ASO/BSO/TSO/KSO/...

Ik studeerde...

• ASO

Stemmen: 85 57,0%
  • BSO

Stemmen: 14 9,4%
  • KSO

Stemmen: 2 1,3%
  • TSO

Stemmen: 59 39,6%
  • Andere (buitenland,...)

Stemmen: 0 0,0%

• Totaal aantal stemmers
    149

foetsie

Well-known member
context: onderstaand was een post die in ergernissen topic werd gepost, niet de bedoeling om een hele thread mee te starten :unsure:

Die attitude van sommige mensen die latijn deden in’t middelbaar toch. Ik weet dat er 6 jaar lang in hun hersentjes wordt gepompt dat ze de slimste kindjes van de stad zijn en dat ze voorbestemd zijn voor een masterdiploma en daarna een glorieus leven, maar jezus. Lees ik nu een relaas van zo’n 18-jarige dat ze boos is dat TSO’ers ook naar de unief gaan, want die zouden volgens haar het beroep moeten doen waarvoor ze dienen volgens hun richting, in de plaats van ook naar de universiteit te gaan en daar te zorgen dat ASO’ertjes zoals zij meer concurrentie gaan hebben op de arbeidsmarkt later. Wat kweken ze daar voor onuitstaanbare ettertjes soms.

Laatst bewerkt:
Die attitude van sommige mensen die latijn deden in’t middelbaar toch. Ik weet dat er 6 jaar lang in hun hersentjes wordt gepompt dat ze de slimste kindjes van de stad zijn en dat ze voorbestemd zijn voor een masterdiploma en daarna een glorieus leven, maar jezus. Lees ik nu een relaas van zo’n 18-jarige dat ze boos is dat TSO’ers ook naar de unief gaan, want die zouden volgens haar het beroep moeten doen waarvoor ze dienen volgens hun richting, in de plaats van ook naar de universiteit te gaan en daar te zorgen dat ASO’ertjes zoals zij meer concurrentie gaan hebben op de arbeidsmarkt later. Wat kweken ze daar voor onuitstaanbare ettertjes soms.
Wel vertel die 18-jarige dan maar dat ze geen Burgerlijk Ingenieur studies gaat studeren in Leuven. Want daar zitten zelfs professoren die TSO hebben gestudeerd...
Minderwaardige opleiding dus...

Wel vertel die 18-jarige dan maar dat ze geen Burgerlijk Ingenieur studies gaat studeren in Leuven. Want daar zitten zelfs professoren die TSO hebben gestudeerd...
Ze wil psychologie gaan doen blijkbaar. het is in een thread die ze gestart was over psychologie gaan studeren in r/belgium op reddit. Heb mij ingehouden :biglaugh:

😂 Alsof een TSO'er ooit een masterdiploma kan behalen om concurrentie te kunnen worden! 😂

(sarcasme, voor wie het niet door heeft :unsure:)

Dit jaar twee weken ingesprongen in een 3e Latijn. Ze kunnen keurig antwoorden maar een feitelijk ‘eigen gedacht’ uit die hoofdjes krijgen is quasi onmogelijk. Die papegaaien gewoon alles.

Dit jaar twee weken ingesprongen in een 3e Latijn. Ze kunnen keurig antwoorden maar een feitelijk ‘eigen gedacht’ uit die hoofdjes krijgen is quasi onmogelijk. Die papegaaien gewoon alles.
Typisch, kinderen van helikopterouders die "op den buiten" wonen.

Dus de leerlingen in het Latijn papegaaien gewoon alles, maar die van het TSO zijn de echte kritische denkers en verlichte geesten
:rofl:

Klopt. Ik heb latijn gedaan en eerlijk, iets anders dan zorgen dat je uit uw boeken leert en kunt reproduceren wat je daar hebt gestudeerd kwam er amper aan te pas. Ik wist na afloop heel wat minder van ‘nuttige zaken’ dan mijn broer die TSO had gedaan. Heb ook enkel latijn gedaan omdat dat ‘moest’ eigenlijk, ik had niks te kiezen. Naar den unief geweest omdat het ‘moest’ vanuit het advies van mijn school en ik redelijk gebrainwasht was precies.
Daar na een semester gewoon echt beseft dat ik dat helemaal niet ‘moest’ doen en ik me daar kapot zat te vervelen in die aula van 800 man en ik gewoon mocht doen wat ik wou met mijn leven en iets ‘minder’ dan een master niet ‘minder’ was zoals er constant tegen u werd gezegd. Ik zat in februari al op de schoolbanken in de hogeschool in de richting die ik eigenlijk wou doen. :unsure:Unief heeft bij mij een semester geduurd.

Ik ken trouwens nog mensen die daar nu nog over stoefen dat ze latijn hebben gedaan en echt. Een ettertje met een ego worden was daar precies een deel van die ‘algemene vorming’. Triest om te zien dat dat blijkbaar nog steeds zo is bij een deel van de jeugd nu.

Ik miste echt ‘karakter’ bij die gasten. Dat was allemaal copy paste flinke kindjes. Grif toegegeven, de Algemene zou je soms achter het behang geplakt hebben maar ze waren wel redelijk zichzelf. In het Latijn zag je nu al welke studies die gingen doen, welk soort zomerbar ze gingen leuk vinden, de precieze kleedjes/bermuda’s… Ik veralgemeen maar toch ook weer niet. Niet dat al wie loopt te trompetteren ‘ik ben ik en dat moet maar goed zijn’ zo fantastisch is, zo ver wil ik ook niet gaan.

