ASO/BSO/TSO/KSO/...

Ik studeerde...

• ASO

Stemmen: 85 57,0%
  • BSO

Stemmen: 14 9,4%
  • KSO

Stemmen: 2 1,3%
  • TSO

Stemmen: 59 39,6%
  • Andere (buitenland,...)

Stemmen: 0 0,0%

• Totaal aantal stemmers
    149
Sure, maar door de gevolgen van het watervalsysteem en hoe volgens mij de mensen tegenover de "lagere richtingen" staan, heb je eenhogere kans op kwalitatief minder goed onderwijs, wat dan weer een nadeel is om aan hogere studies te beginnen.

Kleine tangentiële rant:
In mijn ogen is ons onderwijssysteem hopeloos vastgeroest en maar afgestemd op pakweg 50% (?) van de studenten die ermee overweg kunnen.
Volgens mij valt er veel winst te puren uit een wetenschappelijk gedreven hervorming van de onderwijsvormen, op alle niveaus in alle vakgebieden. Het grote issue dat het succes van zoiets in de weg staat is dat de maatschappij daar niet op voorbereid is.
Waarom kan ik naast mijn 4u Latijn of Grieks geen lessen houtbewerking volgen?
Waarom kan ik in mijn opleiding houtbewerking geen esthetica volgen?
Waarom krijg ik van een stoffige klassiek geschoolde leerkracht esthetica terwijl ik veel meer zou hebben aan een "moderner" geinspireerd persoon?
Waarom kan ik max 3 uur Fysica krijgen?
Waarom worden de wetenschappen allemaal aan elkaar gekoppeld? Een doorsnee bioloog is echt niet sterk in wiskunde, maar je komt snel terecht bij de "natuurwetenschappen" die dan alles in 1 pot gooien als je van wiskunde maar weinig bakt.
Waarom krijg ik geen vak logica? Een vak "creatief denken"?
I can go on all day...

Als ik terugblik vind ik het "Algemeen" vormend onderwijs verre van... algemeen.
Ik snap dat "100% op maat" niet praktisch haalbaar is (or is it?) maar wat er nu gebeurt is doorgaans echt triestig en beknot volgens mij het vrij en creatief denken van alle jonge generaties.
Foster brilliance while caring for the weak. Of zoiets.
In Nederland kan je zo veel meer vakken in het middelbaar zelf kiezen, dat zouden ze hier ook mogen doen eigenlijk.

Ze wil psychologie gaan doen blijkbaar. het is in een thread die ze gestart was over psychologie gaan studeren in r/belgium op reddit. Heb mij ingehouden :biglaugh:
2 man waar ik in het TSO mee in de klas gezeten heb zijn achteraf psychologie gaan studeren.
De richting die we deden was Biotechniek (nu is dat blijkbaar "biotechnische wetenschappen").
Interessant punt, 1 van die mannen kwam op 22 jarige leeftijd bij ons in het 5de middelbaar terecht, hij was na het 4de middelbaar begonnen met een leercontract en was achteraf bij een tuinaanlegger beginnen werken, maar wilde een diploma tuinarchitect behalen, dus moest opnieuw vanaf het 5de middelbaar beginnen.
Achteraf heeft hij zich bedacht en is hij ipv voor tuinarchitect te gaan, voor psychologie gegaan.

Zonder alles te lezen:

Er is/was algemeen een beeld dat aso en hogere studies de te volgen weg is als je capabel bent om die studies af te ronden.

Ik was in het middelbaar zeer goed op gebied van ict. Toen iedereen een ppt moest maken op het einde vh jaar, mocht ik de site van het school maken in html (kladblok tijdperk). Zelf de leerkracht it was toen nog niet mee.. Had nadien gemakkelijk dit kunnen verder doen en nu een super betaalde job kunnen hebben. Weliswaar heel de dag achter een bureau en computerscherm.

Tijdens mijn uniefperiode gestopt wegens te 'saai' voor heel mijn leven te doen. Heb toen op m'n 19 op mezelf begonnen in de tuinbouw. Nu alles van omgevingswerken, zwembaden, constructiewerken,.. Met 2 jaar geleden 10 man in dienst (nu bewust veel minder). Elke dag is anders, elke situatie is anders, ik ontmoet steeds nieuwe mensen (klanten, jobstudenten,..), wij maken elke dag plezier en niemand die daar iets op te zeggen heeft.

Bijna allemaal bso of tso, en top kerels. Gewoon ieder zijn persoonlijkheid kennen en accepteren en dan loopt dat prima.

(Ik heb ook een hoop bullshit en miserie uiteraard, en grote kosten etc etc. Maar dat maakt het ook de job die het is)

Zonder alles te lezen:

Er is/was algemeen een beeld dat aso en hogere studies de te volgen weg is als je capabel bent om die studies af te ronden.
Ja dit is algemeen ingeburgerd, maar persoonlijk ken ik toch veel gasten uit ASO die iets succesvol gestart zijn en die hogere studies gelaten hebben, of niet gebruikt hebben.
Ik was in het middelbaar zeer goed op gebied van ict. Toen iedereen een ppt moest maken op het einde vh jaar, mocht ik de site van het school maken in html (kladblok tijdperk). Zelf de leerkracht it was toen nog niet mee.. Had nadien gemakkelijk dit kunnen verder doen en nu een super betaalde job kunnen hebben. Weliswaar heel de dag achter een bureau en computerscherm.
Zeer herkenbaar het idee van die bureau en dat computerscherm, zelf tijdens de lessen op de hogeschool staken die paar uur al tegen.
Tijdens mijn uniefperiode gestopt wegens te 'saai' voor heel mijn leven te doen. Heb toen op m'n 19 op mezelf begonnen in de tuinbouw.
Waar heb je in het middelbaar gezeten? Ben je toevallig van Sint-Niklaas?

Nu alles van omgevingswerken, zwembaden, constructiewerken,.. Met 2 jaar geleden 10 man in dienst (nu bewust veel minder).
Je moet dan toch altijd al ondernemend geweest zijn of het moet toch in je zitten dat zaken doen?

Elke dag is anders, elke situatie is anders, ik ontmoet steeds nieuwe mensen (klanten, jobstudenten,..), wij maken elke dag plezier en niemand die daar iets op te zeggen heeft.Bijna allemaal bso of tso, en top kerels. Gewoon ieder zijn persoonlijkheid kennen en accepteren en dan loopt dat prima.
Zalig zo een toffe ploeg, ik voel mij het best in de omgeving/tussen de mensen die jij beschrijft.

Terug
Bovenaan