Armagedda - Only True Believers

Eerste keer dat ik deze cd integraal beluister. I dig it, thanks! Niet mijn meest beluisterde subgenre binnen metal maar ooit erin gestapt via Immortal, Satyricon, COF etc. Vooral live kan ik van dit genre genieten.
Live moet dit inderdaad aardig klinken. Dat is natuurlijk een gevoel dat héél moeilijk over te dragen is via een topic of zelfs een opname van een live-optreden. Dat is voor iedereen anders en als je niet in de juiste vibe geraakt, lukt het niet.

Dit is de eerste keer dat ik naar iets zwaarder luister dan Iron Maiden denk ik :unsure:

Ik heb mijn paardenkleppen afgezet want normaal zou ik dit gewoon al klasseren onder "geen interesse en zal ik nooit beluisteren", maar aangezien Avondland hier veel werk ingestoken heeft en op de koop toe nog eens heel overtuigend (en geliefd :love:) is, heb ik de sprong gewaagd!

Je oren moeten hier wel wat aan wennen als je dat niet gewoon bent. De eerste reactie was dan ook dat er veel te veel gebeurt, dat het te druk is en dat het te luid is. Na een minuutje of tien heb ik het dan wel wat luider kunnen zetten :coolbrows:

Velen hebben het al gezegd, maar het meest off-putting is gewoon de stem, het is moeilijk om dat altijd serieus te nemen. Maar na het lezen van onderstaande post snap ik het eigenlijk wel, en stoort het mij minder. Het klinkt ook heel logisch als je het zo bekijkt.

Dat is een vorm van theatraliteit, net zoals operastemmen. Het past ook bij de razernij en algehele soundscape van het genre. Er is aardig wat black metal met heldere zang in, trouwens.

Los van mijn initiële opmerkingen over de zang vond ik het eigenlijk vrij leuk en goed. Ik heb het album ondertussen nog eens beluisterd, dat had ik echt niet zien aankomen.
Als je inderdaad wat dieper probeert te luisteren, komen die melodieën soms bovendrijven.
Tot mijn verbazing kon ik dit ook probleemloos beluisteren tijdens mijn werkuren. Ik had verwacht dat ik mij helemaal niet zou kunnen concentreren met dit type muziek, maar er zit daar precies een soort drone in waardoor het voor mij best nog aangenaam is om mee te werken. :tongue:

Daarom heb ik een grimmig stukje black 'n roll naar voor gebracht dat swingt als een tiet. Want zeg nu eerlijk: als je op een zinkend schip zit, ga je dan liever dansend of bleitend ten onder?

Ik was wel een beetje op het verkeerde spoor gezet want ik had precies toch echt wel swing verwacht ( :unsure: ), ik keek al uit naar een soort jazz-vibe in de black metal. Oh sweet summer child :laugh:

Al bij al is dit voor mij echt wel geslaagd! Ik kende niets van dit genre en I was prepared to hate it, maar het viel zeer goed mee. Bedankt Avondland!

Ik heb dan uiteindelijk zelfs eens Ulver - Bergatt opgelegd omdat ik wou weten hoe andere black metal met heldere zang klinkt, zo ver is het al gekomen :unsure: Maar God, dat is echt een wereld van verschil. Niet enkel qua zang maar gewoon qua sound en gevoel en sfeer.

Stevige binnenkomer wel...
Ideaal voor dit topic, ik hoop nu wel dat iedereen gewoon zijn gevoel wat volgt en nu niet om ter obscuurst gaat doen!

Ik ga in herhaling vallen, maar volg wel de mening van de andere niet-kenners van het genre (mijn metal-kennis beperkt zich voornamelijk tot de Maidens en Metallicas van deze wereld).
Een muur van geluid met af en toe wel wat goede melodie tussen. Net iets te veel gegrunt voor mij.

Ga ik dit album nog eens opleggen? Waarschijnlijk niet, maar ik volg hier wel om mij eens wat te verdiepen in het hele metal-genre (ik heb wat moeite met het uitzoeken wat mij nu ligt omdat er zo een gigantisch aanbod is).

Wat graspop betreft had ik vroeger wel wat vrienden die daar elk jaar naartoe gingen en niets dan lyrisch deden over de sfeer daar. Nu was dat mijn ding niet en spendeerde ik mijn geld liever op de wei in Kiewit (Pukkelpop), dus daar toen nooit geweest. Tot twee jaar geleden eens een dagje GMM meegepakt (om Maiden eens live te zien) en moet wel zeggen dat de sfeer mij daar wel wat relaxter leek dan in de laatste PP-jaren (toen er veel meer Regi-types begonnen ronddwalen)... Ik voelde mij wel nogal kleurrijk met mijn groen skatehemd en jeansbroek :unsure:

Metal kan weinig fout doen imo. Dat is gegarandeerd een 5/10 nog voor ik het effectief beluister. Voeg daar een extremere vorm aan toe en ze krijgen een punt meer. In mijn tienerjaren opgegroeid met de bekendere bands: Marduk; Mayhem en Enslaved :love:; Rotting Christ; Absu;...
Geef grif toe dat ik nog maar sporadisch Mayhem en Enslaved opzet en de rest ben ontgroeid, wat mijn liefde niet wegneemt voor alle metal.

Over het algemeen is Only True Believers niet wat ik gewoon ben, maar het wekt een nostalgisch gevoel op.
Het middenstuk is sterk en 'Endless Fields of Sorrow' sluit dit album af op een positieve noot.

Dit is de eerste keer dat ik naar iets zwaarder luister dan Iron Maiden denk ik :unsure:

Ik heb mijn paardenkleppen afgezet want normaal zou ik dit gewoon al klasseren onder "geen interesse en zal ik nooit beluisteren", maar aangezien Avondland hier veel werk ingestoken heeft en op de koop toe nog eens heel overtuigend (en geliefd :love:) is, heb ik de sprong gewaagd!

Je oren moeten hier wel wat aan wennen als je dat niet gewoon bent. De eerste reactie was dan ook dat er veel te veel gebeurt, dat het te druk is en dat het te luid is. Na een minuutje of tien heb ik het dan wel wat luider kunnen zetten :coolbrows:

Velen hebben het al gezegd, maar het meest off-putting is gewoon de stem, het is moeilijk om dat altijd serieus te nemen. Maar na het lezen van onderstaande post snap ik het eigenlijk wel, en stoort het mij minder. Het klinkt ook heel logisch als je het zo bekijkt.

Los van mijn initiële opmerkingen over de zang vond ik het eigenlijk vrij leuk en goed. Ik heb het album ondertussen nog eens beluisterd, dat had ik echt niet zien aankomen.
Als je inderdaad wat dieper probeert te luisteren, komen die melodieën soms bovendrijven.
Tot mijn verbazing kon ik dit ook probleemloos beluisteren tijdens mijn werkuren. Ik had verwacht dat ik mij helemaal niet zou kunnen concentreren met dit type muziek, maar er zit daar precies een soort drone in waardoor het voor mij best nog aangenaam is om mee te werken. :tongue:

Ik was wel een beetje op het verkeerde spoor gezet want ik had precies toch echt wel swing verwacht ( :unsure: ), ik keek al uit naar een soort jazz-vibe in de black metal. Oh sweet summer child :laugh:

Al bij al is dit voor mij echt wel geslaagd! Ik kende niets van dit genre en I was prepared to hate it, maar het viel zeer goed mee. Bedankt Avondland!

Ik heb dan uiteindelijk zelfs eens Ulver - Bergatt opgelegd omdat ik wou weten hoe andere black metal met heldere zang klinkt, zo ver is het al gekomen :unsure: Maar God, dat is echt een wereld van verschil. Niet enkel qua zang maar gewoon qua sound en gevoel en sfeer.
Kijk eens aan! Nog maar eens een bewijs dat dit initiatief echt wel iets losweekt bij de forumgangers die buiten hun comfortzone gaan. Ik kijk er zelf ook naar uit om eens andere genres te verkennen en wie weet een nieuwe passie te ontwikkelen. Ulver is inderdaad weer een totaal andere aanpak. Die zijn vandaag geëvolueerd naar een soort synthpop-band. Héél boeiende muziek, maar mijlenver verwijderd van Bergtatt.
Stevige binnenkomer wel...
Ideaal voor dit topic, ik hoop nu wel dat iedereen gewoon zijn gevoel wat volgt en nu niet om ter obscuurst gaat doen!

Ik ga in herhaling vallen, maar volg wel de mening van de andere niet-kenners van het genre (mijn metal-kennis beperkt zich voornamelijk tot de Maidens en Metallicas van deze wereld).
Een muur van geluid met af en toe wel wat goede melodie tussen. Net iets te veel gegrunt voor mij.

Ga ik dit album nog eens opleggen? Waarschijnlijk niet, maar ik volg hier wel om mij eens wat te verdiepen in het hele metal-genre (ik heb wat moeite met het uitzoeken wat mij nu ligt omdat er zo een gigantisch aanbod is).

