Battle Royale: the 1960's - Round 1 [TIE BREAK]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb The Rolling Stones nog nooit echt beluisterd, moet ik dringend eens verandering in brengen.
De intro van Gimme Shelter speel ik enorm graag op mijn gitaar, bijna onklopbaar
Recent ook nog eens een poging gedaan en nu klikt het veel beter, zeker nu ik zelf ook al even gitaar speel en er meer inzicht in heb. Ik kan de ranking van The Guardian wel aanraden om er aan te beginnen, door de top 5 af te gaan heb je dan wel het essentiele mee.

Ik heb The Rolling Stones nog nooit echt beluisterd, moet ik dringend eens verandering in brengen.
Introductie tot hun hele carrière: 40 Licks
Introductie tot hun beste jaren (op 1972 na): Hot Rocks 1964-1971
Ik heb wat meer tijd en wil hun beste albums horen: Beggars Banquet - Let It Bleed - Sticky Fingers - Exile On Main Street
4 albums? Pft geef me gewoon één: Exile On Main Street (Sticky Fingers mag ook)

Exile On Main Street is voor mij na Fun House van The Stooges het beste rockalbum ooit. Voor 1968 waren ze zoals veel bands toen vooral goed in geweldige singles, de “opvulling” voor hun albums was wel bovengemiddeld goed. Na 1972 verloren ze precies wat interesse in het maken van albums en brachten ze gewoon met de regelmaat van de klok nieuw werk uit om weer te kunnen toeren. Hier en daar wel nog een hoop albums die desondanks de moeite waard zijn om eens te horen.

Them - Square Room - 2
The Rolling Stones - Gimme Shelter - 14

Square Room toch een zalig nummer om te luisteren en even van de wereld te zijn.

Gimme Shelter vind ik niet het beste nummer van The Stones, maar blijft wel een goed nummer. Aangezien er nog een Stones nummer in de battles zit, laat ik deze passeren.

Them - Square Room - 3
The Rolling Stones - Gimme Shelter - 14

Ik ga voor winst in het enige klassement dat er écht toe doet: Obi's lijstje.

Geen punten bij deze editie. Square room is een beetje te veel tsjingelsjangel en repetitief (dan deed Nirvana met The story of Simon Simopath en The existence of chance is everything and nothing while the greatest achievement is the living of life, and so say ALL OF US het toch beter muzikaal en tekstueel), en The Rolling Stones heb ik eigenlijk nooit echt getrokken. Waarbij ik dit nummer muzikaal dan nog een van de zwakkere blijf vinden.

Them - Square Room - 3
The Rolling Stones - Gimme Shelter - 15

Hmm, het spijt me @Elevator, maar ik ga deze keer eens niet stemmen op het psychedelic nummer. Ik vind het zeker niet slecht, maar ook niet geweldig. Ook vind ik het te langdradig. Rond 5:00 heb ik het afgezet.
Gimme Shelter is dan weer het (enige) nummer van The Stones dat ik wel eens uit mezelf zou opleggen. Ik hoor daar eerlijk gezegd eigenlijk ook wat psychedelic in, als dat een troost kan zijn.

Them - Square Room - 4
The Rolling Stones - Gimme Shelter - 15

@Fusetea alsof je je moet excuseren...

Ik wist dat de matchup tegen de Stones onmogelijk ging worden :wink:

The people have spoken! Zoals het moet!

Ik begrijp al de kritiek wel, van patchouli tot jingle jangle en langdradig... er was echter deze ene keer toen ik er voor de eerste keer naar luisterde en sindsdien heeft het alleszins bij mij een plek verdient!

Them - Square Room - 4
The Rolling Stones - Gimme Shelter - 16

Moeilijk om het op te nemen tegen 1 van de iconische nummers uit de jaren '60. De Stones behoren bij mij ook tot de favoriete bands.
Toch is het nummer van Them best wel leuk. Nogal veel vibes van de 13th Floor Elevators. Maar het duurt wat te lang uiteindelijk.

Buiten dat zwartvervend nr ook niet echt veel blijven plakken van de Stones. Maar Square Room doet hier niet veel beter.

Them - Square Room - 4
The Rolling Stones - Gimme Shelter - 17

Nog steeds geen grote fan van de Stones en ik betwijfel of dat ooit zal gebeuren. Catchy nummer, dat zeker, maar in de breedte leggen ze het voor mij af tegen de Beatles. :unsure:

Catchy nummer, dat zeker, maar in de breedte leggen ze het voor mij af tegen de Beatles. :unsure:
Funny ik heb het daar onlangs ook over gehad met ne maat. Hoe ik het zie is dat The Beatles veel sneller die British invasion stijl genre "we nemen Amerikaanse blues en maken het ons eigen" ontgroeid zijn terwijl de Stones daar altijd wat zijn in blijven hangen. Als de Stones dan even daaruit stappen is dat vaak geniaal maar de Beatles maakte wel albums waar het ene na het andere geniale nummer op staan.

Them - Square Room - 5
The Rolling Stones - Gimme Shelter - 17

Mathematisch kan het nog! Dit is voor mij een 50/50, dus dan maar een stem uit sympathie.

Them - Square Room - 5
The Rolling Stones - Gimme Shelter - 18

Gimme shelter is wss mijn favoriet Stones nummer. Them is ook goed maar heeft de malchance om er als eerste tegenop te gaan. Rest van de lijst mag beginnen beven voor Gimme shelter.

The Animals - We Gotta Get Out Of This Place - 0
Nina Simone - Sinnerman-1

Ik vind dat nummer van The Animals net iets te braaf en weinig te bieden hebben. Zeker niet slecht maar net zoals bij The Troggs charmant voor hun tijd maar eigenlijk ook wat gedateerd. Sinnerman haalt het puur op vocals want instrumentaal vond ik het net iets te repetitief. Al moet ik wel zeggen dat die vocals echt indrukwekkend zijn.

Nina Simone - Sinnerman-2

The Animals zeker leuk, maar Sinnerman kan ik on repeat naar blijven luisteren denk ik.

Ik vind dat nummer van The Animals net iets te braaf en weinig te bieden hebben. Zeker niet slecht maar net zoals bij The Troggs charmant voor hun tijd maar eigenlijk ook wat gedateerd. Sinnerman haalt het puur op vocals want instrumentaal vond ik het net iets te repetitief. Al moet ik wel zeggen dat die vocals echt indrukwekkend zijn.
Nina Simone - Sinnerman - 3

Ben het met @Jules 'ezechiel 25:17' Winnfield eens: goed en catchy maar net te braaf. Charmant voor hun tijd maar gedateerd vat het wel goed samen. Dan blijft House of the Rising Sun een pak beter overeind.
Nina Simone is ook wel echt goed dus zeker op eigen verdienste mijn stem behaald.

Nina Simone - Sinnerman-1

Disclaimer: het is de mijne :D
Maar nu had ik wel een paar dingen verwacht, maar 'te braaf' hoorde daar absoluut nooit bij! Ik vind het net een uppercut van een song. De stem van Eric Burdon is een van de beste punchers van die tijd vind ik! Eerst de Alan Price Rhythm and Blues Combo, wat ik gewoon al een fantastische bandnaam vind met zo'n doodgewone naam in :D Grappig genoeg ook met covers van Simone! Maar Bruce Springsteen heeft niet voor niets over dit nummer gezegd: 'We've gotta get out of this place' is every song I've ever written. Samen met House of the Rising Sun dat zooo veel harder snijdt dan tegenwoordig uit covers zou blijken, waar het haast een kinderliedje is. Dat is In-The-Pines-Nirvana voor dat uitkwam. En natuurlijk 'Don't Let Me Be Misunderstood', maar het gaat om dit nummer natuurlijk. Voor mij persoonlijk een nummer dat me een beetje een trap onder de kont heeft gegeven, en ineens klaarheid gaf: ik moet iets anders aanpakken. En dat heb ik ook gedaan. En het grappige is, dat doet dit nummer (samen met nog een hoop nummers uit die zelfde periode) voor het eerst en al sinds de jaren 60. Een sociaal bewustzijn voor een hele hoop mensen.

Daarmee wil ik geen afbreuk doen aan Simone, want Sinnerman is uitstekend. Maar muzikaal, lyrisch en zelfs op het vlak van invloed, stem ik hier voor The Animals!

The Animals - We Gotta Get Out Of This Place - 1
Nina Simone - Sinnerman - 4

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan