Battle Royale: the 1960's - Round 1 [TIE BREAK]

Status
Niet open voor verdere reacties.
The Animals - We Gotta Get Out Of This Place - 1
Nina Simone - Sinnerman - 5

Imo zijn er betere nummers van The Animals.

Maar Nina Simone is gewoon een fantastische artiest. Haar stem is gewoonweg uniek, ze is herkenbaar uit de duizenden.
Het is vooral straf om te kunnen doorbreken als zwarte vrouw in deze periode van de geschiedenis.

The Rolling Stones hadden mijn hulp precies niet nodig, niet onverwacht natuurlijk, mogelijke kanshebbers op eindwinst. Een andere kanshebber is deze Sinnerman. The Animals hebben ook hun duit in het zakje gedaan voor de muziekgeschiedenis maar Nina Simon is één van de GOATs. Sinnerman is wel niet mijn favoriete Simone nummer, misschien wat oversampled.

Nina Simone - Sinnerman - 6

Nina Simone - Sinnerman - 8

Leuk om het woordje uitleg te lezen bij de nominatie @Loser. Ik luister graag naar The Animals, maar dit nummer vind ik echter niet zo aangrijpend. Sinnerman daarentegen wel.

Nina Simone - Sinnerman - 9

Ik ben niet supergoed bekend met The Animals. Blijkbaar zeer populair in de sixties, lijkt het alsof er nu nog maar een paar van die grote hits de generationele kloven hebben kunnen overbruggen. Na We Gotta Get Out Of This Place gehoord te hebben, vind ik dat wat onterecht. Goed nummer, blij dat dit genomineerd is in plaats van pakweg House of the Rising Sun, dat ik ondertussen toch wel al te veel gehoord heb. Goeie lyrics ook die een beetje verder gaan dan wat er doorgaans in die tijd in liedjes bezongen werd. Ook grappig dat aangegeven wordt dat dit nummer te braaf klinkt, ik geloof dat The Animals indertijd als een vrij rauwe rockgroep gezien werd. Komt natuurlijk minder goed tot z'n recht op een studiotake, hoewel de stem van Eric Burdon nog als een kanon klinkt.

Sinnerman was mijn eigen nominatie en is misschien wel het eerste nummer dat in me opkomt als iemand me vraagt wat het beste nummer ooit gemaakt is. Ik had verwacht dat er wat gezegd zou worden over de lengte en het repetitieve maar dat vind ik een van de grote sterktes. Het geeft het nummer iets enorm bezwerend en spiritueel. Het lijkt alsof de muzikanten steeds intenser moeten spelen om te kunnen weerstaan aan de storm die de stem van Nina Simone is.

Nina Simone - Sinnerman - 10

Het nummer van The Animals kende ik niet, en doet me ook niet zoveel eigenlijk. Van Sinnerman moet ik tot mijn scha en schande bekennen dat ik het nummer eigenlijk alleen maar echt kende van de remix van Felix Da Housecat :unsure:. Blij om nu eens (bewust) het origineel te beluisteren. Zeer sterk, alleen ook weer die 10 minuten hé, 't was precies een dingetje in de 60's.

Nina Simone - Sinnerman - 10

Het nummer van The Animals kende ik niet, en doet me ook niet zoveel eigenlijk. Van Sinnerman moet ik tot mijn scha en schande bekennen dat ik het nummer eigenlijk alleen maar echt kende van de remix van Felix Da Housecat :unsure:. Blij om nu eens (bewust) het origineel te beluisteren. Zeer sterk, alleen ook weer die 10 minuten hé, 't was precies een dingetje in de 60's.
Ge zou Echoes van Pink Floyd eens moeten horen ;)

Nina Simone - Sinnerman - 11

The Animals, met de geweldige stem van Eric Burdon (en Chas Chandler op bas, de man die Jimi Hendrix gelanceerd heeft, en zijn eerste plaat heeft ingespeeld wegens geen “Experience” ritmesectie), ook met het typische Vox Continental orgeltje, daar waar de meesten zich graag een hernia tilden aan de Hammond B3/C3. Goed nummer, maar het blijft een beetje dertien in een dozijn. Plus de band was maar een kort leven beschoren, in 1966 was het liedje uit, mede omdat men niet meer aan de speen van de goede songschrijvers uit de Brill Building hing.
En dan heb je Nina Simone die een 10 minuten lange koortsdroom door je trommelvliezen ramt, als een halve improvisatie (haar muzikanten mochten altijd fameus hun tenen uitkuisen, want zo grillig haar persoonlijkheid was, zo grillig was haar interpretatie van metrum en harmonie). Soms weer hard, soms weer zacht. De keuze is in dit geval snel gemaakt.

Nina Simone - Sinnerman - 12

Ik dacht dat ik de diepste vrouwelijke vocals al had gehoord, maar zo te horen had ik het mis! Ik was hier niet bekend mee (wel met de naam).
Het nummer van The Animals deed ook mij niet zoveel. Toch is het weer een oneerlijke strijd volgens mij.

(Zo te zien aan de playlist is het morgen aan Donovan, maar ik weet nu al dat die brave Schot genadeloos gaat sneuvelen tegen d'n Jimi. (Niet dat dat onterecht zou zijn.) 🥲 )

Nina Simone - Sinnerman - 13

Nummer van The Animals doet me ook weinig. Makkelijke keuze deze keer.

Nina Simone - Sinnerman - 14

Nummer van The Animals was een fijne ontdekking. Kende ze eigenlijk ook gewoon vooral van House of The Rising Sun, en dat nummer heeft door de Eurosportreclame vroeger bij mij een 'beugehoord' stempel gekregen.
Maar kan ook niet tegen Sinnerman op. Grote kanshebber voor de winst wat mij betreft.

The Animals - We Gotta Get Out Of This Place - 2
Nina Simone - Sinnerman - 14

Nina is goed, zeer goed zelfs, maar haar geweldige stem maakt niet alles goed. En dat ze al zoveel keer gesampled is helpt niet, uiteraard niet haar fout!
The Animals zijn rauw en ruw, zalige baslijn, fijn orgel en leuke gitaar en super tekst!

Laatst bewerkt:
The Animals - We Gotta Get Out Of This Place - 3
Nina Simone - Sinnerman - 12

Weinig liefde hier voor de legendarische Miss Simone. Toch zeker qua muziek. Haar gekweel in dit nummer maakt mij irrationeel kwaad en ik geloof oprecht dat meer dan de helft hier gewoon stemt op het gewicht van haar status, dan echt dit nummer goed te vinden. Het klinkt mij gewoon zo onmogelijk. Is dat een Idiote mening? Youbetcha.

Ik hou het wel bij "My Baby Just Cares".
The Animals niet echt iets speciaals, maar kwaad word ik er niet van.

Nina Simone - Sinnerman - 15

De helft van Nina's discografie is niet aan mij besteed, deze komt uit de andere, toptrack. Het spacefeest met vloeistofdia's komt pas halverwege op gang bij The Animals, geen al te slecht nummer maar kan niet winnen van Mvr Simone.

IK BAN HIER IEDEREEN

giphy.gif

Nina Simone - Sinnerman - 16

Heb echt geprobeerd om The Animals alle kansen te geven, maar Simone pakt mij al na 2 seconden bij mijn nekvel mee op een 10 minuten durende muzikale trip.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan