Battle Royale: the 1980's - Round 1 - T-T-T-TIE BREAK! (p56)

Wayne Smith – Under Me Sleng Theng - 4
Michael Jackson – P.Y.T. (Pretty Young Thing) - 6

Under Me Sleng Thing was toen al en is nog altijd een dancefloor filler.

P.Y.T. is in hindsight een ongelukkig gekozen titel na de aanklachten van zedenfeiten. Michael Jackson is wel de eerste artiest waar ik als klein manneke aangaf fan van te zijn. Mss was iets van Bad beter geweest.

Wayne Smith – Under Me Sleng Theng - 5

Niet echt fan van reggae maar Under Me Sleng Teng kwam hier heel goed binnen. Ik kan de productie zeer smaken, klinkt nog altijd fris. Ik kan begrijpen dat dit indertijd revolutionair was en het hele genre het digitale tijdperk binnen geleid heeft, het leunt voor me sterk aan bij hiphopproducties uit de VS van die tijd. Ik hoor echo's van dit nummer in een hoop muziek die vandaag de dag gemaakt wordt.

Onlangs Thriller nog eens opgezet, geweldig album met enorme pieken maar ook een paar nummers die me niet zoveel deden (The Girl Is Mine is ok maar corny in het kwadraat, Human Nature zo afgelikt dat het popmuziek als muzak voorspelde). P.Y.T. zit daar zo wat tussen in. Een leuk nummer dat de pech heeft wat af te steken tegen de andere titanen die op het album staan. Thriller komt voor me ook eerder over als een zeer sterke singlescompilatie dan als een volwaardig album, daarvoor is het qua stijl ook een beetje te veel all over the place. Maar goed, we beoordelen hier de nummers en niet de albums waar ze op staan! P.Y.T is degelijke R&B dus maar ik kies voor de verrassing.
Mike z'n jong ding (het nummer gaat over Quincy Jones z'n ex dacht ik) staat nog met anderhalve voet in de jaren '70
Gaat over Peggy Lipton, de mama van Rashida Jones en ook bekend als Norma Jennings van Twin Peaks!

Laatst bewerkt:
Wayne Smith – Under Me Sleng Theng - 6

Niet echt fan van van deze nummers. Maar als ik deze battle interpreteer als "Wiet vs Peggy Lipton" dan wordt het een heel stuk interessanter.

Michael Jackson – P.Y.T. (Pretty Young Thing) - 7

Zoals al een paar hier hebben aangehaald geen voor de hand liggende keuze voor een MJ nummer. Niet het meest interessante nummer imo.
Maar Under Me Slen Theng doet me echt niks.

Michael Jackson – P.Y.T. (Pretty Young Thing) - 8

De ene zal goed deinen op wiet.
De andere goed op alcohol. Liefst op een bruiloft en als het even kan de bruidegom te kakken zetten.
MJ was steengoed in de jaren tachtig en daar kunnen niet veel anderen tegenop.

Wayne Smith - Under Me Sleng Theng - 7
Michael Jackson - P.Y.T - 8

Twee nummers die ik niet kende, het nummer van Wayne Smith bleek een verrijking. P.Y.T niet echt.

Laatst bewerkt:
Wayne Smith - Under Me Sleng Theng - 7
Michael Jackson - P.Y.T - 9

Respectievelijk een genre en artiest waar ik helemaal niks mee heb. Maar wonderwel van beide nummers best genoten. Puntje wel voor de king of pop want Wayne Smith blijft iets te lang doorgaan.

Wayne Smith - Under Me Sleng Theng - 8

Wayne Smith was nog wel een aangename introductie in een genre waar ik quasi nooit naar luister.
Ik heb eigenlijk echt niks met MJ, nooit gehad. En het gaat er zeker ook nooit meer van komen, daar ik door de vermeende wanpraktijken toch altijd een wrange nasmaak heb als ik zijn muziek hoor

Wayne Smith - Under Me Sleng Theng - 9

Ik dacht dat dit makkelijk naar MJ ging gaan maar dat nummer van Wayne Smith is damn catchy.

Wayne Smith - Under Me Sleng Theng - 10
Michael Jackson - P.Y.T - 10

Ik ergerde me dood aan het nummer van Wayne Smith. Elk cliché van een jaren 80 nummer zit erin en jammer genoeg niet op een goede manier.

M.J. heeft veel betere nummers en dit nummer doet me zeer weinig.

Bij Wayne Smith wou ik het nummer al afzetten na 1 minuut, bij MJ pas na 2 minuten, vandaar mijn keuze.

Wayne Smith - Under Me Sleng Theng - 11
Michael Jackson - P.Y.T - 11

Moeilijk, ze doen me beide erg weinig, maar dan toch voor Michael gegaan, dat deuntje van Wayne maakt me nerveus.

Een echte thriller dit :fingerguns_r:

Wayne Smith - Under Me Sleng Theng - 12
Michael Jackson - P.Y.T - 11

Geen MJ fan en dat ander is heel leuk!

Eerste kende ik niet. Gisteren eens geluisterd: klonk wel goed, maar rond 3:30 ging ik toch eens kijken hoe lang het nog ging duren omdat het toch wat veel van hetzelfde werd. Vandaag nog eens geluisterd en dan ben ik zelfs na 2:30 al gaan kijken. Dus het had gerust wat korter gemogen of variatie mogen kennen, want dit is het toch niet. Maar ik hoor er o.a. ook wel een Mr. boombastic in, dus kan wel inzien dat dit een grondlegger was voor latere songs en het zeker gebruikt kan worden op feestjes. Het is goed als sample, of in een mix, maar in zijn geheel is het toch niet sterk genoeg om te blijven boeien.

MJ: djees kerel, hoe dat het start met zijn piepfijn stemmeke. Dat is toch zot dat die zo kon zingen, maar als hij moest babbelen was dat zo timide. Allez, 't past gewoon niet. Maar dan, eenmaal hij start met zingen. Tja, das de king of pop he. Ook al is het niet zijn sterkste en moeten ook hier weer de typische geluidjes : 't hah, hoohoo, heehee er in rondgestrooid worden, het blijft een goed nummer. Spijtig dat ie dan toch weer moet afsluiten met zijn gebabbel...

Ik ga hier toch voor MJ gaan. Dit is misschien niet zijn sterkste nummer, en de intro/outro is zo melig, maar het nummer toont wel waarom Prince zo op MJ gefocused was en hem wou overklassen. Zelfs zwakkere nummers zijn eigenlijk best sterk. Het verveelt niet, al zou je het twee of drie keer achter elkaar horen.

Dus:
Michael Jackson - P.Y.T - 12

Michael Jackson - P.Y.T - 13

Zowel compositiegewijs als zangtechnisch een paar klassen verschil.

Ik vind het ook geen twee denderende nummers. Ge moet wel ergens beginnen. En er komen nog schitterende battles aan zoals Bathory tegen The Bangles.

Terug
Bovenaan