metal hoort maar ik snap het wel hoor. Zo een vocals worden echt beter verstaanbaar als je ze meer hoort

Ik ben een groot fan van "onnatuurlijke" vocals, maar dan moet het wel klinken alsof Beëlzebub zelve ontstemd is over de gang van zaken op aarde, en niet als een hese puber die zich verslikt heeft in zijn bicky-ajuintjes.

Het is zoals @Jules 'ezechiel 25:17' Winnfield zegt; dat is iets waar ge eender moet inrollen. Het is denk ik niet het geval dat ge zo iets hoort voor de eerste keer en denkt "Holy fuck dat is goed"

Ik veronderstel dat ik hier voor iedereen spreek die in de extreme vormen van de zware metalen zit, dat dat vooral een langzame progressie is naar extremer en extremer.

Ik veronderstel dat ik hier voor iedereen spreek die in de extreme vormen van de zware metalen zit, dat dat vooral een langzame progressie is naar extremer en extremer.

Goh, ja en nee. Qua specifiek stemgeluid moet ge vaak nog een onderscheid maken tussen (ruwweg) death metal, -coretoestanden, en black metal. Zijn toch drie zeer verschillende manieren van stembandenverkrachting, al moet ge uiteraard veel ruimte laten voor de eigenheid van individuele zangers. Ik ben persoonlijk vooral te vinden voor lage, gutturale grunts uit de death metal, en dat is toch totaal iets anders dan de vocals op deze plaat, al zal een complete leek misschien niet meteen dat verschil kunnen appreciëren?

Ik ben alleszins niet echt extremer geworden in mijn muzieksmaak. Wel enorm veel verbreed de laatste jaren, en daar zitten dan ook enkele extremere dingen bij, maar zeker niet al te veel.

Terug
Bovenaan