Battle Royale: the 1960's - Round 1 [TIE BREAK]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dan vind ik Buckley zijn nummer beter. Goeie gitaar, goeie stem. Het nummer heeft mij mee en ik heb ook het gevoel dat het ergens over gaat al moet ik wel eens opzoeken wat.
Volgens zijn producer zou het gaan om Buckley' heroïneverslaving.
Voor mij klinkt dit al als een early seventies nummer (mijn favoriete periode uit dat decennium) en volgens mij was hij zijn tijd ook vooruit, want ik zie dat dit uit 1967 komt. Ik had dit niet verwacht en wie weet is dit wel een blijver. Klinkt al zijn muziek zo?
De '60 zijn de beste jaren. Vanaf dan lijkt het alsof de heroïne hem zwaar te pakken had.
Het in-het-zwart-gat-nummer Star Sailor vind ik perfect bij hem passen.

Duane Eddy - Because They're Young - 6
Bob Dylan - Like A Rolling Stone - 18

Niet dat het zo veel uit maakt: maar voorkeur gaat naar Dylan. Terechte classic imo.

Martha And The Vandellas - Dancing In The Street - 0

The Jimi Hendrix Experience - Voodoo Chile - 1

Martha And The Vandellas waren best goed en vooral dat opzwepende in de zang had mij wel mee.

Maar Jimi Hendrix is nu eenmaal Jimi Hendrix en Electric Ladyland een van de beste albums ooit met Voodoo Chile als 1 van de hoogvliegers daarop. Een bluesjam van een kwartier waarin gewoon alles on point zit. Vocaal is het cool maar vooral die jam is episch van begin tot eind. Hendrix is nog altijd niet geevenaard als gitarist en wat hij hier doet is gewoon top en ook die orgel is echt geweldig.

Spijtig voor Martha maar aan Jimi kunnen er gewoon niet veel tippen.

Martha And The Vandellas - Dancing In The Street - 0

The Jimi Hendrix Experience - Voodoo Chile - 2

Ik heb Voodoo Chile tal van keren gespeeld toen ik nog studeerde, prachtige ontdekking. Electric Ladyland is een fantastische plaat die het verdient van begin tot einde beleefd te worden. Past ideaal als het broeierig warm is en je lichtelijk geïntoxiceerd bent (of helemaal niet, de muziek doet wat nodig is). Machtige jam en Martha kan er inderdaad niet tegenop - ook al is de jaren zestig zeer aanwezig in dat nummer.

Martha And The Vandellas - Dancing In The Street - 1

Opgepast, niet te rap klikken zo van 't is de Jimi; deze 'Voodoo Chile' valt niet te verwarren met het nummer 'Voodoo Child (Slight Return)' van dezelfde LP, wat wel een dynamische lap geweld is. Dit hier is hangerige bluesrock voor een publiek van uitgebluste festivalgangers die de laatste halve pint lauw bier niet meer binnen krijgen, een Cream doorslagje dat nauwelijks een song te noemen valt; als dit de 60s represent dan is Poing van Rotterdam Terror Corps een fraai staaltje nineties muziek.

Enter Martha Reeves (vergeet de Bowie/Jagger cover die maar blijft terugkomen op nostalgische radiozenders) en je hoort het einde van de shift in de autofabrieken van Detroit waarna het hup met de beentjes is en de vocale hooks je om de oren vliegen, een Marvin Gaye compositie die onverslaanbaar is als levensvreugdige poptrack en in tweede instantie een anthem werd voor de civil rights movement. Btw is dit het enige nummer van de lijst waar een volledig boek aan werd gewijd ?

Martha And The Vandellas - Dancing In The Street - 2

The Jimi Hendrix Experience - Voodoo Chile - 3

Moeilijke keuze. Weinig labels met zo’n impact op de 60s sound als Motown. Maar ik moet bekennen dat ik daar zelden nog naar luister. Itt tot Jimi Hendrix dat hier nog zeer vaak opgelegd wordt. Ook zijn sound is van mijn mijlenver te herkennen. Zoals hier boven al gezegd, Jimi moet zowat de beste gitarist ooit op deze aardbol gelopen te hebben. Ook al zijn er betere nummers dan bovenstaande.

Martha And The Vandellas - Dancing In The Street - 4

Ik volg @willydrama hier wel, zij het met minder hyperbool. Vreemde keuze voor Jimi als je het mij vraagt, tientallen nummers die imo beter klinken.

Dancing in the Street mega zalig, luister er heel vaak naar, geeft mij goesting om op straat te lopen en te dansen en te zingen.

Martha And The Vandellas - Dancing In The Street - 5

Ambetante keuze.

