"Maar Avatar heeft ENKEL die elementen genomen, en vergeten daar iets fatsoenlijk / extra rond te bouwen."
Vandaar;
Ik durf zelfs beargumenteren dat met de genetisch geengineerede human/alien hybrids, de goa alien wereld met ammonia atmosfeer en het planet-wide organisch neurologisch netwerk dat alle leven verbindt en een echt hiernamaals voorziet, mechs, tentakel sex, pratende space whales (Payakan!

), ... Avatar een stuk origineler uit de hoek komt dan bijvoorbeeld de vele Pocahontas remakes tov Dances with Wolves of de vele andere gelijkaardige films die wel allemaal een pass krijgen.
Avatar voegt juist wel heel wat nieuws toe tegenover het standaard template waar veel films niet verder gaan dan 1 op 1 en lang niet zo inventief zijn zonder dat ze daar zo hard op afgerekend worden. Los van het hele archetype verhaal kan je toch niet voorspellen wie bijvoorbeeld het einde van de film haalt of hoe mensen dood gaan? Hoe die gast zijn arm daar door de lucht vloog in de vorige, didn't see that coming, had me raving for it.

Of wanner Neytiri daar mental gaat en mensen aan elkaar begint te rijgen als een satestokje... Of bijvoorbeeld dat Grace door hun god geresurrect zou worden als Kiri die goed op weg is om "the one" te worden? Dat Payakan echt een karakter ging zijn en niet gewoon "cool space whale", ... Volgende film gaat waarschijnlijk zelfs 20 jaar vooruit in de tijd springen met andere narrators. Gerucht gaat zelfs dat de manen van Pandora en de aarde zelf betrokken gaan worden. Die uitwerking van de Ash clan, hun motivatie en gebruiken zien er ook weer geweldig uitgedacht uit en voegt ook een zoveelste laag toe.
Nu ik ga heus niet beweren dat Avatar even diepgaand is als bijvoorbeeld Dune, maar die heeft wel al een hele boeken reeks, films en series over decennia gehad om zich uit te diepen. Daar waar Dune gaat voor serious business, stijver de eonen aan tradities van de mens uit de doeken doet en helemaal niet zo hard inzet op actie. Daar gaat avatar all-in op rollercoaster actie spektakel met een worldbuild om u tegen te zeggen.
Ik blijf erbij je kan Avatar vergelijken met praktisch eender welke blockbuster van Marvel tot Transformers... Die volgen ook allemaal dezelfde voorspelbare formule en het visuele en de actie dat die opvoeren kan in de verste verte niet op tegen wat Avatar voor de ogen tovert. Is het niet gewoon plezant om op de grootste film aller tijden te schieten terwijl alle andere films die daar veel harder tegen zondigen uit het visier blijven? Aint nobdoy shooting action blockbusters like Cameron. (ok, ok - Fury Road). En in vergelijking met anderen zit er ook gewoon veel meer hart in. Wanner Neytiri daar haar zoon verliest in de vorige. Dat kwam hier toch behoorlijk binnen.
Die worldbuild blijft echt een gigantisch deel van de appeal. Ik heb het dan niet eens enkel over het evolutionaire pad dat leven op Pandora heeft afgelegd of de taal die voor de navi ontwikkeld werd maar echt praktisch alles dat aan bod komt. De meeste mensen zien die ISVs en denken prolly niet verder dan "cool"
maar als je daar beetje bij stil staat...
Als Sci-Fi nerd kan ik het gewoon niet helpen en zal er altijd een gigantische grijns op mijn gezicht verschijnen als Cameron zulke taferelen opvoert. Als daar heel die vloot ISVs in Way of Water begint te retroboosten op het einde van hun transit loop. Om nog maar te zwijgen van die planetfall... Is dat eyecandy? Sure. Does it make me jizz myself? Hell yes!
Je ziet gewoon dat Cameron hier zwaar aan het geeken geweest is en geweldig over al die dingen heeft nagedacht. Avatar begon meer dan 40 jaar geleden als krabbels in zijn notebook en vandaag zie je gewoon dat alles aan die films gewoon een liefdesbrief is van Cameron aan alles wat hij graag ziet en doet.