Battle Royale: the 1980's - Round 1 - T-T-T-TIE BREAK! (p56)

Public Enemy – Bring The Noise 7
Peter Gabriel – Sledgehammer 3

Nog steeds een brandend actuele band en ik vrees dat ze alleen maar actueler gaan worden.

Yeeeeeaaaaaah booooooy

Public Enemy – Bring The Noise 8
Peter Gabriel – Sledgehammer 3

Sneu voor Peter Gabriel want Sledgehammer, mij vooral bekend van de geweldige videoclip, is een iconisch nummer van de eighties. Maar ik ben niet de grootste fan van eighties productie en dit is daar ook wel een klassiek voorbeeld van. Er lijkt toch altijd een soort laagje kunststof over veel muziek van dit decennium te hangen.

Public Enemy – Bring The Noise 8
Peter Gabriel – Sledgehammer 4

Oei oei oei, wat is dit zeg. We hebben hier al van verschillende zeer sterke nummers afscheid moeten nemen, en dan gaat er nu 1 van deze 2 wel de volgende ronde halen ... het leven is niet eerlijk, nogmaals bewezen. Bring The Noise is zo'n nummer waarvan ik meteen voor mij kan zien hoe mijn vader kwaad naar de radio loopt om de zender te veranderen, en op mijn 36ste wordt steeds duidelijker dat ik op verschillende vlakken mijn vader wordt. De titel van een nummer is nog nooit zo treffend gekozen. Met Sledgehammer heb ik ook niets, altijd een nogal duf nummer gevonden, maar 't is tenminste geen aanslag op mijn oren.

Public Enemy – Bring The Noise 9
Peter Gabriel – Sledgehammer 5

Veel liefde en ook nostalgie voor Bring the Noise dankzij de talloze uren Tony Hawk Pro Skater die ik gespeeld heb, maar Sledgehammer (alhoewel nu ik erover nadenk waarschijnlijk niet mijn favorietste PG song) hangt aan zoveel herinneringen vast voor mij. Van als kind jarenlang onder andere dit nummer te horen in de auto op reis in de zomer, naar als tiener genieten van LP luisteruurtjes tot een gat in de nacht met mijn pa, tot als volwassene alle concerten van Peter Gabriel die wij samen hebben gedaan. ♥️ voor PG = ♥️voor mijn papa en dat kan ik niet loskoppelen. Vond de clip ook altijd heel cool

Public Enemy – Bring The Noise 10
Peter Gabriel – Sledgehammer 5

Bring The Noise deelt hier verrassend genoeg toch een veel grotere mokerslag uit dan Sledgehammer

Public Enemy – Bring The Noise 12
Peter Gabriel – Sledgehammer 6

Ik voel het niet bij Bring The Noise.

(maar nu weet ik wel waar een sample van een houseremix uit mijn jeugd vandaan komt)

Peter Gabriel – Sledgehammer 7

Niet de beste nummers van beiden. En 'bring the noise' was saaier dan dat het in mijn gedachten zat (live versie ofzo?). Dus ik kies dan voor Peter Gabriel zijn stemgeluid en typische herkenbare sound.

Peter Gabriel – Sledgehammer 8

Beide nummers doen het niet echt voor mij, dus een stem voor de achterligger dat nog best een fijn baslijntje heeft

Public Enemy – Bring The Noise 14
Peter Gabriel – Sledgehammer 9

Bring The Noise geeft mij zin om met dingen te beginnen gooien maar op een goede manier.
Sledgehammer vind ik niet zo interessant.

The Wipers – Youth Of America 1
Big Daddy Kane – Ain’t No Half-Steppin 0

No Contest voor mij, van the Wipers liggen verscheidene platen in de platenkast hier, Big Daddy Kane was een nobele onbekende en zal dat na beluistering voor mij ook blijven. Youth of America is voor mij rock n roll zoals die hoort te klinken: analoog, rauw, ongepolijst en oprecht. Als aan die voorwaarden voldaan wordt, dan ga ik niet beginnen pezeweven over de duur van een song. Youth of America is een vervreemdende muzikale trip die voor mij meer de geest van de jaren 80 uitademt dan menig synth pop nummer dat hier al de revue is gepasseerd. Ongeacht of deze parel door de rest "vrolijk" genoeg bevonden gaat worden om een rondje door te mogen gaan, bij deze alvast bedankt aan degene die deze klassieker heeft genomineerd, een verademing na enkele battles waar ik wat minder voeling mee had.

The Wipers – Youth Of America 2
Big Daddy Kane – Ain’t No Half-Steppin 1

Youth Of America had de volle 10 minuten mijn aandacht en dat gitaarwerk vond ik echt wel cool. Big Daddy Kane had mij dan minder mee.

The Wipers – Youth Of America 2
Big Daddy Kane – Ain’t No Half-Steppin 2

Wipers deed me beetje denken aan Black Flag in hun late periode maar kon niet echt boeien. De flow van BDK is een plezier om naar te luisteren in tegenstelling tot het geroep van Public Enemy, inhoudelijk natuurlijk niet zo politiek maar wel een raptoptalent.

Terug
Bovenaan