Niet het beste nummer van Jimi. Ik heb het lijstje eens bekeken van zijn nummers die zijn genomineerd en vind het raar dat deze (en die 2 andere) zijn gekozen. Dan waren er imo veel betere nummers van hem.
Ook van Martha & The Vandellas vind ik dit niet het beste nummer. Ik hoor véél liever Heatwave. Maar bon, er moest gekozen worden.

Daarnaast is het wel een geslaagde cover van het nummer van Bowie/Jagger :hurrr:.

Martha And The Vandellas - Dancing In The Street - 1

Opgepast, niet te rap klikken zo van 't is de Jimi; deze 'Voodoo Chile' valt niet te verwarren met het nummer 'Voodoo Child (Slight Return)' van dezelfde LP, wat wel een dynamische lap geweld is. Dit hier is hangerige bluesrock voor een publiek van uitgebluste festivalgangers die de laatste halve pint lauw bier niet meer binnen krijgen, een Cream doorslagje dat nauwelijks een song te noemen valt; als dit de 60s represent dan is Poing van Rotterdam Terror Corps een fraai staaltje nineties muziek.

Enter Martha Reeves (vergeet de Bowie/Jagger cover die maar blijft terugkomen op nostalgische radiozenders) en je hoort het einde van de shift in de autofabrieken van Detroit waarna het hup met de beentjes is en de vocale hooks je om de oren vliegen, een Marvin Gaye compositie die onverslaanbaar is als levensvreugdige poptrack en in tweede instantie een anthem werd voor de civil rights movement. Btw is dit het enige nummer van de lijst waar een volledig boek aan werd gewijd ?

Willy begrijpt mij :love:

Het is m'n eigen inzending dus mijn stem gaat uiteraard naar Martha maar om even op Jimi Hendrix terug te komen. Waanzinnige artiest en mocht het Voodoo Chile (Slight Return) zijn zou ik het veel lastiger hebben om voor m'n eigen nummer te stemmen.

Dancing In The Streets is een quasi perfect popnummer, heeft zijn titel niet gestolen want niemand kan hier de dansbenen op stilhouden. Bijkomstig geschreven door Marvin Gaye, die zien we zeker terug in de Battles voor het volgende decennium :love:

Martha And The Vandellas - Dancing In The Street - 6
The Jimi Hendrix Experience - Voodoo Chile - 4

The Jimi Hendrix Experience - Voodoo Chile - 5

Geen superfan van beide tbh.

The Jimi Hendrix Experience - Voodoo Chile - 6

Dancing In The Street is gewoon het equivalent van een hedendaags leuk pop nummertje, goed voor een week en dan ben je het beu gehoord.
Voodoo Chile is kunst.

Martha And The Vandellas - Dancing In The Street - 7
The Jimi Hendrix Experience - Voodoo Chile - 6

Zalig nummer van Martha. Ik vind Jimi Hendrix wel ok maar ben er nooit grote fan van geweest. Dit nummer is een beetje doelloze blues wankery, eerder iets voor advocaten die veel te dure gitaren kopen waar ze nooit deftig op leren spelen. Ik hoor hem doorgaans ook liever als hij kort en bondig is. Band of Gypsys is de uitzondering, dat vind ik wel bom.

Daarnaast is het wel een geslaagde cover van het nummer van Bowie/Jagger :hurrr:.

The Jimi Hendrix Experience - Voodoo Chile - 7

Beide best geweldige nummers. Maar Maar "Dancing.." al zoveel op radio en in films gehoord da'k er ietwat ongevoelig ben voor geworden? Zou bijna een stem voor Martha willen geven omdat er relatief weinig Motown op de menu staat. Maar da's lame.

Beetje raar hoe hier zo luchtig word gedaan over Jimi zijn blues taferelen.

dan is Poing van Rotterdam Terror Corps een fraai staaltje nineties muziek.
En dat is het ook. Een iconische 909 met één monotone sample en de drums die mooi gevarieerd blijven geven. Iconische 90's dance muziek. Mixed nog steeds geweldig.

Ge gaat me niet geloven. Maar ik zat een volle minuut ver eer ik het door had.
"Dit is toch helemaal geen goede cover???".

Het is nog vroeg.

The Jimi Hendrix Experience - Voodoo Chile - 7

Beide best geweldige nummers. Maar Maar "Dancing.." al zoveel op radio en in films gehoord da'k er ietwat ongevoelig ben voor geworden? Zou bijna een stem voor Martha willen geven omdat er relatief weinig Motown op de menu staat. Maar da's lame.

Beetje raar hoe hier zo luchtig word gedaan over Jimi zijn blues taferelen.
Blij dat iemand het zegt. Van pakweg The Rolling Stones zijn we bijna vergeten dat die ook zoiets hebben gemaakt maar van Jimi gaan we het dan half vergeten? Gewoon al die hammer-ons aan het begin zijn geniaal.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan