Aan elke ironman staan er maar zo'n 20-tal mannen aan de start met een uitzonderlijk talent, dat zijn de profs. De rest zijn in principe allemaal amateurs. De ene amateur heeft wel wat meer talent dan de andere, of wat meer getraind, maar het blijven allemaal amateurs.
Ikzelf heb ook al heel wat marathons gelopen aan een verdienstelijke snelheid en een ironman gefinisht, maar ook geen haar op mijn hoofd denkt er aan om aan de MDS mee te doen. Meerdaagse wedstrijden zeggen me sowieso weinig of ultratrails waar je de nacht door moet zijn ook niet aan mij besteed. Ik wil/kan gerust een dag afzien, maar 's avonds wil ik wel gewoon een warme douche kunnen pakken en in een comfortabel bed liggen. De MDS is een meerdaagse wedstrijd, waar je tussen de etappes ook grotendeels je plan moet trekken en in de woestijn moet overnachten, en dus ook al wel wat ontbering moet kunnen doorstaan. Daar alleen al heb je een gigantisch groot doorzettingsvermogen voor nodig en de gave hebben om goed te kunnen afzien. Los van de gemiddelde snelheid die je loopt/wandelt, vind ik dat op zich al heel bewonderenswaardig en zeker niet aan iedereen besteed.