Battle Royale: the 1960's

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kid_C

Redacteur
Crowdfunder FE
Dag vriendjes en vriendinnetjes,

Omdat de vorige Battle Royale zo'n succes was doen we gewoon nog één. We doen een battle waarin we op zoek gaan naar het beste nummer van de sixties! En als alles goed gaat overlopen we de komende jaren elk decennium tot nu. :unsure:

Hoe gaat het in zijn werk? Iedereen kan in dit topic één nummer nomineren als beste nummer tussen 1 januari 1960 en 31 december 1969. Ja, dat is één per persoon, niet meer, niet minder. Je hebt er de tijd voor tot vrijdag 11 april 12u00. We moeten aan 64 nummers geraken. Ik schat de kans vrij klein dat er 64 nummers zullen zijn dus daarna kunnen leden nog een nummer toevoegen, first come, first served. :unsure:

Daarna gaan we elke dag een clash aan tussen twee nummers! Beetje zoals in de voetbal tot we één grote finale hebben.

Succes met de perfecte nominatie te vinden!

Nominaties:
  1. The Beatles - Something
  2. Isaac Hayes - Walk On By
  3. Nina Simone - Sinnerman
  4. The Doors - The End
  5. Led Zeppelin - Whole Lotta Love
  6. The Kinks - You Really Got Me
  7. John Coltrane - A Love Supreme Part 1.
  8. Tim Buckley - Pleasant Street
  9. Pierre Henry - Psyché Rock
  10. Jacques Brel - La Chanson Des Vieux Amants
  11. Fleetwood Mac - The Green Manalishi (With The Two Prong Crown)
  12. Them - Square Room
  13. Harry Nilsson - Everybody's Talkin'
  14. Otis Redding - Try A Little Tenderness
  15. Neil Young - Cowgirl In The Sand
  16. The Rolling Stones - Gimme Shelter
  17. Scott Walker - The Old Man's Back Again
  18. Sam Cooke - A Change Is Gonna Come
  19. Coven - Wicked Woman
  20. Sonny & Cher - I Got You Babe
  21. The Shangri-Las - Give Him A Great Big Kiss
  22. Gal Costa - Nao Identificado
  23. Nico - Frozen Warnings
  24. Jefferson Airplane - She Has Funny Cars
  25. Neil Young - Down By The River
  26. Little Willie John - My Love Is
  27. Ramses Shaffi - Sammy
  28. The Beatles - For No One
  29. Jimi Hendrix - Voodoo Chile
  30. Bob Dylan - Don't Think Twice, It's Alright
  31. Donovan - Hurdy Gurdy Man
  32. Velvet Underground - Venus In Furs
  33. Bob Dylan - Masters Of War
  34. Serge Gainsbourg & Brigitte Bardot - Bonnie & Clyde
  35. The Who - My Generation
  36. The Mamas & The Papas - California Dreamin'
  37. Jimi Hendrix - Voodoo Child (Slight Return)
  38. Trolls - Walkin' Shoes
  39. Neil Young - Cinnamon Girl
  40. Bob Dylan - Like A Rolling Stone
  41. The Beach Boys - God Only Knows
  42. Martha And The Vandellas - Dancing In The Street
  43. Roy Orbison - In Dreams
  44. Rolling Stones - (I Can't Get No) Satisfaction
  45. Miles Davis - In A Silent Way / It's About That Time
  46. Creedence Clearwater Revival - Down On The Corner
  47. The Animals - We Gotta Get Out Of This Place
  48. Marvin Gaye - I Heard It Through The Grapevine
  49. Dr. John - I Walk On Guilded Splinters
  50. Iron Butterfly - In A Gadda Da Vida
  51. The Band - The Unfaithful Servant
  52. Jimi Hendrix - All Along The Watchtower
  53. Cuby + Blizzards - Distand Smile
  54. Duke Ellington - Fleurette Africaine
  55. The Beatles - Why My Guitar Gently Weeps
  56. Cream - White Room
  57. Duane Eddy - Because They're Young
  58. King Crimson - 21st Century Schizoid Man
  59. Janis Joplin - Piece Of My Heart
  60. Jacques Dutronc - Paris S'éveille
  61. The Troggs - Wild Thing
  62. Etta James - Seven Day Fool
  63. Roland Vincent - L.S.D. Partie
  64. David Axelrod - Holy Thursday

Laatst bewerkt:
Als er 1 band niet mag ontbreken.

Wel benieuwd naar dit decennium: veel genres van vandaag bestonden toen nog niet of stonden nog in de kinderschoenen. Geen metal, geen hip hop, geen EDM,... . Benieuwd waar dit heen gaat.

Goed idee man! Leestip voor wat cultuurgeschiedenis: De Jaren Zestig van Geert Buelens. Wel jaloers op de mensen die de sixties in hun jonge jaren nog hebben meegemaakt. Ik ben opgegroeid in de nineties en nillies en hoewel elk decennium briljante releases heeft is de muzikale vibe van de sixties toch wel uniek. Zal ook wel te maken hebben met het tijdvak.

Dit dan toch maar - al hoop ik op nog een extra nummer te mogen kiezen want het tijdperk barst van de geniale nummers.

Laatst bewerkt:

Drie jaar voor z'n jonge dood bracht John Coltrane het album A Love Supreme uit. We luisteren naar de openingstrack Acknowledgement. Een schoolvoorbeeld van spiritual- en modaljazz.

Eens een streepje musique concrète toevoegen voor de variatie

(edit : juiste link zoeken. YouTube gaf me eerst een remix :unsure: )

Laatst bewerkt:
Leuke verrassing! Niet meteen gedacht dat dit ook direct echt zou gebeuren. (@Elevator, zin om ook mee te doen?)
We zitten nog niet eens aan de seventies en ik val nu al bijna flauw omdat er ook een deel van mijn meestgedraaide albums nummers uit dit tijdperk komen, al is dat wel vooral het grasgroene materiaal uit eind jaren zestig, maar sixties zijn sixties!

Op basis van lastfm snel een lijstje gemaakt waar ik uit heb gekozen. (Zoals jullie gewoon zijn van mij zitten daar niet de meest bekende nummers tussen.)
Arthur Brown - I Put A Spell On You
The Byrds - Eight Miles High / John Riley
C.A. Quintet - Trip Thru Hell (Pt. 1) *
Fleetwood Mac - Dragonfly / The Green Manalishi (With The Two Prong Crown) / O Well (Pt. 2) *
Group 1850 - Paradise Now
Iron Butterfly - Iron Butterfly Theme * / Possession
Jefferson Airplane - Today
Mars Bonfire - Faster Than The Speed Of Life
Morgen - Purple / Welcome To The Void
Steppenwolf - The Pusher
The Velvet Underground - Venus In Furs
(een beetje de vreemde eend hiertussen, maar te goed, vernieuwend en tijdloos om niet te benoemen)

* instrumentaal

Na veel bloed, zweet en tranen is het Fleetwood Mac - The Green Manalishi (With The Two Prong Crown) geworden. Eén van mijn meestgedraaide platen uit de sixties. Het geeft mij na al die jaren nog steeds een :feelsgood: - gevoel. (R.I.P. Peter Green.)

Laatst bewerkt:
Leuke verrassing! Niet meteen gedacht dat dit ook direct echt zou gebeuren. (@Elevator, zin om ook mee te doen?)
We zitten nog niet eens aan de seventies en ik val nu al bijna flauw omdat er ook een deel van mijn meestgedraaide albums uit dit tijdperk komen, al is dat wel vooral het grasgroene materiaal uit eind jaren zestig, maar sixties zijn sixties!

Op basis van lastfm snel een lijstje gemaakt waar ik uit heb gekozen. (Zoals jullie gewoon zijn van mij zitten daar niet de meest bekende nummers tussen.)
Arthur Brown - I Put A Spell On You
The Byrds - Eight Miles High / John Riley
C.A. Quintet - Trip Thru Hell (Pt. 1) *
Fleetwood Mac - Dragonfly / The Green Manalishi (With The Two Prong Crown) / O Well (Pt. 2) *
Group 1850 - Paradise Now
Iron Butterfly - Iron Butterfly Theme * / Possession
Jefferson Airplane - Today
Mars Bonfire - Faster Than The Speed Of Life
Morgen - Purple
Steppenwolf - The Pusher
The Velvet Underground - Venus In Furs
(een beetje de vreemde eend hiertussen, maar te goed, vernieuwend en tijdloos om niet te benoemen)

* instrumentaal

Na veel bloed, zweet en tranen is het Fleetwood Mac - The Green Manalishi (With The Two Prong Crown) geworden. Eén van mijn meestgedraaide platen uit de sixties. Het geeft mij na al die jaren nog steeds een :feelsgood: - gevoel. (R.I.P. Peter Green.)
Zeker ook eens de Judas Priest versie checken

Dag vriendjes en vriendinnetjes,

Omdat de vorige Battle Royale zo'n succes was doen we gewoon nog één. We doen een battle waarin we op zoek gaan naar het beste nummer van de sixties! En als alles goed gaat overlopen we de komende jaren elk decennium tot nu. :unsure:

Hoe gaat het in zijn werk? Iedereen kan in dit topic één nummer nomineren als beste nummer tussen 1 januari 1960 en 31 december 1969. Ja, dat is één per persoon, niet meer, niet minder. Je hebt er de tijd voor tot vrijdag 11 april 12u00. We moeten aan 64 nummers geraken. Ik schat de kans vrij klein dat er 64 nummers zullen zijn dus daarna kunnen leden nog een nummer toevoegen, first come, first served. :unsure:

Daarna gaan we elke dag een clash aan tussen twee nummers! Beetje zoals in de voetbal tot we één grote finale hebben.

Succes met de perfecte nominatie te vinden!

Het beste nummer van de jaren 60??? Onmogelijk!

Ma bon, voor mij het opzwepende Square Room van Them :

En binnen drie minuten verander ik van gedacht!

hhhwuhhu wuuu wu wuu wuu wuuuu wuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuhhhhh-hhhhhhhj

Met dank aan de uiterst bevreemdende film, Midnight Cowboy.

Ik ben alvast preventief aan het nadenken over een tweede nummer. Veel nummers die ik - buiten mijn lijstje - nog overweeg zijn net een jaar te laat uitgebracht. :unsure:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan