Een heel lange tekst die eigenlijk gewoon zegt: in het land der blinden is éénoog koning :)

Imo is het pijnlijk dat je anno 2025 JC moet gaan vergelijken met crap zoals Minecraft, Jumanji, JW rebirth etc.

Ik denk dat vele bezoekers toch vooral kijken voor het visuele spektakel waar Cameron goed in is. Het verhaal is minder belangrijk en zelfs als je er blind in stapt in hoofdlijnen te volgen.

Volgens de huidige prognoses zou de film toch wat onder de 2 miljard dollar gaan qua box office maar nog zeer respectabel om de films 4 en 5 te maken.

Een heel lange tekst die eigenlijk gewoon zegt: in het land der blinden is éénoog koning :)
Haha, had ik eerst letterlijk ook zo uitgedrukt maar gezien de ervaring zo leunt op IMAX 3D en je met één oog geen dieptezicht hebt vond ik het niet passen. 😆

Imo is het pijnlijk dat je anno 2025 JC moet gaan vergelijken met crap zoals Minecraft, Jumanji, JW rebirth etc.
Inderdaad best jammer maar je haalt er nu de twee ergste exemplaren uit; Star Wars en co alsook Marvel vallen daar ook onder dus zeg gerust; "moet gaan vergelijken met blockbusters in het algemeen." Als het niet voor Villeneuve was moest je voor de laatste echt goeie grootschalige sci-fi film terug naar 2022 met Everything Everywhere All At Once. En laat ons eerlijk zijn, die is thematisch en verhaalsgewijs wel grootschalig maar dat is praktisch een indie die met een vrij laag budget fantastische dingen wist te doen maar die visueel toch niet echt te vergelijken is met FX heavy juggernauts. Voor een non Villeneuve 8+ big budget sci-fi film klasse early Cameron moet ik zelf al terug naar 2010 Inception. 2014s Interstellar haalt dat voor mij net niet omdat die de landing niet wist te strikken en dat zijn dan weer 2 Nolans. Lijkt me dat dat zowat de enige twee zijn die nog big budget sci-fi op het scherm kunnen toveren die daadwerkelijk van dat legendarisch niveau is. Buiten die twee liggen Sci-Fi blockbusters van zulk niveau praktisch volledig op hun gat.

Zo valt het mij op dat, wederom Villeneuve even buiten beschouwing gelaten, mijn laatste 8+ sci-fi films eerder kleinschaligere producties zijn (Under the Skin, Her, Mars Express, The Congress, Melancholia, Moon, ...) Kwaliteit komt tegenwoordig ook veel eerder van low budget indies zoals; After Yang, The Assessment, Infinity Pool, Possessor, Linoleum, Oxygen, Come True, The Endless, Archive, Beyond the Infinite Two Minutes, Upgrade, Sorry to Bother You, Vivarium, Europa Report, Little Joe, Vast of Night, I Am Mother, Aniara, The Platform, ... Alhoewel dat dan wel weer films zijn die bij het grote publiek eigenlijk niet zo goed scoren. Krijgen allemaal maar gemiddeld een 6 op imdb maar persoonlijk waardeer ik die zelf een stuk hoger dan de laatste Star Wars of Marvel films. Toch zullen die nooit de cultural touchstones worden die films als Alien en Terminator waren of Arrival en Inception vandaag zijn. Dus ja blijft wel jammer dat Cameron met avatar niet meer op kan tegen een new schooler zoals Villeneuve die afgelopen jaren met Arrival, Blade Runner en Dune de ene classic na de andere uit zijn mouw schudde. Ik vrees dat we ons er bij moeten neerleggen dat zulke films gewoon altijd al zeldzaam waren en vandaag nog iets zeldzamer geworden zijn.

Laatst bewerkt:
Een zaal 3u muisstil en een applaus op het einde. Lang geleden dat ik dit nog gezien heb. Was leuk in IMax 3D, wel heel wat wazige beelden bij beweging

Ik denk dat vele bezoekers toch vooral kijken voor het visuele spektakel waar Cameron goed in is. Het verhaal is minder belangrijk en zelfs als je er blind in stapt in hoofdlijnen te volgen.

Volgens de huidige prognoses zou de film toch wat onder de 2 miljard dollar gaan qua box office maar nog zeer respectabel om de films 4 en 5 te maken.
Eigenlijk moeten ze rekening houden met inflatie als we cijfers gaan vergelijken

Prolly slecht nieuws voor iedereen die Cameron graag iets anders had willen zien maken maar Fire & Ash heeft zijn achterstand tegenover Way of Water al een heel stuk ingehaald met een veel kleinere second weekend drop van 25% tov Way of Water's 58%. Fire & Ash zit na zijn tweede weekend op 10 dagen nu aan 760 miljoen.

Volgend weekend wordt prolly make or break met Way of Water die in in zn 3e weekend zowaar een sprong maakte (+0,2%). Onwaarschijnlijk dat Fire & Ash hem dat nadoet want zulke sprongen zijn zeldzaam maar met dat derde weekend ga je een meer duidelijke trendlijn met voldoende kleine foutenmarge kunnen trekken dat diens eindtotaal een stuk accurater geschat kan worden.

Als het volgend weekend weer zo'n kleine drop wordt komt de 2 miljard weer in bereik maar zelfs worst case prognoses liggen nu boven 1.6 miljard waardoor Cameron waarschijnlijk geneigd zal zijn en ook door Fox/Disney gepushed zal worden om toch 4 en 5 zelf te gaan regisseren. Voelt eerlijk voor mij ook een beetje dubbel. Na 4 en 5 zou Cameron over de 80 zijn. Toch misschien nog een sprankeltje hoop in dat Cameron voor de geplande Avatar 4 timejump zijn cast wil laten verouderen waardoor deze maar over 4 jaar zou verschijnen. Kleine kans dat hij er dus toch nog een andere film zou kunnen tussen nemen.

Prolly slecht nieuws voor iedereen die Cameron graag iets anders had willen zien maken maar Fire & Ash heeft zijn achterstand tegenover Way of Water al een heel stuk ingehaald met een veel kleinere second weekend drop van 25% tov Way of Water's 58%. Fire & Ash zit na zijn tweede weekend op 10 dagen nu aan 760 miljoen.

Volgend weekend wordt prolly make or break met Way of Water die in in zn 3e weekend zowaar een sprong maakte (+0,2%). Onwaarschijnlijk dat Fire & Ash hem dat nadoet want zulke sprongen zijn zeldzaam maar met dat derde weekend ga je een meer duidelijke trendlijn met voldoende kleine foutenmarge kunnen trekken dat diens eindtotaal een stuk accurater geschat kan worden.

Als het volgend weekend weer zo'n kleine drop wordt komt de 2 miljard weer in bereik maar zelfs worst case prognoses liggen nu boven 1.6 miljard waardoor Cameron waarschijnlijk geneigd zal zijn en ook door Fox/Disney gepushed zal worden om toch 4 en 5 zelf te gaan regisseren. Voelt eerlijk voor mij ook een beetje dubbel. Na 4 en 5 zou Cameron over de 80 zijn. Toch misschien nog een sprankeltje hoop in dat Cameron voor de geplande Avatar 4 timejump zijn cast wil laten verouderen waardoor deze maar over 4 jaar zou verschijnen. Kleine kans dat hij er dus toch nog een andere film zou kunnen tussen nemen.
Of hij schuift de franchise door naar een andere regisseur en doet nog iets origineel?

De 13:15 voorstelling in IMAX 3D HFR gezien in Brussel. Ik had eerst wat schrik dat het rumourig ging zijn, maar de volle 3 uur was het muisstil en geen irritant GSM-licht. Het IMAX 3D HFR formaat was echt wel zijn geld waard.

De film zelf dan. Tjah. Het begin was eigenlijk best leuk en was toch wel anders, helaas was het grote gevecht bijna een 1:1 kopie van de tweede. Het was zeker een mooi spektakel maar had toch liever iets meer variatie via het vuurvolk verwacht. Ook, hoeveel kansen gaan ze die gast nog geven. Jezus, knal die toch gewoon af? Je merkte wel dat Cameron het verhaal aan het rekken is, hij kon gerust iets verder gegaan zijn i.p.v. gewoon wat kruimels te laten vallen.

Vandaag ook gaan kijken in Pathe sint niklaas. Voor die +3u film waren die nieuwe zetels wel een meerwaarde. Echter voor een film van 3u15 geen pauze, zou voor films vanaf 2u30 wel standaard mogen zijn van mij.

Wel enorm genoten van de film, was allemaal weer prachtig gemaakt. Had al gelezen dat het verhaal niet speciaal was en dat was inderdaad niet origineel met de eind battle die bijna een kopie van de vorige film is. Maar toch een leuke popcornfilm, verstand op 0 en genieten. In 3d ook wel de moeite om te zien, dus ben blij dat ik deze toch in de cinema ben gaan zien.

vond hem toch dik ok hoor.

ok het is beetje zelfde als deel 2, maar goed, you get what you expect hé. het verhaal van de eerste lijkt moeilijk te overtreffen, en ze hebben het wat op veilig gespeeld. maar film doet perfect wat van hem verlangt wordt imo

Terug
Bovenaan