Audio setup vraagje

TooChé

Well-known member
Situatie:

ik heb een Lenco platendraaier die ik wil aansluiten.
Zoek naar een simpele setup om geluid naar een Sonos Ray te krijgen. Wil hiervoor liefst geen grote versterker installeren.

Nu : moet mijn phono versterkt worden ook met een amp? of is een RCA->digital converter voldoende?

Standaard heb je een phono stage nodig (er zijn 2 soorten, moving magnet of moving coil) om het volume te regelen van je platenspeler. Turntable => phono stage => power amp. Standaard maakt die pre-amp enkel een analoog signaal dat je via RCA naar een hoofd(power)versterker stuurt om af te spelen. De phonostage is een zogenaamde "pre amp" waarin je het volume regelt. Soms zit er een phono stage in een combinatietoestel (receiver), of zelfs in actieve speakers. Het AMP-stuk van een pre-amp is verwarrend, want meestal is de functie van een pre-amp net het dempen van het signaal.

De Sonos heeft alleen een digitale TOSlink SPDIF optische input (dat vierkantje naast de ethernet poort). Je moet hier dus een analoog naar optische convertor hebben en een TOSlink SPDIF kabel om het signaal in je Sonos te krijgen. Een Pro-Ject Optical Box E Phono of zo zou daarvoor kunnen dienen. Ik heb geen diepgaande research gedaan, maar als die line level output ondersteunt, kan je de remote control van je Sonos gebruiken als enige volume control voor die input. De Sonos maakt dan intern van het digitale signaal van SPDIF terug een analoog signaal, stuurt dat naar de interne pre-amp die jij via de app kan besturen om het volume te regelen, en stuurt het dan intern door naar de power amp die de ingebouwde speakers aanstuurt.

Een gewone AD-convertor is niet voldoende, je hebt een RIAA-conversie nodig om een analoog signaal van een platenspeler correct om te zetten. Die Pro-ject Optical Box heeft dat. Een phonostage is dan ook niet enkel een voorversterker die het volume regelt.

Deze dus is alles wat ik nodig heb ?

Deze dus is alles wat ik nodig heb ?
Ja, die heeft wat andere outputs dan het model die ik postte, optisch en mini jack output ipv 2x cinch en usb.

Platenspeler aan input (aarding niet vergeten), en mini jack line out naar de versterker zijn line, cd, aux of tape ingang.
Je zal kabeltje nodig hebben van mini jack naar 2x cinch/rca.

Klopt, ik heb wel de Sonos nog niet aangeschaft, maar kies specifiek voor dit model omdat afmetingen ideaal zijn.
Tenzij jullie nog betere alternatieven kennen voor deze setup?

Gewenst: vinyl afspelen & kunnen koppelen met gsm/spotify.
Afmetingen: ik heb 60cm (b) x14cm (h) x 40cm (d)

Hij heeft een Sonos zonder RCA in. Dus, je moet optische out hebben (SPIF optical) + een male-male kabel daarvoor.
Of idd optical out naar optical in van uw versterker of streaming device of soundbar, was ik vergeten.

Geen fan van soundbars (en ook niet van Sonos), maar dat is de ex audiofiel in me die spreekt.
Voor muziek ben ik stereo fanaat. Ik hou het 'analoog' van vinyl liefst 100% analoog. Dus niet via digitale uitgangen zoals optical doorsturen. Tenzij om je platen te digitaliseren in wav, flac of mp3 ...

Op zich is die phono pre zeker goed genoeg in combo met de Sonos soundbar en zal je van uw vinyls kunnen genieten. Maar je verliest hier het puur analoge karakter van uw draaitafel wat.

Laatst bewerkt:
Hoh ik zou in principe natuurlijk ook via een gewone versterker kunnen gaan & gewone kwalitatieve bookshelf speakers zetten.
(Alles komt in bib kast)
Maar probleem is dat ik geen audio kabel meer kan trekken zonder de gloednieuwe op maat gemaakte kast te beschadigen. Doe ik liever niet ... :)
Plus is dan wat extra gedoe als ik dan eens met spotify iet wil afspelen ipv vinyl.

Ik heb vroeger zo'n traditionele setup gehad en de kwaliteit was zalig. Wel ... nu ga ik eens kunnen vergelijken als dat daadwerkelijk een verschil maakt of dat (zoals men vaak zegt) een mens het verschil niet hoort van wat digitaal weggefilterd wordt tov analoog

AD-conversie is idd beetje zonde, maar laat ons wel wezen: 99% van de moderne lp's zijn gewoon persingen van een digitale master. Veel analoog is daar niet meer aan. En als het vooral om het ritueel te doen is (en de mooie hoezen), dan valt daar ook iets voor te zeggen... To each his own.

Zelf speel ik met een traditionele stereoversterker met een ingebouwde phono, en een aparte streamer voor het digitale geweld.

't Is geen puristen-setup, maar is het niet altijd een beetje een trade-off met gebruiksgemak? Ik gebruik alleen nog streaming audio, redbook of high res waar mogelijk. Dat werkt super vlot, is draagbaar... Ik ben niet in een levensfase dat ik met een cognac in mijn Eames relax kruip om een LP-ke te savoereren. Ooit misschien... Tot dan digitale mid-fi :D

Ik zie hier nergens welke platenspeler het exact is. Bij moderne instapmodellen zit er dikwijls al een preamp in, dus best eerst eens nakijken want in dat geval heb je wel genoeg aan die AD converter.

Ik zie hier nergens welke platenspeler het exact is. Bij moderne instapmodellen zit er dikwijls al een preamp in, dus best eerst eens nakijken want in dat geval heb je wel genoeg aan die AD converter.
Goed punt idd.

't Is geen puristen-setup, maar is het niet altijd een beetje een trade-off met gebruiksgemak? Ik gebruik alleen nog streaming audio, redbook of high res waar mogelijk. Dat werkt super vlot, is draagbaar... Ik ben niet in een levensfase dat ik met een cognac in mijn Eames relax kruip om een LP-ke te savoereren. Ooit misschien... Tot dan digitale mid-fi :D
Fuck that, goeie hifi all the way. Maar met een whisky ipv cognac.

Terug
Bovenaan