Battle Royale: the 1960's - Round 1 [TIE BREAK]

Status
Niet open voor verdere reacties.
John Coltrane - A Love Supreme Part 1 - 0
Neil Young - Down By The River - 1

Ook weer moeilijk, Trane overstijgt popmuziek tov een Neil nummer dat verre van mijn favoriet is, dus keuzes maken

Gvd ik dacht dat ik al op Axelrod gestemd had, The Beatles zijn fenomenaal maar om één of de andere reden kiest iedereen nummer die ik net dat tikkeltje minder vind.

De volgende battle is easy peasy. Het is mijn inzending maar A Love Supreme is gewoonweg één van de beste jazz albums allertijden en met heerlijke lineup: McCoy Tuner, Elvin Jones en Jimmy Garrisson.

Het album en openingsnummer is een spirituele reis ( die zelfs een kerk opgeleverd Saint John Coltrane African Orthodox Church). Bezwerende baslijnen, crashende cymimbalen en de waanzinnige solo's van de tenor Sax van Coltrane. Er is zelfs een gong!

Soit ik ben wat aan het ramblen, ontdek het vooral zelf. Misschien vanavond, in een comfortabele chaise longue, glas naar keuze en wat wierook? :unsure: :love:

Neil Young is één van de live ervaringen die ik ooit meemaakte zonder daar eigenlijk bewust naar hem ging kijken maar z'n albums raak ik zelden tot nooit aan desondanks ik me van de kwaliteit bewust ben.

John Coltrane - A Love Supreme Part 1 - 1
Neil Young - Down By The River - 2

John Coltrane - A Love Supreme Part 1 - 2
Neil Young - Down By The River - 2

Neil doet dat goed maar A Love Supreme is 1 van mijn favoriete jazzplaten.

John Coltrane - A Love Supreme Part 1 - 2
Neil Young - Down By The River - 3

Elke keer ik de gelegenheid er is luister ik naar "echte" jazz zoals nu, maar de klik komt er nog altijd niet echt. Ik vind het te "chique" op de één of andere manier. Geef mij maar gewoon jazzinvloeden of jazzrock.
Dan is er Down By The River dat ik al een paar keer vernoemde en mij destijds het meest bijbleef. Dan is de keuze makkelijk.

John Coltrane - A Love Supreme Part 1 - 3
Neil Young - Down By The River - 4

Om echt van Jazz te kunnen genieten, merk ik dat de manier waar en waarop ik het kan luisteren van evenveel belang is dan het nummer/artiest. Dus moest ik alleen in huis zijn onderuit gezeten in de zetel in de avond is de kans groot dat ik dan voor A Love Supreme Part 1 zou gaan.

Echter was dit niet het geval en is Down By The River voor mij minder gebonden aan omgevingsfactoren om het goed te vinden

John Coltrane - A Love Supreme Part 1 - 3
Neil Young - Down By The River - 5

Lichte voorkeur voor Down By The River deze week, iets minder voor de jazz "chaos" van Coltrane.

John Coltrane - A Love Supreme Part 1 - 5

A Love Supreme is misschien wel een van de sleutelplaten van mijn leven, een van de albums waardoor ik jazz heb weten te appreciëren en iets dat ik nu hors categorie beschouw, dat het genre zelfs overstijgt. Het enige nadeel is dat je eigenlijk het album als een geheel zou moeten ervaren.
Down By The River is heel goed en verkies ik misschien zelfs boven de andere twee genomineerde nummers. Maar pech met de loting.

Elke keer ik de gelegenheid er is luister ik naar "echte" jazz zoals nu, maar de klik komt er nog altijd niet echt. Ik vind het te "chique" op de één of andere manier. Geef mij maar gewoon jazzinvloeden of jazzrock
Ik moet altijd een beetje lachen als ik lees dat jazz te "chique" is. Ik snap volledig waarom je die connotatie maakt, het is een genre dat vandaag erg niche is en een beetje snobistisch overkomt, wat moeilijkere muziek voor mensen die zichzelf intelligent vinden. Maar in se is jazz een genre dat groot gemaakt is door een hoop cokesnuivende heroïneverslaafden die een beetje buiten de samenleving stonden.

John Coltrane - A Love Supreme Part 1 - 6

Is dit niet al de tiende Neil Young nominatie ofzo? In ieder geval een meevaller, net als de rest. Ken zijn oeuvre niet zo goed dus wel al een fijne ontdekkingstocht so far.

Met Coltrane een beetje hetzelfde gevoel als bij Miles Davis. Een absolute gigant in het genre, maar niet iemand waarmee ik meteen een klik voel. Ik moet wel toegeven dat mijn meningen dateren van een lange tijd geleden toen ik het misschien nog cool vond om deze canonieke jazz legends te dissen. Ik heb ook geen flauw idee meer welke albums ik toen beluisterd had om die meningen te vormen. Ik vond dit wel goed en ga zeker eens naar the whole thing luisteren.

Ik moet altijd een beetje lachen als ik lees dat jazz te "chique" is. Ik snap volledig waarom je die connotatie maakt, het is een genre dat vandaag erg niche is en een beetje snobistisch overkomt, wat moeilijkere muziek voor mensen die zichzelf intelligent vinden. Maar in se is jazz een genre dat groot gemaakt is door een hoop cokesnuivende heroïneverslaafden die een beetje buiten de samenleving stonden.
Ja hoor, dat weet ik. Grappig dat het dan wel zo klinkt. Ik heb wel veel respect voor het genre an sich omdat veel van mijn favoriete muziek veel doet met jazz.

Met Coltrane een beetje hetzelfde gevoel als bij Miles Davis. Een absolute gigant in het genre, maar niet iemand waarmee ik meteen een klik voel. Ik moet wel toegeven dat mijn meningen dateren van een lange tijd geleden toen ik het misschien nog cool vond om deze canonieke jazz legends te dissen. Ik heb ook geen flauw idee meer welke albums ik toen beluisterd had om die meningen te vormen. Ik vond dit wel goed en ga zeker eens naar the whole thing luisteren.
Correctie: Ik was Giant Steps vergeten. Boss level jazz for sure.
Ik ben nu naar het hele Love Supreme album aan het luisteren en hoewel ik geenszins slechte muziek vind, voel ik het toch zo niet tbh.

Correctie: Ik was Giant Steps vergeten. Boss level jazz for sure.
Ik ben nu naar het hele Love Supreme album aan het luisteren en hoewel ik geenszins slechte muziek vind, voel ik het toch zo niet tbh.
Giant Steps is uiteraard geweldig! My Favorite Things is ook fantastisch, geweldige versie van het bekende titelnummer maar de andere stukken zijn minstens even goed. Nog een paar van mijn favorieten: Crescent, Africa/Brass, Thelonious Monk With John Coltrane, Live At The Village Vanguard, Blue Train, Lush Life. Allemaal sowieso een beetje traditioneler dan A Love Supreme. Na dit album ging hij trouwens de free jazz toer op dus die albums zou ik niet snel aanraden.

John Coltrane - A Love Supreme Part 1 - 7

Door het nummer met veel plezier het album A Love Supreme beluisterd. Moet wel zeggen dat ik ergens halverwege dat album de draad wat kwijt was, maar dat zal vooral te maken hebben met het feit dat ik ook aan het werken ben en deze muziek minstens 1 full focus luisterbeurt vraagt om te klikken. Dank ook voor de andere JC aanbevelingen, eens werk van maken de komende weken.
Bizar ook dat McDonald's nog niets met dit album heeft gedaan.

Nummer van Neil Young is een topnummer, maar het helpt inderdaad niet dat hij al redelijk vaak geselecteerd is in deze Battle Royale.

John Coltrane - A Love Supreme Part 1 - 7
Neil Young - Down By The River - 7

Neil is God deel drie.

John Coltrane - A Love Supreme Part 1 - 8
Neil Young - Down By The River - 7

Mijlpaal in de jazz deze.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan