Battle Royale: the 1960's - Round 1 [TIE BREAK]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Otis Redding - Try A Little Tenderness - 9
Cream - White Room - 10

Otis > 90% van de nominaties. Incl die van mezelve.

Otis Redding - Try A Little Tenderness - 12
Cream - White Room - 10

Waarom zijn mijn duels altijd tegen zo'n kleppers van artiesten?

White Room, misschien het beste nummer van Cream dat er is. Gewoon heel goed nummer, straf muzikantenschap van een halve gek van een drummer, God, en klein pierken op bas en vocals.

Maar "Try a little tenderness", een cover van een nummer uit 1932 (!!!), dat door Steve Cropper, Isaac Hayes vakkundig ontdaan werd van zijn oubollig jasje, goed achter de oren werd gewassen, en terug opgebouwd is volgens het STAX recept: Human Metronome Al Jackson jr (de mens naar wie de atoomklok belt om te vragen of hij nog goed zit), Steve Cropper op zeer smaakvolle Telecaster, het nummer volledig dienend, met hier en daar een frivoliteit. De joie de vivre van Duck Dunn op bass, en dan de heerlijke orgelklanken van Booker T. Ja, die van de MG's en Green Onion, waar de rest ook meespeelde. Rustig beginnend, om vervolgens open te barsten naar het einde toe. Perfect nummer qua timbre, opbouw, atmosfeer,...

Overigens, live was het heel wat anders (allemaal dezelfde muzikanten als de studio-opname trouwens). Otis kicked butt, and did take names! Een zanger met een ontzettend potentieel, die als chauffeur voor een andere artiest reed om opnames te maken in de STAX studio, en toen die sessie op niets uitdraaide en er nog een paar minuten studiotijd overwaren vroeg of hij eens een keel zijn keelgat mocht openzetten... en de rest is geschiedenis. Een artiest waarvan de andere artiesten in de "Soul Revue" (zelfde backing band, 6/7 verschillende zangers/groepen) lotjes trekten om niet na Otis te moeten spelen, want de lat lag zo hoog.

Wie weet wat had deze man allemaal nog kunnen betekenen in de jaren '70 & '80... ware het niet dat het leven gefnuikt werd doordat zijn transportvliegtuigje in een ijskoud meer in Wisconsin dook in de winter van 1967... Hij heeft zelfs de "27-club" niet gehaald, hij was maar 26. Het gevolg was zijn enige nummer 1 hit: Sitting on the dock of the Bay, dat Steve Cropper had opgenomen als demo van puur Otis met een akoestische gitaar. En na zijn dood hebben de MG's en Mar Keys daar een volwaardig nummer van gemaakt. De laatste vers is woordenloos, niet als stijlkeuze, maar omdat hij daar de tekst nog niet voor had geschreven.

Otis Redding - Try A Little Tenderness - 13
Cream - White Room - 10

Remontada!

Dr. John - I Walk On Guilded Splinters - 0
Marvin Gaye - I Heard It Through The Grapevine - 1

Doodjammer voor de man uit Nah Leans maar Grapevine is superieur als melodische popsong

Marvin Gaye - I Heard It Through The Grapevine - 2

Het eerste moddert te lang aan van hetzelfde. Halveer het en het is goed.

Marvin Gaye - I Heard It Through The Grapevine - 4

Marvin Gaye - I Heard It Through The Grapevine - 5

Heel jammer dat Dr. John net tegen mijn nummer uitkomt want ik verkies Guilded Splinters boven een pak dat de laatste dagen door gegaan is. Nummer is gewoon onwijs cool.

Maar Grapevine is fantastisch, een nummer zo goed dat je er praktisch geen slechte cover van kan maken. Die van CCR is ook heel goed maar de versie van Marvin is toch de beste. Wie alle versies achter elkaar wil horen, als test voor uw geestelijke gezondheid, is hier een Spotify playlist met (bijna) 100 versies.

Dr. John - I Walk On Guilded Splinters - 2

Het is dan eens tijd voor een Treme rewatch

Dr. John - I Walk On Guilded Splinters - 3

De versie van Marvin Gaye is duidelijk beter dan het origineel van Gladys Knight maar Marvin begint voor mij pas echt te shinen in de jaren 70.
Dr. John kende ik niet maar sleazy bayou shit is een vrij goeie beschrijving, heel sober nummer maar heel intrigerend.

Sorry Marvin maar binnen tien jaar is het aan jou!

Dr. John - I Walk On Guilded Splinters - 4

wat de mensen hierboven (en hieronder) zeggen

Laatst bewerkt:
Dr. John - I Walk On Guilded Splinters - 3

De versie van Marvin Gaye is duidelijk beter dan het origineel van Gladys Knight maar Marvin begint voor mij pas echt te shinen in de jaren 70.
Dr. John kende ik niet maar sleazy bayou shit is een vrij goeie beschrijving, heel sober nummer maar heel intrigerend.

Sorry Marvin maar binnen tien jaar is het aan jou!
Dr. John - I Walk On Guilded Splinters - 5

Zelfde hier voor Marvin, sterke radiohit maar dat is het dan ook en er zijn er zoveel uit die tijd. Zijn geniale periode komt nog terwijl Dr. John hier een masterclass doet in sfeerschepping. Je wordt direct ondergedompeld in een donkere zweterige nachtclub, eentje die dan ook zodanig lang duurt dat je in een trance kan geraken. Reken dan nog eens de acid influenced tribal shizzle erbij... Golden combo.

En morgen is het dan aan Nico, twee dagen experiment!

Dr. John - I Walk On Guilded Splinters - 6
Marvin Gaye - I Heard It Through The Grapevine - 6

Ik ga hier voor Dr. John. Uiterst sfeervol nummer van een artiest die ik vooraf niet echt kende. Maar Gaye mag het hier zeker ook halen.

Dr. John - I Walk On Guilded Splinters - 7
Marvin Gaye - I Heard It Through The Grapevine - 6

Dr. John was me totaal onbekend maar holy moses, hoe cool is dat? Tonnen sfeer :love: Ik waan me zo in seizoen 1 van True Detective, in een bootje in de bayou op weg naar meeting met de Iron Crusaders.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan