Bachelor Rechten

Sethsu

Member
Hallo iedereen,
Ik sta nu voor een belangrijke keuze, namelijk mijn studiekeuze. In het middelbaar heb ik vanaf het 5de Marketing en Ondernemen (handel) gevolgd. Ik zou echter wel graag de studie Rechten starten aan de universiteit.

Ik heb afgelopen academiejaar de bachelor sociaal werk gevolgd.

Zijn er hier nog mensen die vanuit dit profiel de opleiding gestart zijn? Zelf ben ik wel heel erg gemotiveerd om ervoor te vechten. :fingerguns:

Laatst bewerkt:
Waarom wil je het doen en waarom heb je voor marketing en ondernemen gekozen?

Waarom wil je het doen en waarom heb je voor marketing en ondernemen gekozen?
Ik wil dit doen omdat rechten mij altijd geïnteresseerd hebben. In mijn naaste familie is er bv. iemand advocaat en dit beroep spreekt mij ook al jaren aan, en heb nooit aan iets anders gedacht/overwogen.

Ik heb tot en met het eerste rapport van het 5de middelbaar wetenschappen-wiskunde gevolgd, omdat mijn leerkrachten zeiden dat dit het beste zou zijn. Het gevolg was dat ik het niet graag deed en ik in november van het 5de jaar te horen kreeg dat het niet de richting voor mij was en naar M en O moest afzakken. Onwetende ouders en ik hebben toen gewoon geluisterd en zo bij M en O terecht gekomen.

Ik wil dit doen omdat rechten mij altijd geïnteresseerd hebben. In mijn naaste familie is er bv. iemand advocaat en dit beroep spreekt mij ook al jaren aan, en heb nooit aan iets anders gedacht/overwogen.
't zou maar erg zijn indien je het nooit geinteresseerd heeft. Maar WAAROM spreekt het je aan?
Sethsu zei:
Ik heb tot en met het eerste rapport van het 5de middelbaar wetenschappen-wiskunde gevolgd, omdat mijn leerkrachten zeiden dat dit het beste zou zijn. Het gevolg was dat ik het niet graag deed en ik in november van het 5de jaar te horen kreeg dat het niet de richting voor mij was en naar M en O moest afzakken. Onwetende ouders en ik hebben toen gewoon geluisterd en zo bij M en O terecht gekomen.
Je bent alvast een goeie advocaat in spe gezien je niet antwoord op de vraag waarom je voor marketing en ondernemen koos, in een paar zinnen de schuld grotendeels bij je leerkrachten en je ouders legt én je feiten verdraait. Je kan in november niet verplicht worden een andere richting te moeten volgen.

Laatst bewerkt:
Je motivatie lijkt me erg vaag... Ik zou je alvast eens aanraden om een cursus door te nemen om na te gaan of je het daadwerkelijk zo interessant vindt.

Ik wil je niet ontmoedigen, maar je slaagkansen zijn quasi nihil. (Tenzij die studierichting inmiddels veel gemakkelijker geworden is, maar dat betwijfel ik...)
Voor een bachelor rechten moet je veel discipline hebben en grote hoeveelheden kunnen studeren. Wetenschappen-wiskunde is overigens ook geen geschikte voorbereidende richting.

Kan je niet beter eerst rechtspraktijk volgen en daaropvolgend via een schakelprogramma je rechtendiploma halen? Ik heb enkele collega's die op die manier vanuit een TSO-richting succesvol hun rechtendiploma hebben gehaald.

Geen enkele richting bereid je echt voor op rechten, de paar rechtsgerelateerde zaken die besproken worden in de lessen in het middelbaar zijn bijna irrelevant als voorbereiding (maar wel een goede manier om te weten of je het graag doet natuurlijk).

Gemiddeld slagen mensen uit jouw richting die rechten doen in hun eerste jaar voor 20% van de ingeschreven studiepunten, slechts 5% slaagt volledig of bijna volledig in zijn eerste jaar, da's weinig vergeleken met andere richtingen maar da's ook wat je verwacht waarschijnlijk. (bij wiskunde wetenschappen is dat respectievelijk 60% en 40%)

Jij kan best inschatten hoeveel meer je kan maar als je naar die cijfers kijkt kan je niet anders dan concluderen dat het heftig zal zijn.

