Battle Royale: the 1980's - Round 1 - T-T-T-TIE BREAK! (p56)

New Order - Age Of Consent - 10
Metallica - Creeping Death - 14

Het is de schuld van shift, die mastering is een ramp. :unsure:

Serieuze serial killer vibes hier op het forum :unsure:

New Order - Age Of Consent - 11
Metallica - Creeping Death - 14

Fantastische liveband maar op plaat heeft Metallica mij nooit kunnen pakken. Niet dat het slecht is, maar geen muziek die ik snel zou opzetten.

Het is de schuld van shift, die mastering is een ramp. :unsure:
It really is though. Echt heel gek voor een band met die status. Van het eerste, misschien zelfs het tweede album zou ik zulke slechte productie door de vingers zien. Maar dat blijft eigenlijk een beetje een constante doorheen hun carrière iirc. Sommige albums zijn wel heel lang geleden sinds ik ze hoorde, en heb zeker het nieuwste niet beluisterd.

Battle Royale - 22/01/2026 - Clash #11

Prachtig nummer van Metallica. Als "ballad" toch minder plat en commercieel dan Nothing else matters. Het nummer van Orchestra Baobab is dan weer uitstekend om een danske op te placeren op een wereldmuziekfestival met een rum-cola in de hand en met wat geluk mijn andere hand om de heupen van een knappe madam. Ik kan van dat type muziek wel genieten, maar het moet toch de duimen afleggen tegen Metallica.

Metallica – Fade To Black 1
Orchestra Baobab – Utrus Horas 0

Laatst bewerkt:
It really is though. Echt heel gek voor een band met die status. Van het eerste, misschien zelfs het tweede album zou ik zulke slechte productie door de vingers zien. Maar dat blijft eigenlijk een beetje een constante doorheen hun carrière iirc. Sommige albums zijn wel heel lang geleden sinds ik ze hoorde, en heb zeker het nieuwste niet beluisterd.

Ik vind de albums met Bob Rock aan de knoppen uitstekend geproduced.

Laatst bewerkt:
Metallica - Fade To Black - 1
Orchestra Baobab - Ultrus Horas - 1

Aangezien er hier tussen 20.00u en 22.00u toch wel merkwaardige dingen gebeuren iedere dag in de stembusgang, ga ik eens iets anders proberen en stemmen voor het nummer dat ik tot een halfuur geleden niet kende en niet voor het nummer dat ik van begin tot einde kan meekwelen.
Het klinkt ondoordacht en als een open sollicitatie om op een hitlist te komen, maar ja... Door de voorgaande battles heb ik mijn evaluatiecriteria noodgedwongen moeten bijstellen. Zo heb ik gisteren geleerd dat die productie van Ride The Lightning blijkbaar toch wel ondermaats is en aangezien Fade To Black op datzelfde album staat.... Daarnaast is een belagrijk ander criterium blijkbaar "de vrolijkheidsfactor" van een nummer. Welnu , aangezien de bandnaam Orchestra Baobab alleen al meer levensvreugde uitstraalt dan dat magistraal opus van de metalgoden, moet ik ook daar de punten naar OB laten gaan. Tot slot het derde hoofdcriterium welk nummer is het meest dansbaar? 4 minuten tegeldraaien gevolgd door vier minuten airgitaren versus de heup los schudden op OB? Hoewel ik zelf absoluut niets met dansen heb en er zelden de nood toe voel, kan ik niet anders dan ook hier Orchestra Baobab de punten toe te kennen. Duidelijke overwinning dus voor Orchestra Baobab volgens de hier aangeleerde nieuwe inzichten! Dat dit zelfs een contest zou zijn?

Metallica - Fade To Black - 2

Orchestra Baobab - Ultrus Horas doet me helaas niets. Stemmetje voor Cliff.

Metallica - Fade To Black - 3

Ik heb ook niet direct iets met de latin achtige jazz van Orchestra Baobab.

Fade To Black is dan weer een mijlpaal in het metalgenre. Na de diefstal van hun instrumenten wordt James Hetfield nogal dramatisch en schrijft hij een nummer over misschien de meest tragische doodsoorzaak: zelfmoord. En tegelijk is dit in de stevigere metal een mijlpaal: die combinatie van akoestisch en elektrisch was in zijn tijd ongezien maar werkt wondermooi. Die akoestische intro met die heerlijke openingsolo zetten de toon voor de rest van het nummer en de transitie naar het instrumentale hevigere refrein werkt gewoon zeer goed. En eens het nummer dan omslaat richting finale wordt het pas echt episch: die outro solo zit bij het beste werk van Mister Hammet en Hetfield was toen al de beste rhytm gitarist ooit. Een parel en een mijlpaal in de geschiedenis van de metal krijgt altijd mijn stem.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan