Average Rob & Arno the kid

Doordat ze te weinig getraind zijn is het dan juist zo'n helse opgave, ik zou liever een marathon lopen moest ik getraind zijn dan stappen, dat duurt gewoon veel te lang anders.

Beeld u in, elke dag 8 uur aan een stuk stappen. Stap eens enkele kilometers op het strand aan een deftig tempo om het gevoel te krijgen wat het is om in de woestijn te stappen, en dan moet je de warmte er nog bijrekenen.
Ik zeg niet dat het geen ferme prestatie is he, maar het is ook geen loopwedstrijd waar ze meegedaan hebben voor een mooie ranking.

En ivm eindtijd, als je de docu gezien hebt zie je duidelijk dat je niet achter de 2 kamelen mag belanden.

Goed gedaan.. Azijnpissers "het was ni snel genoeg"
Misschien moet ge het zelf is proberen :)
Het niveau is hier inderdaad alweer top. Hoeveel kilometers was het in totaal? Probeer het eerst maar eens in België met redelijke temperaturen en harde ondergrond. Nadien kunnen we verder spreken. Ofwel zijn het allemaal dubbel accounts van Hans Vandeweghe.

Ik vind dat Hans ergens wel gelijk heeft. Wat die twee kerels aan de dag leggen is vooral groot doorzettingsvermogen, en niet uitzonderlijke atletische prestaties.

Ik denk ook niet dat de opzet van Average Rob en Arno is om hun geweldige atletische vermogen in de kijker te zetten. Ze gaan gewoon uitdagingen aan die hun leuk lijken en waar ze veel kijkers mee lokken. En dat doen ze heel goed.

Daarnaast is dat voor die gasten ook gewoon hun job in tegenstelling tot 90% van de andere deelnemers die vrijaf moeten pakken en na hun uren moeten trainen.

Ik zie Average Rob nochtans al lange tijd op zeer veel affiches staan. Dat komt er dan ook nog eens bij.

Ik vind dat Hans ergens wel gelijk heeft. Wat die twee kerels aan de dag leggen is vooral groot doorzettingsvermogen, en niet uitzonderlijke atletische prestaties.

Ik denk ook niet dat de opzet van Average Rob en Arno is om hun geweldige atletische vermogen in de kijker te zetten. Ze gaan gewoon uitdagingen aan die hun leuk lijken en waar ze veel kijkers mee lokken. En dat doen ze heel goed.
Als ik Arno bekijk dan ziet dat er allesbehalve een atleet uit. De tijdslimiet is behoorlijk ruim vind ik. Je moet nog geen 4 km/u halen om de kamelen voor te blijven. Maar dan ben je wel zodanig lang onderweg dat het eerder een uitputtingsslag en een kwestie van doorzettingsvermogen is. Iemand die daar echt deftig voor getraind is en geen blessures heeft zou dat toch vrij gemakkelijk moeten kunnen uitlopen.

Uiteindelijk zijn het ook gewoon 2 personages die ze spelen. Volgens mij zijn ze beter voorbereid dan ze doen uitschijnen.
Dat Arno dik staat is ook gewoon part of the show. Als ze morgen allebei 70kg wegen en het niveau hebben waarmee je een marathon uitloopt in 2u40, dan is hun show om zeep hé.

"Kijk hoe wij als totaal onsportieve gasten een onmogelijke uitdaging volbrengen" is gewoon de content die ze willen brengen, en waar blijkbaar ook veel mensen naar kijken.

Daarnaast is dat voor die gasten ook gewoon hun job in tegenstelling tot 90% van de andere deelnemers die vrijaf moeten pakken en na hun uren moeten trainen.
Ik zou toch niet onderschatten hoe die gasten hun agenda's eruit zien hoor... vooral Rob doet toch wel meer dan enkel maar wat YouTube filmpkes maken. Als je interviews met hem ziet (niet die droge 5 minute TV interviews, maar langere meer in dept dingen) dan voel je toch al snel dat dat zo iemand is die 25 balletjes tegelijk probeert omhoog te houden en als er iemand vraagt of er nog een 26ste bij kan geen neen kan of wil zeggen...
Die werkt niet klassiek 9 to 5 zoals veel andere mensen maar ik denk dat die agenda vol genoeg zit om het soms toch ook niet evident te maken om de training er tussen te proppen.

Ja, maar die staan ´zeer´ ruim

Edit:
De discussie van eindtijden en is lopen aan 6km/u nog wel lopen zijn al meermaals gevoerd in andere topics.
Denk dat daar weinig discussie aan is: 6kph is niet lopen, das wandelen. Tenzij ge 1m50 zijt misschien...
De discussie is vooral, is het echt relevant of je dit deels aan 6kph 'wandelt' of eerder grotendeels aan 8kph 'loopt'? En uiteindelijk maakt dat allemaal niet echt uit, het gaat niet om de prestatie op zich, het gaat over de content die eruit voort komt. Die gasten maken die content met eigen middelen voor Youtube. Én ze hebben die MDS wel effectief 100% afgewerkt.

Of zijn we misschien allemaal die Bordeaux-Parijs vergeten uit Wauters vs Waes? Dat was beschamend, dat was nationale TV en (minstens deels) met belastinggeld gemaakt. Het is niet toevallig dat ze ondanks een hoop zeer sceptische commentaren na de aflevering nooit die GPS files hebben willen vrij geven om te bewijzen dat ze effectief heel dat traject gefietst hebben (niet dus) laat staan aan de tijd die ze toen zeiden.

Laatst bewerkt:
"De gebroeders Van Impe zijn geen atleten. Het zijn hypers van pseudoprestaties", aldus de eeuwig kritische Hans Vandeweghe in Knack :cheer:

Tamelijk zielig om een man op zijn leeftijd zo te zien schrijven over wat jonger (beter?) geweld presteert.

't is een kenmerk van een man met een onvoldaan leven.

Ik denk dat er niemand kritiek heeft op Rob of Arno. Het is een ferme uitdaging en heel mooi avontuur en mooie documentaire en denk dat iedereen respect heeft dat ze het hebben gedaan het is zeker niet iedereen gegeven.

Maar Ik denk dat er vele mensen (zoals mezelf) dachten dat het veel moeilijker was om hem te kunnen uitlopen.

Want buiten Tomtesterom had ik er nog nooit echt iets van gezien (ondanks dat ik ieder jaar wel de utmb en barkley goed volg) dus daarom ook dat mijn verwachtingen qua lastigheid van de wedstrijd veel hoger waren voor ik de docu bekeek.

De minimum snelheid om de finish te halen ligt bij de meeste bekende ultratrails rond hetzelfde tempo (2-5km/uur). Maar doordat het in verschillende etappes wordt gehouden is er wel een rustperiode in MDS , in tegenstelling tot die andere bekende ultratrails die in 1 stuk zijn.

--------------------------------
Eventjes de Ai gebruikt 😉 en dan zie je toch dat de MDS de beste kanshebber is om hem uit te lopen.
Het blijft natuurlijk een zotte prestatie ;)

| Race | Afstand | Tijdslimiet | Min. snelheid | Gem. finishpercentage | Starters / jaar |

| UTMB (Frankrijk) | 171 km | 46,5 uur | ~3,7 km/u | ± 60–70 % | ± 2.500 |

| Tor des Géants (Italië) | 330 km | 150 uur | ~2,2 km/u | ± 60 % | ± 900 |

| Western States 100 (VS) | 161 km | 30 uur | ~5,4 km/u | ± 80–85 % | ± 380 (geloot) |

| Transgrancanaria 128K | 128 km | 30 uur | ~4,3 km/u | ± 70–80 % | ± 800–1.200 |

| Barkley Marathons (VS) | ±160 km* | 60 uur | ~2,7 km/u* | < 2 % (gemiddeld) | ± 40 (selectie) |

Meerdaagse etappewedstrijden:

| Marathon des Sables (Marokko)| 250 km | 6 dagen | ~3–4 km/u | ± 90–95 % | ± 1.000 |

| Jungle Ultra (Peru) | 230 km | 5 dagen | ~3–4 km/u | ± 70–90 % | ± 50–100 |

| Ice Ultra (Zweden) | 230 km | 5 dagen | ~3–4 km/u | ± 80–90 % | ± 50–100 |

Laatst bewerkt:
Karel Sabbe die hen heeft begeleidt is een kameraad van mij. Hij zegt dat deze 2 heren echt geen typetje spelen. Hoe ge die mannen ziet op het scherm, zo zijn ze ook echt. Wat betreft prestaties maakt op zich ook allemaal niet veel uit imo. Ze willen zichzelf uitdagen en filmen dit... Ik denk dat Arno het niet altijd even leuk gaat vinden om op die weegschaal te gaan staan en opnieuw als fatty te worden bestempeld voor heel Vlaanderen. Geef die mannen wat credit en op zich is het vermakelijk en voor sommige zelfs inspirerend om ook iets te ondernemen.

Probeer eens na de dodentocht nog eens 50km te wandelen. En kom dan eens terug zou ik zeggen.

Dat is dan niets vergeleken met die duinen en hitte.

Of zijn we misschien allemaal die Bordeaux-Parijs vergeten uit Wauters vs Waes? Dat was beschamend, dat was nationale TV en (minstens deels) met belastinggeld gemaakt. Het is niet toevallig dat ze ondanks een hoop zeer sceptische commentaren na de aflevering nooit die GPS files hebben willen vrij geven om te bewijzen dat ze effectief heel dat traject gefietst hebben (niet dus) laat staan aan de tijd die ze toen zeiden.

Maar het heeft ons wel een fantastisch filmpje van DIW opgeleverd toen :biglaugh: :biglaugh:

Ik denk dat er niemand kritiek heeft op Rob of Arno. Het is een ferme uitdaging en heel mooi avontuur en mooie documentaire en denk dat iedereen respect heeft dat ze het hebben gedaan het is zeker niet iedereen gegeven.

Maar Ik denk dat er vele mensen (zoals mezelf) dachten dat het veel moeilijker was om hem te kunnen uitlopen.

Want buiten Tomtesterom had ik er nog nooit echt iets van gezien (ondanks dat ik ieder jaar wel de utmb en barkley goed volg) dus daarom ook dat mijn verwachtingen qua lastigheid van de wedstrijd veel hoger waren voor ik de docu bekeek.

De minimum snelheid om de finish te halen ligt bij de meeste bekende ultratrails rond hetzelfde tempo (2-5km/uur). Maar doordat het in verschillende etappes wordt gehouden is er wel een rustperiode in MDS , in tegenstelling tot die andere bekende ultratrails die in 1 stuk zijn.

--------------------------------
Eventjes de Ai gebruikt 😉 en dan zie je toch dat de MDS de beste kanshebber is om hem uit te lopen.
Het blijft natuurlijk een zotte prestatie ;)

| Race | Afstand | Tijdslimiet | Min. snelheid | Gem. finishpercentage | Starters / jaar |

| UTMB (Frankrijk) | 171 km | 46,5 uur | ~3,7 km/u | ± 60–70 % | ± 2.500 |

| Tor des Géants (Italië) | 330 km | 150 uur | ~2,2 km/u | ± 60 % | ± 900 |

| Western States 100 (VS) | 161 km | 30 uur | ~5,4 km/u | ± 80–85 % | ± 380 (geloot) |

| Transgrancanaria 128K | 128 km | 30 uur | ~4,3 km/u | ± 70–80 % | ± 800–1.200 |

| Barkley Marathons (VS) | ±160 km* | 60 uur | ~2,7 km/u* | < 2 % (gemiddeld) | ± 40 (selectie) |

Meerdaagse etappewedstrijden:

| Marathon des Sables (Marokko)| 250 km | 6 dagen | ~3–4 km/u | ± 90–95 % | ± 1.000 |

| Jungle Ultra (Peru) | 230 km | 5 dagen | ~3–4 km/u | ± 70–90 % | ± 50–100 |

| Ice Ultra (Zweden) | 230 km | 5 dagen | ~3–4 km/u | ± 80–90 % | ± 50–100 |

Om een ander perspectief te bieden: ik heb net de 50ste editie van Paris-Tubize (292 km / 4 dagen (80 km, 75 km, 77 km, 60 km) achter de rug, ook een serieuze test, maar dan dichter bij huis. Het is een heel ander soort uitdaging dan de MDS: volledig verhard, minder recuperatietijd en mentaal zwaar door de lange, rechte stukken. Geen zand en extreme hitte, maar wel een slijtageslag.
Toch best wat zotte mensen leren kennen (Spartathlon-finisher, meerdere Centurions, meervoudig wereldrecordhoudster, ...) en de consensus van de MDS-veteranen daar was dat dit minstens even uitdagend is, maar op een andere manier. Volgens hen is de MDS voor een ervaren langeafstandswandelaar vooral vechten tegen de hitte, dankzij de gunstige tijdslimieten.
En voor alle duidelijkheid: alle credits voor wat zij hebben neergezet. Het is en blijft een prestatie waar de meesten niet eens aan durven beginnen.

Uiteindelijk zijn het ook gewoon 2 personages die ze spelen. Volgens mij zijn ze beter voorbereid dan ze doen uitschijnen.
Dat Arno dik staat is ook gewoon part of the show. Als ze morgen allebei 70kg wegen en het niveau hebben waarmee je een marathon uitloopt in 2u40, dan is hun show om zeep hé.

"Kijk hoe wij als totaal onsportieve gasten een onmogelijke uitdaging volbrengen" is gewoon de content die ze willen brengen, en waar blijkbaar ook veel mensen naar kijken.
Het is niet omdat je niet scherp staat dat je niet sportief bent he. Arno speelt nog steeds voetbal en Rob is gewoon een heel sportieve kerel als je ziet in zijn filmpjes hoe snel hij diverse sporten onder de knie heeft. Ze zijn niet constant aan het sporten en zijn levensgenieters maar de basis is er wel. Van voor hun bekendheid toen ze enkel YouTube hadden en dat hen nog niks opleverde deden ze al sportieve uitdagingen. Ze gaan gewoon graag uitdagingen aan waar de meeste mensen nog niet aan zouden denken maar ze willen zich geen 3 jaar voorbereiden om een toptijd neer te zetten, dat is hun doel niet. En uiteraard zijn die goed voorbereid. Ze zijn zelfs naar Spanje geweest om te trainen. Zelfs al hebben ze niks gelopen van dat parcours hebben ze wel 10 marathons in een hete woestijn afgewandeld dus dikke chapeau

Ik vind dat hier toch ook wel casual wordt omgegaan met de prestaties. Alsof je dit tussen de soep en de patatten er eventjes bijpakt... "Het is maar wandelen he...". Ik denk dat de gemiddelde BG'er hier nog nooit een temperatuur van 45°-50° in volle zon heeft gevoeld...

Terug
Bovenaan