Wat graspop betreft had ik vroeger wel wat vrienden die daar elk jaar naartoe gingen en niets dan lyrisch deden over de sfeer daar. Nu was dat mijn ding niet en spendeerde ik mijn geld liever op de wei in Kiewit (Pukkelpop), dus daar toen nooit geweest. Tot twee jaar geleden eens een dagje GMM meegepakt (om Maiden eens live te zien) en moet wel zeggen dat de sfeer mij daar wel wat relaxter leek dan in de laatste PP-jaren (toen er veel meer Regi-types begonnen ronddwalen)... Ik voelde mij wel nogal kleurrijk met mijn groen skatehemd en jeansbroek :unsure:
Ook hier: goed dat dit uitnodigt tot verdieping. Het genre is inderdaad gigantisch, maar bekijk het als een snoepwinkel. Vanalles proberen en zo je eigen stijl vinden waarin je je goed voelt.

Gezien ik het allemaal zo slecht nog niet vond en de helft van de kenners hier meer fan zijn van de opvolger heb ik die ook eens opgelegd.
Ik ben eerlijk gezegd niet onder de indruk :)
Die klinkt me veel platter eerlijk gezegd. De ruwheid en agressie is hier wat weg, terwijl de crappy vocals wel zijn gebleven, dus dat doet me veel minder. Ook heel wat minder schwung.

Ik kan dus enkel concluderen dat 95% vh genre nooit mijn ding gaat zijn :)
Dit klinkt nu echt belachelijk he, maar om de een of andere reden ging ik ervan uit dat jouw naam stond voor Sons of Northern Darkness van Immortal, een (weliswaar redelijk verschillende) black metal plaat dus. Gezien jouw gebrek aan enthousiasme voor het genre moet ik de bal hier compleet mis geslagen hebben. :unsure:

Dit klinkt nu echt belachelijk he, maar om de een of andere reden ging ik ervan uit dat jouw naam stond voor Sons of Northern Darkness van Immortal, een (weliswaar redelijk verschillende) black metal plaat dus. Gezien jouw gebrek aan enthousiasme voor het genre moet ik de bal hier compleet mis geslagen hebben. :unsure:
Haha. Ik dacht bij @BlackOccult ook meteen aan een occulte rockchick met een fascinatie voor Jess and the Ancient Ones of The Devil's Blood. Dropt ze daar ineens een Avantasia in het ideeëntopic zeg ...

Ge hebt zelfs helemaal gelijk :D
Dat is het probleem als ge u registreert voor een of ander forum op u 16-ish, terwijl je net (via allerhande al dan niet legale wegen) u weg aan het zoeken bent in de extremere metal. Achteraf had ik beter iets in de trent van Symbolic of Slowly We Rot gekozen want death metal is hard doorgebroken bij mij maar black metal heeft nooit de klik gemaakt die nodig is. Maar die cd stond gewoon op toen ik een nickname koos, achteraf misschien nog 2 keer gespeeld maar de nick is blijven plakken :)
Los daarvan moet ik wel zeggen dat Immortal's ouder werk hier nog wel af en toe eens gedraaid wordt. Idem met nog wat klassiekers zoals Nemesis Divina en In The Nightside Eclipse en nieuwere zaken zoals Mgla en Regarde Les Hommes Tomber maar qua extreme genres nijg ik toch veel meer richting Florida, NY en Stockholm dan richting Noorwegen :)

Ik hoopte nergens specifiek op, ik dacht misschien dat er een verhaal was waarom een black metalfan net die reactie had. Black metal bickering and shit.
Denk niet dat er veel black metal bands zijn die iedere black metal fan unaniem goed gaat vinden.

Het feit dat black metal het subgenre bij uitstek is waar ze van gatekeeping een sport maken zal er ook wel niet bij helpen.

Hoe gaat zo een blackmetalconcert er eigenlijk aan toe?
Iedereen wijdbeens met armen gekruist en stoïcijns met je hoofd bewegen. Niet teveel, want dan ben je niet kvlt, grim en frostbitten meer.

Maar alle gekheid op een stokje: niet veel anders dan een ander concert, neem ik aan. Moshpits worden amper gedaan, maar daar heb ik geen behoefte aan.

Heb enkel festivalervaringen met black metal maar das idd heel gemoedelijk, vergelijkbaar met stoner en doom denk ik (iets meer tempo bij het headbangen wel).

Geen kenner van het genre of liefhebber van metal, op een paar uitzonderingen na (latere albums van Ministry & Killing Joke come to mind).
Muziek is inderdaad meer 'black 'n roll', toegankelijker dan ik had verwacht.
Stem is dan weer minder maar niet expliciet schreeuwerig of 'grunt-achtig' (iets wat me enorm stoort bij goth metal, temeer omdat je daar vaak met het contrast zit met een mooie vrouwelijke stem).
Alleen vind ik de nummers nogal inwisselbaar, ik mis een nummer dat er echt uitschiet.

Terug
Bovenaan