't zou maar erg zijn indien je het nooit geinteresseerd heeft. Maar WAAROM spreekt het je aan?
Je bent alvast een goeie advocaat in spe gezien je niet antwoord op de vraag waarom je voor marketing en ondernemen koos, in een paar zinnen de schuld grotendeels bij je leerkrachten en je ouders legt én je feiten verdraait. Je kan in november niet verplicht worden een andere richting te moeten volgen.
Mijn ouders bepaalde mijn studierichting zonder dat ik daar al te veel in te zeggen had. Ook was de motivatie dat deze opleiding heel algemeen was (heb bv. wat meegekregen van economische wetgeving.). Het is dus niet zo zwart wit als jij hier probeert ervan te maken.

Het maatschappelijke aspect (het helpen van mensen met juridische problemen in de zin van een geschil met een of ander bedrijf) spreekt mij enorm aan.

Je motivatie lijkt me erg vaag... Ik zou je alvast eens aanraden om een cursus door te nemen om na te gaan of je het daadwerkelijk zo interessant vindt.

Ik wil je niet ontmoedigen, maar je slaagkansen zijn quasi nihil. (Tenzij die studierichting inmiddels veel gemakkelijker geworden is, maar dat betwijfel ik...)
Voor een bachelor rechten moet je veel discipline hebben en grote hoeveelheden kunnen studeren. Wetenschappen-wiskunde is overigens ook geen geschikte voorbereidende richting.

Kan je niet beter eerst rechtspraktijk volgen en daaropvolgend via een schakelprogramma je rechtendiploma halen? Ik heb enkele collega's die op die manier vanuit een TSO-richting succesvol hun rechtendiploma hebben gehaald.
Ik heb echter wel een creditbewijs behaald voor inleiding tot de rechtswetenschap dit jaar. Mijn resultaat was 12/20. Ik werd wel door mijn vorige klastitularis en directie gestimuleerd om mijn droom na te gaan.

.

Het maatschappelijke aspect (het helpen van mensen met juridische problemen in de zin van een geschil met een of ander bedrijf) spreekt mij enorm aan.
Een bachelor sociaal werk lijkt me dan meer geschikt.

Ik heb echter wel een creditbewijs behaald voor inleiding tot de rechtswetenschap dit jaar. Mijn resultaat was 12/20. Ik werd wel door mijn vorige klastitularis en directie gestimuleerd om mijn droom na te gaan.
He zal toch je verhaal volledig moeten maken als je deftig advies wil hebben. Je niet het in je eerste post kijken alsof je je middelbaar net gedaan hebt en nu heb je al een rechtencredit?

He zal toch je verhaal volledig moeten maken als je deftig advies wil hebben. Je niet het in je eerste post kijken alsof je je middelbaar net gedaan hebt en nu heb je al een rechtencredit?
En heel het verhaal maakt uit omdat? Ik heb een jaar sociaal werk gedaan, maar dit ligt mij niet zo maw het is niet wat ik er van verwacht had.

En heel het verhaal maakt uit omdat? Ik heb een jaar sociaal werk gedaan, maar dit ligt mij niet zo maw het is niet wat ik er van verwacht had.

Je vraagt advies. Om advies te geven, hebben mensen je hele verhaal nodig. Dat lijkt me nu wel vrij evident...

Ik weet niet zo goed waar je met dit topic naartoe wilt. Mensen geven terecht aan dat het moeilijk zal worden en vervolgens reageer je enkel maar defensief (en zelfs aanvallend). Als je niet openstaat voor advies, moet je het ook niet vragen.

Eunk?

Eerder zei je dat je altijd al hebt gedroomd van advocatuur en dat je nooit iets anders dan rechten hebt overwogen... En nu zeg je plots dat je een jaar sociaal werk hebt gedaan?

Ik steek hier mn energie niet meer in.

Ocharme jouw ouders die wellicht jouw wispelturigheid moeten bekostigen.

Vriendschap, als je het wil doen dan moet je het doen. Al dat belerend gedoe is hier m.i. voor niets nodig. Het feit dat je er mee bezig bent is al meer dan pakt de 75% die als een kieken zonder kop aan die opleiding begint.

Zal het gemakkelijk gaan. Absoluut niet. Maar ik moet nog de eerste universitaire richting tegenkomen waar het allemaal een makkie is.

Wees vooral eerlijk met jezelf. Als je voelt dat dat je cognitief nu al tegen je grenzen botst, maak er dan ook geen martelgang van voor jezelf. Maar als je overschot hebt dan is er veel mogelijk.

Zelf begrijp ik ook langs geen kanten de sprong van wetenschappen-wiskunde naar een handelsrichting. Als ik tussen de regels lees dan merk ik ouders die zelf van toeten nog blazen weten en gewoon gedwee de school volgen. Dat is niet altijd een garantie op het volgen van de geschikte richting en iets zegt me dat dat hier in al zijn glorie wordt bewezen.

Verdorie, als je dromen hebt, ga er gewoon voor.

(ps: zelf licentiaat in de rechten en ik ben de eerste om de "zwaarte" van mijn richting te relativeren)

Je vraagt advies. Om advies te geven, hebben mensen je hele verhaal nodig. Dat lijkt me nu wel vrij evident...

Ik weet niet zo goed waar je met dit topic naartoe wilt. Mensen geven terecht aan dat het moeilijk zal worden en vervolgens reageer je enkel maar defensief (en zelfs aanvallend). Als je niet openstaat voor advies, moet je het ook niet vragen.

Er is onzekerheid en ik begrijp dat hij (of zij) even in de anonimiteit van de groep op zoek gaat naar inzichten. Als je de eerste reacties leest wordt hij echter meteen met de rug tegen de muur geduwd. Ja bon, dan begrijp ik wel dat er wat tegenreactie komt. Iemand met een beetje ruggengraat, wat je in de rechten mag verwachten, moet dat ook doen.

Mensen zeggen hier trouwens niet "het wordt moeilijk" , er worden echt wel andere dingen "gezegd".

Eunk?

Eerder zei je dat je altijd al hebt gedroomd van advocatuur en dat je nooit iets anders dan rechten hebt overwogen... En nu zeg je plots dat je een jaar sociaal werk hebt gedaan?

Ik steek hier mn energie niet meer in.

Ocharme jouw ouders die wellicht jouw wispelturigheid moeten bekostigen.

Plots? In de openingspost staat al vermeld dat het voorbije jaar sociaal werk werd gevolgd. Dus om nu daarvan van uw stoel te vallen, dat lijkt me wel ietwat overdreven.

Die laatste zin is trouwens, wat mij betreft, al helemaal fout en staat op zich al vol van de vooringenomenheid.

Ma bon, tzal wel aan mij liggen.

Ik blijf bij mijn punt.

Even reflectie en dan...als alles nog goed zit "just go for it"

Plots? In de openingspost staat al vermeld dat het voorbije jaar sociaal werk werd gevolgd. Dus om nu daarvan van uw stoel te vallen, dat lijkt me wel ietwat overdreven.
Openingspost werd naderhand aangepast: bachelor sociaal werk werd initieel niet vermeld

Wat is dit voor een flut opmerking.
Die 'flut opmerking' is een studieadvies op basis van de heel beperkte info die je wil geven. Als je mensen wil helpen bij geschillen tegen een bedrijf is rechten minder geschikt gezien de meeste jobs die je met een diploma rechten kan doen niet daarrond draaien, terwijl dat bij sociaal werk wel vaker zo is (zeker de opties advisering/arbeid).

Ik hoop alvast dat je niet denkt dat je met een creditbewijs van bachelor sociaal werk een vrijstelling bij bachelor rechten kan behalen.

Verder ga ik me hier voorlopig van reacties tov jou onthouden gezien je houding.

Die 'flut opmerking' is een studieadvies op basis van de heel beperkte info die je wil geven. Als je mensen wil helpen bij geschillen tegen een bedrijf is rechten minder geschikt gezien de meeste jobs die je met een diploma rechten kan doen niet daarrond draaien, terwijl dat bij sociaal werk wel vaker zo is (zeker de opties advisering/arbeid).

Ik hoop alvast dat je niet denkt dat je met een creditbewijs van bachelor sociaal werk een vrijstelling bij bachelor rechten kan behalen.

Verder ga ik me hier voorlopig van reacties tov jou onthouden gezien je houding.
Het was een creditbewijs van de opleiding rechten, omdat ik met die twijfels zat.

Bedankt om toch enigszins te antwoorden!

Een bachelor sociaal werk lijkt me dan meer geschikt.

Wat is dit voor een flut opmerking.
Sociaal werk heeft een afstudeerrichting Maatschappelijk Advisering dat heel rechten georiënteerd is. Vooral arbeidsrecht en een beetje consumenten en huurrecht.

Zeker als je dit academiejaar geslaagd bent, zou ik deze richting uitgaan dan heb je binnen 2 jaar een bachelor.

Je kan daarna nog altijd rechten gaan doen, maar dan heb je tenminste al een professionele bachelor op zak.

Maar zoals ook al eerder aangegeven als master rechten een droom is er zeker voor gaan! Wat men hier ook zegt.

Kom wel binnen een paar jaar zeggen of het gelukt is of niet, indien wel zet je iedereen op zijn plaats, indien niet kunnen er hier zeggen: ik heb het u gezegd!

Terug
Bovenaan