Dus de leerlingen in het Latijn papegaaien gewoon alles, maar die van het TSO zijn de echte kritische denkers en verlichte geesten
:rofl:
Awel, Herman, neen, zeker niet. Maar ze hebben wel meer persoonlijkheid dan een ongekookte macaroni en ze gaan niet zonder enige invraagstelling het pad van Tommy Hilfiger en een Volvo op.

Oei die heeft die reddit thread nu verwijderd want nu staat er enkel ‘deleted post’. Als je op BG zit en mijn reactie hebt gelezen, 18-jarige met veel ambities, het was niet persoonlijk! :unsure:

Awel, Herman, neen, zeker niet. Maar ze hebben wel meer persoonlijkheid dan een ongekookte macaroni en ze gaan niet zonder enige invraagstelling het pad van Tommy Hilfiger en een Volvo op.
Shit ik draag graag tommy hilfiger. ik ben nog steeds het stereotype :frown:

Link naar die ongetwijfeld geweldige thread?

Shit ik draag graag tommy hilfiger. ik ben nog steeds het stereotype :frown:
Lol Je overkijkt wel wat ik zeg over ‘karakter’. Ik wil zeker aannemen dat er ook wel Latinistjes gaan zijn die in hun eigen groeien, ik wil perfect aannemen dat er onder jouw rood/blauw/wit streepje (hetgeen ik trouwens wel mooi vind!) een complex persoon zit met eigen ideeën en input. Maar er blijft zeker 85% over van diezelfde Latinistjes die Milan en Luna gaan indoen, in een prefab blokje gaan wonen, zij advocaat, hij in HR, stemmen voor N-VA,…
En voor elke Latinist zich hier gaat uitleggen als zijnde helemaal niet zo: pak 85% van elke Latinist ooit dus miljoenen.

Klopt. Ik heb latijn gedaan en eerlijk, iets anders dan zorgen dat je uit uw boeken leert en kunt reproduceren wat je daar hebt gestudeerd kwam er amper aan te pas. Ik wist na afloop heel wat minder van ‘nuttige zaken’ dan mijn broer die TSO had gedaan. Heb ook enkel latijn gedaan omdat dat ‘moest’ eigenlijk, ik had niks te kiezen. Naar den unief geweest omdat het ‘moest’ vanuit het advies van mijn school en ik redelijk gebrainwasht was precies.
Daar na een semester gewoon echt beseft dat ik dat helemaal niet ‘moest’ doen en ik me daar kapot zat te vervelen in die aula van 800 man en ik gewoon mocht doen wat ik wou met mijn leven en iets ‘minder’ dan een master niet ‘minder’ was zoals er constant tegen u werd gezegd. Ik zat in februari al op de schoolbanken in de hogeschool in de richting die ik eigenlijk wou doen. :unsure:Unief heeft bij mij een semester geduurd.

Ik ken trouwens nog mensen die daar nu nog over stoefen dat ze latijn hebben gedaan en echt. Een ettertje met een ego worden was daar precies een deel van die ‘algemene vorming’. Triest om te zien dat dat blijkbaar nog steeds zo is bij een deel van de jeugd nu.
aan de andere kant als "carriere" u niet echt interesseert kan je wel gewoon dat unief papiertje gaan ophalen en zonder veel moeite in een goed betaalde job rollen.

Lol Je overkijkt wel wat ik zeg over ‘karakter’. Ik wil zeker aannemen dat er ook wel Latinistjes gaan zijn die in hun eigen groeien, ik wil perfect aannemen dat er onder jouw rood/blauw/wit streepje (hetgeen ik trouwens wel mooi vind!) een complex persoon zit met eigen ideeën en input. Maar er blijft zeker 85% over van diezelfde Latinistjes die Milan en Luna gaan indoen, in een prefab blokje gaan wonen, zij advocaat, hij in HR, stemmen voor N-VA,…
En voor elke Latinist zich hier gaat uitleggen als zijnde helemaal niet zo: pak 85% van elke Latinist ooit dus miljoenen.
Och, wat je hier neerpent zijn van hetzelfde soort stereotype voorstellingen dan die je leest over migranten, vrouwen,... Ik had je hoger ingeschat.
En alsof 85% van die latinistjes op de N-VA gaan stemmen :rolleyes:.

Je staat er als leraar dan toch nog altijd even ver vanaf dan de leraars toen ik nog op de humaniora zat.

Persoonlijk, met jarenlange ervaring als internaatsopvoedster, toch ook een gigantische voorkeur voor TSO 'ers als het aankomt op gezond verstand, realiteitszin, emotionele intelligentie,...

Natuurlijk zijn het absolute veralgemeningen, maar ik vond de ASO' ers ook wat grijze muizen met weinig besef van de wereld zoals hij echt is (en ik kom zelf ook uit het ASO 🤷🏼‍♀️), TSO'ers de doeners die ook nog iets op een gefundeerde manier konden uitleggen en de BSO'ers... Eigenlijk stom om het zo te moeten zeggen, maar vooral verloren potentieel. Door trauma's, door gebrek aan kansen, door gebrek aan zelfvertrouwen waardoor ze bruter zijn dan nodig. Absoluut niet allemaal "te dom om te studeren" maar wel te sterk beperkt door andere zaken om op studievlak én persoonlijk vlak goed te kunnen ontwikkelen.

Maar dat zijn dus mijn algemene indrukken voor het gros van die opdeling. De uitzonderingen zijn absoluut talrijk!

Terug
Bovenaan