Battle Royale: the 1960's - Round 1 [TIE BREAK]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Iron Butterfly - In-A-Gadda-Da-Vida - 7
Janis Joplin - Piece of my heart - 16

Daar waar het origineel van Erma Franklin (zus van) een beetje oomph mist, heeft Janis Joplin daar fameus wat extra cojones onder gezet. Ook een van de laatste keren dat Big Brother & the Holding Company met haar samengewerkt heeft. Joplin wilde meer de soul-tour uit (met een Hammond en toeters), BB&HC wilde terug richting de hardere rock en psychedelica. Hence exit Joplin, en het uitbenen van BB&HC door het mee overnemen van de fantastische gitarist Sam Andrew (die voor een groot stuk verantwoordelijk was voor de sound van BB&HC). De combinatie van vrij psychedelisch en stevig gitaarspel met de uitgesproken soul-kant van de nieuwe toeters en Hammond maakt deze iteratie IMHO de strafste backing band die Joplin gehad heeft (vergelijk de studio versie maar eens met de live versie van 1969)

Iron Butterfly - In-A-Gadda-Da-Vida - 8
Janis Joplin - Piece of my heart - 16

Beide topnummers, ik stem op de underdog.

Them - Square Room - 0
The Rolling Stones - Gimme Shelter - 1

Een dampende ketel soul-rock aan de ene kant en een veel te lang djingel djangel experiment aan de andere kant dat muft naar patchouli. Mick FTW.

Them - Square Room - 0
The Rolling Stones - Gimme Shelter - 2

Uber uber klassieker van één van mijn favoriete bands, nog altijd.. Dit is echt de gouden periode van de Stones.

Them - Square Room - 0
The Rolling Stones - Gimme Shelter - 4

Al vind ik de lyrics wel ondermaats en saai door de herhaling, maar dat gebeurt vaker bij de Stones. Gimme Shelter zou goed passen bij Pol & Actua.

Them - Square Room - 0
The Rolling Stones - Gimme Shelter - 5

Binnenkopper, dit nummer. IJzersterk en een terechte classic.

Them - Square Room - 0
The Rolling Stones - Gimme Shelter - 6

Hetzelfde verhaal als gisteren eigenlijk hé. Square Room klinkt goed, quintessential 60's, maar wéér duurt het veel te lang. En dan staat daar één brok power tegenover. Nu goed, het is voor elk nummer uit deze wedstrijd geen cadeau om het tegen Gimme Shelter op te nemen, sowieso een van de grootste kanshebbers voor de eindwinst lijkt me.

Them - Square Room - 0

Hetzelfde verhaal als gisteren eigenlijk hé. Square Room klinkt goed, quintessential 60's, maar wéér duurt het veel te lang. En dan staat daar één brok power tegenover. Nu goed, het is voor elk nummer uit deze wedstrijd geen cadeau om het tegen Gimme Shelter op te nemen, sowieso een van de grootste kanshebbers voor de eindwinst lijkt me.
Ik zie het probleem nu niet met lange nummers zeker als ze wat variatie hebben. Bij Iron Butterfly snap ik nog wel dat 17 minuten misschien wat teveel van het goede is maar dit valt nog wel mee.

Also: volgende ronde Janis vs The Stones. Dat gaat zeer doen.

Them - Square Room - 1

Ik ga voor de zalige psychedelische trip. Gimme Shelter vind ik nu ook niet zo speciaal eigenlijk :unsure:

Them - Square Room - 1
The Rolling Stones - Gimme Shelter - 8

Ongelofelijk nummer van The Stones, eigenlijk de perfecte afsluiter voor de sixties, de ontnuchtering na alle positieve vibes en vrije liefde. Voor mij een kanshebber voor de eindwinst. Daar kan Square Room helaas niet tegenop. Van 1968 tot 1972 waren The Rolling Stones de beste band van de planeet.

Gimme Shelter vind ik nu ook niet zo speciaal eigenlijk :unsure:
Er moet toch altijd ene zijn!!!

Them - Square Room - 1
The Rolling Stones - Gimme Shelter - 9

Square room is zeker niet slecht maar @FlyingHorseman zegt het perfect: de ontnuchtering na het de peace & love 60s gevat in één nummer.

Them - Square Room - 1
The Rolling Stones - Gimme Shelter - 10

Absoluut meesterwerk. Moet zowat de beste intro ever zijn?

Voor de liefhebbers, er is zeer goeie docu over Keith Richards op Netflix: Under The Influence.

Them - Square Room - 1
The Rolling Stones - Gimme Shelter - 13

Voor mij zeker niet de beste Stones maar komt toch nog steeds beter binnen dan Square Room.

Them - Square Room - 1
The Rolling Stones - Gimme Shelter - 14

Ik heb The Rolling Stones nog nooit echt beluisterd, moet ik dringend eens verandering in brengen.
De intro van Gimme Shelter speel ik enorm graag op mijn gitaar, bijna onklopbaar

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan