Battle Royale: the 1960's - Round 1 [TIE BREAK]

Status
Niet open voor verdere reacties.
The Troggs - Wild Thing - 6
Cuby + Blizzards - Distant Smile - 6

Cuby + Blizzards is een zeer leuke ontdekking, Distant Smile kan gerust langs Wild Thing staan.

Toch gekozen voor Wild Thing wegens de meebrul kwaliteit van het nummer

Cuby + Blizzards - Distant Smile - 7

Twee nummers die ik niet per se slecht vind maar die me ook niet echt raken. Voor het tweede gekozen omdat ik dat van The Troggs al behoorlijk vaak gehoord heb en het andere een niet onplezierige verrassing is.

Cuby + Blizzards - Distant Smile - 8

Aha , Wild Thing, eerste power chord riff die ik ooit heb aangeleerd. Helaas is het niet meer dan catchy imo.
Distant Smile vond ik zeer leuk.

Cuby + Blizzards - Distant Smile - 10

Wild Thing is een iconisch en catchy nummer, maar ik kies, net als velen hier, toch voor de verrassing. Ik twijfel echter niet dat Wild Thing een evergreen zal blijven terwijl Distant Smile dan toch eerder iets "obscuurs" zal blijven voor de conaisseurs van het tijdperk.

Cuby + Blizzards - Distant Smile - 12

Door simpele eliminatie. The Troggs, hoe muzikaal signficant ze ook zijn hebben met Wild Thing eigenlijk een niemendalletje van een nummer. Cuby is dan toch heel wat interessanter. Doet me ook wat denken aan de zeer vroege Deep Purple (met Nick Simper op bas, en Rod Evans op vocals)

Cuby + Blizzards - Distant Smile - 13

Ik ga voor de verrassing van onze Noorderburen, met Herman Brood begot....

The Troggs - Wild Thing - 7

Toch nog een stem voor The Troggs als eerredder.

The Troggs - Wild Thing - 8

Hier deden beide me ook niet zoveel, maar het riffje van de Troggs is weldegelijk alombekend.

Cuby + Blizzards best ok, maar klonk voor me als één van velen in deze bluesy, jammy stijl..

The Troggs - Wild Thing - 8
Cuby + Blizzards - Distant Smile - 14

Eindelijk hoor ik eens het volledige nummer 'Wild Thing'.
Zo goed vind ik het niet.
Het gitaarwerk in het tweede nummer trekt het punt over de streep.

Iron Butterfly - In-A-Gadda-Da-Vida - 1
Janis Joplin - Piece of my heart - 0

Gitaar + drums + heerlijke orgel + lengte = geen twijfel mogelijk. Deze is mijn 'Night Parade Of One Hundred Demons, Pt. 1' van de eerste BR.
Daar kan zelfs de ronduit fantastische stem van Joplin niet tegenop.
In een ideaal universum heb je een zeventien minuten lang nummer met Joplin en de instrumenten van het eerste.

Janis Joplin - Piece of my heart - 1

Deze is echt moeilijk, "Gadda" is misschien wel het beste lange rock nummer aller tijden maar JJ wint met dramatisch stemtimbre, songkwaliteit, sfeerschepping en meezingbaarheid.

Janis Joplin - Piece of my heart - 3
De moeilijkste van deze ronde. In a gadda is best episch maar dat stuk waarin ze het nummer doen stilvallen om het dan terug op te bouwen duurt gewoon te lang. Joplin daarentegen heeft mij mee vanaf het eerste akkoord en dan moet haar stem nog komen.

Iron Butterfly - In-A-Gadda-Da-Vida - 2
Janis Joplin - Piece of my heart - 3

Poepsimpel voor mij vandaag. Mijn eerste AOTW was trouwens Iron Butterfly - Heavy (waar dit dan niet op staat). Sowieso is Iron Butterfly een overlooked band die (veel) meer aandacht verdient. Ik hoop oprecht dat In-A-Gadda-Vida het gaat halen.

Iron Butterfly - In-A-Gadda-Da-Vida - 2
Janis Joplin - Piece of my heart - 4

Het eerste vind ik doelloos in combinatie met te lang. Het Joplin-nummer is ok, ze heeft betere.

Iron Butterfly - In-A-Gadda-Da-Vida - 3
Janis Joplin - Piece of my heart - 4

Voor het eerst gehoord tijdens een optreden van New York Dolls op Lokerse Feesten waar ze dit coverden, Piece of My Heart is een uitstekend nummer, waarschijnlijk mijn favoriet nummer van Joplin, al dacht ik dat het door haar band Big Brother and the Holding Company werd uitgebracht? Wat me leidt tot een leuke companion viewing, een die niets te maken heeft met Janis. Ik heb het natuurlijk over de ongelooflijke documentaire Crumb, over de tekenaar die de albumhoes maakte voor Cheap Trills (waar Piece of my Heart op staat).

Having said, het antwoord is In A Gadda, daar hoef ik echt niet over na te denken. Steengoede riff, nonsens lyrics, repetitief maar constant in flux, tripadelic en lots of drums.

Janis Joplin - Piece of my heart - 5

Geef mij maar de versie van Gertie van In-A-Gadda-Da-Vida.

Janis Joplin - Piece of my heart - 6

In-A-Gadda-Da-Vida is heerlijk en zolang het bezig was dacht ik nog dat ze het misschien wel gingen halen maar dan begint Janis te zingen en is het gedaan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan