Sure, maar door de gevolgen van het watervalsysteem en hoe volgens mij de mensen tegenover de "lagere richtingen" staan, heb je eenhogere kans op kwalitatief minder goed onderwijs, wat dan weer een nadeel is om aan hogere studies te beginnen.
Kleine tangentiële rant:
In mijn ogen is ons onderwijssysteem hopeloos vastgeroest en maar afgestemd op pakweg 50% (?) van de studenten die ermee overweg kunnen.
Volgens mij valt er veel winst te puren uit een wetenschappelijk gedreven hervorming van de onderwijsvormen, op alle niveaus in alle vakgebieden. Het grote issue dat het succes van zoiets in de weg staat is dat de maatschappij daar niet op voorbereid is.
Waarom kan ik naast mijn 4u Latijn of Grieks geen lessen houtbewerking volgen?
Waarom kan ik in mijn opleiding houtbewerking geen esthetica volgen?
Waarom krijg ik van een stoffige klassiek geschoolde leerkracht esthetica terwijl ik veel meer zou hebben aan een "moderner" geinspireerd persoon?
Waarom kan ik max 3 uur Fysica krijgen?
Waarom worden de wetenschappen allemaal aan elkaar gekoppeld? Een doorsnee bioloog is echt niet sterk in wiskunde, maar je komt snel terecht bij de "natuurwetenschappen" die dan alles in 1 pot gooien als je van wiskunde maar weinig bakt.
Waarom krijg ik geen vak logica? Een vak "creatief denken"?
I can go on all day...
Als ik terugblik vind ik het "Algemeen" vormend onderwijs verre van... algemeen.
Ik snap dat "100% op maat" niet praktisch haalbaar is (or is it?) maar wat er nu gebeurt is doorgaans echt triestig en beknot volgens mij het vrij en creatief denken van alle jonge generaties.
Foster brilliance while caring for the weak. Of zoiets.