Tijdens de film? :unsure:
Yep verschrikkelijk volk dat er zat vandaag, 20 min te laat dan bij de pauze nog eens 20 min te laat om vervolgens met een weed geur terug binnen te komen.

Snap echt niet dat je naar een film gaat om dan constant op je gsm zit te tokkelen.

Dus de eerste reviews bevestigen een beetje wat ik had verwacht/waar ik voor vreesde. Een zeer middelmatige film met mooi beeld en geluid voor IMAX / home cinema's.

Tof om eens te zien maar daar blijft het jammer genoeg dan ook bij.

Ik mis toch de tijd van Aliens, T1/2 etc.

Dus de eerste reviews bevestigen een beetje wat ik had verwacht/waar ik voor vreesde. Een zeer middelmatige film met mooi beeld en geluid voor IMAX / home cinema's.

Tof om eens te zien maar daar blijft het jammer genoeg dan ook bij.

Ik mis toch de tijd van Aliens, T1/2 etc.
3d kijkt het lekker weg is prachtig, moest ik hem in 2d zien zou het veel minder zijn ik zou ik het een 6/10 geven.

Komt voor mij denk ik net onder Way of Water maar boven de eerste binnen. Was wederom een geweldige trip. Verhaals gewijs niets al te vernieuwends, het is nog altijd The Last Samurai alhoewel dat dit deze ronde misschien eerder op Spider slaat. Toch mede door de setting en alle far out ellementen alsook Cameron's hand torent die wel boven diens en gelijkaardige archetype verhalen uit. Ook de emotionele impact simmert er weer serieus doorheen en waar die de oppervlakte breekt komt die geweldig binnen. Door de actie heen weer paar keer serieus moeten slikken. Ook de fuck yeah gevoelens als de opperbaddies eindelijk krijgen wat ze verdienen zijn van de bovenste plank. Wat ons bij Varang brengt. De leider van de Mangkwan. Gespeeld door Oona Chaplin die samen met Quaritch serieus de show steelt.

sexy times tussen hen stond op mijn bingo kaart en het was wel degelijk bingo. :oi22:

Quaritch is natuurlijk ook al een stuk complexer en nu nog meer conflicted maar Varang is something else. Screwed up for sure maar je snapt wel waarom... Also damn girl. The looks she throws. 😳 Sure she broken but... I can fix her! ;p

Dat gezegd zijnde de hele cast staat er wel. Ribsi also back! Jammer genoeg maar een kleine rol maar samen met de base commander zorgt die voor wat leuke scene chewery. Naast de fenomenale visuals en action setpieces serveert ook deze nog altijd hopen cringe als de kids als echt surfbros tegen elkaar bezig zijn. 😅 Wat hem nog wat minpunten kost is dat de finale heel gelijkaardig is aan die van Way of Water. Toch gelukkig ook enkele heel leuke nieuwe elementen inclusief een scene die zo'n geweldig diepe indruk maakte dat ik er letterlijk kippevel van kreeg.

Dat Tulkun conclaaf waarin de ancients met elkaar in debat gaan en uiteindelijk gedwongen worden naar Payakan te luisteren. Hun bass heavy comms die cirkels creeren in het water was machtig alsook de emotie die daarbij kwam kijken was top notch. 👌

All being said... Neytiri still MVP. 🥰

3D IMAX is gewoon gemaakt voor Avatar. Net als voorgaande is ook deze weer een first class rollercoaster. :bow:

Laatst bewerkt:
Gisteren gekeken in 3D IMAX. Zalige cinema ervaring zoals het hoort te zijn.
Over de film zelf kunt ge kort zijn want het is maar magertjes. 5.5/10
De 'magie' van Avatar 1 is al lang passé composé. We zijn ondertussen op dat vlak wel meer gewoon dan in 2009.

Ik blijf erbij dat James Cameron zoveel jaar verspilt (en er nog gaat verspillen) aan Avatar.
Als ge dan kijkt wat bijvoorbeeld Christopher Nolan in dezelfde periode gemaakt heeft...
Avatar 1,2 en 3 tov The Odyssey, Tenet, Oppenheimer, Dunkirk, Interstellar, Inception , Dark Knight en Dark Knight rises.

Zo jammer dat iemand als Cameron zoveel jaar verspilt aan dit.

Laatst bewerkt:
Ik ben hem vrijdag gaan zien, vond hem wel nog de moeite. Het verhaal is een rehash van de vorige, maar die zat al ver genoeg in mijn geheugen zodat het eigenlijk niet stoorde. Het is absoluut een spektakelfilm, de lange duurtijd is voorbijgevlogen. Maar ik denk niet dat ik hem (thuis) snel zal herbekijken. Het is echt een film die je in de cinema moet zien.

Hij zal met deze start naar alle waarschijnlijkheid wel onder Way of Water eindigen en 2 miljard zou wel eens moeilijk kunnen worden. Zal afhangen van de lengte van zijn benen. Wordt nog spannend dus of Cameron ook deze in de top 5 grootste box office returners aller tijden krijgt.

Misschien dat de iets slechtere reviews hem toch wat kijkers kosten? Kreeg wel een A rated cinemascore en audience ratings zijn weer boven de 90% dus word of mouth zal hem prolly net als de vorige wel weer lange benen geven. Ik geef hier meestal geen cijfers maar als ik er 1 moet opplakken zal dat toch eerder rond de 7,5 of zelfs 8 zijn. Met gemak de beste blockbuster van het jaar en zelfs Jurassic World, imo de minste, zou ik nog 5.5 of zelfs een 6 geven.

Zelf vond ik Fire and Ash weer een fantastische cinema trip die eigenhandig de bestaansreden van IMAX 3D etaleert en hoeveel geld die dan al dan niet ophaalt verandert daar natuurlijk niets aan maar toch zou ik Cameron ook wel graag nog andere films zien maken dus misschien is een success maar geen monstersucces wel de beste uitkomst? Dan gaat de studio sowieso 4 en 5 nog willen maken maar misschien dat een andere regisseur dan onder Cameron's toeziend oog die voor zijn rekening kan nemen terwijl Cameron zelf aan iets nieuws kan beginnen?

Nu gerucht gaat ook dat hij een nieuwe terminator zou willen maken en dan weet ik het niet zo want die laatste waren vrij miserabel. Als hij Avatar zou doorgeven hoop ik eerlijk gezegd toch eerder op iets echt nieuws zoals The Devils.

Woensdag zijn we thuis overdag, eens bekijken dan. Hopelijk schrikt de toch hoge prijs de lokale marginalen wat af.

Huilen met de pet op deze film. Gewoon de vorige films gerecycled. Ik snap niet dat Cameron hier zo veel tijd heeft aan verspild. Enkel de CGI is de moeite, maar ook die kennen we al van de vorige films.

Weer eens :

- Verwijzing naar de Indianen vs immigranten
- Corporate greed vs het behoud van de natuur
- Stoute blanke mannen die natives komen veroveren
- Indianensmurfen die eerst ruzie maken, maar dan toch uiteindelijk samenwerken
- Groot gevecht op het einde waarbij de indianensmurfen winnen

3/10

Hij zal wel weer een pak geld opleveren, maar dat maakt hem nog niet goed.

Wil hem ergens wel zien maar de lange duur vd film schrikt me af, alsook de reacties dat het eigl maar een matig verhaal is. 3d wss wel mooi om zien.
Ik kan enkel maar mijn eigen ervaring delen, maar die 3+ uur zijn wel echt voorbijgevlogen. En het verhaal vond ik best OK, maar het is quasi hetzelfde als de vorige films. Dat wel.

En 3D is een dikke meerwaarde bij deze film.

Wil hem ergens wel zien maar de lange duur vd film schrikt me af, alsook de reacties dat het eigl maar een matig verhaal is. 3d wss wel mooi om zien.
Als ge hem niet in 3D gaat kijken, dan zou ik eerlijk gezegd gewoon thuisblijven.
Die 3 uur zijn redelijk snel om gegaan, het was alleszins een vette cinema ervaring.

Ik ben gisterenavond gaan kijken met mijn vrouw omdat we gratis kaarten hadden. We zijn vertrokken na de pauze. Script trekt op nies, 't is belerend, onorigineel en saai. 't Is wel een mooie tekenfilm maar da's dan ook alles.

De laatste goeie Cameron film was True Lies en eigenlijk ook Titanic. Die laatste is van 1997. Let that sink in. Die zijn talent is al dik 25 jaar uitgedoofd.

In vergelijking met andere grote sci-fi blockbusters zoals de laatste Star Wars films vind ik het verhaal van deze wel een stuk beter. Zeker vergeleken met Jurassic World en dergelijke die zo'n stupide verhaal brengen dat het bijna beledigend is vind ik dat van Avatar nog altijd meer dan behoorlijk omdat het toch al niet tegen zijn eigen regels zondigt. Ok, dat is een vrij lage lat maar in het huidige filmlandschap telt dat al voor heel wat. Daarnaast winnen ze ook punten omdat Avatar toch heel wat vrij gedurfde behoorlijk far out there elementen vlekkeloos combineert.
Brain uploading, genetically engineered avatars, een niet supernatuurlijke godheid die tegelijkertijd fungeert als een planetwide bioorganische data server die nu zelfs gestuurd kan worden om leven on the fly te herconfigureren. Kiri en haar unieke connectie ermee alsook haar onbevlekte ontvangenis, hoog begaafde spacewhales met een cultuur die niet moet onderdoen voor de onze, de uitwerking van de cultuur en levensfilosoife van verschillende stammen, ... en zelfs de vele visueel gedreven details gaande van shipdesigns en crabmechs tot bijvoorbeeld die jellyfish waar de Windtraders gebruik van maken, ...
Star Wars voert al 50 jaar jedis, stormtroopers, AT-ATs en ontploffende death stars op in hun empire vs rebels sage. Dan komt Avatar vandaag origineler uit de hoek en is nu, 3 films diep, al een heel pak complexer in zijn depictie van mensheid vs navi met talloze verschillende facties binnen die groepen die van positie veranderen.

Dat gezegd zijnde, het is natuurlijk geen Arrival, Inception of Blade Runner 2049 in complexiteit en diepgang en natuurlijk had ik Cameron ook liever dat niveau zien halen maar zulke films zijn echt wel zeldzaam en in het huidige landschap van Marvel, Star Wars, Jurassic World, Transformers, Jumanjis, Minecraft, ... is Avatar ronduit koning.

Terug
Bovenaan